مجله خوراکی ها گروه های غذایی نان و غلات
ذرت و طبخ انواع غذا

ذرت و طبخ انواع غذا

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 خرداد 1402 magfood.ir/43
فهرست مطالب

ذرت یکی از منابع کربوهیدرات در رژیم غذایی می باشد و از انجایی که تنوع غذایی در رژیم یکی از اصول برنامه ی غذایی است ، استفاده ی گاه گاه از ذرت به جای سایر منابع کربوهیدرات مانند نان و برنج ، باعث لذت بخش تر شدن رژیم غذایی می شود . در این مقاله بر ان هستیم که چند دستور غذایی که با ذرت اماده می شوند را بررسی کنیم ، جهت استفاده ی بیشتر از ذرت در سبد غذایی خانواده ‌.

 

خورش مرغ و ذرت :

خورش ها یکی از غذاهای محبوب ایرانی هستند . در این قسمت اموزش خورش تهیه شده از ذرت را قرار می دهیم .

- مواد لازم برای تهیه ی خورش مرغ و ذرت برای ۴ نفر :

- ۱ کیلو مرغ تکه شده

- ۳ عدد پیاز نگینی خرد شده

-  ۲ قاشق غذا خوری سر پر کره نرم شده

- ۳۰۰ گرم ذرت پخته

- ۴-۳ پیمانه آب مرغ

- ۱ عدد فلفل دلمه ای سبز نگینی خردشده

- ۲ قاشق غذاخوری  رب گوجه فرنگی

- ۱/۴ پیمانه جعفری ریز شده

- ۱ قاشق  سس تند

- ۲ قاشق روغن

- به میزان لازم نمک و فلفل پاپریکا

 

● طرز تهیه:

- ابتدا مرغ را شسته و به اندازه ی دلخواه تکه تکه کنید . سپس تکه های مرغ را با نمک و فلفل پاپریکا طعم دار کنید .

- تکه های طعم دار مرغ باید سرخ شوند . جهت سرخ کردن مرغ ها ، روغن و کره را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید اما نه در حدی که روغن بسوزد . حالا تکه های مرغ را اضافه کرده و دو طرف آنها را خوب سرخ کنید ، سپس مرغ های سرخ شده را از قابلمه درآورده و در یک ظرف مناسب بریزید تا مرغ ها خنک شوند .

- پیاز را نیز حهت سرخ کردن ،خرد کنید وبرای سرخ کردن  حرارت را کم کنید پیاز را داخل قابلمه بریزید و آن را کمی تفت دهید تا پیاز طلایی و سبک شود .

- در این مرحله نیز  فلفل دلمه ای ها را ریز خرد کنید و انها را به پیاز اضافه کرده و آن را هم کمی تفت دهید تا نرم شود ‌ .

-برای رنگ دهی بهتر رب ، کمی ان را تفت می دهیم . بنابراین در این زمان رب را به محتویات تابه اضافه کنید و حدود 12 دقیقه آن را تفت دهید .

- در این قسمت ، سس تند را همراه با آب مرغ ، ذرت ، مقداری نمک وفلفل به مواد اضافه کنید . حرارت را زیاد کنید و صبر کنید تا آب بجوشد و جمع شود ، سپس تکه های مرغ را اضافه کرده و صبر کنید تا خورش جا بیفتد و آب آن غلیظ شود .

-  در انتها جعفری را اضافه کرده و صبر کنید تا با مواد جوش بخورد و کمی نرم شود . بعد از آنکه خورش آماده شد ، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید . این خورش را می توانید همراه با برنج یا

نان سرو کنید .

در صورت تمایل جهت تهیه ی این خورش از کنسرو ذرت هم می توانید استفاده کنید .

 

سوپ قارچ و ذرت :

سوپ به عنوان پیش غذا و غذا زینت بخش سفره های ایرانی است . در این بخش سوپ قارچ و ذرت را مرور می کنیم .

مواد لازم برای تهیه ی سوپ قارچ و مرغ برای  ۴ نفر :

- قارچ ۲ پیمانه

- نخود فرنگی ۱/۲  پیمانه

- هويج ۱/۲ پیمانهه

- ذرت ۱/۲ پیمانه 

- شیر ۴ لیوان

- خامه صبحانه ۱/ پیمانه

- آرد ۲ قاشق غذاخوری

- کره ۵۰ گرم

- جعفری به مقدار کافی

- نمک به مقدار کافی

 

● طرز تهیه سوپ قارچ و ذرت :

مرحله اول

برای تهیه سوپ قارچ و ذرت خوشمزه در ابتدای کار باید قار ها را اماده ی افت دادن کرد . قارچ ها را شسته و اجازه می دهیم کنی اب ان خارج شود و سپس به صورت ورقه ای اسلایس می کنیم  .در ادامه برای تفت دادن قارچ ها ، یک تابه مناسب روی حرارت زیاد قرار داده ، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم .

مرحله ی دوم :

- وقتی روعن داغ شد ،حالا اسلایس های قارچ را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا قارچ کاملا سرخ شود . سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا خنک شود .

- در ادامه هویج را شسته و پس از جدا کردن پوست آن به صورت نگینی ریز خرد می کنیم .

مرحله ی سوم :

در این بخش ارد باید تفت داده شود . لذا یک قابلمه ی مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و کره را برای تفت دادن ارد به آن می افزاییم ، سپس اجازه می دهیم کره کاملا ذوب شود . در ادامه آرد را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود .

مرحله ی چهارم :

این سوپ دارای شیر نیز می باشد که در این مرحله باید اضافه شود . شیر را ارام ارام  به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا ارد گلوله نشود . وقتی مخلوط یکد ست شد ، سپس قارچ تفت خورده را به همراه نخود فرنگی ، ذرت و هویج خرد شده به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم سبزیجات به مدت ۲۰ دقیقه درون قابلمه بجوشند تا پخته شوند .

مرحله ی پنجم :

 جعفری سبزی این سوپ است ابتدا ان  را شسته و بعد از خارج شدن اب اضافی ان ، جعفری را و به صورت ریز خرد می کنیم .

خامه تیز باید در لین مرحله به سوپ اضافه شود ولی باید طی مراحلی اضافه شود تا یکدست در سوپ پخش شود . ابتدا خامه را درون یک کاسه مناسب می ریزیم ، سپس چند قاشق از سوپ به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا دمای خامه با سوپ یکی شود .

مرحله ی ششم :

در ادامه خامه ی هم دما شده با سوپ  را به همراه جعفری خرد شده و مقداری نمک به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم . سپس بلافاصله قابلمه را از روی حرارت بر می داریم . در نهایت سوپ را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و سرو می کنیم .

 

 

اسنک ذرت :

اسنک ها جز خوراکی های مغذی برای بزرگسالان و کودکان است . در این بخش یک اسنک خوشمزه ی ذرت را با هم مرور می کنیم .

- مواد لازم برای تهیه ی اسنک ذرت :

- ۱ پیمانه دانه ذرت پخته شده

- ۱ پیمانه پنیر پیتزای رنده شده

- ۱ قاشق سر پر گردوی پودر شده

- ۲ عدد فلفل دلمه ای رنگی

- ۶ عدد نان تست

 

● طرز تهیه اسنک ذرت :

-جهت تهیه ی این اسنک  می توانید ذرت را خودتان آماده کنید ؛ به این صورت که دو عدد بلال را دانه کرده و دانه های آنها را بخارپز کنید ،  دانه ها را در توری فلزی ریخته در قابلمه ای مقدار کمی آب ریخته توری را در آن بگذارید و در قابلمه را بپوشانید و بگذارید دانه های ذرت بپزند .

- فلفل دلمه ای را شسته ،  تخم های آنها را جدا کرده و به صورت نگینی خرد کنید . اکنون  به اندازه ی دو قاشق سوپخوری از فلفل های رنگی خرد شده را برداشته در یک کاسه با گردوی پودر شده مخلوط کنید .

- ذرت های بخارپز شده را از درون قابلمه درآورید ، صبر کنید تا کمی خنک شوند . سپس آنها را در کاسه ای ریخته با فلفل های رنگی و گردوی پودر شده مخلوط کنید . پنیر پیتزای رنده شده را هم افزوده مواد را خوب هم بزنید .

-  دستگاه ساندویچ ساز را روشن کنید تا کمی گرم شود حالا لایه های نان تست را درون دستگاه بگذارید ، در صورتی که ساندویچ ساز ندارید از ناهیتابه ای که کمی داغ شده است با حرارت کم استفاده کنید . سپس از مایه ای که آماده کرده اید با قاشق به دقت روی نان گذاشته و لایه های دوم نان تست را روی مواد قرار دهید .

در دستگاه یا در تابه را ببندید و صبر کنید تا ساندویچ های تان برشته شده و پنیر لابه لای نان ها آب شود .

این ساندویچ ها را می توانید با سس گوجه فرنگی یا سس خردل به صورت گرم یا سرد سرو کنید . در صورتی که از تابه استفاده می کنید ، یک طرف کوچک اب داخل تابه قرار دهید تا ساندویچ ها خشک نشوند .

 

سالاد ذرت و شِوید :

سالاد ها یکی از اجزای پر طرفدار سفره های غذا می باشند . با وجود اینکه سالادها بسیار خوشمزه هستند ، اما باید  دقت شود که همراه غذا میل نشوند تا هضم غذا مختل نشود . در این بخش طرز تهیه ی سالاد ذرت و شِوید را مرور می کنیم .

- مواد لازم جهت تهیه ی  سالاد کلم و شوید :

- سیب زمینی آب پز ۲ عدد متوسط

- خیار شور ۴ عدد

- سینه مرغ نصف یک عدد

- ذرت آب پز ۳ قاشق غذا خوری

- شوید تازه خرد شده ۵ قاشق غذاخوری

- پیازچه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

- سس مایونز ۳ قاشق غذا خوری

سس خردل ۲ قاشق غذا خوری

- نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

- آب لیمو تازه ۱ قاشق غذا خوری

 

● طرز تهیه سالاد کلم و شِوید :

- مرحله ی اول :

برای تهیه ی این سالاد خوشمزه  در ابتدای کار سینه مرغ را با یک پیاز و حدود ۴ حبه سیر و کمی نمک درون یک قابلمه می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم .بعد از گرفتن کف رویان  با حرارت ملایم قرار می دهیم تا پخته شود . سپس آنها را ریش ریش می کنیم .

- مرحله ی دوم :

 در ادامه سیب زمینی ها شسته و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم ، سپس چند لیوان آب اضافه کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا بپزند .

- مرحله ی سوم :

برای این سالاد نیاز است که سیب زمیتی پخته و نگیتی خرد شده باشد . وقتی سیب زمینی ها پخته شد ، آنها را پوست کنده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم . خیار شورها را هم شسته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در یک سبد می ریزیم تا اب اضافه ی انها خارج شود . ذرت را هم با مقداری آب پخته و آبکش می کنیم .

- مرحله ی چهارم :

درون یک کاسه همه ی مواد پخته شده و ریز شده  را با هم مخلوط می کنیم . پیازچه و شوید را هم شسته و ساطوری می کنیم و درون سالاد می ریزیم  .

برای افزودن سس ابتدا باید در یک کاسه مرحله ی اماده سازی آن صورت گیرد . یک کاسه ی کوچک برداشته و سس خردل و مایونز را با هم مخلوط می کنیم به آن نمک و فلفل سیاه و آب لیمو تازه می زنیم و سس را خوب هم می زنیم تا یکنواخت و یکدست شود ‌.

- مرحله ی پنجم :

پس از اینکه همه ی مواد را  خوب با هم مخلوط کردیم ،  در ادامه سه قاشق از آب مرغ را به سس اضافه می کنیم . سیر های پخته درون مرغ را هم له کرده و به سس اضافه می کنیم . سس را درون مواد مخلوط شده  می ریزیم و به خوبی مخلوط می کنیم .

- مرحه ی  ششم :

اگر تمایل دارید سالاد شما به شکل یک قالب سرو شود داخل قالب را کمی خیس می کنیم و یک کیسه ی فریزر کف آن پهن می کنیم . مواد را داخل آن ریخته و حدود ۵ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا کامل مزه ها با هم مخلوط شود . سپس سالاد را در ظرف مناسب بر می گردانیم و تزیین می کنیم .

در صورتی که نمی خواهید شبیه قالب باشد در ظرف مورد نظر ریخته و با کمی شوید ، پیازچه و گوجه گیلاسی ان را تزئین کنید .

 

اسلایس سیب زمینی و ذرت :

این غذا با مواد بسیار ساده و راحتی تهیه می شود و بعنوان اسنک و میان وعده هم برای کودکان قابل استفاده است . جذابیت و طعم خوبی دارد .

مواد لازم جهت تهیه ی اسلایس ذرت و سیب زمینی برای  ۲-۴ نفر :

-  ۲ عدد سیب زمینی بزرگ آبپز شده

- ۳ عدد تخم مرغ

-  ۱ پیمانه دانه ذرت پخته

- ۲ عدد گوجه فرنگی نگینی خرد شده

-  ۵ عدد پیازچه

-  ۶ قاشق سر پر پنیر پیتزای رنده شده

- کنجد به میزان لازم 

- ۱ حبه سیر رنده شده

-  به میزان لازم ، نمک ، فلفل و زردچوبه

-  بیکینگ پودر ۲ قاشق مرباخوری

 

●طرز تهیه ی اسلایس سیب زمینی و ذرت :

- ابتدا سیب زمینی ها را بشدیید و  پوست بگیرید و در یک ظرف مناسب ریز رنده کنید . سپس سیر را کم رنده کنید و سیر رنده شده را به سیب زمینی رنده شده اضافه کنید . اکنون باید تخم مرغ ها را اضافه کرد . یکی یکی انها را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم .

 - اکنون زمان اضافه کردن طعم دهنده ها می باشد . بیکینگ پودر ، نمك ، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کرده و مواد را خوب باهم مخلوط کنید .

-  کف یک ظرف پیرکس را روغن ریخته خوب چرب کنید و نیمی از مواد را داخل آن بریزید .  گوجه فرنگی هارا  نگینی خرد کنید . سپس  پیازچه را هم ریز کنید .  

- در این قسمت گوجه ی نگینی و پیاز خرد شده را به همراه ذرت و پنیر پیتزا باهم مخلوط کرده و روی سیب زمینی های داخل ظرف پیرکس بریزید . سپس باقی مواد که شامل سیب زمینی و تخم مرغ هستند  را روی مواد میانی ریخته و روی آن را با کف قاشق مرطوب صاف کنید روی مواد کمی کنجد بپاشید .

.- مرحله ی پخت این اسلایس در فر انجام می شود .‌فر را از قبل روشن می کنیم تا گرم باشد . ظرف را در فر 180 درجه که از قبل گرم کرده اید به مدت 25 تا 30 دقیقه بگذارید بعد از اینکه مواد پخت ، چند دقیقه گریل شعله ی بالا را روشن کنید تا روی مواد برشته شود . اما دقت کنید که روی مواد نسوزد.

- حالا ظرف را از فر درآورید بعد از سرد شدن مواد را به صورت مربع یا مستطیل برش بزنید ، سپس آن را سرو کنید .

این غذا با سس قرمز و ترشی و سبزی خوردن سرو می شود .

- در صورتی که ناراحتی معده دارید کمی هم پودر اویشن موقع تناول کردن به ان اضافه کنید .

 

پیروک ذرت :

پیروک ذرت یک غذای جدید و متفاوت تهیه شده با ذرت است که جهت تنوع غذایی ان را توصیه می کنیم .

- مواد لازم جهت تهیه ی پیروک ذرت برای ۲-۴نفر :

- ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

- ۱/۲ پیمانه ذرت خام

-  ۲ قاشق غذا خوری سر پر پیاز داغ

- ۴ قاشق غذا خوری سر پر فلفل دلمه خرد شده

 -  نمک و فلفل به میزان لازم

- ۱  قاشق غذا خوری  سر پر رب گوجه فرنگی

 

● مواد لازم برای تهیه ی خمیر پیروک

-  ۱ عدد تخم مرغ

- ۶۰ گرم کره

- ۳ قاشق غذاخوری سر پر ماست

- ۱ قاشق غذاخوری سر پر خامه

- ارد به میزان لازم 

- ۱ عدد زرده تخم مرغ

 

● دستور تهیه خمیر پیروک :

ابتدا کره و تخم مرغ را با همزن برقی خوب بزنید ، البته کره باید کمی نرم شده باشد تا راحت مخلوط شود . سپس ماست و خامه را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید . اکنون  همزن را خاموش کنید  ، سپس آرد را ارام ارام و با یکبار الک کردن  تا جایی به مواد اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد . خمیر را ۳ قسمت کرده و کنار بگذارید .

 

● دستور تهیه پیروک :

- در یک تابه روغن بریزید و پیاز خرد شده را داخل آن تفت دهید تا نرم و طلایی شود . سپس گوشت را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه

دهید .

- در فاصله ی زمانی تفت دادن پیاز و گوشت ، فلفل دلمه ای را نگینی خرد کنید . سپس ذرت و  فلفل دلمه ای را به تابه اضافه کنید .  رب را هم برلی رنگ‌مناسب غذا اضافه کنید و کمی تفت دهید تا خوش رنگ تر شود .

- جهت طعم دادن به غذا ، کمی نمک و فلفل هم به میران دلخواه اضافه کنید . مواد را با هم تفت دهید . کمی آب به مواد اضافه کرده و صبر کنید تا مواد بپزند . بعد از اینکه مواد آماده شد تابه را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود .

- برای ادامه ی کار سراغ خمیرها می رویم . دو قسمت از خمیر را با هم مخلوط کنید ،  سپس آن را داخل ظرف پیروک با ابعاد ۲۰×۳۰ کاملاً باز کنید ، طوری که کف و دیواره های ظرف را بپوشاند . البته کف ظرف را از قبل چرب کرده باشید . حالا مواد داخل تابه را روی خمیر بریزید و به طور یکنواخت پهن کنید .

-  یک قسمت باقیمانده خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده با وردنه کاملاً باز کنید . خمیر را به صورت نوارهای باریک برش دهید و آنها را با دقت روی مواد داخل ظرف میرکس مانتد تار و پود فاصله دار بگذارید ، طوری که نوارها به صورت چهارخانه روی هم قرار گیرند . روی نوارها زرده تخم مرغ بمالید .

-  ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر که قبلاً با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کرده اید قرار دهید تا پیروک آماده شود و خمیر روی ان طلایی شود .

بعد از کامل شدن پخت و خنک شدن پیروک را برش بزنید و سرو کنید .

برچسب ها: غذا, ذرت, رسپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.