مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
نعناع در سبد غذایی خانواده

نعناع در سبد غذایی خانواده

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 26 مرداد 1402 magfood.ir/59
فهرست مطالب

گیاه نعناع که خیلی از ما به آن اصطلاحاً نعنا می گوییم جز برترین گیاهان خوراکی می باشد که به خاطر عطر و رایحه خود بسیار مشهور و محبوب می باشد.

جالب است این گیاه بسیار شبیه به پونه است و تقریباً تمام خواص آن را نیز دارا است و به راحتی قابل پرورش و رشد است. از آن مهمتر نحوه نگهداری آسان آن می باشد که به شما اجازه می دهد هم به صورت برگ تازه و هم به صورت پودر خشک بتوانید آن را نگه داشته و از آن استفاده کنید.

یک ویژگی بارز چای نعناع که از برگ این گیاه تهیه و آماده می شود، نداشتن کافئین است، ما می دانیم کافئین شاید خواص زیادی داشته باشد ولی مشکلاتی را نیز برای بعضی از افراد ایجاد می کند و مهمترین آن  تنظیم خواب است که شما می توانید برای جایگزینی گزینه هایی مانند قهوه و چای سیاه به سراغ چای نعناع بیایید.

نعناع از جمله گیاهانی می باشد که می توانید به روش های متفاوت و در مکان های مختلف استفاده کنید از تهیه ی چای و دمنوش گرفته تا طبخ انواع غذا در طب سنتی .

در این مقاله سعی داریم چندین غذا که در ان از نعناع استفاده می شود معرفی کنیم تا بیشتر از این گیاه پر خاصیت در سبد غذایی خانواده استفاده شود.

 

انواع چای نعناع:

راحت ترین روش استفاده از نعناع تهیه چای و دمنوش از این گیاه پرخاصیت است.

 

چای نعناع داغ:

شما برای تهیه چای نعناع داغ زمان زیادی احتیاجی ندارید و می توانید در کمتر از 15 دقیقه این دمنوش فوق العاده را آماده کنید که در ابتدا مواد لازم آن را برای شما بازگو خواهیم کرد و سپس روش تهیه و آماده کردن آن را بیان می کنیم.

●مواد لازم جهت تهیه چای نعناع داغ:

- بین 5 تا 10 برگ تازه نعناع

-عسل یا شکر به عنوان شیرین کننده

- استفاده از 2 فنجان آب برای تهیه مناسب دو نفر

- نصف لیمو تازه

 

● آموزش طرز تهیه در منزل:

روش آماده کردن چای نعناع داغ بسیار آسان است و خیلی نیاز به مهارت خاصی برای انجام این کار نیست در ابتدای کار آب خود را بر روی حرارت قرار داده و آن را به نقطه جوش برسانید.

حال برگ های نعناع را کاملا بشویید و ضد عفونی کنید و سپس آنها را خرد کرده و درون قوری بریزید و سپس آب جوش را به طور مستقیم بر روی برگه های نعناع بریزید و اجازه دهید به مدت تقریباً 5 دقیقه ترکیب شما بر روی حرارت بسیار کم باقی بماند.

در ادامه شیرین کننده خود عسل یا شکر را به آن اضافه کنید و سپس حرارت را خاموش کنید و با انداختن یک پارچه بر روی قوری اجازه دهید 5 دقیقه دمنوش نعناع شما دم بکشد.

پس از کامل شدن دم کشیدن برای سرو چای نعناع خود، آن را پس از عبور از صافی درون فنجان ریخته و آب لیمو را به آن اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.  می توانید برای زیبایی کار خود دو برگ نعناع به عنوان تزیین در کنار فنجان خود قرار دهید.

 

چای نعناع سرد:

این روش تهیه چای نعناع که گزینه مناسبی برای تابستان ها و فصول گرم می باشد را می توانید به آسانی آن را در منزل آماده کنید برای شروع کار ابتدا مواد اولیه زیر را اماده کنید.

 

● مواد لازم جهت تهیه چای نعناع سرد:

• 10 عدد شاخه نعناع تازه

• 10 فنجان آب

• عسل یا شکر به اندازه کافی

• 1 عدد لیمو تازه

• خیار

 

● طرز تهیه چای نعناع سرد:

شما برای تهیه و آماده کردن چای نعناع سرد این مزیت را دارید که می توانید با این روش مقدار دمنوش بیشتری درست کنید و درون یخچال نگهداری کنید و در طول هفته و ماه آن را مصرف کنید.

کافی است به همان روش بالا آب را جوشانده و بر روی برگ های نعناع ریخته و پس از دم کشیدن آن بعد از 10 دقیقه تفاله ها را کاملاً جدا کنید و سپس دمنوش خود را درون یخچال نگه داری کنید.

بعد از خنک شدن دمنوش نعناع ، کافی است درون فنجان خود تعدادی تکه های یخ بریزید و خیار را اسلایسی کنید و درون هر فنجان یک اسلایس از آن را قرار دهید و سپس چای نعناع را بر روی یخ و خیار بریزید و از نوشیدن آن لذت

ببرید.

 

چای نعناع و زنجبیل:

ترکیب دو گیاه فوق العاده با خواص بسیار بالا می تواند یک نوشیدنی با ارزش غذایی بالا تولید کند که می تواند یک نوشیدنی با ارزش غذایی بالا تولید کند که می تواند نتایج بسیار ویژه ای برای شما به همراه داشته باشد در ابتدای کار مواد اولیه را تهیه کنید:

 

● مواد لازم جهت تهیه ی چای نعناع و زنجبیل:

- آب جوش 2 فنجان

- ریشه زنجبیل تازه یک بند انگشت

- 1 فنجان برگ تازه نعناع

- عسل یا شکر به عنوان شیرین کننده

 

●  طرز تهیه دمنوش نعناع و زنجبیل:

قبل از هر موضوعی به این نکته باید اشاره کنیم که در دمنوش های گیاهی با اضافه کردن مستقیم آب جوش به گیاه مورد نظر کیفیت و ارزش غذایی آن کمی از دست می رود در مورد نعناع بخاطر مقاوت بالای برگ هایش این موضوع بسیار ضعیف تر می باشد، به همین خاطر در روش های قبلی مستقیم آب جوش را اضافه می کردیم. 

در تهیه چای نعناع و زنجبیل موضوع کمی متفاوت است و لازم است شما بعد از جوش آمدن آب را به مدت 2 دقیقه از روی حرارت برداشته و سپس ریشه زنجبیل اسالیسی و حلقه های نازک و نعناع های خرد شده را با آب داغ اضافه کرده و به مدت 10 الى 15 دقيقه منتظر بمانید تا دم بکشد.

بعد از دم کشیدن می توانید با اضافه کردن عسل، آماده شدن دمنوش خود را تکمیل کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید و از خواص و فواید آن بهره مند شوید.

 

خورش کنگر:

خورش کنگر یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی و از غذاهای محلی کرمانشاه است که به عنوان یک خورشت فصلی درست می شود. خورش کنگر علاوه بر اینکه طعم و عطر بسیار خوبی دارد به دلیل وجود کنگر فواید بسیار زیادی هم برای بدن دارد. کنگر خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص ارزشمند بهره مند شوید. از مهمترین خواص کنگر میتوانیم به تقویت قلب ، نیرو بخشی ، اشتها آوری ، تقویت دستگاه گوارش و کمک به هضم آسان غذا اشاره کرد. از سبزی های این خورش سبزی معطر نعناع است.

 

● مواد لازم جهت تهیه خورش کنگر:

- کنگر ۳۵۰ گرم ( ساقه های کنگر رو تمیز کنید

وتیغ هایش را جدا کنید و خوب بشویید.)

- گوشت قرمز ترجیحا با استخوان ۶۰۰ گرم گوشت با استخوان داخل خورش باعث می شود خورش  لعاب دار شود و بهتر  جا بیفتد.

- سبزی ۶۰۰ گرم ترکیب جعفری و نعنا که نسبت جعفری به نعناع ،بیشتر است . نعناع را اگر زیاد بریزید خورش به سمت طعم  تلخی می رود. پس ۵۵۰ گرم جعفری و ۵۰ گرم نعنا استفاده کنید خیلی ریز خرد کنید یا چرخ بشود.

- پیاز بزرگ ۱ عدد

- زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری پر

- نمک، فلفل سیاه،  آبغوره یا آبلیمو به میزان لازم

 

●طرز تهیه خورشت کنگر:

- ایتدا گوشت را  داخل قابلمه میریزیم و آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم جوش بیاید و کفی که بالا امد، آب خورش را خالی کرده و خوب می شوییم و کناری می گذاریم.

- اکنون سبزی را داخل تابه بدون روغن تفت دهید که آب سبزی جمع شود. 

-  بعد روغن را اضافه کنید و مانند سبزی قورمه،  سبزی را تا زمانی که رنگ ان  رو به سیاهی رود،  سرخ کنید.

- برای افزودن پیاز به خورش، پیاز را نگینی خرد کرده با روغن تفت داده تا سبک و یکم طلایی شود.

- در این مرحله گوشت را اضافه کرده و کمی تفت دهید . فلفل سیاه و زعفران را در قابلمه ی خورش بریزید و سرخش کنید.

- در این مرحله سبزی را اضافه کرده و کاسه آبگوشتی آب جوش بریزید در قابلمه را بذارید و ۲ ساعت یا بیشتر با حرارت کم زمان دهید تا گوشت بپزد.  اواخر پخت نمک خورش را به اندازه بریزید.

- برای افزودن کنگر به خورش، کنگر را داخل روغن خوب سرخ کنید  و با مقداری زردچوبه خوب سرخ کنید و به خورشت اضافه کنید. نیم ساعت اجازه دهید بپزد و جا بیفتد. در آخر آبغوره یا آبلیمو را به اندازه دلخواه ریخته و سپس در ظرف مورد نظر ریخته و با برنج سرو کنید.

 

●نکات مهم خورش کنگر با سبزی:

۱ عزیزان خورش کنگر، خورش کرفس، خورش چغاله بادام طعم شان بسیار به هم نزدیک هست  و تقریبا ترش‌هستند. خورش کنگر هم با رب وبدون سبزی درست می شودو  هم بدون رب و همراه سبزی. هر دو روش خوشمزه هستندو کانلا بستگی به نظر و سلیقه ی شما دارد.

- کنگری که برای خورشت استفاده می کنید سعی کنید قلمی و کمی بلند خرد کنید .البته سلیقه ای است و اگر دوست دارید ریز تر خرد کنید.

-  هم کنگر ؛ وهم سبزی سرخ می شود. سعی کنید هر کدام را با روغن خیلی کم سرخ کنید که خورش زیادی چرب نشود.

- خورش را با شعله ملایم جوش بزند تا وقت  داشته باشدکم کم جا بیفتد و  اصطلاحا روغن پس دهد.

-  همیشه آب به اندازه کافی به خورش اضافه کنید تا دوباره مجبور نشوید آب اضافه کنید .

- شعله بالا کمکی به پخت گوشت نمی کند و فقط زودتر آب خورش  تبخیر می شود .

 

فینگر فود ماست، خیار و نعناع:

 

ماست به عنوان یکی از چاشنی های همراه غذاهای مختلف، در سفره ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. شما ممکن است ماست را به شکلی ساده یا با سیر و موسیر، خیار، گل سرخ، نعناع و... سرو کنید. اگر چه تهیه ماست خیار ساده به نظر

می رسد اما در این مطلب قصد داریم که روش حرفه ای طرز تهیه ماست و خیار را دنبال کنیم و ببینیم چطور می توان ماست و خیار را به شکلی متفاوت و درجه یک آماده کرد.

مواد لازم برای فینگر فود ماست و خیار

 

● مواد لازم جهت تهیه فینگرفود ماست و خیار و نعناع:

- خیار خرد شده حلقه ای 1 عدد

- ماست چکیده 1 فنجان

- کشمش ۱ قاشق غذاخوری

- گردو خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

- پودر گل سرخ ۱ قاشق چایخوری

- پودر نعناع خشک ۱ قاشق چایخوری

 

● طرز تهیه فینگر فود ماست، خیار و نعناع:

- مرحله اول به تعدادی که می خواهید فینگر فود درست کنید، باید خیار حلقه کنید. اندازه خیار نباید خیلی کوچک باشد. خیارهای ترد را انتخاب کنید تا بتوانید مواد دیگر را روی آن قرار دهید. می توانید خیارها را ابتدا پوست بکنید و سپس به صورت حلقه ای برش بزنید.

- مرحله دوم سپس روی حلقه های خیار، مقداری ماست چکیده قرار دهید. دقت کنید که مقدار ماست چکیده را طوری اندازه کنید که از اطراف حلقه خیار بیرون نریزید.  در این مرحله می توانید از ماست چکیده ساده یا ماست چکیده موسیر دار استفاده کنید.

- مرحله سوم در این مرحله چند عدد کشمش، گردوی خرد شده، پودر گل سرخ و پودر نعناع خشک را به صورت جدا بر روی ماست چکیده بریزید. به همین سادگی فینگر فود شما حاضر شده و آماده سرو است.

 

نکات مهم در تهیه  فینگر فودماست و خیار و نعناع:

برای این که بتوانید ماست و خیار مجلسی خود را بهترین شکل آماده ،کنید این نکات را در طرز تهیه ماست و خیار در نظر داشته باشید:

- شما می توانید خیار را با پوست یا بدون پوست خرد کنید‌  البته برای این که این دسر طعم بهتری به خود بگیرد پیشنهاد ما این است که خیار را با پوست خرد کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

- به هیچ وجه خیار را رنده نکنید به این خاطر که خیار آب انداخته و بافت ماست را خراب می کند. در تهیه آبدوغ خیار نیز همین نکته را حتما رعایت کرده و به جای رنده کردن خیار آن را خرد کنید.

- برای تزیین ماست و خیار افزودنی های زیادی وجود دارد که شما می توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود از آنها بهره ببرید. یا آنها را جایگزین افزودنی های دیگر کنید. این افزودنی ها شوید پودر شده، پودر آویشن، هویج، پودر گردو یا خود گردو، زعفران، لبو و ... است.

- ماست خیار یک پیش غذا یا دسر محسوب می شود و با بعضی از غذاها مثل ماهی که ذاتاً طبع سردی دارند سازگاری ندارد. لذا حتما لازم است که این نکته را در نظر داشته باشید.

-  اگر از ماست ترش در تهیه ماست و خیار استفاده کنید خوشمزه تر می شود. البته این مورد یک پیشنهاد است بستگی به ذائقه شما دارد که چه ماستی را انتخاب کنید.

- معمولا در ترکیب ماست خیار شیرازی، در کنار ماست خیار، سیر و انواع سبزیجات معطر از 1 عدد پیاز ریز شده هم استفاده می شود.

- کشمش ها را از قبل خیس کنید، زیر دندان حس و طعم بهتری دارند.

 

سالاد خیار و نعناع:

سالاد ها جز پیش غذاهای سفره های ایرانی هستند و انواع مختلفی دارند . اکنون دو دستور سالاد که با نعناع تهیه می شوند، بررسی می کنیم .

● مواد لازم جهت تهیه سالاد خیار و نعناع:

- ليمو ترش سبز: یک عدد

- فلفل چیلی قرمز بزرگ: یک عدد

- خیار: یک عدد

- پیاز قرمز: عدد

- نارگیل رنده شده ۲ قاشق غذاخوری

- آب لیموترش تازه ۲ قاشق غذاخوری

-  نعنا تازه خردشده یک قاشق غذاخوری

- گشنیز تازه خردشده : یک قاشق غذاخوری

- شکر: کمی

 

● طرز تهیه سالاد خیار و نعناع:

- برای درست کردن این سالاد ابتدا لیموها را شسته و پوست آنها را بگیرید و پوست آن را به شکل نوارهای نازک و بلند برش بزنید و کنار بگذارید. ( گشنیز و نعناع )

- حالا به سراغ سبزیجات بروید و آنها را خرد کنید.

دانه های چیلی را در بیاورید و ریز خرد کنید.

-سپس خیار را برش بزنید و به قسمت های ۱ سانتی متری خرد نمایید.

- نارگیل ها را نیز خرد کنید ، البته می توانید آن را رنده هم بکنید.

- در آخر پیاز را نگینی ریز خرد کنید.

همه مواد بالا را داخل یک ظرف بزرگ ریخته و مخلوط کنید و در آخر فلفل ، نمک و مقداری شکر به آن بیافزایید و سالاد را سرو نمایید.

 

● نکات تکمیلی در مورد سالاد خیار و نعناع:

-زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۲۰ دقیقه

-سالاد خیار ونعناع را می توانید در وعده نهار - میان وعده - شام - پیش غذا - سرو کنید.

- همچنین می توان در ماه رمضان به عنوان افطار میل کرد .

- توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۶ نفر مناسب می باشد.

 

 سالاد لوبیا سبز و نعناع:

سالاد لوبيا سبز پیش غذای سبز و سالمی است که ترکیبی از لوبیا سبز و نعناع است و طعم خوبی هم دارد. در این بخش از مقاله روش تهیه سوالاد لوبیا سبز با سس نعنا را به شما آموزش می دهیم.

●مواد لازم برای سالاد لوبیا سبز با سس نعناع

- لوبیا سبز 450 گرم

- نعناع تازه 350 گرم

- روغن زیتون 6 قاشق سوپ خوری

- پیازچه ریز خرد شده 3 قاشق سوپ خوری

- سرکه برنج 3 قاشق سوپ خوری

- عسل یک قاشق چای خوری

- خردل یک قاشق چای خوری

 

● طرز تهیه سالاد لوبیا سبز با سس نعناع:

- برای تهیه این سالاد در ابتدا باید لوبیا سبز را پاک کنید و در آب جوش بریزید تا پخته شود. در 10 دقیقه لوبیاها پخته می شوند.

- در این فاصله پیازچه و نعنا را خرد کنید و با دیگر مواد ترکیب کنید و هم بزنید تا سس یکدست شود.  سس را کنار بگذارید و لوبیاها را آبکش کنید و آن را در آب سرد بریزید و باز آبکش کنید تا آبش ان کاملا خارج شود.

- ظرف سالاد را آماده کنید و لوبیا را درون آن بریزید و سس را روی آن بریزید و هم بزنید تا مواد به خورد لوبیا برود. یکی دو ساعت این سالاد را در یخچال استراحت دهید و بعد اماده ی سرو کردن می باشد.

 

سالاد میوه با چاشنی نعناع:

سالادهای میوه یک گزینه ی عالی جهت دسرهای سالم و تامین ویتامین های اعضای خانواده است . این سالاد یک سالاد عالی است با عطر نعناع.

برای ۶ نفر؛ هر نفر: ۱ لیوان از مواد لازم است .

 

● مواد لازم جهت تهیه ی سالاد میوه و نعناع:

- ۱ لیوان انگور سبز هر کدام دو قسمت شوند.

- ۱ لیوان انگور قرمز هر کدام دو قسمت شوند.

- ۳ عدد آلو قرمز خرد شده

- ۲ عدد هلو خرد شده

- ۲ عدد شلیل خرد شده

- ۲ عدد لیمو ترش

- ۱ لیوان آب

- 4 لیوان شکر

- ۶ عدد شاخه برگ نعناع

- ۲ قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه خرد شده

- ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

- ۱ قاشق چایخوری پوست لیمو رنده شده

- شاخه های برگ نعناع ( اختیاری )

 

● طرز تهیه سالاد میوه و نعناع:

( ۱ ) در کاسه بزرگی ۵ میوه ی اول را یعنی دو رنگ انگور، الو، هلو و شلیل رابریزید و مخلوط کنید. روی کاسه را بپوشانید و در یخچال بگذارید.

( ۲ ) پوست لیموها را با چاقوی مخصوص بگیرید و همراه با آب، شکر و ۶ شاخه برگ نعناع در قابلمه کوچکی بریزید. بگذارید این مخلوط به جوش بیاید باید حجم آن به 2 لیوان برسد. برای رسیدن به این غلظت ۵ دقیقه زمان نیاز است. حالا پوست لیموها و شاخه های برگ نعناع را بیرون بیاورید و اجازه دهید محلول شما سرد شود.

(۳ ) برگ های نعناع خرد شده آب لیمو و پوست لیموی رنده شده را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. این چاشنی را روی میوه ها بریزید و به مدت نیم تا یک ساعت در یخچال قرار دهید تا جا بیفتندو سپس در ظرف مورد نظر سالاد میوه را سرو کنید. در صورت تمایل از شاخه های برگ نعناع برای سرو استفاده کنید.

 

سوپ نخود فرنگی و نعناع:

با رسیدن فصل نخود فرنگی می توانید به خوبی از طعم این ماده مفید به روش های مختلف لذت ببرید.در این مطلب برای پخت یک سوپ خوشمزه همراه ما باشید یک روش راحت و ساده برای تهیه خوراکی لذیذ با نخود فرنگی ،تازه پختن و ترکیب کردن آن همراه با گیاهان معطری مانند نعناع است. نتیجه این ترکیب ساده سوپ سبز رنگ جذابی خواهد بود که می توانید حس طراوت و تازگی را با آن تجربه کنید.

● مواد لازم جهت تهیه ی سوپ نخود فرنگی:

- ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون طبیعی

- ۳ عدد تره فرنگی تازه خرد شده

- ۲ عدد ساقه کرفس خرد شده

-۲  حبه سیر تازه له شده

- ۶ فنجان نخود فرنگی تازه

- ۴ فنجان آب گوشت مرغ یا سبزیجات معطر طعم دهنده

در صورت عدم دسترسی:

- ۴ فنجان برگ جعفری / مقداری بیشتر برای تزیین

- ۴ فنجان برگ نعناع / مقداری بیشتر برای تزیین - ۴فنجان پیازچه خرد شده / مقداری بیشتر برای تزیین

- ۴ فنجان شاخه شوید خرد شده / مقداری بیشتر برای تزیین

- ۴ فنجان خامه

-  نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده به مقدار لازم

 

● طرز تهیه سوپ نخود فرنگی و نعناع:

۱ . در ظرفی بزرگ روغن زیتون را روی حرارت متوسط داغ کرده و تره فرنگی و ساقه های کرفس خرد شده را به آن اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه آنها را تفت دهید تا آب شان گرفته شود. سپس سیر را اضافه کرده و حدود ۱ دقیقه با مواد تفت دهید تا رایحه آن در فضا بپیچد.

۲ . نخود فرنگی ها را درون مخلوط کن یا غذاساز بریزید و خوب ترکیب کنید تا مخلوط و یکدست شوند. آب گوشت یا طعم دهنده را به نخود ها اضافه کنید و سپس درون ظرف به ترکیب قبلی خود اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

۳ . بعد از حدود 20 دقیقه جعفری، نعناع،  پیازچه و شوید خرد شده را به ظرف روی حرارت اضافه کنید حدود 30 ثانیه حرارت دهید و سپس از روی حرارت بردارید.

۴ . حدود۵ دقیقه صبر کنید تا ترکیب شما کمی خنک شود و سپس تمام مواد را درون مخلوط کن یا غذاساز بریزید و خوب یکدست کنید تا نرم شود سپس به همراه خامه روی حرارت ملایم بجوشانید.

۵ . در نهایت، نمک و فلفل تازه را به آن اضافه کرده و با سبزیجات معطر باقی مانده تزیین نمایید. سوپ نخود فرنگی تازه شما آماده است. 

 

●نکات مهم دستور تهیه سوپ نخود فرنگی:

- آماده سازی این سوپ ۱۰،دقیقه پخت آن ۳۰  دقیقه و در مجموع ۴۰ دقیقه زمان لازم دارد.

- شما می توانید برای تجربه طعمی متفاوت از پیاز یا موسیر به جای تره فرنگی استفاده کنید.

- تمام سبزیجات معطر به کار رفته در این سوپ قابل جایگزینی با موارد دلخواه شما هستند. فقط فراموش نکنید که عضو اصلی این غذای لذیذ نخود فرنگی تازه است که نباید ان را حذف کنید .

 

برچسب ها: نعناع, رسپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.