مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی ویتامین ها
افزایش مقاومت بدن با ویتامین ها

افزایش مقاومت بدن با ویتامین ها

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 16 مهر 1401 magfood.ir/X
فهرست مطالب

همه از اهمیت ویتامین ها برای سلامت بدن آگاهی دارند ولی همیشه این سوال مورد توجه بوده است که برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن چه ویتامین هایی مفید هستند .

و چه موادی آنها را برای ما تامین می کنند . به بررسی آنها می پردازیم .

ویتامین A :

ویتامین A از ویتامین‌های موثر در سلامت غشای مخاطی است و از انجایی که سطح داخلی دستگاه تنفس و گوارش دارای این غشاء است ، وقتی این ویتامین باعث سلامت این غشا می شود در واقع راه هجوم و ورود ویروس ها و میکرب ها را به بدن می بندد . در واقع این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری های شایع فصلی می شود .

آیا لازم است از مکمل این ویتامین را کسب کنیم ؟

خیر برای پیشگیری می توان از میوه  وسبزی هایی که به رنگ نارنجی و قرمز هستند و بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین A هست را دارند استفاده نمود . مانند : نارنگی ، هویج ، زردآلو ، طالبی ، کدو حلوایی و فلفل دلمه شیرین

ویتامین B6 :

ویتامین B6 جز ارکان ضروری بر ای بلوغ و به مرحله ی دفاعی رسیدن نوع خاصی از گلبول های سفید به نام سلول های T هستند . عدم وجود این ویتامین به میزان کافی منجر به قرار گرفتن  در معرض هجوم انواع عوامل بیماری زا می شود .

اما منابع این ویتامین : نخود ، سیب زمینی شیرین ، ماهی تن ، موز و مرغ می باشد .

برای دریافت نیاز روزانه این ویتامین نیازی به مصرف مکمل نمی باشد .

ویتامین D :

این ویتامین نیز برای تشکیل دو نوع از سلول های گلبول سفید موسوم به ماکروفاژها ( عوامل بیگانه ی حمله کننده به بدن را می خورند ) و سیتوکین ها که عوامل ضد التهابی هستند ، لازم می باشند . کمبود این ویتامین در جهان شایع است . منبع خوب آن روغن کبد ماهی است  .اما قرار دادن مچ دست و پاها نینساعت در مقابل افتاب می تواند راهگشا باشد  .

ویتامین C :

ویتامین C نقش مهمی در سلامت پوست و بافت مخاطی بدن دارد  . و هردوی این موارد در جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به بدن بسیار مهم هستند . از طرف دیگر ویتامین C بعنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند .این نقش ویتامین C جلوی آسیب عوامل اسیب رسان به بدن را می گیرد . 

ویتامین C برای عمل درست تعدادی از گلبول های سفید نیز ضروری می باشد .( سلول های بیگانه خوار یا فاگوسیت ها) .

منابع ویتامین  C : فلفل دلمه ای ، توت فرنگی ، پرتقال ، کلم بروکلی ، اسفناج و ... می باشد .که بدون نیاز به مکمل با مصرف این مواد نیاز روزانه به این ویتامین تامین می شود .

 

برچسب ها: ایمنی, ویتامینها, ویتامین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.