مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
افزودن تخم مرغ به غذای کمکی کودک

افزودن تخم مرغ به غذای کمکی کودک

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 بهمن 1401 magfood.ir/2i
فهرست مطالب

تخم مرع یک منبع بزرگ از پروتئین ، ویتامین A , ویتامین D , مواد معدنی ، کولین و سلنیوم و سایر ترکیباتی است که برای رشد کودک مفید و ضروری می باشد . اولین باری که هر کودک بعد از ۸ ماهگی اجازه مصرف تخم‌مرغ را دارد دو نگرانی وجود دارد :

۱. ایا کودک  تخم مرغ را بعنوان یک غذای جدید می پذیرد .

۲ . آیا به آن آلرژی یا حساسیتی دارد یا خیر .

بهتر است تخم مرغ هم مانند هر ماده ی خوراکی جدیدی ابتدا در نقدار کم به کودک داده شود تا واکنش الرژیک او مورد بررسی قرار گیرد . در صورتی که قرمزی و خشکی روی پوست کودک مشاهده نشود و یا هر نوع واکنش الرژیک دیگری مشاهده نشود ، اکنون باید به فکر نحوه ی ارائه ی قابل پذیرش تخم مرغ به کودک باشیم .

در این مقاله سعی در معرفی راه هایی جهت تهیه ی مواد غذایی قابل پذیرش که با تخم مرغ تهیه می شود برای کودک هستیم .

برای افزودن تخم مرغ در پایان ماه ۸ به غذای کودک ، گاهی این ایده وجود دارد که تا یکسالگی فقط از زرده استفاده شود و سفیده تخم مرغ بعد از یکسالگی اضافه شود . در هر صورت اکثر کودکان تمایل چندانی به مصرف زرده ی تخم مرغ ندارند مگر آنکه بصورت قابل پذیرشی ارایه شود .

- یک راه افزودن زرده ی تخم مرغ آب پز کردن و بعد رنده کردن آن در سوپ کودک است . البته باید توجه داشت از ابتدا نباید یک زرده ی کامل را به سوپ کودک افزود . بهتر است از یک نخود شروع شود و بعد به مرور  به یک زرده ی کانل ختم شود .

- گاهی کودکان طعم شیرین را دوست دارند ، در چنین شرایطی مصرف رنده شده ی تخم مرغ با اب مربا و کمی کره می تواند مناسب باشد . چون زرده ی تخم مرغ اب پز شده بافت سفت و خشکی دارد ، استفاده از کره و چرب شدن ان باعث پذیرش بهتر زرده ی تخم مرغ می شود .

- همچنین بسته به ذائقه ی کودک ممکن است بعد از رنده کردن زرده ی تخم مرغ اب پز شده از کره ، روغن زیتون ، نمک و چند قطره ابلیموترش  تازه استفاده شود . مهم ترین مساله پذیرش کودک است و بدون تفصب بهتر است بدنبال راهی برای پذیرش بهتر تخم مرغ باشیم .

- گاهی بهتر است تخم‌مرغ در بین وعده ها مثلا در عصرانه بصورت یک اسنک به کودک داده شود . بعضی از کودکان طعم تخم مرغ در غذاها را دوست ندارند . بهتر است برای عصرانه یک زره ی تخم نرغ اب پز شده را با کمی سبزیجات اب مز مانند هویج پخته شده و یا کدو حلوایی یصورت پوره در اورده و از یک طعم دهنده ی مناسب ذائقه ی کودک برای طعم دادن به آن استفاده شود . بدین ترتیب یک میان وعده ی سالم و مقوی برای کودک اماده می شود و کودک ارام ارام طعم زرده ی تخم مرغ را می پذیرد ‌.

کوکوی هویج :

تهیه ی کوکو یکی از راه های مناسب برای افزودن تخم مرغ به غذای کودک است . مزیت استفاده از کوکو ، طعم مناسب و قابل پذیرش تخم مرغ در کوکو می باشد .

ابتدا به بررسی کوکوی هویج می پردازیم .

مواد لازم جهت تهیه ی کوکوی هویج :

- هویج پخته و رنده شده ۲ - ۱ عدد

- زرده ی تخم مرغ ۱ عدد

- کمی نمک و زرد چوبه

- ۱ ق چایخوری سویق

- روغن‌جهت سرخ کردن 

طرز تهیه :

ابتدا هویج رنده شده و زرده ی تخم مرغ را با هم مخلوط می کنیم . سپس کمی نمک و زرد چوبه اضافه می کنیم . در صورت تمایل از سویق کودک استفاده می کنیم . جهت قوام بهتر مایه ی کوکو و همچنین خواص فراوانی که سویق کودک برای رشد و مقاومت استخوان ها دارد . سپس با ق مقدار کمی از مایه ی کوکو را در روغن سرخ می کنیم . پس از سرد شدن برای کودک قابل استفاده می باشد .

کوکوی سبزی :

کوکوی سبزی راهی برای دریافت تخم مرغ و سبزی همزمان است و به شرط ان که از سبزی تازه در تهیه ی آن استفاده شود ، ویتامین های فراوانی را به کودک می رساند .

مواد لازم جهت تهیه ی کوکو سبزی :

- سبزی کوکو ۴ - ۳ ق

- ۱ عدد زرده ی تخم مرغ

- کمی نمک

- روغن جهت سرخ کردن

- کمی کنجد

- ابتدا سبزی کوکو را با زرده تخم مرغ و نمک مخلوط می کنیم . روغن را در تابه داغ می کنیم و سپس مایه ی کوکو را به آن اضافه می کنیم . کمی کنجد بر روی کوکو می پاشیم . بعد از سرخ شدن برای کودک قابل استفاده است .

کتلت مرغ یا گوشت :

یکی دیگر از دغدغه های والدین در سنینی که کودک از غذای کمکی استفاده می کند ، مصرف گوشت توسط کودک است جهت تامین پروتئین کافی برای رشد کودک . تهیه ی کوکوی گوشت باعث تامین گوشت و تخم مرغ در یک وعده برای کودک می شود .

مواد لازم جهت تهیه ی کوکوی گوشت :

- گوشت قرمز یا گوشت مرغ چرخ شده ۲ قاشق غذاخوری

- هویج پخته رنده شده ۱/۲ عدد

- پیاز رنده شده و اب گرفته ۱/۲  پیاز کوچک

- زرده ی تخم مرغ ۱ عدد

- نمک و زرد چوبه به میزان لازم

- روغن جهت سرخ کردن

طرز تهیه :

ابتدا گوشت و هویج رنده شده را با هم مخلوط می کنیم و سپس پیاز و زرده ی تخم مرغ را اصافه می کنیم . بعد از مخلوط کردن و یکدست شدن مواد زردچوبه و نمک به آن اضافه می کنیم . در روغن کتلت ها را سرخ می کنیم . بعد از خنک شدن برای کودک قابل استفاده است .

خاگینه 

خاگینه یک غذای مقوی و انرژی بخش است . در ضم باعث مصرف تخم مرغ توسط کودک نیز می شود . برای کودکان زیر یکسال توصیه به مصرف سویق کودک در تهیه ی خاگینه می شود .

مواد لازم جهت تهیه ی خاگینه :

- پیاز رنده شده ۱/۲ یک پیاز کوچک

- سویق کودک ۳ - ۲ قاشق غذاخوری

- زرده ی تخم مرغ

- اندکی نمک

- کنجد به میزان لازم

- شیره ی انگور

- روغن حیوانی

طرز تهیه ی خاگینه :

- ابتدا سویق کودک را بخوبی با زرده ی تخم مرغ مخلوط می کنیم و در مرحله ی بعد پیاز  رنده شده و اندکی نمک را اضافه می کنیم . 

در این قسمت روغن حیوانی را در تابه داغ می کنیم و سپس مواد خاگینه را به آن اضافه می کنیم . روی آن کمی کنجد می پاشیم . بعد از سرخ شدن خاگینه و خنک شدن آن با شیره ی انگور قابل استفاده می باشد .

کوفته ی گوشت ( گوشت قلقلی ) :

مواد لازم جهت تهیه ی کوفته ی گوشت :

- گوشت چرخ کرده ۲ قاشق

- سبزی پلو ۱/۲ قاشق

- ۱ قاشق برنج پخته شده

- ۱قاشق بلغور گندم خیس شده

- ۲ عدد زرده ی تخم مرغ

- نمک و زرد چوبه

- ۱/۲ عدد پیاز رنده شده ی آب گرفته

- رب گوجه فرنگی ۱/۲ قاشق غذاخوری

- پیاز داغ ۱/۲قاشق غذاخوری

طرز تهیه ی کوفته ی گوشت :

- جهت تهیه ی کوفته ی گوشت ، گوشت قرمز یا مرغ یا بوقلمون چرخ کرده را با پیاز و سبزی کانلا ورز می دهیم .

- برای اضافه کردن برنج پخته شده ابتدا با گوشت کوب کاملا ان را له می کنیم و سپس بلغور گندم را اضافه می کنیم . بعد از اضافه شدن این مواد کاملا حدود ۵ دقیقه ورز می دهین یا در غذاساز می ریزیم . 

- ابتدا در قابلمه پیاز داغ و رب را با کمی روغن اضافه می کنیم . رب را سرخ می کنیم تا خوش رنگ شود سپس مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و اندکی نمک . در آخر ۲ لیوان آب اضافه می کنیم و صبر می کنیم آب بجوش اید . از مخلوط کوفته به اندازه ی گردو ، گلوله های کوچک در نی اوریم و اجازه می دهیم تا نیمساعت بپزد و با مقداری نان ریز شده در آب گوشت قلقلی ها یا خالی به کودک می دهیم .

کوکوی عدس :

عدس یکی از حبوبات محبوب و پر خاصیت است اما امکان دارد کودکان به تنهایی عدس را میل نکند . تهیه ی کوکوی عدس یک دیتور مناسب مصرف عدس ووتخم مرغ هم زمان است .

مواد لازم تهیه ی کوکوی عدس :

- عدس پخته ۴ - ۳ قاشق

- ۱ عدد زرده ی تخم مرغ

- سویق کودک ۱/۲ قاشق غذاخوری

- روغن جهت سرخ کردن

- نمک و زرد چوبه

طرز تهیه :

ابتدا عدس را با کمی آب و نمک در قابلمه می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم . بعد از تمام شدن آب عدس ها ، ان ها را با گوشت کوب یا میکسر کاملا نرم می کنیم . سویق و زرده ی تخم مرغ را هم اضافه می کنیم . سپس به میزان دلخواه نمک و زرد چوبه می افزاییم . برای سرخ کردن کوکو بعد از داغ شدن روغن مایه ی کوکو را در روغن سرخ می کنیم . بعد از سرد شدن برای کودک قابل مصرف است .

املت گوجه و سبزیجات :

راحت ترین غذای دارای تخم‌مرغ برای کودک این املت است .

مواد لازم جهت تهیه ی املت سبزیجات :

- ۱عدد زرده ی تخم مرغ

- ۱عدد گوجه ی رنده شده

- ۱/۲ عدد هویج پخته

- ۱/۲ عدد پیاز کوچک ریز شده

- روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه املت سبزیجات :

برای تهبه ی این املت خوشمزه ، ابتدا پیاز را  بسیار ریز خرد می کنیم در حدی که بافت و سایز ان برای کودک مناسب خوردن باشد .سپس پیاز رابا کمی روغن تفت می دهیم تا سبک شود . سپس هویج پخته شده را نگینی خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم . کمی نمک و زرد چوبه نیز اضافه می کنیم و در آخر گوجه ی رنده شده را می افزاییم . صبر می کنیم تا اب گوجه کاملا تمام شود . در اخر زرده ی تخم مرغ را اضافه می کنیم . بعد از سفت شدن املت با نان یا بدون نان برای کودک قابل استفاده است .

 

 

برچسب ها: تخم مرغ, غذا, کودک
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.