مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
سویق ، منبع غنی املاح و ویتامین

سویق ، منبع غنی املاح و ویتامین

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 21 مهر 1401 magfood.ir/e
فهرست مطالب

تامین ویتامین ها و املاح بدن برای سلامت هر فردی در هر سنی مهم و ضروری است . خواه این فرد یک کودک در حال رشد باشد یا فردی سالخورده . زیرا بسیاری از اعمال در بدن وابسته به وجود املاح و ویتامین ها است . اما سوال این است که چگونه و بهترین راه دریافت انها چگونه است ؟

یکی از بهترین راهها دریافت املاح و ویتامین ها از طریق مصرف سویق است .

چگونگی مصرف سویق :

از سویق می توان در تهیه سوپ ، حلوا ، فرنی ، کتلت و ... استفاده کرد . مداومت در مصرف آن تغئیر قابل ملاحظه ای در رشد مو ، عضله سازی ، سلامتی و نشاط ، رفع کمخونی ، نرمال شدن اشتها ( هم افزایش اشتها و هم کاهش ان ) و... دارد .

 

سویق چیست؟

زمانی که بعضی از غلات یا حبوبات یا بعضی میوه ها بطور کامل آسیاب شده یا آرد شوند و این آرد تفت داده شود نام آن سویق است .

مزیت و برتری فراوانی بر آرد معمولی دارد . در تهیه آرد معمولی سعی می شود پوسته ی دانه ها از آنها جدا شود و فقط از دانه ی بدون‌پوست آرد تهیه می شود . از آنجاییکه سبوس غلات و حبوبات منبع غنی از ویتامین ها و املاح است ، وقتی دانه را بدون پوست آن ارد کنیم دیگر این منبع غنی و سرشار املاح و ویتامین ها را نخواهیم داشت .

در سویق چه‌ املاح و ویتامین هایی وجود دارد ؟

سویق ها منبع خوبی از ویتامین ها و املاح زیر هستند :

- ویتامین های  B1 , Bو فولیک اسید . از این ویتامین ها B1 در تولید انرژی مناسب مفید است پس بنابراین در سنین رشد و بارداری و برای بدنسازان بسیار قابل توجه است .

B 2 و اسید فولیک در فرایند خونسازی و تولید گلبول های بالغ و کارا نقش دارند . علاوه بر نقشی که ویتامین های B در سیستم عصبی و جلوگیری از افسردگی دارند .

- آهن : وقتی دانه غلات و یا حبوبات با سبوس کامل مصرف می شوند منبع خوبی از آهن غیر هم می باشند و نقش آهن در خون سازی برای همه ی سنین برای همگان واضح است .

همچنین در سویق فسفر ، منیزیم ، فیبر به میران قابل توجهی وجود دارد و چون سبوس دانه ها و غلات همراه آنهاست ، جوانه ی آنها که دارای مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین است از انها جدا نمی شود و بعنوان منبع پروتئین مناسب تمام سنین بویژه کودکان ، ورزشکاران و بانوان در شرایط بارداری و شیردهی و ... است .

توجه :

افرادی که ناراحتی کلیوی دارند ، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایند .

 

برچسب ها: فواید, سویق
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.