مجله خوراکی ها طب سنتی گیاهان دارویی
آشنایی با خواص گیاه زیرفون

آشنایی با خواص گیاه زیرفون

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 08 آبان 1401 magfood.ir/10
فهرست مطالب

 زیرفون گیاهی است که در اکثر نواحی می روید . ارتفاعی حدود ۲۰ متر دارد .پوست درخت جوان ان به رنگ خاکستری روشن ولی پیرتر که می شود ترک دار می شود .

زیرفون دارای گل های سفید و معطر است .گل زیرفون دارای ترکیبات متفاوتی است از جمله اسانس فارنزول ، گلوسیدهای مختلف، اسید فنیل های مختلف ، اسیدهای کوماریک و کافئیک ، اسیدهای امینه ، اسید گانیک و فلاونوئیدها ( کوئرستین ، هسپریدین )  مواد الی مانند صمغ ، کامپرول ، ژل ها ، اسید تانن ویتامین های B 1 , B 2 , C و قندها می باشد .

خواص زیرفون :

شاید تصور شود فقط گل زیرفون دارای خواصی می باشد . اما برگ آن نیز دادای خواص درمانی می باشد .

کاهش استرس :

بیشتر دادوهای کاهش استری برای بزرگسالان بیان می شود . اما برگ درخت زیرفون در صورتی که بصورت دمنوش اماده شود ، نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز دارای خاصیت ارام بخشی است . حتی این دمنوش برای ارامش کودکان  بیش فعال نیز موثر بوده است .

بهبود سرما خوردگی:

انچه در فصول سرما و درشیوع انفلونزا زیرفون را قابل توجه می گرداند اثر این گیاهدر درمان تب و زکام است . حتی مشکلات تنفسی و سینه و برونشیت و سرفه را درمان می کند .

تسکین رماتیسم :

 خاصیت ضد التهابی زیرفون ان را تبدیل به داردیی برای درمان رماتیسم کرده است . ب ای این‌منظور از برگ های زیرفون استفاده می شود که التهاب مفاصل و استخوان ها را بهبود می بخشد .

موثر برای درمان‌میگرن :

 برگ های درخت زیرفون می تواند مشکلات عروق و مویرگ های سر را کاهش دهند ‌بنابراین زیرفون یک تسکین دهنده و درمانگر سردرد های خاص و میگرن است .

درمان‌مشکلات گوارشی :

چای زیرفون می تواند به بهبود هضم ، رفع نفخ ، رفع دردهای معده و نشکلات روده ای کمک کند . جهت بهره گیری از این خاصیت زیرفون همراهی این دمنوش با نعناع و بابونه باعث بهتر شدن اثر آن می شود .

جلوگیری از سرطان :

ترویبات متفاوت فلاونوئیدی و آنتی اکسیدانی زیرفون ان را تبدیل به یک ضد سرطان موثر و قابل توجه کرده است . البته باید در نظر داشت که استفاده بیشتر از ۳ فنجان چای زیرفون در هیچ شرایطی توصیه نمی شود .

درمان بی خوابی :

زیرفون دارای ترکیبات ارام بخش و خواب اور است و استفاده از دمنوش آن چند ساعت قبل از خواب می تواند استرس شما را کم کند و به شما ارامش دهد . همچنین یک خواب ارام بخش را در شب تجربه کنید .

سلامت قلب :

زیرفون دارای برگ های قلبی شکل است . تاثیر زیرفون بر قلب ، ارامش بخشی و تسکین درد های قلب ، رفع گرفتگی و تصلب شرائین و کاهش کلسترول بالا در مطالعاتی دیده شده است .

مزاج زیرفون گرم و خشک است .

ممنوعات :

 - افراد زیر ۱۲ سال

- دوران بارداری

- مصرف دارو های کم خونی و مکمل های آهن

- مصرف بیشتر از ۳ فنجان در روز

برچسب ها: فوائد, زیرفون
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.