مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
ریحان در سبد غذایی

ریحان در سبد غذایی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 مرداد 1402 magfood.ir/5B
فهرست مطالب

ریحان (هلن) به انگلیسی (Basil) نام گیاهی یک ساله از خانواده نعناعیان است که آن را در فارسی «شاهسپرم» و «شاهسپرغم» و نازبو نیز گفته اند. برگ های معطر آن را خام می خورند و از لعاب (موسیلاژ) دانه های سیاه آن برای نرم کردن دست و سینه استفاده می شود. ریحان در دو نوع سبز و بنفش وجود دارد. این سبزی بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود. دانه آن برای معده درد نیز مفید است.

ریحان بومی مناطق گرمسیری از آفریقای مرکزی تا جنوب شرقی آسیا است. هر چند ریحان بیشتر به عنوان گیاهی یک ساله کشت می شود در آب و هوای گرمسیری یا مدیترانه ای می توان آن را چون یک گیاه چندساله یا دوساله رشد داد.

در این مقاله چندین غذا که با ریحان تهیه می شوند بررسی می شود تا از ریحان بیشتر در سبد غذایی خانواده استفاده شود.

دمنوش ریحان:برگ گیاه ریحان در طب های سنتی کاربرد زیادی دارد و به عنوان ملکه گیاهان شناخته می شود. در بعضی از کشورها مانند هند به عنوان مقدس ترین گیاه محسوب می شود. حتی در بعضی فرهنگ ها مانند هندو پرستش می شود. برگ ریحان با استفاده از نسخه های دارویی که در طب سنتی هند ( آیورودا ) توصیه شده است. باعث می شود که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

ریحان حاوی مجموعه ای از آنتی اکسیدان های طبیعی است که می تواند به محافظت از بافت های بدن از آسیب های رادیکال آزاد کمک کند. ریحان در تمام اشکال خشک تازه و ( پودر ) دارای بسیاری از خواص درمانی است. حتی جویدن برگ های ریحان می تواند برای بدن مفید باشد، اما می دانید دمنوش ریحان Basil tea برای سلامت بدن مفید است.

●روش تهیه دمنوش ( چای )ریحان:

روش تهیه دمنوش ( چای) ریحان بسیار آسان است. برای تهیه این دمنوش کافی است ۴ تا ۵ برگ ریحان تازه را در یک لیوان آب ریخته و اجازه دهید به آرامی بجوشد تا آب رنگ و طعم آن را به خود جذب کند. بعد از حدود سه دقیقه که چای جوشید آن را در یک لیوان ریخته و یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب لیمو تازه جهت عطر و طعم بهتر و نیز افزایش مزایای سلامتی آن اضافه کنید. اگر می خواهید از مزایای بیشتری بهره ببرید، می توانید از هل و زنجبیل استفاده کنید.

 

 

خورش ریحان:

خورش ریحان یکی از خورش های خوشمزه و خوش عطر ایرانی است که با دستورهای متنوعی پخته می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ریحان در ادامه با ما همراه باشید.

●مواد لازم جهت تهیه ی خورش ریحان برای ۴ نفر:

- گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم

- پیاز ۱ عدد

- رب نارنج ۱ قاشق غذاخوری

- ریحان ۳۰۰ گرم

- نعناع ۱۰۰ گرم

- تره ۱۰۰ گرم

- گشنیز و جعفری ۴۰۰ گرم

- برنج ۴ پیمانه

- زعفران دم کرده به مقدار لازم

- نمک و فلفل سیاه ۲ قاشق غذاخوری

- زردچوبه و روغن به مقدار کافی

- بادمجان سرخ شده اختیاری

 

● طرز تهیه خورش ریحان :

- مرحله اول:

برای تهیه خورش ریحان خوشمزه ابتدا پیاز را شسته و پوست می کنیم و با کمی روغن سرخ می کنیم تا پیازها سبک شوند و کنار می گذاریم. یک قابلمه برداشته و روغن حیوانی را درون آن می ریزیم و روی حرارت ملایم گاز قرار می دهیم.

 

- مرحله دوم:

گوشت ها را تکه تکه می کنیم و درون روغن حیوانی گرم شده تفت می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند. سپس مقداری فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و گوشت ها را کمی تفت می دهیم تا عطر آن خارج شود. سپس آب به میزان کافی اضافه می کنیم. زمان می دهیم تا گوشت ها ارام ارام بپزد. حدود ۲ - ۲/۵ ساعت برای پخت گوشت ها زمان لازم است .

 

- مرحله سوم:

سبزیجات که شامل جعفری، ریحان، تره، نعناع و گشنیز است را به مقدار گفته شده  پاک کرده و می شوییم و خیلی ریز خرد می کنیم در حد خورش قرمه سبزی .یک ماهی تابه برداشته و روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. 

روغن را به تابه اضافه کرده و سبزی ها را در ان تفت می دهیم.

 

- مرحله چهارم:

بعد از تفت خوردن کافی سبزی ها، انها را به قابلمه ی گوشت اضافه می کنیم . زردچوبه و رب نارنج را نیز به ان اضافه می کنیم.

 

- مرحله پنجم:

در این مرحله با حرارت ملایم  سبزی ها را  اجازه می دهیم بپزد  تا خورش جا بیفتد و روغن بیاندازد.برنج را که شسته و از شب قبل با آب و نمک خیسانده ایم، داخل یک قابلمه دیگر ریخته و دو و نیم برابر آن آب اضافه می کنیم و با کمی نمک می گذاریم تا اب ان تمام شود.

 

- مرحله ششم:

وقتی آب آن کشیده شد   آرام آرام با شعله خیلی کم اجازه می دهیم دم بکشد وکته آماده شود. کته را با کمی برنج زعفرانی تزیین می کنیم و در یک ظرف مناسب می کشیم.

خورش نیز در ظرفی جداگانه سرو می شود. در صورت تمایل از بادمجان های ریز که کاملا در روغن سرخ شده اند می توان در این خورش استفاده کرد و موقع سرو کردم به خورش افزود.

 

کوکوی ریحان و شوید:

کوکو ها غداهای متنوع و راحتی هستند که در همه جای دنیا طبخ و تناول می شوند .کوکوی ریحان و شوید یک غذای انگلیسی است.

● مواد لازمجهت تهیه ی کوکوی ریحان و شوید:

- ریحان: ۱۰ شاخه

- شوید ۱۰ شاخه

- آرد گندم: ۴۰ گرم

- تخم مرغ ۴ عدد

- شیر ۱۰۰ میلی لیتر

- پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم

- روغن به میزان لازم

- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

● طرز تهیه ی کوکوی ریحان و شوید:

تخم مرع ها را در ظرفی بشکنید و با هم زن خوب مخلوط کاید تا یکنواخت شوند . سپس شیر را در این مرحله اضافه کتید ولی برای هم زدن از هم زن استفاده نکنید از چنگال استفاده کنید .

- در ظرف دیگری پنیر پیتزا و ارد را به ارامی با یکدیگر مخلوط کنید.

- ریحان و شوید را شسته و خرد می کنیم . به مخلوط تخم مرغ و شیر ابتدا سبزی های خرد شده  را اضافه می کنیم . سپس نمک و فلفل.

- بعد از مخلوط کردن مواد با هم، ارد و پنیر پیتزا را به ارامی به مخلوط کوکو اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا ارد گلوله گلوله نشود.

- جهت سرخ کردن کوکوها، یک تابه بر می داریم و روغن را در ان می ریزیم و صبر می کنیم تا خوب روغن داغ شود.

مایه کوکو را در تابه ریخته و صبر می کنیم یک سمت ان کاملا سرخ شود . سپس کوکو را برش زده و بر نی گردانیم تا سمت دیگر ان نیز بخوبی سرخ شود.

- کوکو ها را در ظرفی چیده و با گوجه تزئین نمایید.

 

پاستا با سس ریحان:

پاستا با سس ریحان، یکی از پرطرف دارترین غذاهای گیاهی است که به خاطر وجود سبزیجات تازه بسیار خوش عطر و طعم است. این غذا را می توانید بسیار سریع و ساده در منزل تهیه کنید. دستورالعمل پاستا با سس ریحان در عین آسانی قابل تغییر است و می توانید طبق ذوق و سلیقه خود در مواد اولیه اش خلاقیت به خرج دهید.

 

● مواد لازم برای تهیه پاستا با سس ریحان:

- کره پاستوریزه کاله یک قاشق غذاخوری

- پیاز متوسط خرد شده یک عدد

- سیر (رنده شده) دو تا سه حبه

- ریحان تازه (خرد شده) یک فنجان

- سبزیجات خشک به انتخاب خودتان ریحان

رزماری، آویشن،  مریم گلی، یک قاشق غذاخوری

- خامه صبحانه کاله یک فنجان

- آب لیمو یک یا دو قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

- پاستا ( پخته شده ) ۵۰۰ گرم

 

● طرز تهیه پاستا با سس ریحان:

- مرحله اول:

ابتدا کره را در ماهیتابه ای بریزید و روی شعله قرار دهید تا آب شود، سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شود.

 

- مرحله دوم:

سیر رنده شده،  ریحان شسته و خشک شده و سبزیجات خشک را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید ۳۰ ثانیه دیگر صبر کنید و تفت دهید.

 

- مرحله سوم:

خامه صبحانه را اضافه کنید و به محتویات ماهیتابه اضافه کنیدو بگذارید ۶ تا ۷ دقیقه بجوشد تا خوب نرم شود.

 

- مرحله چهارم:

ترکیبات سس پاستا را درون مخلوط کن بریزید تا خوب هم بخورد.

سس را درون ماهیتابه برگردانید و به آن آبلیمو و نمک و فلفل سیاه بیفزایید و بگذارید کمی دیگر بجوشد.  وقتی غلظت مواد تابه به حد دلخواه رسید مواد داخل تابه را در یک ظرف مورد نظر بریزید، سس پاستا آماده است.

 

- مرحله پنجم:

در یک قابلمه بزرگ مقداری آب بریزید. وقتی جوش آمد پاستا را به آن بیفزایید؛ وقتی پاستای تان نرم شد محتویات قابلمه را درون آبکش بریزید.

 

- مرحله ششم:

پاستا را دم نکنید بلکه آن را با سس مخلوط کنید. حالا می توانید آن را سرو کنید.

 

● نکات طرز تهیه پاستا با سس ریحان:

• در صورت تمایل به پاستای تان سینه مرغ گریل شده بیفزایید تا میزان پروتئین آن بیشتر شود.

• می توانید سس پاستا را از پیش تهیه کنید و در یخچال بگذارید. در این صورت، پخت این غذا ساده تر و سریع تر خواهد شد!

• در سس پاستا می توانید از آجیل بو داده نیز استفاده کنید در این صورت آجیل مورد علاقه تان را همراه با برگ ریحان؛ سیر و پیاز داخل غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید سپس در ماهیتابه با مقداری روغن زیتون تفت دهید. خامه را اضافه کنید و مراحل دیگر را طبق دستور العمل ادامه دهید.

 

ریحان پلو زعفرانی و مجلسی:

ریحان ملو زعفرانی یکی از انواع پلوها می باشد که بسیار خوشمزه است با ته دیگ بال مرغ طعم و مزه بسیار خوبی دارد. شما می توانید در تهیه این پلو از گوشت چرخ کرده یا قلقلی و یا از مرغ تکه ای یا ریش ریش شده استفاده کنید. گیاه ریحان یک گیاه بوته ای یکساله می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و استفاده از آن در پلو طعم خوبی به آن می دهد. عطر و بوی تازه ریحان برای تهیه یک پلو خوشمزه بسیار لذیذ است. اما ریحان برای درمان گلو درد و  سرما خوردگی و همچنین باز شدن اشتها می شود .

●مواد لازم جهت تهیه ریحان‌ پلو با زعفران:

- ریحان خرد شده ۱ پیمانه

- گوجه فرنگی ۳ عدد

- سینه مرغ ۱ عدد

- بال مرغ ۴ عدد

- پیاز ا عدد

- زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم

- برنج ۳ پیمانه

- نمک، فلفل سیاه پودر سیر، به مقدار لازم

- دارچین گل محمدی، پاپریکا، زردچوبه به مقدار لازم

 

● طرز تهیه ریحان پلو زعفرانی:

- مرحله اول: آماده سازی مرغ

ابتدا سینه مرغ را بدون استخوان کنید و به همراه پیاز چرخ کنید و یا داخل غذاساز ریخته و له کنید.  سپس داخل کاسه ریخته و به آن کمی پودر سیر و زعفران و فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید. همچنین  بال های مرغ را داخل یک کاسه ریخته و کمی زعفران دم کرده غلیظ و کمی نمک و فلفل سیاه ریخته و بگذارید تا بال ها نیز مزه دار شوند.

 

- مرحله دوم : تفت دادن ریحان

ریحان را از قبل شسته و خرد کنید سپس داخل یک تابه با کمی روغن تفت دهید تا کمی نرم شود. سپس به آن ۳ عدد گوجه پوره شده اضافه کنید.  می توانید گوجه ها را رنده کنید و یا با گوشت کوب برقی خوب له کنید .

سپس به همراه ریحان و کمی نمک و پاپریکا و پودر سیر و زردچوبه تفت دهید تا آب گوجه کشیده شود.

 

- مرحله چهارم: دم کردن ریحان پلو

برنج را از قبل با کمی نمک خیس کنید، سپس روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاد و آبکش کنید. کف قابلمه روغن ریخته و بال های مزه دار شده را از سمت پوست آن قرار دهید و برنج را بریزید و مقداری از مواد میانی را اضافه کنید. سپس همین لایه را تکرار کنید تا مواد تمام شود در انتها ریحان پلو را دم بگذارید و برای سرو آن را در دیس برگردانید و بال ها را روی پلو بگذارید.

 

سوپ ریحان:

سوپ ریحان یکی از غذاهای پر طرفداری است که بر روی هر میز پذیرایی جایگاه ویژه ای دارد. سوپ ریحان اصالتی ایتالیایی دارد و اغلب به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. قدمتی طولانی

در تهیه سوپ وجود دارد. سوپ ریحان تهیه شده از انواع سبزیجات می باشد که بسیار مفید است. این سوپ غنی از مواد غذایی به عنوان یک وعده غذایی کامل به همراه نان می تواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین برای زمانیکه شما ذکام هستید سوپ ریحان و سبزیجات هم یکی از خوشمزه ترین سوپ هایی است که خواص فراوانی برای ان شرایط و بهبودی دارد.

● مواد اولیه مورد نیاز برای سوپ ریحان:

- روغن زیتون ۱ قاشق غذا خوری

- پیاز ۲ عدد

- سير ۲ حبه

- سیب زمینی ۳۰۰ گرم

- گوجه فرنگی ۶۰۰ گرم

- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

- عصاره مرغ یا گوشت ۳ فنجان

- برگ ریحان ۵۰ گرم

- خامه ۱/۴ پیمانه

- نمک، فلفل به میزان لازم

 

● طرز تهیه سوپ ریحان و سبزیجات:

- مرحله اول آماده سازی مواد اولیه

ابتدا پیاز را پوست کنده و به شکل نگینی برش دهید. گوجه ها را پوست کنده یا رنده ریز کرده و یا با گوشت کوب برقی پوره کنید. سیر را پوست کنده، رنده ریز یا له کنید. سیب زمینی را پوست کرده و نگینی ریز کنید برگ های ریحان را روی هم چیده ریز خرد کنید.

 

- مرحله دوم پخت سوپ ریحان و سبزی جات:

- ابتدا داخل قابلمه مناسبی روغن زیتون ریخته پیاز و سیر را خوب تفت دهید تا کمی طلایی شوند و عطر سیر و پیاز به مشام برسد.

 

- مرحله سوم افزودن رب و گوجه

حالا رب گوجه فرنگی را هم افزوده و خوب با مواد تفت می دهیم و بعد از اینکه رنگ رب کاملا مشخص  شد گوجه پوره شده را به سوپ می افزاییم و اجازه می دهیم کمی با هم بجوشند.

 

- مرحله چهارم افزودن سیب زمینی و عصاره مرغ:

در این مرحله سیب زمینی و عصاره مرغ را افزوده اجازه می دهیم تا سوپ ما پخته شده و به غلظت برسد. حدودا ۴۵ دقیقه زمانیکه به این مرحله رسید سوپ را از روی حرارت برداشته نمک ،فلفل، ریحان خرد شده و خامه را به سوپ افزوده و این سوپ بسیار خوشمزه را سرو می کنیم.

 

برچسب ها: ریحان, رسپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.