مجله خوراکی ها طب سنتی ادویه
خواص فلفل سیاه

خواص فلفل سیاه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 24 آذر 1401 magfood.ir/1s
فهرست مطالب

فلفل سیاه میوه ی گیاه فلفل و از خانواده ی پاپریکا ( paprica ) است . این گیاه بومی هند است و حدود ۳۰ میلیون سال پیش از جنوب سرقی آسیا وارد شبه قاره ی هند شده است . یک گیاه گل دهنده و بالا رونده است . نام علمی آن piper nigrum می باشد . یک گیاه ۴ فصل است فلفل سیام میوه های خشک شده ی این گیاه است و کاملا رسیده نیست .

فلفل سیاه یک گیاه تند و سوزنده به شمار می اید و دارای خواصر گیاهی فراوان می باشد . فلفل سیاه دارای عطر و طعم ویژه ای می باشو و از ان بعنوان سلطان ادویه جات یاد می شود ‌.

ترکیبات فلفل سیاه :

فلفل سیاه دارای ترکیبات زیر است :

- کربوهیدرات

- فیبر رژیمی

 - سدیم

- ویتامینC

- فاقد چربی و کلسترول است .

- کلسیم

 - آهن 

 - پروتئین

- منیزیم

- پتاسیم

- روی

- مس

- منگنز

- نیاسین

- پرولین

- سرین

- ویتامین K

- پیپرین

- بتاکاروتن

- فنین

خواص فلفل سیاه :

پیش از هر چیز خوب و ضروری است که بدانیم مزاج  فلفل سیاه گرم و تر است . بنابراین فلفل سیاه یا بعلت طبع گرم و خشک خود ویا بعلت املاح ، ویتامین ها و ترکیبات خود دارای ویژگی درمانگری خاصی می باشد .

مفید برای گوارش و معده :

بسیاری از مشکلات معده مانند ترش کردن ، سوزش سر دل ، اروغ زدن ، عدم اشتها و ضعف هضم بخاطر سردی و رطوبت معده می باشد . طبیعت گرم و خشک فلفل عامل مهمی برای رفع سوء‌مزاج معده است . همچنین در تحقیقات مشاهده شده است که مصرف فلفل اثر خوبی بر روی انزیم های تولیدی پانکراس و جریان خوب و مناسب انزیم های گوارش دارد . 

خاصیت ضد سرطانی :

انچه باعث می شود یک ترکیب خاصیت انتی اکسیدانی داشته باشد وجود ترکیباتی است می توانند عوامل مهاجم و اسیب رسان را خنثی کنند . فلفل سیاه دارای سلنیوم ، پیپرین ، بتاکاروتن  و کورکومین است که باعث خنثی شدن رادیکال های ازاد در بدن و کاهش احتمال ابتلا به سرطان می شود . کورکومین در روده با حضور فلفل جذب بهتری پیدا می کند . اثرات ویژه ی فلفل سیاه در درمان سرطان پروستات ، کولون و رکتوم در تحقیقات دیده شده است .

وجود ماده ی خاص فنین در فلفل سیاه خاصیت پیشگیری کننده ی فلفل سیاه در ابتلا به سرطان را چند برابر کرده است . در بین مواد خوراکی فلفل سیاه دارای بالاترین مواد انتی اکسیدانی می باشد .

درمان افسردگی :

افرادی که دچار افسردگی ، سستی و رخوت در روز ، عدم میل به کار و فعالیت و افکار منفی هستند ، غالبا درجاتی از سردی و رطوبت را در مغز دارند . مزاج گرم و خشک فلفل سیاه در این افراد مفید است ‌ حتی زمانی که به جهت اختلال در کار نرمال و عادی سیستم عصبی تشنج بوجود می اید ، استفاده از فلفل سیاه با دستور خاص و تحت نظر پزشک متخصص سودمند است .

کمک به درمان تهوع :

افرادی که طی روز حالت تهوع دارند  و این حالت مانع مصرف مواد غذایی طی روز می شود ، استفاده از کمی فلفل بعنوان ادویه در کنار غذای شان مفید است . این حالت تهوع بویژه در صبح شدت بیشتری دارد که مانع شروع یکروز خوب و صرف صبحانه جهت کار و فعالیت بهتر می شود ‌. بانوان باردار بهتر است جهت رفع حالت تهوع بارداری از فلفل استفاده نکنند چون باعث واکنش های الرژیک در مادر و جنین می شود ..

کاهش علائم افراد دیابتی :

 تحقیقات نشان داده اند  افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و بدرجاتی انسولین در بدن تولید می شود ، وجود دو عنصر روی و منیزیم به میزان کافی و رفع کمبود ان در بهبود علایم و نرمال شدن قند خون شان موثر است . فلفل سیاه هر دوی این عناصر را دارا می باشد و بشرط عدم تداخل با داروهای مصرفی و عدم حساسیت بعنوان یک ادویه ی مصرفی در کنار غذای شان مفید است . همچنین فلفل سیاه جذب گلوکز را هم به تاخیر می اندازد و از افزایش یکباره ی قند خون بعد از وعده ی غذایی جلوگیری می کند .

حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی :

فلفل سیاه بعلت عوامل انتی اکسیدان ، ویتامین C ، و عناصر و املاحی که در سیستم ایمنی نقش دارند باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و حتی درمان سریع تر ان می شود . در زمان بروز سرماخوردگی اگر یک قاشق مرباخوری فلفل سیاه در یک فنجان اب جوش دم بکشد باعث بهبود سریع تر علایم می شود . همچنین تحقیقات اثر مفید فلفل سیاه در درمان اسم و سینوزیت را هم نشان داده اند .

درمان اختلالات ناباروری مردان :

هورمون تستوسترون جهت فعالیت نرمال و طبیعی سیستم تولید مثل اقایان ضروری است . کمبود این هورمون باعث بروز مشکلاتی می شود . فلفل سیاه باعث افزایش تولید و نرمال شدن تولید هورمون تستوسترون در مردان و رفع مشکلات ناباروری در آنها می شود .

احتمال دارد وجود عناصری چون روی و منیریم باعث بروز چنین خواصی شده باشد .

سلامت و بهداشت دهان و دندان :

فلفل سیاه خاصیت ضد التهابی دارد ، استفاده از ان بطور همزمان با نمک باعث التیام التهاب لثه ها و سلامت لثه ها می شود . همچنین فلفل سیاه دادای خاصیت انتی باکتریال است و باعث خنثی شدن فعالیت باکتری های موثر در پوسیدگی دندان می شود . همچنین استفاده از فلفل سیاه با نمک یا به همراه میخک بصورت دهان شویه جهت رفع درد دندان موثر است . البته جهت استفاده حتما با دندان پزشک خود مشورت کنید .

کمک به کاهش وزن :

افراد چاق معمولا مشکل اشتهای کاذب دارند و همین مساله باعث افزایش تمایل به مصرف مواد غذایی در این افراد و افزایش وزن شان می شود . زیرا این اشتها بر مبنای نیاز بدن به مصرف مواد غذایی و مصرف کردن انرژی نمی باشد و ناشی از سوء فعالیت سیستم گوارش ، بخصوص معده است . مصرف فلفل سیاه بعنوان ادویه در غذای این افراد باعث کاهش اشتهای کاذب ، کنترل مواد خوراکی طی روز و کاهش وزن این افراد می شود . از دیدگاه طب سنتی اشتهای کاذب در اثر غلبه ی سردی در معده است که مصرف فلفل سیاه این سردی و اشتهای کاذب را رفع می کند .

نکات مهم در مصرف فلفل سیاه :

- جهت بهره گیری از خواص درمانی فلفل سیاه حتما با متخصص طب سنتی یا پزشک خود مشورت کنید .

- در صورت سابقه ی اگزما ، الرژی ، کهبر و خارش پوستی

- خانم های باردار و شیرده 

- اطفال

- افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند 

حتما باید با نظارت متخصص مصرف کنند .

 

برچسب ها: خواص, فلفل, فلفل سیاه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.