مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه کوکی دانه قهوه

طرز تهیه کوکی دانه قهوه

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 17 مرداد 1402 magfood.ir/4t
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آب 5 قاشق غذاخوری
- ترجیحا سرد باشد.
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 300 گرم
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 عدد
قهوه ترک 1 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت 80 گرم
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
پودر قند 160 گرم
پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری
کره 100 گرم

طرز تهیه

کوکی‌های قهوه مانند دانه‌های قهوه واقعی با بافتی ترد و طعم قوی قهوه هستند. آنها دانه های قهوه خوراکی برای دوستداران قهوه هستند.
 

اماده سازی مواد اولیه:

 

1-در ابتدای کار همه ی مواد را از نیم ساعت قبل در دمای محیط بگذارید، تا مواد به دمای اتاق برسند و همه، هم دما شوند.
2- قهوه را باید دم کنید. 

 روش آماده کردن قهوه ترک 

 

برای دم‌آوری بهترین نوع قهوه ترک، باید از وسیله سنتی که از قدیم بوده، به نام جذوه یا شیر جوش، استفاده کنید. حدود ۵۰ میلی‌لیتر آب سرد و یک قاشق چای‌خوری قهوه ریز آسیاب‌شده و کمی شکر(اگر می‌خواهید قهوه کمی شیرین‌ شود.) را در جذوه یا شیرجوش بریزید. حالا قبل از اینکه جذوه را روی حرارت بگذارید، کاملا شکر را در جذوه حل کنید و ترکیب حاصل را هم بزنید تا کاملا یکدست شود، سپس آن را روی حرارت ملایم قرار بدهید، ۴ الی ۵ دقیقه طول می‌کشد تا قهوه دم کشیده و روی قهوه لایه فوم (کف قهوه) ایجاد شود، سپس قهوه ی شما آماده است. قهوه باید با آب کاملا ترکیب شود. و حتما اجازه دهید مدتی بماند تا دستور پخت شما بتواند آن طعم غنی و عجیب و غریب قهوه را داشته باشد! این مرحله را از دست ندهید زیرا برای طعم نهایی بسیار مهم است.

حالا به سراغ پختن این کوکی های خوشمزه میرویم.

1.در ابتدای کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. 

2. حالا، ظرف مناسبی انتخاب کنید و آرد، پودرکاکائو و بیکینگ پودر رو داخل آن ریخته و با هم کاملا مخلوط کنید و این ترکیب را ۳ بار الک کنید، و کنار بگذارید.

3. کره و پودر قند را با همزن خوب بزنید، تا یکنواخت و یکدست شود.

4. سپس تخم مرغ ها را تک به تک و وانیل را به این ترکیب اضافه کنید و مجددا با همزن برقی خوب بزنید تا حجیم و کش دار شود.

5.در ادامه، نشاسته ذرت و قهوه ی دم کرده که خنک شده و به دمای محیط رسیده را اضافه و با هم مخلوط کنید.

6.آرد، بیکینگ پودر و پودر کاکائویی که از قبل الک کرده ایم را کم کم به این ترکیب اضافه کنید.

7.در ابتدا کمی با لیسک مخلوط کنید سپس با دست کمی ورز دهید تا جایی که خمیر شما کاملا منسجم شود و به دست نچسبد.(اگر خمیر را زیادی ورز دهید باعث به روغن افتادن خمیر می‌شود پس به اندازه، این کار را انجام دهید. همچنین لازم به ذکر است که اگر خمیر انسجام نداشت و کمی شل بود، مقداری آرد به خمیر بیافزایید تا جمع و منسجم شود. )

8. حالا از خمیر کمی بردارید و حدودا خمیر را یک چهارم کنید. سپس یک تکه را نسبتا قطور، به قطر حدود 2 سانتی متر، به صورت بلند و نازک باز کنید. آن را به طور مساوی با چاقو تقسیم کنید و هر 1.5 سانتی متر برش دهید، تا شیرینی ها یک اندازه بشوند. یک قسمت از آن را بردارید و سپس آن را به شکل یک توپ در بین کف دست خود بغلتانید. توپ خمیری را یکبار به روش بالا/پایین بین کف دستان خود بچرخانید تا آن را به شکل بیضی درآورید، سپس از انگشت شست و سبابه خودتان استفاده کنید تا انتهای نوک آن را صاف کنید.

9. از یک چاقوی بسیار نازک استفاده کنید، کوکی ها را کمی کمتر از نصف کنید. متوجه خواهید شد که با فشار دادن آن، شکل کوکی را گرد می کند و ظاهر بسیار نمادین دانه قهوه را به شما می دهد. این گام برای حفظ ظاهر بسیار مهم است و همچنین مطمئن بشوید که کوکی ها هر بار بی نقص هستند.  

10. سپس برای اینکه کوکی ها به شکل دانه ی قهوه در بیایند، با چاقو در وسط بیضی خطی عمیق بیاندازید.

11. بعد، روی سینی فری که با کاغذ روغنی و با روغن چرب شده است قرار دهید. حالا در سینی فر، به دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید‌.

12. اگه بعد از پخت کامل و بر اثر پف زیاد خط وسط شیرینی ها محو شد، تا وقتی گرم هستن با چاقو مجددا خط بندازید.

13.بعد از پخته شدن، آن ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی سینی فر بمانند و سپس آنها را لمس کنید. شما متوجه خواهید شد که اگر کوکی ها را هنگام خروج از فر بلافاصله لمس کنید، تمایل به له شدن دارند، به همین دلیل است که 10 دقیقه صبر کردن بسیار مهم است. برای نگهداری کوکی‌های دانه قهوه، اجازه دهید به دمای اتاق برسند و سپس آن‌ها را در یک ظرف درب بسته قرار دهید. 

نکات

 

- اگر شیرینی ها را به محض اینکه بلند شدند و شروع به ترک خوردن کردند از فر خارج کنید نرم می شوند و اگر ده دقیقه دیگر در فر خاموش نگه دارید ترد می شوند. این مورد کاملا سلیقه ای است.

- ازقهوه ی فوری(نسکافه) هم میتوان استفاده کرد.

- اگه قهوه دوست ندارید به جای آن از پودرکاکائو استفاده کنید.

- از هر نشاسته ای میتوان استفاده کرد.( که به صورت آرد باشد.)

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, کوکی, کوکی دانه قهوه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.