مجله خوراکی ها طب سنتی ادویه
زنجبیل ، ادویه ای زندگی بخش

زنجبیل ، ادویه ای زندگی بخش

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 مهر 1401 magfood.ir/h
فهرست مطالب

زنجبیل گیاهی بومی اسیای شرقی است . نام علمی آن zingiber officinale است ، دارای گل و از خانواده ی زنجبیلیان است . برگ هایی تیز مانند سرتیزه و برگ هایی براق و ساقه ای نی مانند دارد . از ساقه ی این گیاه بعنوان ادویه در شیرینی پزی ، آشپزی و در طب سنتی استفاده می شود . زنجبیل معطر است و طعم تند وتیزی دارد .

مزاج زنجبیل گرم و خشک است .

خواص زنجبیل :

کاهش قند خون :

مصرف مقدار خاصی از زنجبیل برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند ( یعنی انسولین تزریق نمی کردند و با دارو قندشان کنترل می شود .) باعث کاهش قند خون شان شد . در این افراد فاکتور HbA1c که نشانگر قند خون سه نا گذشته است کاهش یافت .

کاهش وزن :

اگر زنجبیل تازه در مقداری آب و عسل و لیمو ترش رنده شود و قبل از وعده ی غذایی میل شود ، باعث کاهش اشتها و لاغری می شود . البته چون خشکی زنجبیل بسیار است باید از این ادویه فقط برای مدت کوتاه و با نظر پزشک استفاده  شود . مصرف سرخود و طولانی مدت به کبد آسیب می زند .

 

رفع تهوع صبحگاهی :

افرادی که صبح ها حالت تهوع دادند مصرف مقداری دمنوش زنجبیل به رفع این تهوع کمک می کند . این تهوع ناشی از ضعف و رطوبت در معده است . بانوانی هم که در دوران بارداری دچار حالت تهوع هستند با بوییدن و مصرف مقدار اندکی زنجبیل حال بهتری را تجربه خواهند کرد .

ضد درد :

استفاده از زنجبیل درد را کاهش می دهد . این اثر بویژه برای بانوانی که دردهای قبل و حین mense را تجربه می کنند بسیار سودمند است . علاوه براین زنجبیل انواع عفونت های رحم را برطرف می کند و در رفع کیست و تنبلی تخمدان نیز موثر است .

اثر ضد التهابی :

یکی از بیماری های شایع خودایمنی است که به درمان مقاوم است ، بیماری آرتریت روماتوئید است  . این بیماری باعث درد و سفتی مفاصل می شود . مصرف زنجبیل و با عصاره ی ان باعث کاهش درد و التهاب این بیماران و بهبود حرکت شان می شود .

کاهش بیماری قلبی :

با مصرف زنحبیل ، فاکتور هایی که میزان اکسید شدن لیپوپروتئین خاصی را در خون نشان می دهند و زمینه ساز بیماری قلبی هستند کاهش یافتند .

کاهش کلسترول :

LDL یک لیپوپروتئین ( یک ترکیب پروتئینی که کلسترول را در خون حمل می کند .)در خون است که افزایش آن نشان دهنده ی میزان بالای کلسترول در خون است  . در یک تحقیق ۴۵ روزه زمانی که تحت نظر پزشک مقدار خاصی زنجبیل به افرادی که کلسترول بالا داشتند داده شد ، کاهش این لیپوپروتئین در خون دیده شد .

ضد سرطان :

زنجبیل دارای ترکیب ویژه ای است که جلوی رشد بی رویه ی سلول ها را می گیرد ‌. بنابراین یک درمان مفید برای سرطان و حتی پیشگیری از آن است .

درمان سرما خوردگی :

زنحبیل می تواند دوران ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد . برای این منظور از ترکیب آب و عسل و لیموترش استفاده می شود و حتی زنجبیل می تواند از ابتلا به سرماخوردگی نیز جلوگیری کند و مقاومت بدن را بالا ببرد . این خاصیت زنجبیل بخاطر ترکیب Decongestan در آن است .

مفید برای کبد :

بسیاری از مشکلات کبدی بعلت انسداد یا سموم و مواد زائدی است که نابجا در کبد تجمع می یابند . زنجبیل کبد را پاکسازی می کند و انواع گرفتگی که باعث تنبلی و عدم درست انجام دادن فعالیت های کبد می شود را برطرف می کند . زنجبیل از ابتلا به کبد چرب نیز جلوگیری می کند .

درمان ریزش مو :

 اگر ریزش مو ناشی از غلبه ی سردی بر پیاز مو باشد ، یعنی تجمع خلط نابجا در منطقه ی رویش موی سر ، اگر زنجبیل بصورت ضماد مصرف شود باعث رویش مجدد مو می شود .

ضد نفخ :

ترکیب زنجبیل با نبات ضد نفخ است . مخصوصا برای رفع نفخ میوه ها.

افزایش حافظه :

زمانی حافظه کم می شود که رطوبت مغز افزایش می یابد . طبع گرم و خشک زنجبیل باعث کاهش رطوبت و سردی مغز می سود و حافظه را افزایش می دهد .

تقویت توان جنسی :

جهت افزایش توان جنسی بهتر است زنجبیل با تخم مرغ نیم برشت و یا پسته مصرف شود .

تذکر :

قبل از تصمیم به مصرف زنحبیل حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید . ابتدا باید مزاج شما مشخص شود تا براساس ان میزان و دستور مصرف مشخص شود .زنجبیل به همان اندازه که مفید است اگر زیاد مصرف شود ضررهای فراوانی برای کبد و قلب خواهد داشت .

برچسب ها: فواید, زنجبیل
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.