مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
کدو حلوایی پرخاصیت

کدو حلوایی پرخاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 18 آذر 1401 magfood.ir/1l
فهرست مطالب

کدو حلوایی محصولی گیاهی ویژه ی فصل سرما می باشد و بر خلاف تصور همه که ان را سبزی می شناسند ، از نظر گیاه شناسی یک  میوه است . طعمی شیرین و مطبوع دارد . و سرشار از مواد معدنی ، املاح و فیبر و ویتامین است و خواص ویژه ای به ان داده است . جهت انتخاب یک کدو حلوایی تازه و رسیده دقت کنید کدویی را انتخاب کنید که رنگ همه ی قسمت های ان نارنجی و یکنواخت باشد و سبزی در رنگ ان دیده نشود . از جانب دیگر ساقه ی ان ترد و تازه باشد که نشان از تازگی و طراوت ان دارد ‌.

ترکیبات کدو حلوایی :

این محصول زمستانی دارای ترکیبات زیر است :

- ویتامین A

- ویتامین C

- ویتامین E

- ویتامینB 1

- ویتامین B 3

- ویتامین B 6

- اسید فولیک

- پتاسیم

- منیزیم

- منگنز

و مقادیر قابل توجهی فیبر می باشد .

خواص کدو حلوایی :

کمک به کاهش فشار خون :

از جمله عواملی که باعث حالت ریلکس در دیواره ی عروق می شود و انقباض و تنگ شدن عروق را به تاخیر می اندازند ، پتاسیم است ‌‌. همچنین منیزیم نیز از عوامل کاهنده ی فشار خون به حساب می آید . کدو حلوایی هر دوی این عوانل را دارا می باشد . علاوه براین وجود فیبر قابل توجه در کدو حلوایی یک نکته ی مثبت دیگر ان برای کمک به کاهش فشار خون است .

جبران کمبود رشد کودکان :

کودکانی که به خوبی وزن نمی گیرند استفاده از کدو حلوایی بعنوان میان وعده برای شان بسیار مفید است . در صد اب کدو حلوایی بالاست و رطوبت مناسب رشد را برای کودک فراهم می کند . همچنین سرشار از املاح و ویتامین هایی است که بطور طبیعی وارد بدن می شود و باعث دستیابی به رشد مناسب کودک می شود .

خواص آنتی اکسیدانی :

امروزه کمتر شخصی است که در معرض اکسیدان ها و عوامل اسیب رسان قرار نداشته باشد . این عوامل مهاجم دامنه ی وسیعی از اسیب را برای بافت های بدن دارند . در دیواره ی عروق باعث اسیب و تروما و شروع گرفتگی عروق می شود که زمینه ساز بیماری های قلبی و سکته می شود . در بافت های مختلف این عوامل مهاجم نی توانند باعث خارج شدن سلول ها از روند رشد طبیعی خود شوند و انواع سرطان را در بافت های مختلف ایجاد کنند . در مقابل این عوامل مهاجم ویتامین های  A , E ,C بعنوان پاکسازی کننده ی بدن از این عوامل و اصطلاحا عوامل انتی اکسیدان شناخته می شوند . کدو حلوایی با دارا بودن این ۳ ویتامین باعث حفظ سلامت قلب و عروق ، حفظ جوانی و شادابی و نشاط بدن می شود .

مفید در کاهش قند خون :

 از جمله عوامل موثر در کاهش جذب قند و کنترل قند خون افراد دیابتی ، فیبر می باشد . کدو حلوایی خود دارای کربوهیدرات اندکی می باشد و فیبر قابل ملاحظه ای نیز دارد . وجود چنین ترکیبی باعث می شود مصرف کدو حلوایی برای افراد دیابتی مفید و سودمند باشد . البته از مصرف زیاده از حد ان باید پرهیز کرد زیرا باعث افت فشار و گیجی می شود .

ترکیبات انتی اکسیدانی کدو حلوایی به حفظ سلامت قلب و عروق ، کلیه و سیستم بینایی افراد دیابتی کمک می کند .

کدو حلوایی و بینایی :

‌از جمله ویتامین های موثر در سیستم بینایی ویتامین A می باشد . همینطور مواد غذایی دارای ویتامین A باعث حفظ سلامت چشم و جلوگیری از اسیب های احتمالی ناشی از اشعه های مضر مانند UV برای چشم است .

چگونگی استفاده :

- میزان رطوبت کدو حلوایی بالا می باشد ، بنابراین بهتر است برای استفاده از ان از ادویه هایی مانند دارچین ، زنجبیل و ... استفاده کنید .

- افرادی که دچار نفخ و مشکلات معدی می شوند قبل از مصرف ان حتما با پزشک مشورت کنند و در میزان مصرف آن احتیاط را رعایت کنند .

- کدو حلوایی را می توانید بصورت شکم پر ، خورش ، تکه های کوچک کبابی یا سرخ شده و ابپز به همراه یک طعم دهنده استفاده کنید .

 

 

برچسب ها: فوائد, کدو, کدو حلوایی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.