مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
انواع دسر توت فرنگی

انواع دسر توت فرنگی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 22 خرداد 1402 magfood.ir/3y
فهرست مطالب

تهیه انواع دسر با توت فرنگی

در گویش های مختلف به توت فرنگی ؛ شالکه چلم یا چیالک جنگلی گفته می شود این گیاه در آب و هوای معتدل و گرم بهتر رشد می کند . زیرا گل های توت فرنگی به هوای سرد به شدت حساس است . فیتوکمیکال های توت فرنگی خاصیت کاهش پیری سلول های مغز را دارا هستند .

توت فرنگی میوه ای خوش رنگ و خوش طعم

است و هر کسی با ذائقه و سلیقه خود از این میوه استفاده می کند ، گاهی بصورت میوه سرو می شود و یا در مواقعی برخی از این میوه در درست کردن کیک بستنی و دسرها استفاده می 

کنند .

در این مقاله سعی داریم چندین دسر تهیه شده با توت فرنگی را بررسی کنیم .

 

کیک توت فرنگی :

کیک های خانگی و ان هم تهیه شده از میوه های فصل عطر و طعم خاصی دارند و یک مبان وعده ی مناسب محسوب می شوند . در این بخش دستور کیک توت فرنگی را مرور می کنیم .

● مواد لازم جهت تهیه ی کیک توت فرنگی تازه :

- شکر قهوه ای یک پیمانه

- شکر درشت نصف پیمانه

- کره آب شده ۳/۴ پیمانه

- کره بادام زمینی ۳/۴ پیمانه

- بیکینگ پودر دو قاشق چایخوری

- نمک به میزان لازم

- تخم مرغ ۲ عدد

- وانیل یک قاشق چایخوری

- آرد سفید  ۱/۴۲ پیمانه

- مربای توت فرنگی نصف پیمانه

- توت فرنگی چهار قاچ شده ۴ پیمانه

 

● طرز تهیه ی کیک توت فرنگی :

- در اولین مرحله فر را روشن می کنیم تا درطی اماده کردن مواد کیک کانلا کرم و اماده ی پختن کیک شود . فر  را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید .

- کره برای مصرف شدن باید کمی نرم و یا اب شود . کره را اب کرده و در ظرفی کره آب شده را به همراه کره بادام زمینی مخلوط کرده و به مدت ۳۰ ثانیه حرارت دهید .

- ظرف مخلوط هر دو کره  را از روی حرارت بردارید و بعد از آن شکرها را اضافه می کنیم و تا کرم رنگ شدن مخلوط و حل شدن کانل شکر ها مخلوط را هم‌می زنیم .

- در این مرحله   بیکینگ پودر و کمی نمک را اضافه کنید تا مخلوط شدن  مواد و یکدست شدن شان ، هم زدن را ادامه دهید .

- سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم و در انتها وانیل را اضافه نموده و مواد را هم می زنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند.

- برای اضافه کردن ارد ، ابتدا ارد را الک می کنیم و سپسدر مرحله بعد آرد را کم کم اضافه می کنیم یا مواد به صورت خمیر یکدستی در آید و گلوله گلوله نشود .

- سینی فر را کانلا چرب کرده و کمی ارد ته ان می پاشیم تا کیک به راحتی بعد از پختن از ان جدا شود . سپس خمیر را داخل سینی فر پهن کرده و به مدت ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سطح روی خمیر کاملا قهوه ای شود.

بعد از پخت کیک آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود و بعد از آن مربا را روی سطح کیک پهن کنید و تکه های توت فرنگی تازه را روی مربا قرار دهید و کیک را به مدت ۶ ساعت درون یخچال گذاشته تا خنک شود .

 

 

کمپوت توت فرنگی :

کمپوت توت فرنگی یکی از انواع کمپوت های

خوشمزه و پرخاصیت است که خیلی راحت و سریع درست می شود و از آن می توان برای تهیه ی انواع دسرها و یا اسموتی توت فرنگی استفاده کرد . این کمپوت خوش طعم بافتی نرم و لطیف و طعمی عالی دارد . با ما همراه باشید تا دستور کمپوت توت فرنگی را بررسی کنیم .

● مواد لازم کمپوت توت فرنگی :

- توت فرنگی ۲ کیلو گرم

-شکر برای هر شیشه ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری

-آب جوش برای هر شیشه تا جایی که پر شود .

- نعناع تازه برای تزئین چند برگ

● طرز تهیه کمپوت توت فرنگی :

- مرحله ی اول :

ابتدا در یک ظرف بزرگ آب بریزید و بعد مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در آب حل شود و سپس توت فرنگی های سالم را درون ظرف بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا خوب تمیز شوند و بعد از ظرف بیرون بیاورید .

- مرحله ی دوم :

سپس توت فرنگی ها را تمیز آبکشی کنید و برگ ها و ساقه های آنها را جدا کنید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود سپس شیشه های مورد نظر را داخل ماشین ظرفشویی تمیز بشورید و یا در آب جوش قرار دهید تا کاملا تمیز و استرلیزه شوند .

- مرحله ی سوم :

بعد شیشه ها را که شسته اید با پارچه تمیز خوب خشک کنید و داخل آنها را با توت فرنگی پر کنید و سپس داخل هر شیشه با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان ۲ تا ۳ قاشق شکر بریزید و بعد با آب جوش سر شیشه را پر کنید . آب باید حتما جوش باشد.

- مرحله ی چهارم :

سپس درب شیشه ها را در آب جوش قرار دهید تا در آب بجوشند و تمیز و استرلیزه شوند و بعد درب ظرف ها را محکم ببندید و سفت کنید وقتی مطمئن شدید که درب شیشه ها کاملا فیکس شده است . آنها را داخل یک قابلمه یا ظرف دیگری قرار دهید .

- مرحله ی پنجم :

بعد قابلمه را ته نصفه از آب جوش پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شیشه ها به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشند و هوای داخل شیشه ها کاملا خارج شود و وکیوم شوند . بعد از این زمان یک بار دیگر تست کنید که درب شیشه ها سفت باشد .

- مرحله ی ششم :

سپس شیشه ها را سر و ته کنید و در دمای محیط کنار بگذارید تا حرارت اولیه آنها از بین برود و خنک شوند و بعد از این که شیشه ها سرد شدند آنها را برگردانید و داخل یخچال قرار دهید و برای مدت طولانی از آنها در یخچال نگهداری کنید .

- مرحله ی هفتم :

بعد از آن در هنگام استفاده اگر می خواهید به شکل میوه استفاده کنید برای هر شیشه از کمپوت توت فرنگی به همان اندازه آب و مقداری شکر با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان در یک ظرف بریزید و کمپوت را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

- مرحله ی هشتم :

از کمپوت توت فرنگی می توانید برای درست کردن انواع دسرها ،  سس ها و لیموناد توت فرنگی استفاده کنید و یا به همان شکل مقداری از کمپوت توت فرنگی را در ظرف مناسب بریزید و با چند برگ نعناع و یک برش لیمو تزئین کنید و برای پذیرایی سرو کنید .

 

دسرموس توت فرنگی :

موس از انواع دسرهای فرانسوی است . موس توت فرنگی از دسرهای ساده و با کلاس برای پذیرایی از مهمان ها محسوب می شود.

●مواد لازم جهت تهیه ی کرم موس توت فرنگی  :

- آب ۱/۳ پیمانه

- شکر ۱ پیمانه

- خامه ۲۰۰ گرم

- توت فرنگی ۵۰۰ گرم

- پودر ژلاتین ۵ قاشق چای خوری

- آبلیموی تازه ۱ قاشق غذاخوری

● طرز تهیه ی کرم موس توت فرنگی :

- ابتدا باید  توت فرنگی ها کاملا شسته شوندو دم انها جدا شود و اجازه دهیم اب ان خشک شود .

- توت فرنگی هاو شکر را در دستگاه همزن مخلوط کرده و به صورت پوره در می آوریم

مواد را از الک ریز رد کنید تا بافت یکنواخت و یکدستی داشته باشد .

- در مرحله بعدی کاسه ای از آب سرد و یخ را آماده کنید و کنار بگذارید .

- در ماهیتابه آب بریزید و در روی حرارت قرار دهید تاآب جوش بیاید  .

- ژلاتین باید در اب حل شود . برای این منظور ابتدا ژلاتین را با نقداری اب سرد مخلوط می کنیم تا کمی اب جذب کند و پفکی شود . ژلاتین را با سه قاشق آب سرد مخلوط کنید . بعد از جوش امدن اب تابه ژلاتین را بصورت شناور با ظرفش روی تابه قرار می دهیم تا به روش بن ماری کاملا ژلاتین در اب حل شود .

- بعد از حل شدن ژلاتین ،  کمی پوره ی توت فرنگی و آبلیمو را به ژلاتین اضافه کرده و مخلوط را داخل ظرف پوره توت فرنگی بریزید .

- سپس ظرف پوره را درون ظرفی که آب سرد و یخ دارد قرار دهید تا مواد سرد و غلیظ شود . حدود ۱۵ دقیقه مواد را هم بزنید .

- در این مدحله درون  پوره ی داخل ظرف  خامه بریزید ، سپس آن را با مواد توت فرنگی مخلوط کنید .

- درون لیوان ها کاغذ روغنی قرار دهید و لیوان ها را در سینی لبه دار بچینید داخل هر لیوان مقداری از مخلوط توت فرنگی بریزید .  لیوان ها را حدود ۴ ساعت درون فریزر قرار دهید . سپس آنها را از فریزر خارج کرده کاغذهای روغنی را جدا کنید .

-  در مرحله ی آخر خامه را با شکر هم بزنید . موس ها را با خامه و توت فرنگی تزیین کنید .

مرینگ پای توت فرنگی:

یکی از خوشمزه ترینها از خانواده پای می باشد که همان طور که مشخص است با توت فرنگی و خمیر

تارت یا همان پای تهیه میشود شواهدی وجود دارد که پای از زمان مصر باستان وجود داشته است. پای در واقع از یک لایه خمیر و یک فیلینگ میوه ای دلخواه تهیه میشود و به شکلهای مختلف این پای تهیه میشود شما میتوانید از یک قالب تارت یا پای برای تهیه این دسر خوشمزه استفاده کنید و یا می توانید مانند عکس از یک قالب ساده گرد استفاده کنید دقت

کنید خمیر پای را نباید خیلی زود از فر خارج کنید بگذارید خمیر طلایی شود .

جهت تهیه ی پای می توانید از خمیر اماده ی پای استفاده کتید و یا طبق دستور زیر خودتان خمیر پای را اماده کنید .

 

● مواد لازم برای تهیه خمیر پای:

- ارد ۲۵۰ گرم

- زرده تخم مرغ ا عدد

- كره ۱۱۵ گرم

-شیر سرد ۸۰ میلی لیتر

- وانيل ۱/۸ ق مرباخوری

- پودر شکر ۳۰ گرم

- نمک اندکی

● طرز تهیه پای توت فرنگی :

 

- مرحله ی اول

ابتدا باید خمیر را آماده کنید برای این کار کره سرد را به همراه آرد الک شده و نمک و وانیل داخل کاسه بریزید و با چنگال خوب مواد را هم بزنید تا آرد دانه درشت تر شود و کره به خورد آرد برود . برای سهولت در کار می توایند از غذا ساز استفاده کنید تا خمیر سریع تر بدست بیاید . بعد شکر دانه ریز را که از قبل با آسیاب مخلوط کردید اضافه کنید و کمی هم بزنید و بعد زرده تخم مرغ را اضافه کنید و در انتها باید شیر سرد را به تدریج اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع شود بسته به آب خور خمیر شما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شیر بخواهد پس هر موقع خمیر جمع شد کافی می باشد . کمی با نوک انگشت خمیر را جمع کنید و داخل نایلون قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا خمیر سرد شود .

 

● مواد لازم جهت تهیه ی مرینگ پای توت فرنگی:

-خمیر پای اماده یا تهیه شده در منزل یک رول

-سفیده تخم مرغ ۳ عدد

-وانیل نصف قاشق چایخوری

-کرم تارتار ۴ قاشق چایخوری

-شکر نصف پیمانه

-کاستارد لیمویی ۷ قاشق غذاخوری

- توت فرنگی تازه ۵ پیمانه

- برگ های تازه نعناع به میزان دلخواه

 

● طرز تهیه ی مرینگ‌پای توت فرنگی  :

فر را در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت قرا دهید تا کانلا داغ شود .

خمیر پای را در قالب پای بگذارید و لبه های آن را چین دار کنید . کناره های خمیر و کف آن را با چنگال چند سوراخ بزنید تا پف نکند .

خمیر را حدود ۱۰ الی ۱۲ دقیقه در فر قرار دهید تا برشته و طلایی شود . پا ی ها را از فر خارج کرده و صبر کنید تا سرد شود .

- در مرحله بعد درجه فر را تا ۳۰۰ درجه فارنهایت کم کنید .

- برای تهیه لایه های مرینگ ،  در یک ظرف بزرگ، سفیده های تخم مرغ ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه آنها را در دمای اتاق قرار دهید سپس وانیل و کرم تارتار را به سفیده ها بیافزایید و شکر را نیز افزوده و خوب هم بزنید تا مواد سفید و یکدست شود. آن را روی خمیر پای بریزید و به مدت ۳۵ دقیقه درون فر قرار دهید .

- کاستارد لیمویی را در مایکروفر به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه گرم کنید ۴ قاشق از کاستارد گرم شده را روی مرینگ بریزید توت فرنگی ها و کاستارد باقی مانده را هم اضافه کرده و آرام آرام مواد را در تمام سطح پای پخش کنید . آن را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید و در زمان سرو ،روی آن برگ های تازه نعناع قرار بگذارید .

 

 

يخمك انبه و توت فرنگی :

یخمک ها در گرمای تابستان بسیار اقبال دارند و مورد توجه هستند ‌ بویژه اگر در منزل تهیه شوند . در این قسمت یخمک انبه و توت فرنگی را بررسی می کنیم .

●مواد لازم جهت تهیه ی یخمک انبه و توت فرنگی :

-توت فرنگی یخ زده یک پیمانه

- انبه یخ زده ۱/۵ پیمانه

-آب پرتقال ۲ و  ۱/۵ پیمانه

- شکر ۲ قاشق غذاخوری

● طرز تهیه یخمک انبه و توت فرنگی :

- ابتدا توت فرنگی ها را کاملا شسته  و دم گیری کنید و کمی خرد کنید تا راحت تر یخ بزنند . سپس در یک ظرف مخصوص در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند .

- انبه را نیز بعد از شستن و پوست گیری خرد کرده و در ظرف مخصوص در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند .

- توت فرنگی های یخ زده را با انبه یخ زده و آب پرتقال و شکر مخلوط کنید و با دستگاه همزن خوب مخلوط کنید .

مواد را خوب هم بزنید تا نرم و یکدست شوند . در صورت تمایل می توانید آب پرتقال را بیشتر اضافه کنید .

اکنون مواد را برای مدتی در قالب های مخصوص یخمک یا لیوان پلاستیکی در فریزر قرار دهید تا مجددا یخ بزنند و اماده ی نوشیدن شوند .

 

فرنی توت فرنگی :

فرنی یک میان وعده ی لذیذ و مقوی است مخصوصا اگر با بادام رنده شده تهیه شود .

● مواد لازم برای تهیه ی  فرنی توت فرنگی :

 - شیر ۱ و ۱/۴ فنجان

-  آرد برنج ۴ قاشق غذاخوری

- شكر باتوجه به ذائقه  قاشق غذاخوری

-  توت فرنگی پوره شده یا رنده یا ریز خورد شده ۴ قاشق غذاخوری

- بادام خام برای داخل فرنی ۵ عدد رنده شده  -  خلال بادام برای تزیین مقداری

-  هل در صورت تمایل کمی

● طرز تهیه ی فرنی :

آرد برنج و شکر را در شیر سرد حل می کنیم . باید حل شدن ارد ارام ارام این کار را انجام دهید که ارد کانلا در شیر حل شود و گلوله نشود .

- در این مرحله ظرف حاوی ارد و شیر و شکر را  روی حرارت متوسط قرار می دهیم و دائما هم می زنیم تا شیر به جوش بیاد و کم کم فرنی

غلیظ بشود .

- در صورت تمایل در این مرحله هل اضافه می کنیم .

- بادام‌خام‌پوست گرفته ی رنده شده را نیز در فرنی اضافه می کنیم . بهتر است بادام از قبل خیس شده باشد تا نرم باشد .

- ظرف را از روی حرارت برمی داریم . توت فرنگی را که قبلا با کمی شکر مخلوط کردیم با فرنی مخلوط می کنیم و خوب هم می زنیم و در ظرف دیگری ریخته در یخچال می گذاریم تا سرد

شود .

● نکته : 

- اگر برای فردی که ناراحتی معده دارند این فرنی تهیه می شود می توانید از ارد گندم به حای ارد برنج و از نبات به جای شکر استفاده کنید .

 

 

برچسب ها: رسپی, توت فرنگی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.