مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها (۱)

دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3O
فهرست مطالب

 

 ● کمبود ملایم ویتامین A در بدن به قدری شایع است که هر فرد به احتمال زیاد دچار آن شده است . کمبود جزئی آن به دید و بینایی چشم ها زیان می رساند در چشم ماده ای تولید می شود که حاوی ویتامین A می باشد و به " ارغوان دید " موسوم است .

 از این مادۀ ارغوانی به مقدار بسیار در چشم تولید و دوباره نابود می شود .

این دور تولید و تجزیه پی در پی در سراسر عمر ادامه می یابد . وقتی نور به چشم می رسد قسمتی از این ماده را تجزیه می کند و محصول این تجزیه با هدف یک رشته انگیزش های عصبی است که ان چه را چشم می بیند به مغز اعلام می دارد .

● افرادی که در نور تند و شدید و یا در نور کم که کاملاً به دید شب نیاز دارد مشغول کار می باشند نسبت به کسانی که در نور ملایم کار می کنند ویتامین A را به سرعت نابود نموده و یا در بدن بیشتر مورد مصرف قرار می دهند . مانند اپراتور کامپیوتر ماشین ، نویس ، نویسندگان ، محققین معدنچیان ، عکاسان ، اسکی بازان و.... تمامی کسانی که با تابش شدید نور بر روی کاغذ سروکار دارند و دستخوش فشار مکرر کلر در چشم می باشند . باید از مواد مغذی سرشار از ویتامین A جهت پیشگیری بیشتر استفاده نمایند . 

 ● در صورتی که به اندازۀ کفایت ویتامین A در اختیار بدن قرار نگیرد موها خشک شده و شفافیت و جلای خود را از دست می دهند و پوست سر را شوره فرا می گیرد اثر کمبود ویتامین A در شکل ناخن ها ى تأثیر نیست زیرا ناخن ها به واسطه ی  کمبود به آسانی پوسته یا راه راه و برجسته می شوند .

● اثر کمبود خفیف ویتامین A ممکن است در چشم ظاهر شود ، اما قبل از آن، در پوست بدن تغییراتی به وجود می آید . سلول های لایه درونی پوست می میرند و پوسته می شوند همین سلول های مرده جلوی کیسه های چربی و منافذ زیر پوست را می بندند و مانع رسیدن چربی به سطح پوست می شوند در نتیجه ،پوست چنان خشک و زبر می شود که سبب ایجاد خارش در سراسر بدن می گردد و زبری در آرنج ، زانو ، کفل و ناحیه عقب بازو ایجاد می شود . هرگاه سلول های مرده ، عفونی ، شوند ممکن است جوش های ملتهب ایجاد گردد. در نتیجه پوست آمادگی ابتلا به عفونت هایی مانند : زرد زخم ، کورک ، دمل تاول و... را خواهد داشت این مشکلات و بیماری ها در صورت افزایش مقدار خوراک ویتامینA مرتفع خواهد گردید.

● برای رشد استخوان ها مینای دندان اشتهای خوب و کامل هضم طبیعی تولد دوران شیردهی خانم ها و تشکیل گلبول های سفید و قرمز خون ویتامین A بسیار ضروری می باشد . مصرف مواد غذایی دارای ویتامین A می تواند ضعف در دوران پیری را با تاخیر روبه رو نموده و بر افزایش طول عمر تاثیر گذار باشد .

● به خاطر داشته باشید ویتامین A موجود در مواد غذایی به واسطه نیترات های موجود در کود های شیمیایی و همچنین به وسیله ی حفظ کننده های مواد غذایی نابود می شود .

● یکی دیگر از ویتامین هایی که کمبود و کاهش جدی آن می تواند چالش های بسیاری را در بدن انسان و محیط زندگی و اجتماعی به وجود آورد فقر گروه ویتامین های B می باشد . از مجموع پانزده نوع یا بیشتر ویتامین B آن قدر به مقدار اندک جذب بدن می شود که بدون اغراق می توان ادعا نمود که تمامی مردم ،  هر یک به تنهایی دچار کمبود این ویتامین مهم می باشند .  در گذشته هر لقمه نان و یا هر غذایی که از غلات و دانه ها تهیه می شد دارای مقدار فراوان ویتامین های گروه B بود زیرا از نگهداری مواد غذایی در سردخانه یا کنسرو کردن آنها اثری وجود نداشت متأسفانه امروزه به واسطه ی  زندگی صنعتی و مدرن و شاید ، فخرفروشی در هر خانه یک سردخانه به نام فریزر وجود دارد و هیچ ماده غذایی دستخوش تصفیه نمی شد و از انواع شیرینی های رنگارنگ و پر از مواد نگه دارنده خبری نبود زیرا مردم با طبیعت انس و الفت بیشتری داشته و از انواع شیره که از نظر برخی ویتامین های گروه B غنی بود و به عنوان تنها ماد ی شیرین کننده ی موجود به شمار می رفت استفاده می کردند .

● امروزه مصرف قند (سم) سفید بیصدا و مشتقات آن فوق العاده افزایش یافته است با توجه به این که تمامی مواد مغذی اصلی آن طی فرآوری نابود می گردد باعث کاهش سریع اشتها می شود و نیاز به برخی از ویتامینهای گروه B را در بدن افزایش می دهد مصرف اغراق آمیز - ۵۰ کیلو قند به طور متوسط در سال - موجب کمبود شدید بیشتر ویتامینها از جمله ویتامین B1 نیاز به مقدار ۹۰ میلی گرم در سال - می گردد علاوه بر این مصرف بیش از ۵۰ کیلو قند و رژیم غذایی ناسالم که در حدود ۲۰ ٪ از کالری اغلب غذاها 

را تشکیل می دهد در ۷۰% از مصرف کنندگان باعث کمبود ویتامین ها هیپوگلیسمی ایجاد دیابت شده است و سطح انسولین خون آنها به هنگام ناشتا دائماً بالا می باشد . همچنین مصرف زیاد قند باعث شده تا سطح کلسترول ، کورتیزول ، اسیداوریک تری گلیسرید ترشح اسیدکلریدریک و پیسین معده افزایش یابد دیگر این که چسبندگی پلاکت های خونی دچار افزایش شده و بدن از کروم فلز  و مورد لزوم متابولیسم قند خالی می گردد این مصرف بی رویه می تواند باعث بزرگ شدن کبد گردد .

به میزان کم تری بزرگ شدن غدد فوق کلیه و کوچک شدن لوزالمعده یبوست افزایش زمان حرکت به سمت جلو و در نتیجه اختلال دستگاه گوارش از فتق تا سرطان روده گردد .

● در حال حاضر یکی از اصلی ترین مواد غذایی بشر نان است که حتی فقرا می توانند از آن استفاده کنند ،  اما کدام نان؟ و یا بهتر بگوییم کدام ارد ! نانی که دچار تصفیه شده و از نظر ویتامین های گروه B تهی و فقیر می باشد . پس از نان در واقع چهار منبع عمده ی این ویتامین که به علت تبلیغات غلط و عدم ارائه ی  اطلاعات علمی ،درست کمتر استفاده می شوند و یا اصلا استفاده نمی شوند می توانند این کمبود را جبران نمایند ، شامل : ١ . جگر  ۲ . مخمر آبجو ۳ . جوانه گندم ۴ پوست برنج .

● یک منبع تأمین کننده ی مهم ویتامین B که شاید از دیگر منابع در تولید این ویتامین تأثیر گذارتر می باشد تولید از راه ترکیب در داخل روده و به وسیلهٔ باکتری های مفید است .  بررسی و تحقیقاتی که درباره ویتامین های گروه B موجود در خون و ادرار کسانی که رژیم غذایی شان فاقد این ویتامین ها است نشان می دهد که باکتری های مفید  روده قادرند مقدار  عمده و قابل ملاحظه ای از برخی ویتامینهای گروه B را تولید کنند .

● مصرف سولفامیدها (Sulphonamides) و آنتی بیوتیک ها همچون سترپتومایسین (Streptomycin) و اورئومایسین (Aureomycin) باعث نابودی کامل باکتری های مفید روده می شوند . عوارض ناشی از کمبود چندین ویتامین عضو گروه B در صورت نخوردن غذاهایی مانند ماست که رشد باکتری های مفید را تأمین و تسریع می کنند خیلی زود به وجود می آید .

در صورتی که در  طولانی مدت   ماست  مورد  

مصرف قرار گیرد هیچ باکتری دیگری جز آنچه از ماست تولید می شود در مدفوع وجود نخواهد داشت . در زمانی که کمبود ویتامینهای گروه B بسیار شدید گردد یک گروه از سلولها بیش از گروههای دیگر زیان می بینند مانند این که هرگاه فردی در ناخوشی به سر برد و از وضعیت خوب فیزیکی برخوردار  نباشد ، طبعاً دست از فعالیت روزانه کشیده و امکان دارد بیشتر وقت و زمان خود را در خواب سپری نماید . در نتیجه بیشتر سلولهای این فرد ،  فعالیت کمتری نموده و موجب کاهش ویتامین های گروه B می شود کمبود ویتامین های B در جسم این شخص جدی است و یکی از نخستین عوارض کمبود در این زمان 

ممکن است در قلب پدید اید .

● همۀ ما در زندگی روزمرۀ خود افرادی را می بینـ که بسیار متین آرام و با وقار می باشند و کوچکترین اثری از بیماری در آنها مشاهده نمی شود این افراد به یک باره و در اندک زمانی تغییر شخصیت می دهند سریعا از کوره بدر می روند و دست به انجام یک سلسله اعمال غیر طبیعی ، ناخواسته و غیر عادی می زنند مانند پرتاب اشیاء مبل و در هم کوبیدن اثاثیه  ی محل زندگی و یا محیط کار و یا بی اراده به خیابان می دوند و به 

 افرادی که در سر راه آنها قرار گرفته اند ناسزا و توهین می کنند و در پاره ای از موارد حتی قصد جان دیگران را می کنند . آیا از خود سؤال کرده اید که چه عاملی باعث می شود تا یک شخص آرام و متین و موقر و بی ازار ، این چنین عکس العمل نشان داده و به یک انسان خطرناک و ناآرام مبدل شود . ویتامین B3 ماده ای است که عمل طبیعی مغز و اعصاب تا حد زیادی مدیون آن است . تکافوی این مادۀ بسیار حیاتی در مغز که از نرسیدن بعضی از مواد لازم و یا خوردن بیش از اندازه ی موادی از قبیل آنتی ویتامین ها ناشی می گردد واکنش غیر عادی روانی و هیجانات عصبی و عاطفی در انسان به وجود می اورد .

● به نظر می رسد کمبود حداقل چهار نوع ویتامین B به نام های پابا ( PABA )، بیوتین (Vitamin H) اسیدفولیک (  Vitamin B9 ) و اسید پانتوتنیک Vitamin ( B5 ) رنگ موها را تحت تأثیر قرار می دهند . ويتامين B5 ماده ای است که برای هر یک از سلول های بدن ضروری می باشد و بدون وجود این ویتامین قند و چربی به هیچ عنوان تبدیل به انرژی نخواهد شد و ویتامین های دیگر چون پابا و کولین در بدن به کار گرفته نمی شوند فقدان این ویتامین به ویژه به غدد فوق کلیوی آسیب می رساند آنگونه که این غدد بزرگ دچار خونریزی می شوند و دیگر قادر به تولید کورتیزون و هورمون های دیگر نمی باشند . بر اثر ، انواع «فشار» مانند جراحت اثرات تخریب کننده انواع داروها ،سوختگی عمل ،جراحی آشفتگیه ای عاطفی ، غصه ، پریشانی اضطراب و استرس و هرگونه فشار اعم از روحی و جسمی که در جریان آنها مقدار زیادی از انواع هورمون ها مورد نیاز می باشد به همان نسبت نیاز به ویتامین B5 در بدن افزایش پیدا می کند.

 

● یکی از مشکلات عظیمی که به طور عمده در نتیجه ی  کمبود ویتامین B5 عارض می گردد کاهش قندخون است که هیپوگلیسمی (Hypoglycemid) خوانده می شود . از عوارض آشکار آن ضعف دائم  ، سرگیجه عصبانیت سردرد و حتی نابینایی گذرا می باشد . چون  مردم در هر سال صدها تن قند و شکر و داشته مواد قندی سمی مصرف می کنند و اشتباهاً نتیجه می گیرند که کمبود قندخون نمی تواند وجود باشد در بدن یک فرد سالم به انداز ه ی  انرژی تولید شده ،  میزان قندخون کاهش پیدا می کند اما گلیکوژن یا نشاسته ذخیره بدن به سرعت به قند تبدیل شده و باعث افزایش دوبارهٔ موجودی قند خون می گردد . لذا هر زمان ذخیره گلیکوژن تهی و تحلیل رود و هیچ ماده غذایی در اختیار بدن قرار داده نشود تا این کمبود جبران 

 شود هورمون های ،  ترشحات غدد فوق کلیوی به سرعت وارد عمل شده باعث می شوند که پروتئین های بدن به ویژه پروتئین های بافت های لنفاوی تجزیه و به قند و چربی تبدیل گردد . قسمتی از این قند ،  مقدار موجودی قندخون را تا حد طبیعی افزایش می دهد و مقداری هم به صورت گلیکوژن برای مصرف بعدی ذخیره می‌شود . در انسان هایی که دچار فقدان ویتامین B5 می باشند قندخون به طور غیر طبیعی پایین می ماند زیرا هورمون های غدد فوق کلیوی که برای تبدیل پروتئین به قند و چربی نیاز می باشد تولید نمی شود و زمینه حمله های آسم ،  کج خلقی شدید ،  زخم معده و عوارض متعدد و ناخوشایند  دیگر در زمان سپری شدن عمر شکل گرفته و بروز می کند .

● التهاب مفصلی ، بیماری ادیسون ، سل پوستی و بسیاری از بیماری های دیگر که انسانها مبتلا می شوند و نیاز به استفاده و درمان با کورتیزون پیدا می کنند در حقیقت دچار کمبود ویتامین B5 می باشند . مشاهده شده افراد چاقی که از رژیم لاغری فاقد ویتامین B5 پیروی کرده اند دچار التهاب مفصلی و نفرس گردیده اند و در نتیجه برای درمان و کاهش درد مجبور به استفاده از کورتیزون شده اند. به خاطر داشته باشید که برای معالجه هر یک از بیماریهایی که نیاز به استفاده از کورتیزون می باشد ، باید به جای استفاده از داروی کورتیزون ، به همان نسبت تأکید را به خوردن مقدار زیاد و فراوان ویتامین B5 و ویتامین C و ویتامین های ضد فشار و سایر مواد مغذی قرار داد تا غدد فوق کلیوی خود بدن به شکل کاملاً طبیعی به مقدار کافی کورتیزون تولید کنند علاوه بر  کورتیزون در حدود ۳۰ نوع دیگر هورمون غدد فوق کلیوی وجود دارند که بدون وجود ویتامین B5 امکان ترکیب را از دست می دهند مانند غدد فوق کلیوی که مسئول تولید قسمت عمده ترشحات جنسی در مردان است و یا اگر غدد فوق کلیوی سالمی در زنها وجود داشته باشد پس از سپری شدن ایام یائسگی نیز کماکان هورمونهای جنسی در آنها تولید می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: املاح, ویتامین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.