مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی تناسب اندام
چه مواد غذایی و چگونه بخریم ؟

چه مواد غذایی و چگونه بخریم ؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 25 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3d
فهرست مطالب

خرید مواد غذایی جزء ضروریات هر خانه ای می باشد و نیازمند صرف هزینه است . اطلاع از گروه های غذایی و نیازمندی های یک فرد سالم در جهت سلامت و صحت بدن با مصرف غذاهای مورد نیاز یک امر مهم است . در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد مقدار و کیفیت مورد نظر خرید از هر گروه غذایی برای هر فرد بررسی شود .

چه غذاهایی خریداری کنیم ؟

برای خرید خود فهرستی تهیه کنید . فهرست را برای غذاهای ، ماهانه هفتگی و روزانه تهیه نمائید . هنگام تهیه ی فهرست به هرم گروه های غذایی و مقدار هر گروه توجه نمائید . اگر طبق برنامه صحیح ،  مواد غذایی را خریداری کنید ، خود به خود برنامه غذایی شما هم صحیح می شود .

از فهرست خرید خ خود غذاهای زیر را حذف کنید :

- کیک ، کلوچه ،  بیسکویت ، نوشابه ، شیرینی معمولی ،  شیرینی خامه ای ، انواع پفک نمکی ،  چیپس ، سوسیس ، کالباس ، ساندویچ آماده ،  انواع غذاهای آماده مانند : همبرگر کنسرو تن های مختلف کمپوت و...

- در شرایطی که مجبور به خریدن و استفاده از این مواد می شوید آنها را در برگه ای به نام خرید های غیر مجاز بنویسید . مواظب باشد که هر ماه بیش از پنج خرید یک وعده ای در این برگه نوشته نشود . خریدهای غیر مجاز که برای دو وعده به کار می روند را دوبار در برگه بنویسید . بهتر است تا حد امکان غذاها را به صورت روزانه خریداری کنید و همیشه از غذاهای تازه استفاده نمائید . با این حال بعضی  غذاها مثل خشکبار را می توان به صورت ماهانه خریداری کرد . در زیر

فهرست خرید ماهانه ،  فهرست خرید هفتگی و فهرست خرید روزانه ، برای یک نفر آمده است . شما باید تعداد افراد خانواده خود را در این مقدار ها ضرب کنید و فهرست های خرید خانواده خود را بدست آورید . البته این فهرست ها برای راهنمایی آمده است و شما می توانید با سلیقه خود این را تغییر دهید . توجه کنید که تغییرات به شکلی نباشد که در صد گروه های غذایی را تغییر دهد .

فهرست خرید ماهانه برای یک نفر :

نوع غذا

- برنج ۸۰۰ گرم

- ماکارونی ۵۰۰ گرم

- ارد گندم ۱۰۰ گدم

- پنیر ۷۰۰ گرم

- حبوبات نخود، لوبیا عدس ،ماش لپه ۲۲۵۰ گرم

- روغن و کره ۷۵۰ گرم

فهرست خرید هفتگی برای یک نفر : 

- میوه های معمولی ۲/۵ کیلو گرم

- هندوانه و خربزه ۵ کیلو گرم

- هویج نیم کیلو گرم

- سیب زمینی یا لوبیا سبز یا نخود سبز نیم کیلو گرم

- بادمجان یا کدو یا بامیه نیم کیلو گرم

- گوجه فرنگی نیم کیلو گرم

- ماست ۲/۵ کیلو گرم

- گوشت قرمز یا سفید نیم کیلو

- تخم مرغ ۵ عدد

البته فهرست خرید ماهیانه و هفتگی را می توانید در چند نوبت انجام دهید. به طور مثال به جای اینکه هر هفته ۲/۵ کیلو گرم ماست بخرید ،  میتوانید سه بار در هفته یک بار نیم کیلو گرم و دوبار ، یک کیلو گرم خریداری کنید .

- نان ۱۳۰ گرم

- سبزی خوردن و کاهو ۱۰۰ گرم

- شیر یک لیوان 

مقدارهای نوشته شده در این فهرست ها مربوط به شخص با قد وزن و فعالیت متوسط می باشد .

نکاتی در مورد خرید مواد غذایی :

- تا حد امکان مواد غذایی را به صورت تازه خریداری کنید .

- درصورتی که از مواد غذایی بسته بندی استفاده می کنید به علامت استاندارد شماره ثبت و تاریخ مصرف آن توجه کنید .

- شناسایی سبزی ها ، میوه ها و شیر آلوده به راحتی امکان پذیر است . ولی گوشت و تخم مرغ گاهی آلوده هستند و این آلودگی مشخص نیست . بنابراین برای خرید این مواد نکاتی گفته می شود تاهنگام خرید به آنها توجه کنید .

نکاتی در مورد خرید تخم مرغ :

۱ ) تا حد امکان مرغ گرم خریداری کنید و مرغ های یخ زده را نخرید .

 ۲ ) به جگر مرغ توجه کنید تا سالم باشد . 

۳ ) کبودی رنگ پوست ، کبودی بیش از حد تیرگی و پرخونی آن نشانه ی بیماری مرغ است .

۴ ) لاغری شدید و عضلات بسیار کوچک نشانه آلودگی مرغ به انگل می باشد .

۵ ) خون مردگی در تاج ،  شش و دیده شدن رنگ قرمز در قسمت های مختلف بدن مرغ نشان دهنده ی  ذبح نشدن و مرده بودن آن است .

نکاتی در مورد خرید ماهی :

۱ ) ماهی تازه دارای چشم هایی برآمده و شفاف است و قرنیه ی  آنها کاملاً مشخص می باشد . ولی چشمان ماهی مانده ، چروکیده و کدر می باشند و حالت گردی خود را از دست داده اند .

۲ )  رنگ زرد یا قهوه ای ماهی و داشتن سطح لزج نشانه فاسد بودن ماهی می باشد .

۳ )‌ انگشت خود را روی بدن ماهی فشار دهید ، اگر پس از برداشتن انگشت جای انگشت روی بدن ماهی به شکل فرو رفته باقی ماند ماهی فاسد شده است .  ولی اگر بدن ماهی به  شکل اول بازگشت ، ماهی تازه می باشد .

۴ ) فلس های ماهی مانده رنگ خود را از دست داده اند و به راحتی ازبدن ماهی جدا می شوند .

۵ ) وقتی ماهی مانده باشد ، بین برونش و بدن ماهی فاصله می افتد . آنها به رنگ زرد یا قهوه ای شده و وقتی آنها را از بدن ماهی بلند می کنید سرجای اول خود باز نمی گردند .

نکاتی در مورد خرید تخم مرغ :

۱ ) تخم مرغ را از جاهای خریداری کنید که زود به زود تخم می آورند . مغازه هایی که هفته ها طول می کشد تا تخم مرغ های خود را بفروشند و سپس تخم مرغ تازه بیاورند ، جای خوبی برای خرید تخم مرغ نیستند .

۲ ) تخم مرغ را در مقابل نور نگاه کنید و حجم کیسه هوایی آن را ببینید هر چه قدر حجم کیسه زیادتر باشد نشانه ی  مانده تر بودن تخم مرغ است .

۳ )‌ اگر تخم مرغ ها را توی ظرف آب بیندازیم ،  تخم مرغ های تازه زیر اب می روند ولی تخم مرغ های مانده و فاسد روی آب می ایستند .

۴ )‌تغییر رنگ سفیده تخم مرغ به رنگ های سبز ، صورتی ، سیاه ، قرمز ، یا آبکی شدن سفیده نشان دهنده ی  فساد تخم مرغ می باشد .

 

 

 

 

برچسب ها: غذا, رژیم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.