مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه کیک شکلاتی کافی شاپی

طرز تهیه کیک شکلاتی کافی شاپی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 04 مرداد 1402 magfood.ir/4c
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 300 گرم
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
تخم مرغ 4 عدد
خامه 100 گرم
- برای تهیه گاناش به کار میرود.
روغن مایع 110 گرم
شکر سفید 220 گرم
شکلات 150 گرم
- برای درست کردن گاناش به کار میرود.
شیر گاو پرچرب 150 گرم
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه 

1_ فر را از قبل با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. قالب مورد نظر را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی  را نیز اسپری روغن کنید.

2 _ یک شیر جوش برداشته و شیر را در آن ریخته و اجازه بدهید تا روی حرارت گرم شود. 

3 _ حالا دو عدد کاسه نسبتا بزرگ برداشته زرده ها را در یک کاسه و سفیده تخم مرغ ها را در ظرف دیگر بریزید و آنها را از هم دیگر جدا کنید. ( نباید تخم مرغ ها به دمای محیط رسیده باشند، چون برای هم زدن سفیده و فرم گرفتن مطلوب آن ترجیحا باید خنک باشند و به تازگی از یخچال خارج شده باشند.)

4 _ حالا همزن برقی را برداشته و سفیده را با همزنی که تمیز و خشک است، با دور تند همزن شروع به زدن کنید در همین حین نیمی از شکر را اضافه کنید، اجازه دهید چند دقیقه ای با همزن مواد کاملا با هم ترکیب شود تا کاملا فرم بگیرد و پف کند‌.

5 _ حالا به سراغ ظرفی که محتوای آن زرده تخم مرغ است رفته، آن را با باقی شکر، با دو تند همزن بزنید که حدود ۳ تا ۴ دقیقه زمان می‌برد، تا کاملا حجیم و کش دار شود. 

6 _ بعد وانیل را هم به ظرفی که محتوای آن زرده تخم مرغ است اضافه کنید. حالا روغن مایع را هم به آن اضافه کنید و با همزن خاموش کمی هم بزنید تا مواد کاملا باهم ترکیب شوند. حالا پودر کاکائو را هم به این ترکیب اضافه کنید. شیر گرمی را که از قبل آماده کرده اید، ( در این کیک شیر هم دما با محیط نیست و باید آن را حتما گرم کنید و داخل مواد بریزید. ) را هم ریخته و در حد مخلوط شدن با لیسک کاملا هم بزنید.

7 _ سپس در ظرفی جداگانه، آرد و بیکینگ پودر را کاملا مخلوط کنید و این ترکیب رو ۳ بار الک کنید.

8 _ داخل مواد زرده تخم مرغ از ترکیب مواد آردی و سفیده تخم مرغ به تدریج طی ۲ تا ۳ مرحله بریزید و به صورت دورانی کاملا ترکیب کنید .

9 _ خمیر را در قالب آماده شده بریزید و آن را به طور یکنواخت پخش کنید. چند بار قالب را به سطح زمین بکوبید، تا سطح کیک در قالب کاملا یکسان شود. سپس به مدت 45 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندان را که برای مطمئن شدن از پخته شدن، داخل کیک میکنید، تمیز بیرون بیاید بپزید. 

_ قالب به قطر ۲۱ سانتی متر میباشد.

دمای نهایی فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود ۴۵ دقیقه کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود ۴۵ دقیقه. 

10 _ بعد از پخت که کیک را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود. 
تا این مرحله می توانید بدون مرطوب کردن کیک را سرو نمایید.

می توانید برای مرطوب کردن کیک از شیر یا شیر نسکافه (کافی میکس) یا کاکائو و ... استفاده کنید، توجه نمایید که باید این ترکیب را خنک کنید و بعد از آن روی کیک استفاده کنید. 
زمانیکه، کیک کاملا خنک شد میتوانید، مجددا آن را داخل قالب قرار دهید و با چنگال تعدادی سوراخ ایجاد کنید و شیر نسکافه را که از قبل خنک کرده بودید، روی کیک ریخته و مدتی به کیک زمان بدهید و اجازه دهید تا  خوب جذب کیک شود. (حتی اگر آن را داخل یخچال هم بگذارید، امکان پذیر است اما باید در یخچال روی کیک سلفون بکشید، تا کیک خشک نشود. )

طرز تهیه گاناش

 خامه رو روی حرارت غیر مستقیم (منظور بخار کتری است) قرار بدهید تا گرم شود و بعد شکلات خرد شده را روی آن ریخته و تا زمانی که مایع یکدستی به ما بدهد، اجازه بدهید روی حرارت بماند. 
_ برای این که گاناش غلیظ تری داشته باشید میتوانید، میزان شکلات را نسبت به خامه زیادتر بریزید، (که توصیه می‌شود گاناش غلیط تر باشد، چون برای روکش کیک گاناش هر چه سفت تر باشد، کیک مجلسی تری خواهید داشت.) همچنین بنا بر سلیقه خودتان می توانید به نسبت مساوی از خامه و شکلات استفاده کنید که در این صورت گاناش رقیق تر است.

 

 

برچسب ها: کیک, کیک شکلاتی, کیک شکلاتی کافی شاپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.