مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی مربایی یا مشهدی

طرز تهیه شیرینی مربایی یا مشهدی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 14 شهریور 1402 magfood.ir/5g
فهرست مطالب

طرز تهیه

شیرینی های مربایی یا لینزر، نرم، کره ای و پر از مربا هستند. این شیرینی های کوچک سنتی از کشور اتریش اند و مخصوص کریسمس هستند که معمولا با مربای زردآلو یا توت فرنگی پر می شوند. آنها به قدری محبوب هستند که می توانید آنها را در تمام طول سال از فروشگاه ها خریداری کنید، نه فقط در فصل تعطیلات، شیرینی ها با چای داغ و قهوه عالی هستند.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید. (همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد را سه بار الک نمایید سپس آن را کنار بگذارید.

3.در ابتدا کاسه نسبتا بزرگی برداشته، کره، روغن صاف و پودر شکر را  خوب مخلوط کنید، سپس با همزن برقی آن را بزنید تا یکدست شود، بعد آن را کنار بگذارید.

4.حالا تخم مرغ و وانیل را افزوده و مجدداً با همزن هم بزنید تا فرم یکدستی بگیرد.(مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌ مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا شیرینی شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

5.پس از دور گیری ظرف با لیسک، بعد شربت و شیر را به مواد اضافه و با لیسک مخلوط کنید.

6.آرد الک کرده را، به تدریج به مواد بیفزایید و فقط مخلوط نمایید. ( زیاد هم نزنید تا خمیر به روغن نیفتد.)

7.سپس نیمی از خمیر را زعفرانی کرده و هر دو خمیر ساده و زعفرانی را به مدت دو ساعت در یخچال استراحت دهید.

8.حالا یک ربع مانده، به اینکه دوساعت تمام شود، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد برنج چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

9.حالا خمیر ها را از چرخ گوشت عبور داده و هر یک را جداگانه بین دو کاغذ روغنی قرار داده و به ضخامت دو الی سه میلیمتر پهن کنید. روی خمیر ساده وردنه خطی بکشید و قالب بزنید و یا وسط آن را با کاتر کوچک تر قالب بزنید. خمیر زعفرانی را نیز با همان قالب، قالب بزنید.

نحوه برش

- شیرینی های خود را برش دهید. با استفاده از یک کاتر شیرینی 2 اینچی روی خمیر را برش دهید و روی سینی فر قرار دهید. میتوانید، با استفاده از کاتر گرد کوچکتر، وسط نیمی از شیرینی های برش زده را سوراخ کنید. اینها در نهایت قسمت بالایی شیرینی های شما خواهند بود.
 

10.حالا که همه ی شیرینی ها، یک دست و یک شکل شدند، سینی را در طبقه بالاتر از وسط قرار دهید و بگذارید، شیرینی‌ها به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزند. همچنین به شیرینی ها اجازه دهید 30 دقیقه در سینی خنک شوند و سپس آن ها را به توری منتقل کنید تا کاملا خنک شوند. 

11.پس از سرد شدن، میتوانید بنا بر ذائقه روی شیرینی‌های حفره‌ دار کمی عسل بمالید و بادام یا پسته خرد شده بپاشید و لبه شیرینی‌های طرح‌دار را عسل بمالید و پسته خرد شده بپاشید و با خطوط شکلاتی تزیین کنید.میتوانید شیرینی های زعفرانی را با مارمالاد درست کنید، به این صورت که، مقداری مارمالاد یا ژله مغزی روی شیرینی زعفرانی مالیده شیرینی حفره‌دار یا طرح‌دار را روی آن قرار دهید و دو قطعه را به هم بچسبانید.

نکات

-هنگام برش شیرینی ها، سعی کنید اندازه آنها یکنواخت باشد تا یک اندازه بپزند.

-این شیرینی ها برای پختن در تعطیلات، یا به عنوان هدیه غذای خانگی در کنارچای و قهوه عالی هستند.

- اگر در طول این فرآیند قالب زنی، خمیر شما خیلی نرم شد، به سادگی خمیر را به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا قبل از ادامه برش، سفت شود. 

نحوه نگهداری

-این شیرینی ها در یک ظرف در بسته یا قالب شیرینی تا سه هفته باقی می مانند.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.
- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.
وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی مربایی را درست کنید ولذت ببرید.  

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی مربایی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.