مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی نارگیلی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 29 مرداد 1402 magfood.ir/5F
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آبلیموی تازه نصف قاشق چای خوری
روغن مایع 75 گرم
سفیده تخم مرغ 3 عدد
- در صورت نیاز یک عدد اضافه میکنیم.
شکر سفید 250 گرم
وانیل به مقدار لازم
پودر قند 1 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل 125 گرم

طرز تهیه

اگر خانواده شما شیرینی های خشک و سنتی اصیل ایرانی را دوست دارند. این یک دستور پخت شیرینی آسان و میان‌ وعده‌ ای خیلی خوب و عالی در مدرسه برای کودکان شما یا جزو خوراکی‌های آسان برای دورهمی های شبانه خانوادگیتان میباشد، که با یک لیوان شیر با این شیرینی های نرم میتوانید به بهانه خوشایندی از خودتان و خانواده پذیرایی کنید و پشت میز بنشینید و با هم بخندید و صمیمانه صحبت کنید. از آنجایی که شیرینی ها در کمتر از 30 دقیقه پخته می شوند و فقط به تعداد انگشت شماری مواد اولیه نیاز دارند، زمانی که می خواهید سریع چیزی خوشمزه، درست کنید. شیرینی ها بهترین میان وعده هستند! این کوکی‌های نارگیلی لذیذ و نرم هستند و عطرشان را حس خواهید کرد، زیرا پر از نارگیل برشته شده ترد هستند تا طعم و عطر زیادی و بافت‌ بسیار خوبی داشته باشند. درادامه با طرز تهیه این شیرینی سنتی خوش طعم آشنا شوید.

1.در مرحله اول، شکر و پودر نارگیل را داخل غذاساز یا میکسر ریخته و خوب مخلوط کنید، تا یکدست شود، سپس آن را کنار بگذارید.

2.حالا، ظرف مناسبی را برداشته سفیده‌های تخم مرغ را تک به تک اضافه کرده، آنها را با همزن دستی زده تا از لختی در بیاید و فرم یکدستی بگیرد.

3.در این مرحله نیمی از سفیده‌های تخم مرغ را که آماده کردید، حالا نصف روغن مایع را به مخلوط شکر و نارگیل اضافه کنید و مجدد دکمه غذاساز را فشار داده و با دور تند غذاساز خوب هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود. 

4.حالا همه مواد را از غذاساز خارج کرده داخل ظرف دیگری بریزید، بعد آن را روی شعله ملایم گاز قرار داده، تا کرم رنگ شود.
بعد از اینکه مواد، کرم رنگ شدند، بعد بقیه سفیده تخم مرغ را آرام آرام اضافه کرده و با همزن هم می‌زنیم تا مایه بسته نشود. ( در ضمن،  مواد را  در حالی که داغ هستند، باید آن را با همزن بزنید. در این مرحله، باید اینقدر مواد را بزنیم تا دانه‌های شکر زیر دست نیاید و تا حدی باشد که مواد کمی روان و کشدار شود.)

5.بعد مواد را از روی حرارت برداشته و آبلیمو را اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم تا عطر آبلیمو، در همه مایه شیرینی پخش شود.

6.حالا، مواد را در دمای محیط گذاشته تا سرد شود.

7.بعد از اینکه مایه شیرینی سرد شد، اگر مواد ما کمی سفت بود به آن یک عدد دیگر سفیده تخم مرغ اضافه می‌کنیم، البته قبل از آن باید این نکته را در نظر داشت، سفیده تخم مرغ باید در ظرف دیگری با چنگال زده تا از لختی در بیاید و سپس کم کم به مایه اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط میکنیم تا به غلظت مورد نظر برسد. 
-اگر مواد ما رقیق و شل بود باید کمی پودر نارگيل یا آرد برنج به آن اضافه کنید.

-غلظت مواد باید به گونه ای باشد، که بتوان آن را با قیف در فرم و حالت مورد نظر، در آورد.

8.قبل از اینکه شیرینی ها را در فر قرار دهید، حتماً اجازه دهید نیم ساعت، در سینی بماند و استراحت کند، سپس آن را در فر بگذارید.

9.بعد از اینکه یک ربع از استراحت شیرینی ها گذشت، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. همچنین میتوانید سینی مورد نظر را با روغن و آرد طبق دستور چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی از قالب توصیه میشود، زیرا اگر از مخلوط آرد و روغن استفاده شود، باید اجازه دهید تا کیک کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از قالبش جدا کرد، اگر زمانیکه شیرینی داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

10.حالا کف سینی فر را، بعد از اینکه چرب کردید یا کاغذ روغنی انداختید، شیرینی ها را با فاصله، در سینی قیف بزنید.

11.حالا که همه شیرینی ها، یک دست و یک شکل شدند سپس شیرینی ها را در فر قرار دهید و اجازه دهید تا پخته شوند.

دمای فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه بالا، قرار بگیرد تا حدود 20 دقیقه شیرینی ها پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه بالا، حدود 20 دقیقه. 

12.بعد از پخت آنها را از فر درآورده، و بگذارید سینی فر در جای خنکی باشد. شیرینی نارگیلی بسیار ترد و شکننده است، پس آنها را با احتیاط جابجا کنید.

نکات دستور غدا

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک یا شیرینی رو از قالب یا سینی جدا کنید.

--استفاده از نارگیل برشته شده یک راه عالی برای اضافه کردن طعم و عطر بیشتر به غذا است. برای برشته کردن نارگیل کافی است نارگیل خرد شده را در یک تابه بریزید. و با شعله ی خیلی کم و ملایم، مرتباً هم بزنید تا کمی طلایی شود . سپس اجازه دهید که خنک شود. (اگر نمی خواهید از تمام نارگیل برشته شده استفاده کنید، می توانید نارگیل برشته نشده را با خمیر مخلوط کنید سپس مقداری نارگیل برشته شده را روی آن اضافه کنید.)

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.
- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.
وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی نارگیلی را درست کنید ولذت ببرید.  

 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی نارگیلی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.