مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مضرات اب سرد و آب یخ

مضرات اب سرد و آب یخ

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 27 آبان 1401 magfood.ir/1O
فهرست مطالب

ضررهای آب سرد در افرادی که طبع سرد دارند و در افراد شحمی یا پرچربی و در پیران و در کسانی که به جهت لذت آب سرد را فراوان می نوشند ، ظاهر می شود . اصولا آب سرد تاثیر نا مطلوبی بر اعصاب دارد و در زنان امکان قاعدگی دردناک و کمی خون قاعدگی و حتی نازایی را موجب می شود .

یکی از اثرات مهم اب سرد و اب یخ و برف ، درد های مفاصل و مهره های پشت است ، زیرا آب خیلب سرد موجب تولید اخلاط غلیظ و چسبنده می شود که با گذشت زمان سفتی و سختی می شود و حرکات مفاصل را مشکل می کند ؛ بویژه کسانی که تاول و دمل و جوش دارند ، باید از نوشیدن آب سرد به مقدار زیاد بدیژه پس از خوردن غذا خودداری کنند زیرا مانع برطرف شدن تورم ها می شود.

این افراد اگر به مقدار زیاد اب سرد بنوشند ، بهتر است که برای رفع ضرر آن ، به حمام اب گرم بروندو عرق زیاد بریزند و مفاصل بدن خود را حرکات سریع و پی در پی مانند چوگان بازی بدهند و بدن را به حدی مالش دهند که قرمز شود و از روغن هایی مانند قُسط ، سوسن و نرگس و امثال آن بمالند تا اعصاب گرم و لطیف شود . دادوی مدر ومعتدلی که در این شرایط مفید است ، تخم خربزه با شکر است ، از هریک ۱۵ گرم نرم کوبیده و میل شود .

افرادی که نزله ، سرفه یا نفخ دارند ، باید از نوشیدن آب سرد خودداری کنند زیرا بیماری را شدت می دهد و مانع بهبودی نزله می شود . اگر با نوشیدن آب سرد ، سینه خشن و ناراحت شد ، با اب گرم غرغره کنند و بویژه اگر نزله بهتر نشد ، مدت نسبتا طولانی اب گرم بر سر ریزد . افرادی که مشکل ریه دارند و آب سرد نوشیده اند یا نفخ دارند و در نوشیدن اب سرد افراط کرده اند ، می ت انند از دم کرده ی زوفا و پرسیاوشان استفاده کنند .

افرادی که پس از حمام گرم یا حرکات شدید بدنی یا التهاب و خستگی بدن ، تمایل زیاد به آب سرد دارند بعلت بعلت سرد شدن شدید کبد، احتمال دارد به آسیت یا آب اوردن شکم مبتلا شوند .اگر فردی در شرایط فوق آب سرد میل کرد ، برای رفع ضرر ان باید فورا روی کبد را با حوله ی گرم پوشانید . البته آب سرد در گرم‌مزاج ها که سرخ رو و فربه هستند و نبض شان پر و قوی لست ، موجب تقویت هاضمه ، جلوگیری از التهاب قلب و معده و عفونت خون است . آب سرد و یخ معده را منقبض می کند ، و آن را نیرومند می سازد تا غذا را به آسانی هضم کند . اشتهای غذا را زیاد می کند ، رنگ چهره را دگرگون می کند و به آن سرخی خاصی می دهد . ولی آب گرم عکس این موارد عمل می کند .

یخ اگر از آب سالم انتخاب شده باشد ، فرقی با برف پاک و تمیز ندارد غیر از آنکه آبی که با یخ سرد شود ، دیرتر از معده و دوازدهه رد خواهد شد . برای افرادی که نیاز به سرد شدن شدید دارند مانند افراد تب دار و اشخاصی که دچار التهاب سخت هستند ، آب یخ بهتر است و در غیر اینصورت ، برای دیگر افراد ، پرهیز از آب یخ لازم است .

برچسب ها: مضرات, آب, آب سرد
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.