مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
از فلفل دلمه غافل نشوید

از فلفل دلمه غافل نشوید

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 31 شهریور 1402 magfood.ir/5w
فهرست مطالب

فلفل دلمه ای که به فلفل شیرین نیز مشهور است یکی از محبوب ترین فلفل های Capsicum annuum و بومی مرکز و شمال آمریکای لاتین است. از منظر گیاه شناسی فلفل دلمه ای با نام Capsicum annuum شناخته می شود و به گروه بادنجانیان ( solanaceae ) تعلق دارد . اعضای این خانواده شامل فلفل هندی، فلفل تند، سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان است . فلفل دلمه ای غلافه ای میوه ای است که روی گیاه فلفل دلمه ای رشد می کنند. تندی ملایم و در عین حال شیرینی دارند که آنها را به طعمی محبوب برای دستور پخت های مختلف تبدیل کرده است. از نظر گیاه شناسی فلفل دلمه ای،  بوته ای کوچک و پایدار از خانواده بادنجانیان یا Solanaceae است. نام های دیگری که انواع فلفل دلمه ای را به آن می شناسند عبارت اند از: فلفل آفریقایی، فلفل Capsicum Cayenne، فلفل Cayenne، چیلی، فلفل گیلاسی، فلفل کریسمسی، فلفل مخروطی، فلفل سبز، Halapenos، فلفل مجارستانی، فلفل Jalapeno و نام های فراوان دیگر فلفل دلمه ای به عنوان سبزیجات، به صورت خام یا پخته مصرف می شود. درست مثل سایر فلفل ها، فلفل دلمه ای نیز گاهی خشک و پودر می شود و در این حالت به عنوان پاپریکا شناخته می شود. این فلفل ها کالری کمی دارند و سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها هستند. همین مواد مغذی، فلفل دلمه ای را به یک ماده غذایی سالم تبدیل می کند.

فلفل دلمه ای قدمتی طولانی در کشت دارد. ۷ هزار سال پیش از میلاد، توسط بومیان آمریکای جنوبی و مرکزی مصرف می شد و حدود ۲ هزار سال بعد در مناطق دیگر کشت شد.  از وجود این گیاه در غار Guila Naquitz در اوآخاکای مکزیک خبر دادند. ایالت او آخاکا یکی از مراکز مبدأ رشد فلفل دلمه ای است. قدمت باستان شناسی آن به ۶۰۰ تا ۱۵۲۱ قبل از میلاد بر می گردد. گفته شده که این نوع فلفل حداقل برای یک قرن بخشی از رژیم غذایی مکزیکی ها را تشکیل می داده است.

پس از دوره اولیه استعمار اسپانیا در قاره آمریکا این گیاه به اروپا آورده و بعد از آن به سایر مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل برده شده است.

در دورانی که امپراتوری عثمانی تا شمال مجارستان گسترش یافته بود، این گیاه توسط ترک ها به اروپای مرکزی برده شد. به نظر می رسد که ترک ها اولین بار در سال ۱۵۱۳ در هرمز که مستعمره پرتغالی ها در خلیج فارس بود، با این گیاه روبه رو شده اند.

اما اگر از خصوصیات این گیاه بخواهید بدانید باید گفت:

فلفل دلمه ای بوته علفی کوچک دارای شاخه عمدتاً برافراشته، یکساله یا چندساله با طول ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر است. این گیاه برای رشد مناسب به محیط گرم نیاز دارد و خاک شنی با زهکشی مناسب را ترجیح می دهد. این گیاه نمی تواند مقدار زیاد نمک در خاک و سرما را تحمل کند. دارای ریشه ای عمیق است. برگ های آن تکی یا زوج یکی در میان با دم برگ ۴ تا ۷ سانتی متری براق، پایه باریک و حاشیه موج دار است. گل های آن، کوچک سفید و آویزان هستند. کاسه گل ۲۲ تا ۳ در ۳ میلیمتر، موج دار و سبز است.

فلفل دلمه ای معمولاً به اشکال مختلف گوشتی، آویز، توخالی و دارای ابعادی تا ۱۵ سانتی متری دیده می شود. این فلفل ها در ابتدا سبز رنگ هستند و زمانی که برسند اغلب به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سفید، قهوه ای یا بنفش در می آیند.

تغییر رنگ در بیشتر ارقام تجاری سبز به قرمز سبز به زرد یا سبز به نارنجی است. معمولاً میوه های فلفل دلمه ای بنفش و سفید در زمان رشد به این رنگ ها در می آیند و هیچگاه سبزرنگ نیستند.

پوست فلفل دلمه ای معمولاً صاف است. طعم تلخ آن با رسیدن به طعم شیرین تبدیل می شود. دانه های آن گرد و به هم پیوسته، زرد کم رنگ با عرض ۳ تا ۵ میلی متر است. فلفل دلمه ای ترکیبی عالی از طعم ملایم و بافت ترد است.

نوع سبز و بنفش آن طعم کمی تلخ و نوع زرد، قرمز و نارنجی آن طعمی شیرین تر دارد. فلفل دلمه ای صرف نظر از اینکه چطور طبخ شود، کباب شود، تفت داده شود یا درون آن مثل پر شود، طعم خاصی دارد.

کدام رنگ فلفل دلمه بهتر است؟

فلفل دلمه ای در رنگ های سبز، زرد، نارنجی و قرمز یافت می شود. جالب است بدانید که همه این فلفل ها از یک گونه خاص هستند و تنها میزان رسیده بودن فلفل است که روی رنگ آنها تأثیر می گذارد. فلفل دلمه قرمز رسیده ترین نوع فلفل دلمه است که بعد از زرد و سپس نارنجی شدن فلفل ایجاد می شود.

از همین رو فلفل دلمه ای قرمز از تمام رنگ های دیگر شیرین تر است و خواص و مزیت های بیشتری دارد. فلفل دلمه ای سبز درواقع فلفلی است که هنوز به طور کامل نرسیده و به همین دلیل طعم تلخ تر و عطر سبزی بیشتری نسبت به سایر رنگها دارد. به طور کلی هر چقدر فلفل دلمه رسیده تر می شود، طعم آن شیرین ترمی شود.

فلفل دلمه ای قرمز به دلیل این که رسیده ترین نوع این فلفل است، مفید ترین و سالم ترین نوع فلفل دلمه ای محسوب می شود. میزان ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای قرمز تقریباً ۲ برابر فلفل دلمه ای سبز است. بعد از فلفل قرمز، فلفل نارنجی و سپس زرد نیز میزان ویتامین ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به فلفل دلمه ای سبز دارند.

طبع فلفل دلمه ای و مصلح آن:

در طب سنتی طبع فلفل دلمه ای مستقل از رنگ آن گرم و خشک است. از همین رو معمولاً افرادی که طبع گرمی دارند بعد از خوردن آن احساس تشنگی می کنند و گرما را تجربه می کنند. این فلفل صفرا زا است و به همین دلیل افراد گرم مزاج نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

 

خواص فلفل دلمه ای برای سلامت:

شناخت خواص فلفل دلمه ای و مضرات آن به شما کمک می کند تا از این فلفل خوش آب و رنگ به اندازه و برای پیشگیری از مشکلات و بیماری های مختلف استفاده کنید و با عوارض آن نیز آشنا باشید. در ادامه می توانید با مهمترین خواص فلفل دلمه ای برای سلامت آشنا شوید.

 

فواید فلفل دلمه در بارداری:

فلفل دلمه ای حاوی ویتامین ها و مواد مغذی همچون اسید فولیک بیوتین و پتاسیم است که برای سلامت مادران باردار اهمیت زیادی دارد. استفاده از این فلفل به دلیل وجود فولات می تواند از بروز ناهنجاری های لوله عصبی در جنین در حال رشد محافظت کند.

بیوتین موجود در این فلفل به سلامت موها، پوست و ناخن خانم ها در زمان بارداری کمک میکند. پتاسیم فلفل دلمه ای موجب سلامت قلب و کنترل فشار خون در بدن مادر باردار می شود و در بهبود سلامت مادر و جنین نیز مؤثر است.

 

فلفل دلمه و پیشگیری از سرطان:

فلفل دلمه ای حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. درواقع مطالعات نشان می دهد که مصرف آنتی اکسیدان های مفید فلفل دلمه ای و ویتامین C موجود در آن می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد مصرف این فلفل در بهبود سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله سرطان نیز بسیار مؤثر است.

فلفل دلمه ای حاوی ترکیبات گوگردی و آنزیم هایی است که در پیشگیری از سرطان معده و سرطان مری بسیار مؤثر است. مصرف این فلفل می توانید از بروز سرطان پروستات، مثانه، دهانه رحم و لوزالمعده نیز جلوگیری کند.

 

خواب مناسب با مصرف فلفل دلمه:

یکی دیگر از خواص فلفل دلمه برای سلامت بهبود خواب است. فلفل دلمه ای حاوی ماده ای به نام تریپتوفان است که در فلفل سبز، زرد و قرمز یافت می شود. تریپتوفان در بدن موجب تقویت تولید هورمون ملاتونین می شود و از همین رو بعد از مصرف این فلفل می توانید خواب راحت تری را تجربه کنید. اگر در خوابیدن مشکل دارید بهتر است قبل از خواب مقداری فلفل دلمه ای خام میل کنید.

بهبود بینایی با مصرف فلفل دلمه ی رنگی:

از دیگر خواص انواع فلفل دلمه ای رنگی می توان به تقویت بینایی اشاره کرد. انواع فلفل دلمه ای رنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C و ويتامين A هستند و به دلیل آنزیم های متنوعی که در آنها وجود دارد احتمال بروز اختلال در بینایی را کاهش می دهند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف فلفل دلمه ای زرد و نارنجی می تواند از آسیب های اکسیداتیو به دیواره داخلی شبکیه چشم محافظت کند و جلوی بروز مشکلات چشمی را بگیرد. کاروتینوئید هایی همچون زاگزانتین و لوتئین در فلفل دلمه ای

نارنجی و زرد وجود دارد که می تواند به سلامت چشم کمک کند.

 

کاهش فشار خون با مصرف فلفل دلمه ی خام:

فلفل دلمه ای مقدار زیادی ویتامین C و پتاسیم دارد و به همین دلیل در کاهش فشار خون و عملکرد بهتر قلب بسیار مؤثر است. آنتی اکسیدان های موجود در این فلفل می تواند فشار خون را تنظیم کند و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری نماید. درواقع فلفل دلمه ای خاصیت ضد انعقادی دارد و می تواند در جلوگیری از بروز حملات قلبی نیز مؤثر باشد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با فلفل دلمه:

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین ها، کاروتینوئید ها و آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از بدن شما در برابر ابتلا به بیماری ها محافظت کنند. این فلفل مقدار ویتامین C فراوانی دارد و تنها یک لیوان از فلفل دلمه ای خام و خرد شده می تواند ۳/۴ نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند. ویتامین C نقش مؤثری برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و می تواند به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن کمک زیادی کند.

 

بهبود عملکرد سیستم گوارشی:

فلفل دلمه ای سرشار از فیبر است و فیبر یکی از مهمترین فاکتورها برای داشتن سیستم گوارشی سالم محسوب می شود. مصرف فیبر می تواند به سلامت روده ها و جلوگیری از عارضه یبوست کمک کند.

فیبر موجود در فلفل دلمه ای موجب می شود تا بعد از مصرف آن احساس سیری بیشتری را تجربه کنید و کمتر به سراغ ریزه خواری و خوردن تنقلات بروید. به علاوه مصرف فلفل دلمه ای خام و پخته می تواند به بهبود سرعت هضم و جلوگیری از هموروئید نیز کمک زیادی کند.

 

پیشگیری از حملات قلبی:

فلفل دلمه ای در کنار کاهش فشار خون می تواند از ایجاد لخته های خونی پیشگیری کند  و از بروز حملات قلبی جلوگیری کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از فلفل دلمه ای رنگی استفاده می کنند کمتر با مشکلات سکته قلبی و حملات قلبی دست و پنجه نرم می کنند.

 

پیشگیری از ابتلا به دیابت با فلفل دلمه:

از دیگر خواص فلفل دلمه ای برای سلامت می تواند به پیشگیری از بیماری دیابت و کنترل قند خون اشاره کرد. فیبر موجود در فلفل دلمه ای قند خون را در بدن کاهش می دهد از طرف دیگر ویتامین C موجود در فلفل نیز موجب تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت و همچنین پیشگیری از بروز این بیماری در سایر افراد می شود. مصرف فلفل دلمه از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند و از این طریقه نیز در پیشگیری از دیابت موثر است.

 

جلوگیری از التهاب و آرتریت:

جلوگیری از بیماری های التهابی همچون آرتریت، یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای برای سلامت است که این ویژگی به دلیل محتوای بالای ویتامین کاروتینوئیدی به نام بتاکریپتوکسانتین است. بتا کریپتو کسانتین  بیشتر در فلفل دلمه ای رنگی قرمز و نارنجی یافت می شود و مصرف آن از بروز آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.

ویتامین C موجود در این فلفل از سلول های استخوان و غضروف ها نیز محافظت می کند و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از ویتامین C بیشتری استفاده می کنند کمتر به بیماری آرتروز مبتلا می شوند.

 

فلفل دلمه مناسب کاهش وزن و لاغری:

 

فلفل دلمه ای قرمز یکی از مؤثرترین خوراکی ها برای افزایش سرعت متابولیسم بدن است. در این فلفل ماده ای به نام «کپسایسین» وجود دارد که در فلفل های دیگر مسئول تندی ،فلفل است و در این فلفل به مقدار کم وجود دارد . بر خلاف فلفل های تند مصرف فلفل دلمه ای قرمز موجب افزایش متابولیسم بدن، بدون افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود و می تواند راحت تر از آن چیزی که فکر می کنید به کاهش وزن شما کمک کند. از طرف دیگر این فلفل فیبر زیادی دارد و برای این که سریع تر احساس سیری را تجربه کنید نیز گزینه مناسبی است.

 

فلفل دلمه و پوست:

مهمترین خواص فلفل دلمه ای برای سلامت غنی بودن این فلفل از آنتی اکسیدان های متنوع است. آنتی اکسیدان ها، فیتوشیمیایی های موجود در این فلفل موجب طراوت و شادابی پوست می شوند.

مصرف فلفل دلمه ای می تواند از سلول های پوستی در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند افرادی که در رژیم غذایی خود از فلفل دلمه ای رنگی استفاده می کنند کمتر دچار چین و چروک و مشکلات پوستی می شوند و پوست درخشان تری دارند.

 

 تقویت سیستم تنفسی با فلفل دلمه:

مصرف فلفل دلمه ای خام و پخته به دلیل وجود پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین C می تواند از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری کند و در بهبود علائم آسم، عفونت های ریوی و آمفیزم مؤثر باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف فلفل دلمه ای رنگی برای پیشگیری از بروز مشکلات ریوی نیز بسیار مؤثر است. اگر به بیماری ریوی خاصی مبتلا هستید و از دارو استفاده می کنید، بهتر است پیش از مصرف فلفل دلمه ای حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان ریزش مو با فلفل دلمه:

اگر به ریزش مو مبتلا شده اید باید بدانید که مصرف فلفل دلمه ای سبز یک روش ساده برای درمان ریزش مو است. در فلفل دلمه ای سبز مواد مغذی وجود دارد که می تواند جلوی ریزش مو را بگیرد و آسیب فولیکول های مو جلوگیری کند. مصرف فلفل دلمه ای برای تأمین اکسیژن به سلول های مو نیز مؤثر است و می تواند مشکل موخوره را درمان کند.

 

مضرات مصرف فلفل دلمه:

هر چند که فلفل دلمه ای از مفید ترین انواع سبزیجات محسوب می شود. اما به هر حال ممکن است برخی افراد به آن حساسیت نشان دهند و یا با مصرف بیش از حد آن دچار عوارض شوند. مصرف فلفل دلمه ای در برخی افراد موجب تحریک روده و افزایش التهاب در بدن می شود برخی افراد نیز بعد از مصرف این فلفل دچار مشکلات گوارشی، تنفسی و پوستی می شوند. در صورتی که بعد از مصرف فلفل دلمه ای بدن تان واکنش نشان داد، باید بدانید که به این فلفل حساسیت دارید و نباید از آن استفاده کنید.

مصرف بیش از حد فلفل دلمه ای می تواند سبب تحریک معده و نفخ معده شود. فلفل دلمه ای از سبزی جات جاذب سموم شیمیایی است و از همین رو آلاینده ها و سموم موجود در خاک را به خود جذب می کند. در صورت امکان بهتر است از فلفل دلمه ای که به روش ارگانیک کشت شده است، استفاده کنید.

در صورتی که از داروهایی مثل آسپیرین، داروهای ضد انعقادی، باریتورات ها و تئوفیلین استفاده می کنید، بهتر است از مصرف فلفل دلمه ای به مقدار زیاد اجتناب کنید.

طرز تهیه ی چند غذا با فلفل دلمه:

دلمه ی فلفل:

● مواد لازم برای تهیه دلمه فلفل دلمه ای:

- پیاز یک عدد

- گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم

- لپه ۸۰ گرم

- برنج نصف پیمانه

- سبزی دلمه ۲۰۰ گرم

- رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

- روغن به مقدار لازم

- نمک و فلفل به مقدار لازم

- زردچوبه به مقدار لازم

- فلفل دلمه چهار عدد

● مراحل تهیه دلمه فلفل دلمه ای:

- ابتدا لپه را چند ساعت زودتر خیس کنید سپس آن را کمی بپزید تا نیم پز شود. قبل از استفاده آب لپه را خالی کنید و لپه را آبکشی نمایید برنج را از چند ساعت قبل در آب نمک خیس کنید سپس نیم پز و آب کشی کنید.

جعفری، مرزه، ریحون، ترخون و تره را پاک کرده خوب بشویید و خرد کنید، می توانید کمی سبزی خشک شده به آن اضافه کنید اگر می توانید از فلفل دلمه ای رنگی استفاده کنید.

سر فلفل ها را ببرید و تخم های داخل آن را خالی کنید. توجه داشته باشید که سرهای فلفل دلمه ای را دور نریزید برای تهیه این غذا ابتدا مقدار کمی روغن در تابه بریزید و با شعله متوسط پیاز را تفت دهید تا کمی نرم شود.

گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و آن را کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. برنج و لپه ی نیم پز شده، سبزی دلمه و رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید.

نمک، فلفل زرد چوبه و سایر ادویه های دلخواه تان را نیز به آن بیفزایید مواد را خوب با هم ترکیب کنید و برای ۲۰ دقیقه به آن فرصت دهید تا بپزد.

بعد از اینکه مواد آماده شده سرد شد داخل فلفل دلمه ای ها را با این مواد پر کنید و سر فلف لها را روی آنها قرار دهید. قابلمه ی مورد نظرتان را چرب کنید و دلمه ها را در آن بچینید.

مقداری آب درون قابلمه بریزید در قابلمه را بگذارید و برای ۴۰ دقیقه با حرارت متوسط بپزید تا آب آن کاملا تبخیر شود. اگر دلمه ها به صورت کامل پخته نشده بودند مقداری دیگری آب به آن اضافه کنید.

می توانید به جای اب کمی سس رقیق شده روی دلمه ها اضافه کنید.

 

املت فلفل دلمه ای:

● مواد لازم جهت تهیه املت فلفل دلمه ای

- فلفل دلمه 2 عدد

- تخم مرغ 3 عدد

- نمک و فلفل مقدار کافی

- روغن مایع مقدار کافی

- سیب زمینی 1 عدد

- گوجه فرنگی 2 عدد

- رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

● مراحل تهیه املت فلفل دلمه ای:

- ابتدا و در شروع تهیه این غذا 1 عدد سیب زمینی را با آب خوب می شوییم و سپس با چاقو پوست آن را می کنیم و سپس با چاقو آن را به صورت ریز و نگینی و مکعبی خرد می کنیم.

داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و زیر گاز را روشن می کنیم و وقتی روغن خوب داغ شد ، سیب زمینی ها را در روغن خوب سرخ می کنیم تا طلایی شود و نرم شود.

سپس کمی نمک و فلفل نیز به آنها اضافه می کنیم و وقتی سیب زمینی ها پختند آنها را داخل یک ظرف و در یک کنار می گذاریم و زیر گاز را خاموش می کنیم.

سپس در این مرحله 2 عدد فلفل دلمه را با اب می شوریم و سرفلفل را با چاقو می بریم و داخل فلفل را و تخم های آن را خارج می کنیم و سپس با چاقو آن را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم.

سپس داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد فلفل های خرد شده را در روغن در تا تفت می دهیم تا سبک شود.

سپس در این مرحله دو عدد گوجه فرنگی را با اب خوب میشوییم و با چاقو پوست آن را می کنیم و فیله گوجه فرنگی را با چاقو به صورت ریز خرد می کنیم.

سپس گوجه فرنگی خرد شده را به تابه حاوی فلفل سرخ شده اضافه می کنیم و مواد را خوب باهم مخلوط می کنیم. سپس نمک و فلفل را به مقدار کافی بسته به ذائقه به تابه اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم و درب تابه را می بندیم و زیر گاز را کم می کنیم.

اجازه می دهیم تا گوجه فرنگی ما اب بیندازد. سپس در این مرحله وقتی اب گوجه فرنگی تا حدی کم شد، 3 عدد تخم مرغ را داخل یک ظرف می شکنیم و با چنگال زرده و سفیده ان را قاطی می کنیم و آن را همراه با سیب زمینی های نگینی خرد شده و سرخ شده به تابه حاوی گوجه فرنگی و فلفل دلمه اضافه می کنیم و مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم و هم می زینم و منتظر می شویم تا تخم مرغ ببندد و سفت شود.

سپس در این مرحله وقتی املت ما ،پخت زیر گاز را خاموش می کنیم و آن را در ظرف مناسب می ریزیم و برای وعده غذایی شام و همراه با نان و سبزی خوردن و سالاد شیرازی میل می کنیم .

 

فلفل دلمه پلو:

●مواد لازم جهت تهیه فلفل پلو

- برنج ۲ پیمانه

- فلفل دلمه ای ۲ عدد

- فیله مرغ ۲ عدد

- پیاز ۱ عدد

- رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

- زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

- زردچوبه و روغن به مقدار کافی

● مراحل تهیه فلفل پلو:

برای تهیه فلفل پلو مجلسی ابتدا برنج را نسبت به نوع به مدت ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت در آب ولرم و مقداری نمک می خیسانیم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم.

در این مرحله پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شفاف شود. سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه می دهیم. حالا فیله مرغ را به صورت نگینی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.در این مرحله فیله مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. سپس فلفل دلمه ای را به صورت درشت خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم فلفل دلمه ای را نیز به خوبی تفت می دهیم تا کاملا نرم و سرخ شود.

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری ادویه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا علاوه بر اینکه رنگ رب خوشرنگ شود، طعم و بوی خامی آن نیز گرفته شود. سپس قابلمه را کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن برنج می رویم.

برای آماده کردن برنج یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریع تر به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایه به آب جوش اضافه می کنیم.

در این مرحله برنج خیسانده شده را می شوییم سپس به قابلمه آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه برنج انجام شود. سپس برنج را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

در این مرحله قابلمه ای که برای پخت فلفل پلو در نظر گرفته ایم روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم در ادامه برای ته دیگ فلفل پلو به  سلیقه خود از سب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده می کنیم.

روی ته دیگ کمی برنج می ریزیم و پس از آن کمی از مخلوط مرغ و فلفل دلمه ای سرخ شده اضافه می کنیم. به همین ترتیب برنج و مخلوط مرغ را به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم سپس زعفران دم کرده را روی برنج می ریزیم.

حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. در پایان پس از اینکه فلفل پلو اماده شد مواد را داخل قابلمه کاملا مخلوط می کنیم سپس در دیس می کشیم و سرو می کنیم.

 

خوراک گوشت و فلفل دلمه:

● مواد لازم جهت تهیه خوراک گوشت و فلفل دلمه ای:

- راسته گوساله 450 تا 650 گرم

- روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری

- پیاز ۱ عدد

- پودر سیر 1 قاشق مرباخوری

- فلفل سیاه یک چهارم قاشق مرباخوری

-ادویه کاجون یا نمک طعم دار شده 1 قاشق مرباخوری

- فلفل دلمه ای سبز ۱ عدد نوارهای نازک بریده

- فلفل دلمه ای قرمز ۱ عدد نوارهای نازک بریده

- آب گوشت : یک دوم پیمانه

- گوجه فرنگی 400 گرم

- سس سویا 2 قاشق غذاخوری

- برنج پخته شده برای سرو

 

● مراحل تهیه خوراک گوشت و فلفل دلمه ای:

ابتدا مواد لازم را آماده کنید. راسته گوساله را نواری خرد کنید. 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون درون تابه بریزید و تابه را بر روی حرارت متوسط بگذارید تا روغن داغ شود، گوشت را اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که به رنگ قهوه ای در بیاید.

سپس 1 عدد پیاز، 1 قاشق مرباخوری پودر سیر، 1/4 قاشق مرباخوری فلفل سیاه، 1 قاشق مربا خوری ادویه کاجون یا نمک طعم دار شده را اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از اینکه پیازها نرم شدند فلفل دلمه ای هایی که باریک خرد کردید را به همراه یک دوم پیمانه آب گوشت یا آب ساده به تابه اضافه کنید و حدود 3 تا 5 دقیقه دیگر بگذارید بر روی حرارت بماند.

اگر از قسمت دیگری از گوشت گوساله استفاده می کنید ممکن است گوشت شما کمی سفت باشد برای همین بعد از اضافه کردن آب باید کمی بیشتر صبر کنید تا گوشت بپزد. سپس بقیه مراحل را دنبال کنید.

400 گرم گوجه فرنگی خرد شده و 2 قاشق غذاخوری سس سویا را اضافه کنید. 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا خوراک بجوشد، اگر لازم بود کمی نمک اضافه کنید.

خوراک گوشت و فلفل دلمه ای را با برنج سفید یا قهوهای سرو کنید و نوش جان بفرمایید.

 

برچسب ها: فلفل دلمه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.