مجله خوراکی ها
طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 02 شهریور 1402 magfood.ir/5L
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد نخودچی 400 گرم
آرد گندم 100 گرم
زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری
مخلوط روغن جامد و صاف 250 گرم
پودر شکر 250 گرم
پودر هل سبز 1 قاشق چای خوری
پودر کاکائو به مقدار لازم
- پودر کاکائو را با مقدار کمی از زعفران که دم کرده اید، با هم مخلوط کنید و برای تزئین استفاده کنید.

طرز تهیه

نان نخودچی یا شیرینی نخودچی از جمله شیرینی های خوشمزه ایرانی است که با جشن و مهمان نوازی همراه است. با طعم هل بینظیر است. شیرینی ها با یک فنجان چای سیاه یا قهوه عالی هستند و در هر زمانی از روز یک خوراکی عالی هستند.
این شیرینی های کوچک، ظریف و آب‌شده در دهان، با آرد گندم و نخودچی درست می‌شوند. بنابراین بله، ایرانی‌ها از مدت‌ها قبل، شوق شیرینی بدون گلوتن که اکنون قفسه‌های خواربارفروشی‌ها را فراگرفته است، تولید می‌کردند و از آن لذت می‌بردند.
شیرینی نخودچی از شهر قزوین سرچشمه گرفته و در آشپزی ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است. آنها اغلب در مناسبت ها و اعیاد خاص، به ویژه در نوروز (سال نو ایرانی) یا شب یلدا (انقلاب زمستانی) سرو می شوند. درادامه با طرز تهیه این شیرینی سنتی خوش طعم آشنا شوید.

1.در ابتدای کار، سعی کنید هل سبز را ساییده و الک کنید و کنار بگذارید.

2.سپس زعفران را دم کنید.

طریقه دم کردن زعفران

زعفران ساییده شده را به دو صورت می‌توان دم کرد:

روش اول: قوری کوچکی را برداشته، در آن یک عدد یخ می‌ریزیم بر روی حرارت غیر مستقیم، قرار می‌دهیم تا زعفران دم بکشد و رنگ بیندازد.

روش دوم: در این روش، به جای یخ، از آب جوش استفاده می‌کنیم و مثل روش قبل از حرارت غیر مستقیم، استفاده کرده، صبر می‌کنیم تا زعفران رنگ بیندازد.

3.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد گندم و آرد نخود چی را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.حالا در ظرف مناسبی مخلوط روغن جامد و روغن صاف را با پودر شکر، مخلوط کرده و با همزن برقی بزنید تا کاملاً لطیف و سبک شود.

5.حالا، هل سبز ساییده و الک شده و زعفران دم کرده را به آن بیفزائید.

6.بعد آرد ها را که الک کرده بودیم در مایه بریزید و خوب ورز دهید تا خمیر کاملاً نرم شده و چسبندگی پیدا کند به طوری که اگر با دست گلوله‌ای درست کردید، گلوله متلاشی و باز نشود.

7.حالا روی ظرف خمیری را سلفون کشیده یا در پلاستیک فریزر، به مدت ۲۴ ساعت در جای خنک در دمای اتاق و یا در یخچال استراحت دهید.

8. حالا در شروع کار برای پخت، ابتدا فر را با دمای 300 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را خیلی کم با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید.نیازی نیست که پوسته کاغذ روغنی را اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.) 

9.بعد از ۲۴ ساعت استراحت خمیر، سپس خمیر را روی میز به ضخامت یک سانتی‌متر باز کنید و با قالب‌های کوچک نان نخودچی قالب بزنید.

10.در صورت تمایل می‌توانید با پودر یا خلال پسته روی خمیرهای درست شده را تزیین کنید و یا با انتهای خلال چوبی، خال‌های کوچکی از زرده زعفرانی و محلول پودر کاکائو و آب بر سطح شیرینی بزنید.

11.سپس آن را در سینی آماده شده فر بچینید و اجازه دهید تا پخته شود.

دمای فر

فر برقی : دمای 160 تا 150 درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه بالا، قرار بگیرد تا حدود 10 دقیقه شیرینی ها پخته شود.
فر گازی : دمای 160 درجه ، در طبقه بالا،المنت پایین روشن باشد، حدود 10 دقیقه بماند.

12.بعد از پخت آنها را از فر درآورده، و بگذارید سینی فر در جای خنکی باشد. این شیرینی بعد از پخت باید در سینی، کاملاً سرد شده و سپس در ظرف چیده شود در غیر این صورت متلاشی می‌شود.

نکات

1.آرد گندم مصرفی در این شیرینی، باعث استحکام شیرینی پخته شده می‌شود و از خرد شدن آن جلوگیری می‌نماید و در ضمن باعث سفیدتر شدن شیرینی نیز می‌شود.
2. خمیر شیرینی نخودچی را بیش از حد ورز ندهید تا به روغن نیفتد.

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی نخودچی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.