مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
خواص کاهو

خواص کاهو

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 01 آذر 1401 magfood.ir/1T
فهرست مطالب

کاهو از سبزی جات برگ سبز دار فاقد کالری و یا دارای کالری ناچیز ، بدون‌چربی ، سرشار از فیبر ، دارای املاحی چون : آهن ، کلسیم ، منیزیم ، منگنز ، ید ، روی ، سدیم و مس است . ویتامین های آن شامل : A , B , E, C و فولیک اسید است .خواص و منافع ان فراوان است و باید بیشتر از یک پیش غذای ساده به آن نگاه کرد .

خواص کاهو 

اثر بر مو :

کاهو دارای یون منگنز است . این ماده ی معدنی برای  جلوگیرب از سفید شدن مو موثر است . همچنین باعث تقویت و جلوگیری از ریزش مو می شود .

ماده ی معدنی روی :

روی یک ماده ی معدنی است که اعمال فراوانی در بدن انجام می دهد . از جمله جهت رشد مناسب بویژه رشد قدی در کودکان مفید است . قسمت هایی از کاهو که افتاب بیشتری خورده است روی بیشتری دارد .

مناسب افراد دیابتی :

کاهو فاقد کربوهیدرات است . و یا مقدار آن بسیار اندک است بنابراین استفاده از ان برای افراد دیابتی سودمند است . از جانب دیگر چون کاهو برای کنترل فشار خون و کاهش ابتلا به گرفتگی عروق مفید است ، استفاده از ان برای افراد دیابتی باعث کاهش ابتلا به این موارد می شود .

وجود مس :

کاهو یک سبزی دارای مس است که برای رفع خارش و ترشحات در بانوان مفید است .

تحریک اشتها :

باوجودی که کاهو دارای فیبر است اما اشتها اور نیز می باشد . لذا افرادی که جهت لاغری از آن استفاده می کنند گاهی طی روز دچار اشتهای کاذب یا اصطلاحا دل ضعفه می شوند . برای افزایش اشتها کاهو با سرکه و اندکی ادویه قبل از غذا استفاده می شود . 

کمک به هضم غذا :

کاهو اعمال دستگاه گوارش را تحریک می کند . بنابراین زمانی که مصرف شود باعث هضم بهتر وعده ی غذای بعد از خود می شود .مخصوصا اگر خوب جویده و با بزاق مخلوط شود . اما هیچ‌گاه بعد لز غذا مصرف ننمائید زیرا بدترین روش مصرف کاهو می باشد و ایجاد ناراحتی معده می کند .

تقویت اعصاب :

کاهو مسکن اعصاب است . اضطراب ، تشویش و دلهره را از بین می برد و بهترین دارو برای امراضی است که ریشه عصبی دارند . از تحریکات عصبی جلوگیری می کند . مقدار زیادی ویتامین E در کاهو وجود دارد که برای مغز مفید است .

درمان فشار خون :

استفاده از کاهو جهت کاهش و کنترل فشار خون می شود .

رفع یبوست :

از آنجایی که عدم دریافت فیبر و غذاهای فست فود و یکحا نشینی باعث یبوست می شود ، و این بیماری در بین شهرنشینان بسیار شایع است ، مصرف کاهو بعلت فیبر مناسبی که دارد باعث رفع یبوست می شود .

کاهو و پوست :

مصرف کاهو خون را پاک و تصفیه می کند ، حرارت کبد را فرو می نشاند و از بروز جوش های صورت بویژه در سنین بلوغ و جوانی که اوج غلیان صفرا است جلوگیری می کند .

انسداد مجاری کبد و صحال :

افرادی که بیماری های انسدادی کبد یا طحال دارند و مبتلایان به یرقان ، مصرف کاهو بدای شان مفید است . بویژه اگر کاهو با سکنجبین استفاده شود .

رفع تشنگی :

افرادی که مزاج گرم دارند بویژه صفراوی مزاجان که تشنگی را در روز بدفعات تجربه می کنند ، مصرف کاهو برای شان مفید است . کاهو حرارت کبد را فرو می نشاند و باعث خنکی و تعادل مزاج شان می شود .

ادرار آور :

در افرادب که محدودیت مصرف اب ندارند مانند بیماران کلیوی ، در صورتی که احتیاج به مواد مدرّ دارند کاهو گزینه ی مناسبی است .

کهیر و خارش پوست :

اغلب اوقات در اثر وجود حساسیت به یک ماده ی غذایی یا بار اضافی بر کبد خارش و سوزش پوست و حتی گاهی کهیر عارض می شود . در چنین مواردی استفاده از سکنجبین با کاهو نیز مفید است .

قلب و عروق :

از آنجایی که کاهو دارای ویتامین C ,E می ببشد و هر دوی این ویتامین ها نقش انتی اکسیدانی و جلوگیری از حمله و اسیب به دیواده ی عروق و فراهم آورون  زمینه ی گرفتگی عروق را دادند استفاده از کاهو برای افرادی که سابقه ی بیماری قلبی دارند جهت پیشگیری مفید است .

سرطان دستگاه گوارش :

اکثر اوقات عدم مصرف فیبر و ابتلا به یبوست زمینه ساز سرطان های دستگاه گوارش است . کاهو بعلت فیبر قابل توجه و آنتی اکسیدان هایی چون ویتامین های E و C جهت جلوگیری از ابتلا به این سرطان ها سودمند هستند .

محدودیت مصرف کاهو :

افرادی که معده ی بلغمی و ضعیف دارند استفاده از کاهو برای شان توصیه نمی شود . باعث تشدید علائم گوارشی شان و احساس گرسنگی کاذب می شود .

افرادی که ناراحتی های ریوی دارند مصرف کاهو برای شان توصیه نمی شود . باعث انسداد و گرفتگی در ریه می شود .

 

برچسب ها: فوائد, کاهو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.