مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
خاصیت ضد سرطانی زنجبیل

خاصیت ضد سرطانی زنجبیل

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 11 بهمن 1401 magfood.ir/2X
فهرست مطالب

سرطان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که سالانه میلیون ها نفر به آن مبتلا می شوند . در هر سلول ژن ها و پروتئین های خاص مسوول کنترل رشد سلولی هستند . زمانی که روند رشد و تقسیم طبیعی این سلول ها دچار مشکل شود و یک سلول بی رویه دچار رشد شود ، سلول سرطانی تشکیل می شود .

در ایران ۵۰ ٪ سرطان های شایع ، سرطان های دستگاه گوارش است . در بین سرطان های دستگاه گوارش سرطان معده از همه شایع تر است .

در این مقاله قصد بررسی نکاتی در مورد سرطان معده و بررسی اثرات زنجبیل بر این سرطان داریم .

سرطان معده :

بروز سرطان در هر ارگانی با درگیر کردن سلول های آن ارگان همراه است . در چنین شرایطی سلول ها از روند طبیعی رشد و تقسیم خود خارج می شوند و قادر نخواهند بود اعمال و فعالیت های خود را به درستی انجام دهند . در معده بروز سرطان مانع مخلوط شدن  غذا با شیره های معده و هضم ابتدایی غذا و پروتئین ها می شود . و در نتیجه مشکلاتی برای فرد بروز می کند .

علاوه بر بروز این مشکلات چنانچه تشخیص سرطان دیر صورت گیرد ، می تواند به سایر بافت ها سرایت کند ( متاستاز دهد ) در نتیجه تخیص و درمان ان و از همه مهم تر پیشگیری از ابتلای آن بسیار مهم تر است .

عوامل مستعد کننده ی بروز سرطان :

عوامل مختلفی در بروز و ایجاد استعداد ابتلا به سرطان دخیل هستند . اما بررسی کنیم جه عواملی بروز سرطان معده را بیشتر می کند :

- عامل سن : افزایش سن عامل مستعد کننده ی بروز سرطان معده است . سن بالای ۶۰ سال زمینه ی بروز این سرطان را فراهم می کند .

- کم خونی : کم خونی علل مختلفی دارد . اما یک نوع کم خونی که مربوط به معده است و نسان از عملکرد نامناسب معده دارد ، کم خونی کشنده یا پرنشیوز است . علت بروز این کم خونی عدم تولید فاکتور داخلی برای جذب ویتامین B12 است . و بروز این کم خونی خود نشانه ای از بروز مشکلاتی در معده است .

- برداشتن بخشی از معده : چنانچه بخشی از معده بعلت زخم یا مشکلاتی برداشته شود ، می تواند زمینه بروز مشکلات و سرطان معده باشد .

- جهش های ژنتیکی که در اثر عوامل جهش زا مانند انواع فست فودها ، نگهدارنده ها و ... ایجاد می شود .

راهکارهایی جهت درمان و پیشگیری سرطان معده :

 مهم ترین گام در پیشگیری  و درمان سرطان شناسایی مواردی است که زمینه ی بروز را افزایش می دهد . در قدم بعد پیشگیری از بروز سرطان معده است . در ادامه چند راهکار موثر در پیشگیری را با هم بررسی می کنیم .

- مصرف سیگار : سیکار بعلت ترکیبات نافذ و موثری که در دود خود دارد می تواند بروز سرطان معده را تسریع کند . بویژه در افرادی که ترشح زباد اسید معده و یا مشکلات زخم معده دارند .

- وجود هلیکو باکتر پیلوری و فراهم شدن زمینه ی رشد ان با تغذیه ی نامناسب و یا استرس و …

- عدم مصرف ویتامین c و بتاکاروتن ها :

اکثر افراد در زندگی ماشینی امروزه تحت تاثیر عوامل اسیب رسان و مهاجم که باعث بروز سرطان می شوند ، قرار دارند . مصرف مواد خوراکی دارای ویتامین C و همچنین عوانل بتاکاروتن که در انواع سبزیرجات سبز و نارنجی رنگ وجود دارند اثر این عوامل اسیب رسان را با خاصیت انتی اکسیدانی خود خنثی می کنند .

- مصرف مواد معدنی ، ویتامین E و سلنیوم :

گنجاندن انواع حبوبات و غلات با پوست کامل مانند گندم و جوی کامل ، غذاهای دریایی و انواع مغزها مانند بادام ، فندق که دارای ترکیبات اسید های چرب خاص هستند ، جهت حفط سلامت و فعال سازی سیستم های انتی اکسیدانی در بدن و در نتیجه کاهش ابتلا به سرطان معده می شود .

- عدم استفاده از اسپرین و سایر دارو های خانواده NSAID  مانند ایبو پروفن با معده ی خالی که باعث اسیب به بافت معده و ترشح نا بجای اسید معده می شود .

- ورزش و فعالیت بدنی مناسب که باعث ترشح متعادل هورمون ها و فعالیت مناسل در بدن می شود .

- استفاده از رژیم غذایی پرفیبر ، مغذی و دوری از مصرف فست فودها

اثر زنجبیل بر سرطان :

 تشخیص و درمان های دارویی و مداخله ای سرطان معده بر عهده ی پزشک متخصص است . اما در این مقاله سعی داریم اثرات زنجبیل بر سرطان معده را بررسی کنیم .

زنجبیل یک گیاه خارق العاده می باشد . از جهت عطر و طعم مناسب خود یک ادویه ی اصیل و خوش طعم در کل جهان است . از جهات سلامتی یک ضد سرطان و یک عامل پیشگیری کننده از سرطان است .

زنجبیل منبع خارق العاده ای از ویتامین های A , C , E و ویتامین های خانواده ی B می باشد . منیزیم ، پتاسیم ، فسفر ، آهن ، سیلیسوم ، سدیم ، کلسیم ، روی و بتاکاروتن نیز در زنجبیل وجود دارد .

همچنین زنجبیل یک درمان قوی برای رفع حالت تهوع و درمان مشکلات حرکتی می باشد . انچه در این مقاله برای ما مهم است اثرات مهم زنجبیل در درمان سرطان معده است .

سلول های بنیادی سرطان ، ۲- ۱ ٪ یک توده ی سرطانی را تشکیل می دهد . لکن کشتن این سلول ها کار بسیار سخت و دشواری است . اگر این سلول های سرطانی از بین نروند به راحای سرطان را به سایر بافت ها و سلول های بدن منتقل می شوند . متاسفانه سلول های بنیادی سرطان به راحتی خود را بازسازی می کنند و دائم در حال تغییر هستند .

در نتیجه این سلول ها دائما در حال رشد و تشکیل کلونی جدید هستند . این یلول ها به شیمی درمانی مقاوم هستند و به راحتی ریشه کن نمی شوند . تا زمانی که سلول های بنیادی ریشه کن نشوند ، سرطان درمان نمی شود .

ریشه ی خشک شده و پخته ی گیاه زنجبیل ، می تواند به طور اختصاصی بر روی سلول های بنیادی سرطان اثر کند و انها را از بین ببرد و ریشه کن کند بدون تاثیر بر روی سلول های سالم و فعال بدن . این برخلاف روند شینی درمانی است که سلول های سالم و فعال بدن نیز آسیب می بینند . تحقیقاتی بر روی موش ها این نتایج را نشان داده است . 

ترکیبات موثر زنجبیل در درمان سرطان : 

زنجبیل دارای ترکیبات متعددی است که جلوی رشد سلول های سرطانی و ریشه کن کردن آنها را می گیرد . و در واقع باعث مرگ برنامه ریزی شده ی سلول ( آپوپتوزیس ) می شود .

Zerumbon :

یک جز در زنجبیل است که باعث اپوپتوزیس سلولی و ریشه کتی رشد و فعالیت سلول های بنیادی غده ی سرطانی می شود .

- ترکیباتی که مانع رگ زایی و رسیدن مواد مناسب رشد به بافت و غده ی سرطانی می شود .

 -جینجرول یک ماده ی اصلی در زنجبیل است و شامل ترکیباتی که رشد طبیعی و سیکل رشدی سلول های سرطانی را از بین‌می برد .

- زنجبیل از متاستاز و رشد توده ی سرطانی در بافت جدید جلوگیری می کند .

- اثر عصاره و متابولیت های زنجبیل بر بیان ژن PTEN و BCL2 که از عوامل موثر در پیشرفت و بروز سرطان های دستگاه گوارش هستند .

- در یک تحقیق جامعی اثر عصاره ی زنجبیل در درمان بیماران مبتلا به سرطام معده مورد بررسی قرار گرفت . با توجه به شیوع مصرف آنتی بیوتیک ها در جهات اثر ضد میکربی زنجبیل بر روی باکتری های کلبسیلا پنومونیه ، سودموناس آئروژینوزا ، اشرشیاکلی و استفافیلوکولوس اورئوس بررسی شد .

برای انجام این تحقیق از عصاره ی ابی و هیدرو الکلی زنجبیل  استفاده شد . از عصاره ی آبی در محیط کشت باکتری  و از عصاره ی هیدرو الکلی در محیط کشت سلول سرطانی استفاده شد . در لین شرایط بقا و زنده ماندن سلول های سرطانی در محیط کشت در حضور عصاره ی زنجبیل اندازه گیری شد .

عصاره ی زنجبیل بر روی رشید اشرشیاکلی ، استافیلوکولوس اورئوس و کلبسلا پنومونه اثر مهاری داشت . همچنین رشد سلول های سرطانی در محیط کشت بعد از ۲۴ - ۴۸ و ۷۲ ساعت اندازه گیری و کاهش چشم گیری نشان داد . البته این خاصیت ضد رشدی بر علیه سلول های سرطانی با افزایش غلظت زنجبیل افزایش نشان می دهد .

نتایج این تحقیق اثرات انتی بیوتیکی و درمانی زنجبیل در درمان سرطان معده را نشان داد .‌

مصرف زنجبیل جهت بهره گیری از خواص درمانی ان باید تحت نظر پزشک متخصص انکولوژ و پزشک متخصص طب سنتی باشد .

برچسب ها: خواص, درمان, زنجبیل
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.