مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی ویتامین ها
B1 ویتامین سیستم عصبی و عضلانی

B1 ویتامین سیستم عصبی و عضلانی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 06 آبان 1401 magfood.ir/y
فهرست مطالب

در بین ویتامین های محلول در آب ، ویتامین های B خانواده ی بزرگی را تشکیل می دهند که دامنه ی وسیعی از اعمال و فعالیت ها را در بدن پشتیبانی می کنند . در این بین ویتامین B1 نقش ویژه ای در سیستم عصبی و عضلانی دارد .

زمانی که بیان‌می شود یک ویتامین در یک عضو یا ارگان نقش بارزی دارد به این معنی نیست که باعث تولید انرژی یا نبودش عدم حرکت و فعالیت ان عضو می شود . هیچ ویتامینی در بدن انرژی تولید نمی کند . در واقع ویتامین ها بازوان کمکی هستند که در بدن مسیر بیوشیمیایی به درستی طی شود تا منجر به ازاد شدن انرژی یا تولید مواد و محصولات جدید مورد نیاز بدن شود .

در این بین ویتامین B1 به ویتامین اعصاب و عضله معروف است به علت نقش های بیوشیمیایی خاصی که در این اعضا و ارگان های بدن دارد .

علائم و نشانه های کمبود B(تیامین) :

- از انجایی که تیامین نقش ازاد سازی انرژی دارد . بنابراین در هر بافت و اندامی که تامین انرژی برای آن حیاتی است ، کمبود این ویتامین بسیار بارز خود را نشان می دهد .

بعنوان مثال علائمی چون ضعف در عضله و یا اسپاسم و گرفتگی عضلانی دارند خواه در عضلاتی مانند کمر و یا عضلات ستون مهره ها باشد و یا بعلت تجمع اسید لاکتیک و احساس درد و خستگی در این نواحی باشد ، می تواند ناشی از کمبود تیامین باشد . در واقع برای رهاسازی انرژی کافی و سوخت و ساز کامل در عضله تیامین نیاز است . از جانب دیگر در پاکسازی عضله از اسید لاکتیک بعد از فعالیت ورزشی و عدم ایجاد اسپاسم در عضلات فعال وجود تیامین لازم و ضروری است . بنابراین ورزشکاران و یا افرادی که فعالیت عصلانی سنگین دارند به این ویتامین نیاز بیشتری دارند .

- برای فعالیت عادی و نرمال عضله ی قلب وجود تیامین ضروری است  . در صورت کمبود تیامین عضله ی قلب بزرگ می شود و فعالیت کافی و مناسب نخواهد داشت . کمبود تیامین با عث نارسایی قلبی نیز می شود .( قلب نوعی عضله ی خاص در بدن است و از انجایی که اقدامات تیامین در عضلات حیاتی است ، کمبود ان در قلب نیز نارسایی و مشکلاتی تولید می کند .)

- در سیستم عصبی وجود مقادیر کافی این ویتامین باعث حالت شادابی و سرزندگی ، تمرکز بر روی کار و واکنشر مناسب انعکاسی در برابر عوامل محیطی است . بعنوان مثال گاهی افراد در اثر کمبود این ویتامین دچار حالت آشفتگی ، رخوت و عدم تمرکز بر روی کار و فعالیت می باشند . لذا بیشتر مواقع در رفع بعضی از مشکلات افراد افسرده و ایجاد حالت تشاط و تمرکز در افراد از مکمل این ویتامین استفاده می شود .واکنش انعکاسی مناسب منظور واکنش مناسب در زمان کوتاه در برابر رفلکس های محیطی مانند داغی ، شیء تیز ، حرارت بالا و یا سرمای شدید و ... است . و کندی دریافت این اطلاعات می تواند ناشی از کمبود این ویتامین باشد .

- گاهی تاری دید در اثر کمبود تیامین عارض می شود . این واکتش هم در اثر عملکرد نادرست عصب و عضله ی چشم می باشد .

- وجود تیامین برای  اشتهای کافی و نرمال در افراد ضروری می باشد .

منابع تیامین یا ویتامین B1 :

- بهترین منبع این ویتامین نان و برنج است . اما به شرطی که سبوس آن گرفته نشود ‌‌. امروزه شیوع بیماری های قلبی و اعصاب بعلت سبوس گیری کامل برنج و  غلات بسبار شایع است . یکراه با اهمیت استفاده از ارد های سبوسدار یا مقداری سبوس این غلات است تا ویتامین B1 کافی بدن تامین شود .

-  جگر ، ماهیچه، گوشت گاو ، ماهی  تن و قزل آلا

- حبوبات ، لوبیای سویا مغز دانه ها و مغز تخمه افتابگردان

 

افراد مستعد کمبود تیامین :

- افرادی که مصرف الکل دارند .

- افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مبتلا به HIV

- افرادی که کاهش وزن سریع و غیر اصولی داشته اند .

- سالمندان که گاهی رژیم شان از تنوع کمتری برخوردار است و باعث کمبود می شود .

- انجام اعمال جراحی باریاتریک جهت کاهش وزن 

- افراد مبتلا به دیابت

- افراد مبتلا به الزایمر

این ویتامین با وجودی که محلول در اب است و ذخیره ی کبدی برای آن وجود ندارد ، اما گاهی مصرف مکمل آن باعث بروز واکنش هایی می شود مانند :

تنفس دشوار ، تورم صورت و لب ها ، ابی شدن لب ها ، درد قفسه سینه ، مدفوع سیاه یا خونی ، 

تعوع ، احساس سفتی در گلو ، احساس گرما ، عرق کردن  و بیقراری است .

بطور کلی مصرف مکمل ایت ویتامین بعنوان بهشی از یک برنامه ی درمانی باید در نظر گرفته شود و تحت نظر پزشک باشد . با این حال افرادی که سابقه  بیماری کلیوی دارند ، بانوان در دوران بارداری ، وجود حساسیت به دارو یا غذای خاصی

قبل از مصرف مکمل این ویتامین حتما با پزشک خود مشورت کنید .

شرایط نگهداری : 

جهت حفظ این ویتامین از پختن زیاد بپرهیزید و در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد آن را نگهدارید .

برچسب ها: ویتامین, ویتامینB1
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.