مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
خواص ماهی تیلاپیا

خواص ماهی تیلاپیا

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 18 آذر 1401 magfood.ir/1k
فهرست مطالب

تیلاپیا به گونه ای از ماهی های اب شیرین از خانواده ی سیکلیدها تعلق دارد . گرچه تیلاپیا بومی افریقا است اما امروزه در کشورهای فراوانی تولید می شود . حدود ۱۳۵ کشور تیلاپیا را تولید می کنند . تغذیه ی ارزان تیلاپیا که از جلبک استفاده می کند و فضای کمی که برای رشد نیاز دارد باعث ارزانی قیمت این ماهی و مناسب بودن مصرف آن برای اکثر اقشار درامدی جامعه شده است . 

ارزش غذایی تیلاپیا :

به بررسی مواد غذایی ۱۰۰ گرم از این ماهی می پردازیم

- پروتئین  ۲۶ گرم

- کالری ۱۲۸ کیلو کالری

- چربی ۳ گرم

- کربوهیدرات ۰ گرم 

 - نیاسین ۱/۳‌میلی گرم

- پتاسیم ۱۰۶ میلی گرم

- سلنیوم ۱۵/۳میلی گرم 

 -  ویتامین ای   ۰/۲ میلی گرم 

- منیزیم ۹/۵ میلی گرم

- کلسیم ۳/۵ میلی گرم 

 - چربی اشباع نشده ۰/۱۱ میلی گرم

برخلاف ماهی های چرب مانند قزل الا که درصد بالایی امگا ۳ دارند ، میران امگا ۶ در تیلاپیا بالاتر از امگا ۳ است .

اثرات تیلاپیا :

سلامت سیستم قلبی _ عروقی :

وجود ترکیب اسید چرب غیر اشباع در مواد غذایی باعث حفاظت از سیستم قلبی _ عروقی می شود . درصد خوب اسیدهای چرب غیر اشباع در تیلاپیا ان را گزینه ی خوبی برای محافظت از سیستم قلبی _ عروقی کرده است . از جانب دیکر وجود ویتامین E و سلنیوم که از عوانل خوب آنتی اکسیدانی به شمار می ایند از هجوم عوامل اسیب رسان به سیستم عروقی و ایجاد پلاک و گرفتگی عروق محافطت می کند .

خواص ضد سرطانی :

 از علل اصلی ایجاد سرطان وجود عوانل اکسیدانی در مواد غذایی و محیط زندگی نی باشد مانند انواع الاینده ها و .... همه ی ما برای سلامت و دوری از سرطان به عواملی نیاز داریم تا این عوامل مهاجم را از بین ببرند . ویتامین E و سلنیوم دو عامل انتی اکسیدانی مهم و جلوگیری کننده از سرطان هستند . تیلاپیا این عوامل را دارا می باشد .

سلامت استخوان و عضلانی :

از جمله عواملی که باعث سلامت استخوان می شود ، دریافت کلسیم روزانه از مواد غذایی می باشد . تیلاپیا دارای کلسیم خوبی می باشد . از دیگر عوامل موثر در حفظ سلامت استخوان منیزیم می باشد که تیلاپیا دارای منیزیم خوبی در هر ۱۰۰ گرم گوشت ان می باشد . 

وجود کلسیم و منیزیم برای فعالیت مناسب عضلانی ( یک سیکل انقباض و انبساط عضلانی ) ضروری می باشد . مصرف تیلاپیا علاوه بر سلامت استخوان باعث فعالیت عضلانی مفید و کارامد هم می شود .

حفظ جوانی : 

از جمله عواملی که باعث پیری زودرس و جلو افتادن پروسه ی پیری می شود ، عوامل اسیب رسان و اکسیدانی می باشد . در واقع دامنه ی اسیب رساندن عوامل اکسیدانی در بدن بسیار وسیع است ‌. از سیستم قلبی _ عروقی و ایجاد سرطان بسیار فراتر است .  از جمله ضررهای وجود عو امل جلوگیری از ایجاد پیری زوررس و حفظ نشاط و سلامت ارگان های بدن ، سلنیوم و ویتامین E می باشد . مصرف تیلاپیا از این جهت کمک کننده است .

کمک به کاهش وزن :

 تیلاپیا دارای پروتئین قابل توجه و مقدار کمی چربی است . مصرف این ماهی جهت تامین پروتئین مورد نیاز حین کاهش وزن ، بدون دریافت چربی گزینه ی مناسب و مطلوبی می باشد .علاوه براین چنین ترکیبی برای ورزشکاران که باید وزن خود را ثابت نگه دارند ولی نیاز به دریافت پروتئین کافی دارند بسیار مناسب است .

 

توجه :

 میزان امگا ۶ در ماهی تیلاپیا قابل توجه است . بنابراین استفاده از این ماهی شاید برای کودکان و سالمندان که امکان بروز واکنش های الرژیک در مقابل مصرف غذا دارند گزبنه ی مناسبی نمی باشد .

علاوه براین افرادی که داروهای ضد التهاب مصرف می کنند مصرف این ماهی ممکن است باعث بازگشت یکسری واکنش های التهابی شود و یا اثر دارو را کم کند . بهتر است این افراد در مصرف تیلاپیا احتیاط کنند .

همچنین در دوران بارداری احتمال بروز واکتش های الرژیک وجود دارد . توصیه می شود بانوان باردار در این دوران از گزینه های دیگری جهت بهره بردن از خواص ماهی استفاده کنند .

در حال حاضر در کشور ما تیلاپیا تولید می شود و تغذیه ی مناسبی برای آن وجود دارد . اما در کشوری مانند چین تیلاپیا با فضله ی حیوانات تغذیه می شود که تغذیه ی مناسبی نیست و باعث بروز الودگی های ویروسی می شود . توصیه می شود هنگام مصرف از نوع تولید داخلی ان استفاده شود .

 

 

 

 

برچسب ها: فوائد, تیلاپیا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.