مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
برای لاغری سالاد مصرف کنم یاخیر؟

برای لاغری سالاد مصرف کنم یاخیر؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 25 شهریور 1401 magfood.ir/1
فهرست مطالب

حتما تا به حال شنیده اید یا حتی در برنامه ی رژیم غذایی خودتان نیز نوشته شده است که قبل از غذا یک ظرف سالاد میل کنید ‌. علت تجویز سالاد قبل از غذا فیبر سرشار آن است که باعث کاهش وزن می شود. اما مگر فیبر چه می کند؟

در واقع فیبرهای غذایی قسمت غیر قابل هضم غذا هستند که فقط اندکی در روده ی بزرگ تولید انرژی می کنند و مقدار آن بسیار ناچیز است . ولی باعث افزایش حجم غذا بدون فراهمی کالری می شود ، فاکتوری که در رژیم کاهش وزن برای افراد چاق که از خوردن لذت می برند بسیار مهم است ، اینکه حجم بالایی خوردنی بدون کالری قابل توجه میل شود ولی بخاطر پر کردن معده باعث کاهش احساس سیری و کاهش وزن شود.

فیبرها خصوصیات دیگری نیز دارند از جمله:

_کمک به رفع یبوست

_کاهش خطر ابتلا به سکته ی قلبی

_کاهش ابتلا به دیابت نوع دو

_کاهش کلسترول خون و …

اما یک سوال:

واقعا افرادی که در رژیم خود قبل از غذا سالاد مصرف کرده اند،  در کاهش وزن و کم شدن اشتها موفق بوده اند؟

باید بگوییم‌ خیر!

در واقع فیبر بالا عامل کاهش اشتها  می باشد اما بستگی به انتخاب ماده ای که حاوی فیبر می باشد دارد. کاهو، خیار و موادی که در سالاد مصرف می شوند رطوبت بالایی دارند و خود این رطوبت باعث ضعف سیستم هاضمه و بویژه معده می شود. جالب است بدانیم اکثر افرادی که افرایش وزن دارند و یا چاق هستند سیستم هاضمه ی ضعیفی دارند. حالا اگر این افراد با معده ی خالی حجم قابل توجهی از سالاد را مصرف کنند طی روز به دفعات احساس گرسنگی کاذب یا اصطلاح عامیانه ضعف رفتن معده را خواهند داشت و موفق در کنترل اشتها نخواهند بود.

از جانب دیگر بهترین انتخاب برای دستگاه گوارش، مصرف مواد غذایی بطور همزمان هست که تقریبا زمان مشابهی برای هضم نیاز دارند، از انجا که مواد حاوی فیبر بسیار دیر هضم هستند وقتی همراه غذا مصرف می شوند عامل نفخ و سایر مشکلات گوارشی خواهند بود‌.

پس چه باید کرد؟

_مصرف سالاد بسیار موثر و کارا خواهد بود اگر بعنوان میان وعده مصرف شود که همراه سایر مواد غذایی نباشد .در اینصورت هضم راحت تری خواهد داشت و مشکلاتی برای دستگاه گوارش بوجود نخواهد اورد.

_برای کاهش اشتها قبل از غذا بهتر است از سبزیجات پخته ی حاوی فیبر ماننند هویج یا کرفس استفاده شود .و یا انواع سویق ها (برای اطلاع به پستهای مربوطه مراجعه نمایید.)

در هر صورت آنچه شرط داشتن یک رژیم سالم و متناسب برای هر فرد می باشد مصرف۲۵-۳۰گرم فیبر در برنامه ی غذایی روزانه است. برای تامین این مقدار، مصرف میوه، سبزی ، انواع حبوبات و غلات سبوس دار مفید است.

 

 

 

 

 

برچسب ها: سالاد, فیبر, کاهش وزن
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.