مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
 انواع غذا با میگو

انواع غذا با میگو

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 03 بهمن 1401 magfood.ir/2R
فهرست مطالب

میگو یک غذای دریایی مقوی و پر خاصیت است . ترکیبات اسید های چرب و املاح و ویتامین های آن ، میگو را یک غذای مورد توجه در اکثر نقاط دنیا گردانده است . بطور کلی غذاهای دریایی در دنیا بعندان غذاهای لاکچری شناخته می شوند . در بین غذاهای دریایی میگو از همه لذیذ تر و لاکچری تر به نظر می آید . مصرف میگو بیشتر در بین ساکنان جنوب کشور ما رواج دارد . اما با توجه به مزایای فراوان استفاده از آن در این مقاله قصد داریم انواع غذای قابل تهیه با میگو را مرور نمائیم تا انگیزه ای برای استفاده ی اکثر افراد جامعه باشد . و مزایای استفاده از آن فقط متوجه گروه و منطقه ی خاصی نباشد .

قلیه ی میگو :

استفاده از غذاهای دریایی بصورت قلیه ، مورد پذیرش و مطبوع ساکنان جنوب کشور ایران است . اما این نحوه ی اماده سازی ویژه بل سبزیجات معطر و طعم دهنده ی خاص می تواند برای اکثر افراد مورد قبول باشد .

مواد لازم :

- میگو ا کیلو گرم 

- سبزی قلیه ( شامل گشنیز و شنبلیله و جعفری) ۲۰۰ گرم

-  تمبر هندی ۲۰۰ گرم

- پیاز متوسط ۱ عدد

- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل به میزان لازم

- جوز هندی به میزان لازم

- کره به میزان لازم 

- روغن جهت تفت دادن

طرز تهیه :

ابتدا باید میگو پاک شود و رگ پشت ان که به منزله ی لوله ی گوارش آن است خارج شود . میگو ها را می شوئیم و اجازه می دهیم خوب آب انها خارج شود . بعد جهت اماده سازی میگو ۱ _ ۲ قاشق کره به تابه اضافه می کنیم و میگو ها را در آن تفت می دهیم . لازم نیست کاملا سرخ و سوخاری شوند ، اگر نیمه سرخ هم شوند کفایت می کند .

- مرحله ی بعد مرحله ی سرخ کردن سبزی های قلیه می باشد که شامل گشنیز ، جعفری و شنبلیله می باشد . بعد از پاک کردن و شستن سبزی ها باید ریز و ساطوری شوند . سبزی های خرد شده را با روغن در یک تابه ی دیگر تفت می دهیم در حد تفت دادن سبزی قرمه سبزی .

- وقتی سرخ سبزی ها کامل شد رب گوحه فرنگی را به آن اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا خوش رنگ شود ‌. میگوهای سرخ شده در تابه ی دیگر را هم به این تابه می افزائیم ولی خیلی هم نمی زنیم تا میگو ها خرد نشوند . 

- اکنون زمان افزودن ادویه و طعم دهنده ها میی باشد . نمک و فلفل را به میران دلخواه و بسته به ذائقه به مواد داخل تابه اضافه می کنیم .

- طعم دهنده ی اصلی این غذا تمبر هندی می باشد . ابتدا تمبر را با یک لیوان اب ولرم خیس می کنیم و اجازه می دهیم کاملا نرم شود ‌. برای استفاده از تمبر در غذا ان را از صافی عبور می دهیم . اکنون به اب تمبر صاف شده ۳ لیوان دیکر هم آب اضافه می کنیم و به مواد داخل تابه می افزائیم .

- مرحله ی آخر ، مرحله ی جا افتادن قلیه میگو است که با حرارت ملایم اجازه می دهیم تا ۱۵ دقیقه کاملا قلیه ی ما جا بیفتد . 

- بطور سنتی در جنوب کشور قلیه با برنج استفاده می شود .

میگو سوخاری :

 یک نحوه ی اماده سازی میگو برای افرادی که تمایل چندانی برای مصرف میگو ندارند ، مناسب است . طعم مناسبی که میگو سوخاری دارد مطلوب افراد زیادی بویژه کودکان است . تنها نکته ی قابل توجه عدم استفاده از شعله ی زیاد است تا اسیدهای چرب میگو آسیب نبیند .

مواد لازم :

 - میگو۵۰۰ گرم

- ۱ عدد تخم مرغ

- سیر دو حبه

- ارد ۱ پیمانه

- پکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

- نمک و فلفل به میزان لازم

- دلستر لیمو ۳-۴ قلشق غذاخوری

طرز تهیه :

در ابن روش تهیه از دلستر بعنوان طعم دهنده و کمک کننده به ترد و سوخاری شدن میگو استفاده می شود .

- در مرحله ی اول تخم مرغ را در یک ظرف می شکنیم و کامل هم می زنیم ، سپس نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم .

- برای اضافه کردن آرد ، ابتدا آن را الک می کنیم تا مطمئن شویم صاف و یکدست شده است . نیمی از ارد را ارام ارام اضافه می کنیم و هم می زنیم تا گلوله ایجاد نشود ‌.

- بعد پکینگ پودر را با ارد مخلوط می کنیم و بقیه ی ارد و پکینگ‌پودر را هم اضافه می کنیم .

- دلستر لیمویی را در آخر به محتویات کاسه می افزاییم .

- میگو ها را بعد از شستن و خارج شدن آب آنها به مواد داخل کاسه اضافه می کنیم . حدود ده دقیقه به آن استراحت می دهیم .

- جهت سرخ کردن ، روغن باید کاملا داغ باشد . بهتر است از ظرف کوچک استفاده شود که روغن زمان سرخ شدن روی میگو را کامل بگیرد . 

- هر دو سمت میگو را کامل سرخ کنید و داخل سبد قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود .

توصیه : بهتر است غذاهای سرخ شده با مقداری سبزیجات مانند گل کلم ، هویج یا شلغم مصرف شوند .

پاستای میگو :

پاستا یک غذای پر طرفدار عصر حاضر است . جهت پروتئین دار کردن پاستا یک گزینه می تواند میگو باشد .

مواد لازم :

 - پاستا ۱ بسته

- میگو ۵۰۰ گرم

- سیر ۳ حبه

- زیره ۱ قاشق غذاخوری

- جعفری ۱ قاشق غذاخوری

- ابلیمو ۱ قاشق غذاخوری

- روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

- ارد ۲ قاشق غذاخوری

- خامه ۱ قاشق غذاخوری

-شیر ۲/۳لیوان

- نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه :

- اولین مرحله در طبخ این غذا اماده سازی میگو است . بدین صورت که اول میگوهای شسته که ابشان خارج شده است در ظرفی می ریزیم و یک پیاز روی آن خرد می کنیم ، به طریقی که کل میگوها را بپوشاند . سپس ظرف را به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند و بوی نامطبوع میگو گرفته شود .

- در مدت زمانی که میگو در یخچال است آب را در یک قابلمه به جوش می اوریم و مقداری نمک و روغن مایع به آن اضافه می کنیم . حدود ۱۵ دقیقه اجازه می دهیم پاستا کاملا بپزد و نرم شود . سپس آن را آبکش می کنیم .

- برای تهیه ی سس پاستا ابتدا سیر ها را رنده می کنیم و با کمی کره تفت می دهیم . در ادامه ارد را اضافه می کنیم تا بوی خامی آن گرفته شود . شیر را ارام ارام می افزاییم و بهتر است ابتدا تابه را خاموش کنیم تا ارد خنک شود و بعد شیر را اضافه کنیم . بعد از یکنواخت شدن مواد زیره ، نمک و فلفل  را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کمی غلیظ شود .

- در مدت زمان غلیظ شدن سس ، میگو ها را از پیاز جدا می کنیم و در روغن تفت می دهیم . در اخر ۱ قاشق جعفری خرد شده را اضافه می کنیم .

- جهت سرو پاستا با میگو ، ابتدا پاستاهای ابکش شده را با روغن زیتون آغشته می کنیم . میگو و جعفری را به سس پاستا اضافه می کنیم و و کامل روی پاستارا با سس می پوشانیم‌.

میگو پلو مجلسی :

تهیه ی میگو بصورت مجلسی نیز باعث جذابیت ویژه ی سفره ی پذیرایی می شود .میگو پلو مجلسی یک نوع پذیرایی و ویژه برای مهمانی ها می باشد .

مواد لازم :

- برنج ۲ پیمانه

- میگو ۴۰۰ گرم

- زرشک ۳ قاشق غذاخوری

- خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری

- گشنیز ۳ قاشق غذاخوری

- هویج رنده شده ۴ قاشق غذاخوری

- زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

- شکر ۲ قاشق غذاخوری

- پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

- برای تهیه میگو بصورت لابلای پلو لازم است ابتدا میگوها ابپز شوند . اما باید بصورتی آبپز شود که بوی بد ان گرفته شود . بنابراین میگو ها را با نمک ، فلفل و پیاز ۱۰ دقیقه می جوشانیم و سپس آبکش می کنیم .

- هویج را باید خلالی کرد و بعد از تفت دادن با کمی کره باید شکر اضافه شود . سپس یک استکان آب به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب کاملا تبخیر شود و ان را از روی شعله برمی داریم .

- پیاز داغ را درون تابه می ریزیم ، هویج خرد شده و جعفری را نیز به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم .

- میگوهایی که ابکش کرده ایم را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم . و ادویه دلخواه را می افزاییم . و سپس میگو ها را به هویج و جعفری و پیاز داغ اضافه می کنیم .

- لازم است زرشک هم با کمی روغن تفت می دهیم و سپس شکر اضافه می کنیم . و از روی شعله بر می داریم .

- جهت اماده سازی برنج ابتدا باید برنج ها ابکش شوند . حدودا یکربع زمان لازم است تا برنج ها در آب جوش اماده ی ابکش کردن شوند . بعد از ابکش کردن قابلمه ی نهایی را برای اماده سازی میگو پلو مجلسی روی شعله قرار می دهیم . روغن اضافه می کنیم و بسته به دلخواه ته دیگ سیب زمینی یا نان کف ان قرار می دهیم . اکنون لابلا برنج ، هویج ، میگو و جعفری را در قابلمه قرار می دهیم تا تمام مواد تمام شوند .

- حدود ۴۰ دقیقه برای دم کشیدن برنج زمان لازم است . بعد از اماده شدن با زعفران ، زرشک و خلال پسته و بادام برنج را تزئین کنید و سرو نمایید .

همبرگر میگو :

اماده سازی میگو بصورت همبرگر جهت مصرف میگو برای افرادی مناسب است که اصلا میگو را نمی توانند بصورت کامل مبل کنند و دوست ندارند . وقتی میگو چرخ شود و بصورت همبرگر اماده شود ، خواص و ترکیبات میگو به نحو مطلوبی قابل استفاده می شود .

مواد لازم برای تهیه همبرگر میگو :

- میگو ۵۰۰ گرم

- سیب زمینی ۵۰۰ گرم

- نمک و فلفل به میزان لازم

- ادویه کاری

- پیاز ۱ عدد

طرز تهیه :

برای تهیه همبرگر میگو ابتدا باید پیاز و سیب زمینی را جداگانه چرخ کنیم و اب اضافی هر کدام را بگیریم .

- میگو نیز باید چرخ شود و بعد از چرخ شدن با پیاز و سیب زمینی مخلوط می کنیم . ادویه ، نمک و فلفل را به میزان لازم اضافه می کنیم . 

- چنانچه مایه حاصل کمی شل باشد به ان ارد نان اضافه می کنیم . مدتی در یخچال استراحت می دهیم و بعد در روغن بصورت همبرگر سرخ می کنیم . بعد از سرخ شدن بین نان همبرگر را برش می  دهیم، همبرگر را در ان قرار می دهیم . با کاهو ، گوجه و سس ان را سرو می کنیم .

سوپ میگو :

مواد لازم :

- میگو ۲۰۰ گرم

- ارد ۲ قاشق غذاخوری

- هویج دو عدد

- پیاز ۱ عدد متوسط

- جعفری خرد شده ۱/۵قاشق

- رب گوجه فرنگی

- اندکی کره

- نمک ، زنجبیل و ادویه ی دلخواه

طرز تهیه :

جهت تهیه این سوپ ابتدا ارد را با کمی کره تفت می دهیم . وقتی بوی خامی ارد از بین رفت ان را از روی حرارت برمی داریم و صبر می کنیم تا خنک شود.

- در این مرحله ۲ لیوان اب را به ارامی به ارد اضافه می کنیم و هم می زنیم تا کاملا یکدست شود . هویج را نگینی خرد می کنیم . پیاز را هم نگینی خرد می کنیم و به مواد داخل قابلمه اصافه می کنیم با حرارت ملایم اجازه می دهیم بپزد تا هم قوام سوپ بیشتر شود و هم هویج بپزد .

- در این مرحله نمک و کمی رب را به مواد شوپ می افزاییم .

- میگو باید در ده دقیقه انتهایی اضافه شود ‌انها را قبل از اضافه کرد تمیز کرده و می شوییم . جعفری را هم در همین زمان اضافه می کنیم تا هم رنگ سوپ را عوض نکند و هم عطر ان در سوپ باقی بماند .

- قبل از سرو کردن سوپ در کاسه مقداری زنجبیل به آن اضافه می کنیم .و سوپ را در کاسه سرو می کنیم .

میگو بندری :

از انجایی که میگو ویژه ی مناطق جنوبی کشور است ، نگاهی به طرز تهیه ی ان غیر از قلیه ماهی ، باعث تجربه لذت بخشی می شود . تجربه ای که سال هاست مردم خونگرم جنوب به ان‌پای بند هستند و مداومت در مصرف ان دارند . 

مواد لازم :

- میگو ۵۰۰ گرم

- سیب زمینی ۲ عدد

- سیر ۲ حبه

- پیاز ۲ عدد

- نمک و فلفل به میزان لازم 

- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

- ابتدا سیب زمینی را ریز و نگینی می کنیم و به همراه نمک در یک تابه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند .

- هم زمان در یک تابه ی دیگر میاز را ریز و نگینی خرد می کنیم و با روغن تفت می دهیم .سیر را هم رنده کرده و به تابه اضافه می کنیم . بعد از سبک شدن پیاز کمی فلفل و نمک به تابه اضافه می کنیم . 

- قبل از اضافه کردن رب ، میگو های شسته و بدون آب را به تابه می افزاییم . تفت میگو که کامل شد رب را اضافه می کنیم و کاملا با مواد مخلوط می کنیم .

- اکنون سیب زمینی را هم که در تابه ی دیگر سرخ شده است به مواد اضافه می کنیم و این دوپیازی لذیذ میگو را سرو می کنیم .

 

 

 

 

برچسب ها: غذا, میگو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.