مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
به ، میوه ا ی پر خاصیت

به ، میوه ا ی پر خاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 مهر 1401 magfood.ir/g
فهرست مطالب

به میوه ای با نام علمی cydonia oblongs , میوه ای  بین سیب و گلابی است . و مزه ی گسی دارد اما سرشار از ویتامین ها و املاحی به شرح زیر است :

 

- ویتامین B6

-  ویتامین C

-  تیامین ( ویتامین B1 )

- مس

- آهن 

- پتاسیم

- منیزیم

همچنین دارای پکتین و ترکیبات فلاونوئیدی و انتوسیانین خاص است .

خواص به : 

انتی اکسیدانی و ضد سرطانی :

به سرشار از ویتامین هایی است که خاصیت انتی اکسیدانی و خنثی سازی رادیکال های آزاد را دارد . جهت بهره گیری از این خاصیت به می توان از خشک شده ی آن در تمام فصول استفاده کرد .

تقویت قلب و عروق :

به سرسار از فلاونوییدها و انتی سیانین ها است . این ترکیبات طبیعی وقتی وارد بدن شوند ، باعث تقویت سیستم قلب و عروق می شوند . بوی به نیز بسیار مفرح  است و حالت شادی و نشاط ایجاد می کند و قلب را از غم و ناراحتی رهایی می دهد. ترکیبات فلاونوئیدی به مانند کوئرستین و کامرفرول ضد التهاب است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی را کاهش می دهد .

خونسازی :

ویتامین B6 موجود در به عامل مهمی در بلوغ گلبول های قرمز است و کمبود ان انمی خطرناکی بوجود می آورد . بنابراین میوه ی به یک داروی  برطرف کننده ی کم خونی است .

رفع تهوع بارداری :

جهت برطرف کردن تهوع دوران بارداری می توان در حالت ناشتا میوه ی به را پخت و از ان استفاده کرد . در این صورت به به دو علت کمک کننده است . به علت وجود تر کیبات پکتینی باعث رفع حالت تهوع معده می شود  و ویتامین های سرشار ان نیز باعث دست ندادن دوباره ی حالت تهوع می شود . این خاصیت به در مقایسه با ویتامین B6 قوی تر بوده است و در عده ای از زنان باردار تهوع را بهتر از این ویتامین کتهش داد .

پوست و زیبایی :

غنی بودن به از ویتامین ها و املاح ان را بعنوان ماده ای مناسب برای جوانی و زیبایی پوست گردانده است . از میوه ی به ماسک های ویژه ای برای زیبایی و جوان سازی پوست استفاده می شود . برای زیبایی جنین سفارش شده است که مادر در دوران بارداری از به غافل نباشد .

رفع بیماری های گوارشی مربوط به روده :

بسیاری از بیماری های التهابی روده ( IBD ) , بیماری های التهابی روده ی بزرگ و کولیت اولسراتیو  اگر فرد به مدت ۴۰ روز صبح ناشتا یک عدد به پخته شده مصرف کند ، بر طرف خواهد شد .

درمان رفلاکس معده :

این مشکل غالبا در اثر گشادی عضله ی سر معده و یا زیادی اسید معده ایجاد می شود . از انجایی که به میوه ای قابض است ، باعث برگشت فعالیت عضله ی سر معده به حالت طبیعی و برطرف شدن رفلاکس می شود ‌ در مطالعه ای جهت رفع رفلاکس کودکانی که از ان رنج می بردند از شربت به استفاده شد و نتایج رضایت بخشی مشاهده شد .

خاصیت ضد الرژیک بودن :

در به ترکیباتی وجود دارد باعث سرکوب سلول های واکنش دهنده به عوامل الرژیک می شود . از جانب دیگر به سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی را تقویت می کند . بنابراین واکنش های الرژیک کمرنگ تری مشاهده خواهد شد .

جلوگیری از انفلونزا :

به ترکیبات فنولی ویژه ای دارد که باعث عدم ابتلا به انفلونزا می شود .

کاهش کلسترول :

ترکیبات پکتینی به یک درمان اساسی کاهش کلسترول است .

کاهش وزن :

به دارای مقدار قابل توجهی فیبر است و کالری کمی دارد .بنابراین در کاهش وزن از نظر متخصصان تغذیه مورد توجه است .

مزاج به :

به رسیده مزاج گرم و تر و رو به اعتدالی دارد . اگر نارس و ترش باشد به سمت سردی می رود .

ممنوعیت مصرف :

به بصورت خام برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند اسیب زننده است .

پرز روی به نیز هضم سختی دارد و توصیه می شود قبل از مصرف کامل از به جدا شود .

به رسیده را می توان بصورت خام مصرف نمود . بطور کلی به بصورت خام ، پخته ، مربا و دمنوش قابل مصرف است .

 

برچسب ها: فواید, فراوان, به
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.