مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
خواص نارنگی

خواص نارنگی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 25 آبان 1401 magfood.ir/1M
فهرست مطالب

نارنگی میوه ای ویژه ی فصل زمستان و از خانواده ی مرکبات است . ظاهر خوشرنگ و  آسانی استفاده کردن آن ، باعث شده است حتی در بین کودکان نیز طرفداران فراوانی دارد . برای اطلاع از خواص ویژه ی این میوه ی ابدار و خوشمزه ابتدا باید بدانیم چه ترکیباتی در نارنگی وجود دارد .

ترکیبات نارنگی :

نارنگی دارای کربوهیدرات ، فیبر ، پروتئین ، پتاسیم ، نوع خاصی از پیش ساز ویتامین  A که خاصیت انتی اکسیدانی ویژه ای دارد ، و ویتامین های خانواده ی B شامل B1, B2, B6 نیاسین ، تیامین و اسید فولیک است .

خاصیت آنتی اکسیدانی : 

نارنگی از نظر خاصیت انتی اکسیدانی بی نظیر است . این میوه ی پرخاصیت هم دارای B6

و هم دارای ویتامین C است که هر دو خاصیت انتی اکسیدانی دارند . علاوه بر این دارای کریپتوگزانتین است که پیش ساز ویتامین A در بدن است و خاصیت انتی اکسیدانی دارد . ترکیبات دیگر دارای خاصیت انتی اکسیدانی نارنگی ترکیبات فلاونوئیدی مانند نارنژین ، هسپریدین ، تانگریتین و نوبلیتین است .

این ترکیبات باعث اثر ویژه ی نارنگی در جوانی ، جلوگیری از سرطان ، بیماری قلبی ، بیماری های تحلیل برنده  سیستم‌ عصبی مانند پارکینسون و الزایمر و ... است .

تاثیر بر فشار خون :

از جمله ترکیبات موثر در کاهش فشار خون ویتامین C و پتاسیم است . نارنگی از هر دوی این ترکیبات غنی است و موثر برای کاهش فشار خون است .

مفید برای بدنسازان :

بدنسازان به میزان بالای ویتامین C بعداز تمرین نیاز دارند تا هم خستگی عضلانی زودتر برطرف شود و هم اثرات ناشی از ورزش سنگین بر بدن کاهش یابد . از جانب دیگر ورزشکاران حین تمرین مقداری از ویتامین های خود از جمله ویتامین های گروه B را از دست می دهند . استفاده از نارنگی بعد از ورزش از چند جهت برای ورزشکاران مفید است . علاوه بر این نوبلتین موجود در نارنگی فعالیت یک انزیم موثر در تولید انرژی را فعال می کند . و از تشکیل چربی در سلول جلوگیری می کند .

زیبایی و طراوت پوست :

ویتامین Cموجود در نارنگی عامل مهم در ساخت کلاژن که پروتئین اصلی و مهم پوست است می باشد . در صورتی که پوست پروتئین کافی داشته باشد ، دیرتر پیر می شود ، از چین و چروک آن جلوگیری می شود و جوان تر و شاداب تر می شود .

کاهش چربی خون :

فیبرهای موجود در نارنگی این میوه را موثر در کاهش چربی و کلسترول خون کرده است . این فیبرها میزان جذب چربی غذایی را کاهش می دهند . علاوه بر این ترکیباتی مانند تانگریتین و نوبلتین باعث کاهش تری گلیسیرید خون می شود . و کاهش این عوامل باعث حفظ سلامت عروق و قلب پی شود .

حفظ سلامت کبد :

ویتامین C  یکی از عواما کمک کننده به سلامت کبد است . نارنگی چون سرشار از این ویتامین است بنابراین برای کبد مفید است . علاوه بر این کبد دارای کریپتوگزانتین است که باعث رفع مشکلات کبدی بویژه سرطان کبد می شود و احتمال ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد .

کاهش ابتلا به بیماری های دژنراتیو سیستم عصبی :

در اکثر مواقع بیماری های  تحلیل برند ه ی سیستم عصبی مانند الزایمز ، پارکینسون و ... در اثر حمله ی یک عامل اکسیدان به سیستم عصبی ایجاد می شود . نارنگیسرشار از انتی اکسیدان ها یک میوه ی موثر در دفع اثرات منفی مواد اکسبدان و دژنراتیو و حفظ سلامت سیستم عصبی و طول عمر است .

رفع یبوست :

فیبر ها عامل موثر رفع یبوست هستند . ترکیبات فیبری نارنگی ان را مفید برای رهایی از یبوست گردانده است .

برچسب ها: فواید, نارنگی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.