مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
نقش ظروف در سلامت انسان ( ظروف ملامین )

نقش ظروف در سلامت انسان ( ظروف ملامین )

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 08 بهمن 1401 magfood.ir/2T
فهرست مطالب

ملامین یک جور پلیمر است ‌ واژه ی پلیمر از دو واژه ی یونانی poly و meros مشتق شده است . آیا تا به حال به اطراف خود نگاه کرده اید ؟

گوشت ، پشم ، ناخن ، ظروف تفلون یا انواع ظروف دیگر ، انواع وسایل چوبی ، انواع وسایل پلاستیکی و ... و هزاران هزار مورد دیگر که شاید به جرات بتوان گفت همه پلیمر هستند  و یا ترکیبی از پلیمر هستند . آنچه قابل توجه است اینکه بعضی از این پلیمرها باید شناسایی شوند و کمتر مورد استفاده قرار گیرند ، زیرا برای انسان و سلامتی اش مضر هستند .

در دنیای ماشینی امروزی اطراف ما پر از موارد خطرناک برای سلامتی است ‌. یکی از این موارد قابل توجه ظروفی مانند ظروف ملامین یا یکبار مصرف هستند . حتما تا به حال خیلی شنیده اید که مصرف غذای داغ در ظروف ملامین آسیب رسان است و باید از لین کار اجتناب کرد . اگر با مشکلاتی که ممکن است مصرف غذا در این ظروف داشته باشد آشنا شوید ، حتما برای حفظ سلامت خود و عزیزانتان توجه بیشتری نسبت به ظرفی که غذا در آن میل‌می شود خواهید داشت .

ملامین اولین بار ۴۵ سال قبل در ایتالیا ساخته شد و حدود ۳۰ _ ۳۵ سال قبل وارد ایران شد و مورد استفاده قرار گرفت . ملامین تریمر ( ملکول سه تایی ) سیانامید است که در ساختارش ۶۶ ٪ نیتروژن وجود دارد که این نیتروژن در اثر گرما آزاد شده و در غذا ازاد می شود . لعاب براقی که بر روی ملامین وجود دارد در اثر مصرف خش بر می دارد و از روی ظرف بلند می شود و وارد غذا می شود . به عقیده ی بسیاری از کارشناسان این لعاب ها سمی و آسیب رسان هستند . به مرور زمان ورود این مواد به غذاها باعث مشکلات تولید مثلی ، کلیوی و مشکلالی برای مثانه می شود و در نهایت می تواند باعث سرطان مثانه شود .

در یک تحقیق که بر روی سگ هایی که غذای مصرفی شان در ظروف ملامین بود انجام گرفت . ادارار این حیوانات دارای کریستال هایی بودند که ناشی از مواد اسیب رسان برای کلیه و مثانه بوده است .

البته سرطان زایی ظروف ملامین هنوز جای بحث دارد و تایید نشده است و رعایت نکات احتیاطی در استفاده از این ظروف معقول می باشد .

این ظروف سبک هستند ، حمل و نقل آسانی دارند ، دیرتر می شکنند و برای پیک نیک و مسافرت مورد استفاده قرار می گیرند .

ملاحظات مصرف ظروف ملامین :

خرید ظروف ملامین مانند خرید سایر ظروف دیگر شرایط مخصوص خود را دارد . لازم است بعنوان یک مصرف کننده توجه به این نکات داشته باشید . در این قسمت مطالبی در مورد خرید و مصرف ظروف ملامین بیان می کنیم :

- هنگام خرید ظروف ملامین از حک شدن شماره پدوانه بهداشتی پشت ظروفو استاندارد بودن این ظروف کاملا مطمئن شوید . در غیر این صورت ممکن است در تهیه ی این ظروف از کربنات کلسیم استفاده شده باشد که بسیار خطرناک است . ظروف ملامین اصل وزن بیشتری دارند ولی ظروف ملامین تقلبی وزن کمی دارند و سبک هستند .

- جهت براق نمودن ظروف ملامینی از پوششی به نام گلیزر استفاده می شود . در صورت مناسب نبودن این پوشش و مصرف طولانی مدت این ظروف  خطرناک است و باعث آسیب می شود .

- چنانچه در تهیه ظروف ملامین مقدار لعاب و مدت زمانی که جهت پختن این ظروف به کار می رود و خراشیدکی و لب پریدگی در این ظروف وجود نداشته باشد ، کاربرد این ظروف کم اشکال تر خواهد بود . اما متاسفانه آن پوششی که برای ظروف ملامین به کار نی رود در اکثر مواقع نازک است و بسبار زود آسیب می بینند . هر گونه خراش و ترک حین مصرف در این پوشش ملامینی باعث ازاد شدن این مواد در غذا می شود .

خود این لعاب ملامین می تواند ایجاد مسمومیت کند . از جانب دیگر این ترک ها در ظروف باعث باقی ماندن مواد غذایی در این ترک ها می شود و احتمال عفونت و مسمومیت را حین مصرف فراهم می کند .

- در صورتی که پختن ظروف ملامین کامل انجام نشود باعث نفوذ مواد اسیدی در آن می شود که ناشی از عدم در هم امیختگی ملکول های پلیمر مصرفی است . کاربرد مواد لعابی نامرغوب حتی در قسمت های تحتانی ظروف باعث نفوذ حتی آب در لعاب پلیمرمی شود . این نفوذ مسایل و مشکلات جدی بوجود می آورد .

- تهیه ی ظروف ملاتین از کارخانه ای که دادای مهر استاندارد لست و مورد تایید است نیز نکته ی دیگری در کم ضررتر بودن ظروف ملامین است . چنانچه ظروف نامرغوب تهیه شوند احتمال اسیب دیدن از مصرف غذا در این ظروف بیشتر است .

نکات مصرف ظروف ملامین جدید :

- ظروف ملامین جدید پوشش لعاب دارشان دارای مواد ازته است ته آسیب رسان هستند . گاهی در تهیه ی این لعاب ها تقلب صورت می گیرد و با شیر خشک مخلوط می کنند .

- ظروف ملامین جدید نباید با سیم یا هر شیئ که باعث خش و خط در ظرف می شود شسته شوند . برای بریدن گوشت ، میوه و سبزی نیز نمی توان از این ظروف استفاده کرد ‌. هر گونه اسیب به این ظروف باعث ورود مواد ازته در غذا می شود و خطرناک است . خود این خش ها هم با گذشت زمان مکان‌مناسبی برای رشد میکروب ها در این نواحی می شوند و مسمومیت و مشکلات گوارشی ایجاد می کند .

- در ظروف ملامین جدید استفاده از مواد اسیدی مشکلی ندارد . به شرط انکه ظرف ملامین از کارخانه های استاندارد تهیه شوند . مرغوبیت مواد مصرفی در ظروف ملامین و از شرکت معتبر مهر تایید بی ضرر بودن اسیب از مصرف آن است .

ضرر های محتمل از مصرف غذا در ظروف ملامین :

- یک بحث در مصرف ظروف ملامین احتمال سرطان زایی این ظروف است برای مصرف غذا . البته هنوز تحقیقات این مورد را ثابت نکرده است . 

- بعد از تهیه ظروف ملامین مقداری از منومرهای لعاب و پوشش بر روی ظروف باقی می ماند که امکان ورود به غذا را دارند و باعث آسیب و ضرر برای سلامتی می شود .

-طبق نظر کارشناسان ظروف ملامین قابلیت نگهداری رنگ را ندارند و حین مصرف غذا در تین ظروف مواد رنگی وارد غذا و آسیب می شوند .

برچسب ها: محاسن, معایب, ظرف, ظرف ملامین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.