مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
آبغوره از دیدگاه طب سنتی

آبغوره از دیدگاه طب سنتی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 14 مهر 1401 magfood.ir/T
فهرست مطالب

از دیگر نعمات در دسترس در ملک ایران زمین غوره است و از آنجائیکه انواع انگور که میوه ی رسیده ی غوره است مورد توجه است ، حکمای ایران توجه ویژه به غوره ی آن نیز داشته اند و خواص فراوانی در مورد غوره و آبی که از آن تهیه می شود بیان شده است ‌.

- درطب سنتی از آغوره بعنوان میوه ای قابض ، رفع کننده ی ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها یاد شده است که به علت وجود تارتارات سدیم و پتاسیم در آن ، برای سیاتیک و رماتیسم نافع است و برای تقویت معده ، کبد و تصفیه ی خون از آن استفاده می شود ‌.

- غوره برای افراد دارای چربی خون مفید است و ضد عفونی کننده بدن نیز هست . این میوه ی نارس حرارت خون و صفرای بدن را کم کرده و باعث از بین رفتن صفرا و بلغم موجود در معده می شود .

 

- امام رضا علیه السلام در طب الرضا ، غلبه مزاج بلغم در فصل زمستان را محتمل دانسته اند که با عنوان مزاج زمستانی از آن یاد می کنند . از این رو مطابق تدابیر غذایی امام رضا علیه السلام بر اساس ماه ها و فصل ها کسانی که طبع سرد دارند ، نباید از غوره و فراورده های آن استفاده کنند .

- افراد گرم مزاج که مبتلا به بیماری های حرارتی می شوند ، می توتنند از آن استفاده کنند زیرا غوره مزاج را سرد و خشک کرده و حرارت خون و صفرا در بدن را کم نی کند و این باعث از بین رفتن صفرا و بلغم موجود در معده می شود .

- فردی که ملتلا به چاقی دموی است برای لاغر شدن باید از غذاهای سرد و خشک استفاده نمایند زیرا مزاج این افراد گرم و تر است و برای لاغر شدن باید از غذاهای متضاد با مزاج شان استفاده کنند و آبغوره چون مزاج سرد و خشک دارد مفید است .

- همینطور امام رضا علیه السلام در بخشی از رساله ی ذهبیه ، همراه داشتن آبغوره را برای مسافر ضروری دانسته اند .

- یکی از خواص آبغوره تعدیل اشتها و رفع تشنگی است .به همین دلیل در عیون اخبار الرضا امام رضا علیه السلام همراه داشتن آبغوره ، سرکه و زیتون را بدای فرد مسافر لازم دانسته اند .

- آبغوره همراه با رب انار و نمک در درمان نقرس مفید است .

- از مخلوط آبغوره ، ابلیمو ، اب زرشک ، عرق گزنه و عسل با نسبت خاصی شربتی را اماده می کنند که برای درمان‌چربی خون استفاده می شود .

- آبغوره دارای طعم ویژه ای است و افزودن آن به غذا باعث مطلوب شدن طعم آن ، افزایش اشتها  ، جذب املاح معدنی غذا و آهن غیر هم غذا می شود .

- مصرف آبغوره از بروز واریس در رگهای پا جلوگیری می کند .

- جهت تقویت بانوانی که تازه وضع حمل داشته اند ، در وعده ی شام از سوپی که در آن آبغوره و روغن زیتون دارد به همراه نان سبوسدار توصیه شده است .

- برای وزن گیری و رشد مناسب کودکان مصرف کدو حلوایی پخته شده به همراه روغن زیتون و آبغوره باید در برنامه غذایی گنجانده شود .

- ترکیب سیر و آبغوره به از بین بردن سنگ های کلیوی کمک می کند .

- مصرف یک قاشق غذاخوری آبغوره در روز باعث نرمال شدن هورمون های بانوان می گردد .

- اگر آبغوره با سرکه مخلوط شود به نسبت مساوی و هر روز سه بار و هر بار یک قطره مصرف شود ، باعث درنان چرک گوش می شود .

- مصرف شیره انگور به همراه آبغوره یکی از راهکارهای درمان فشار خون است . آبغوره بدلی رفع یبوست نیز موثر است .

- اگر حرارت کبد و قلب بالا رود از آبغوره شربتی مانند سکنجبین تهیه شود  و نیمساعت قبل از ناهار و شام مصرف شود ‌.

- افرادی که به علت بخارات معده دچار کم شنوایی می شوند ، آش آبغوره درمان آن است .

- اگر فردی در اثر غلبه ی خون دچار سردرد شود ، مصرف آش عدس و آبغوره توصیه می شود .

- جهت درمان کبد چرب شب ها مصرف سالادی از کلم ، هویج ، کاهو ، ترب ، تربچه ، سیب و با جاشنی آبغوره بعنوان شام سفارش شده است .

- اگر قبل از غذا یک قاشق غذاخوری ابغوره میل شود ، باعث افزایش شیره های گوارشی و کمک به هضم غذا می شود و در درمان کبد چرب موثر است .

- آبغوره باعث پاکسازی کبد ، معده و روده می شود . در درمان کرم معده هم به کار برده می شود .

ممنوعات مصرف آبغوره :

- به علت قاعده اور بودن در دوران بارداری مصرف نشود .

- افرادی که مشکلات ریوی دارند .

- افرادی که افزایش اسید معده و یا زخم معده دارند .

برچسب ها: فوائد, آبغوره
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.