مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
خرمالو و فوائد این میوه ی زمستانی

خرمالو و فوائد این میوه ی زمستانی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 03 آبان 1401 magfood.ir/u
فهرست مطالب

یکی از میوه هایی که فقط در فصل سرما و ان هم به مدت کوتاه قابل استفاده است خرمالو است . خرمالو در جنگل های شمال و جنوب می روید . کال ان هسته دار است . میوه ی آن زمانی که کال است به علت مواد تاننی گس است ولی بعد از رسیدن ، تانن آن تبدیل به چند نوع قند میشود و طعم ان گوارا می شود . در قنادی با این نیوه انواع مارمالاد و شیریتی درست می شود . مربا و کمپوت خوشمزه ای نیز دارد .

دارای پوستی نازک است و سرشار از ویتامین های A , B و  C ، آهن ، کلسیم و پتاسیم و اسیدهایی  مانند : اسید مالیک ، اسید سیتریک و اسید تارتاریک می باشد . در گرگان به ان اندوخرما و در مازندران انجیر خرما می گویند .

درمان کمبود ویتامین A :

هنگامی که ویتامین  A به قدر کافی مصرف نشود ( از راه تغذیه ) ، نه تنها قدرت بینایی کم می شود ، که پوست و ناخن ها و موها خشک و شکننده شده ، در هوش و سلامت بدن اختلال حاصل می شود .

قدرت و فعالیت سلول های بدن کاهش می یابد . در این هنگام است که با مصرف خرمالو می توان به همه ی این عوارض پایان داد و به اززش زندگی بخش و سلامتی دهنده ی این میوه پی برد .

درمان سنگ کلیه و مثانه :

اگر دانه ی خرمالو کوبیده شود ، این گرد جهت دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است .

افزایش اشتها و جبران کمبود رشد :

مصرف خرمالو باعث افزایش اشتها می شود . مصرف آن بویژه در کودکانی که بعلت کمبود اشتها دچار کم وزنی و عقب ماندگی از رشد هستند مفید است . از جانب دیگر پتاسیم قابل توجه خرمالو تیز عامل افزایش اشتها است .

تقویت استخوان :

کلسیم بعنوان عامل استحکام استخوان و تقویت رشد استخوانی  اطفال است . خرمالو از نظر کلسیم غنی است .

خونسازی :

 یکی از عوامل خونسازی ، آهن است . خرمالو دارای مقدار قابل ملاحظه ای از این عنصر است. 

مفید در درمان نقرس : 

پتاسیم فاکتور موثر در اشتها اوری و شستشوی کلیه ها و کبد است . خرمالو دارای پتاسیم است و در درمان بیماران نقرسی و کلیوی موثر است .

قابض بودن :

 بعلت تانن موجود در خرمالو برای درمان اسهال مفید ا ست و افراط در مصرف ان باعث یبوست می شود .

مفید برای افراد دیابتی :

در صد قند پایین خرمالو ان را مناسب نصرف افراد دیابتی نیز گردانده است .از جانب دیگر دارای مقدار قابل توجهی پکتین است که ان را مناسب افراد دیابتی می کند . زیرا پکتین سرعت جذب قند را پایین می اورد .

 

برچسب ها: خواص, خرمالو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.