مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
تنوع غذایی

تنوع غذایی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 07 آذر 1401 magfood.ir/1W
فهرست مطالب

انسان اساسا موجودی تنوع طلب است . این تنوع طلبی باعث ایجاد جذابیت و علاقه ی بیشتر او به موضوعی می شود ‌. قطعا وقتی ظاهر ، رنگ و کلیت موردی برای او جذابیت داشته باشد حتما به سمت آن می رود و به آن علاقه نشان می دهد . این موارد در مورد غذا و تمایل و عدم تمایل به خوردن ماده غذایی خاصی نیز صدق می کند .

یک بانوی خانه و یا یک آشپز باید هنر ارائه ی فذا در شکل های مختلف ، خلاقانه و جذاب را داشته باشد ‌ خیلی اوقات کودکان از یک سبک و طعم خاص دل زده می شوند و دنبال جذابیت و تنوع هستند . چنانچه  نحوه ی ارائه ی آن ماده ی غذایی خاص تغئیر کند تمایل کودک نیز به آن ماده بیشتر می شود ‌. در واقع آشپزخانه محل تقاشی و اعمال ظرافت و خلاقیت یک اشپز است خواه مادر خانه باشد یا خیر . در صورتی که اینگونه به غذا و ارائه ی آن فکر شود ، قطعا تمایل افراد به غذا نیز متفاوت خواهد بود ‌.

بعنوان مثال کودکی که برنج را بصورت ابکش دوست ندارد می توان برنج را بصورت کته شده و نرم برای او تهیه کرد . پختن برنج بصورت کته چندین مزیت دارد :

 ۱. انواع ویتامین های ان بویژه ویتامین B حفظ می شود .

۲. هضم راحت تری دارد .

۳. قابل استفاده بهتر برای افرادی است که مبتلا به چربی خون هستند و تمایل به مصرف برنج بدون روغن دارند .

علاوه بر این می توان برنج را بصورت غالبی برای کودک اماده کرد .

می شود از اب گوشت و کمی سبزی در طبخ آن استفاده کرد که طعم متفاوتی را کودک تجربه کند.

انواع برنج های تهیه شده با اب گوجه و یا هویج رنده شده و یا زعفران باعث تنوع رنگی و خوشایندتر شدن آن می شود .

یک تنوع غذایی مناسب بستری را برای دریافت کافی انواع ویتامین ها از گروه های مختلف غذایی فراهم می کند . بعنوان مثال سبزی جاتی مانند هویج  را می توان رنده کرد و با انواع روغن ها و طعم دهنده ها مزه ی متفاوای را به ان داد . یا پخته شدد و با غالب های شکلی که کودکان دوست دارند در اشکال متنوع سرو شود تا جذابیت ظاهری آن ها را تشویق به مصرف هویج کند . علاوه بر راهکار استفاده در انواع سوپ ها و یا کوکو و کتلت .

استفاده از سبزیجات پخته برای اماده سازی بصورت توپک هایی با پنیر رنده که بعدا آغشخه به کنجد و یا تکه های ریز و رنده شده ی کلم قرمز و ... شوند نیز جذاب است .

*حتی میوه ها هم قابل سرو شدن در مدل ها و اشکال مختلفی دارند . بصورت ادمک و یا انواع تزئیناتی که برای کودکان و حتی برزگسالان جذاب است . بصورت پوره و یا حتی برای تابستان بصورت تکه های کوچک یخی .

تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی است که بعضی افراد تمایل به مصرف ان بصورت آبمز و یا ساده ندارند . اغلب کودکان نیز در ماه های اول در برابر استفاده از ان مقاومت می کنند . می توان تخم مرغ را در انواع نان های صبحانه ، کراکت ها ، خاگینه ، الویه ، انواع کو کو ها و کتلت ها در برنامه ی غذایی خانوار گنجاند . تزئیناتی مانند جوجه و اشکال جذاب برای کودکان و حتی مشارکت خود انها در اماده سازی این اشکال باعث تمایل بیشترشان به مصرف تخم مرغ می شود .

یک مورد دیگر که دغدغه ی ذهنی بسیاری از خانواده ها می باشد ، عدم تمایل افراد خانواده و یا کودکان به گوشت می باشد  . در این موارد می توان از گوشت قرمز یا ماکیان بصورتی در غذاهایی مانند کتلت ، پیراشکی ها و انواع سمبوسه استفاده کرد که طعم گوشت مخفی باشد و برای افراد مطلوب تر باشد .

حتی می توان از جایگزین های گوشت مانند حبوبات پخته و چرخ شده و یا سویق کامل در تهیه ی پیراشکی ها و سمبوسه ها استفاده کرد .

و از سبزیجات معطر جهت عطر و طعم هاص غذا بهره برد .

کلام آخر : هنر ، سلیقه ، ذوق و میزان وقت گذاری شما برای طبخ غذا است که هر غذایی را برای افراد خانواده مطبوع ، جذاب و مورد علاقه می گرداند . غذا پختن هنر است .

 

 

 

برچسب ها: تنوع, متنوع, غذا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.