مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
 شبدر و خواص جوانه ی شبدر

شبدر و خواص جوانه ی شبدر

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 مهر 1401 magfood.ir/K
فهرست مطالب

در دنیای پر خاصیت گیاهان دارویی، هدیه ای از جانب خداوند برای ما افریده شده به نام شبدر. جوانه ی این گیاه هم بسیار پرخاصیت است.

 

شبدر گیاهی زرد رنگ و شیرین با نام علمی trifolium است. گلهایی زیبا و بویی معطر و شبیه به یونجه یا وانیل دارد. ریشه هایی بلند دارد که نیترات خاک را افزایش می دهد و جهت جذب زنبور عسل برای تولید عسل بسیار کارامد است.

 خود شبدر دارای اسید کومارینیک است که خاصیت ضد انعقاد و ضد التهاب دارد به همین جهت در درمان التهابات، بواسیر و جلوگیری از لخته و انعقاد خون موثر است.

 

جوانه شبدر به انگلیسی (clover sprouts) نام دارد  و از جوانه زدن بذر گیاه شبدر بوجود می اید و مانند خیلی از جوانه ها بعد از جوانه زدن دانه سرشار از مواد معدنی و ویتامین می شود. این‌جوانه ها دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، ویتامین K، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی، سلنیوم  و درصد قابل توجهی فیبر است.

طبیعت جوانه ی شبدر گرم و تر است و یکی از پر ویتامین ترین جوانه ها است.

 

برای این گیاه خواص بسیاری را میتوان نام برد که در ادامه به برخی اشاره شده است:

 

سلامت وزیبایی مو

از آنجایی که جوانه ی شبدر دارای مقادیر بالای املاح و ویتامین است سبب تغذیه ی بسیار خوب برای فولیکول های مو می شود و مصرف آن رشد و سلامت مو را به همراه دارد.

 

جلوگیری از سرطان

این جوانه ی پر خاصیت دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان، فیتوکمیکال و ویتامین C است که برای هر فردی جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان و خنثی کردن رادیکال های ازاد موجود در بدن بسیار مفید است.

 

خون سازی موثر و افزایش دهنده ی پلاکت:

مداومت در مصرف جوانه ی شبدر به مدت یکماه، درمانی موثر و ارزان  برای افرادی است که کم خونی و فقر آهن دارند. همینطور افرادی که دارای افت پلاکت هستند، با مصرف جوانه ی شبدر پلاکت خون شان نرمال خواهد شد.

 

جلوگیری و درمان پوکی استخوان :

از آنجایی که کلسیم جوانه ی شبدر قابل توجه است و جذب مناسبی هم دارد، مصرف جوانه ی شبدر یک راهکار بسیار موثر در جلوگیری و درمان پوکی استخوان است. همچنین برای کودکان و نوجوانان که در سنین رشد هستند و رشد استخوانی دارند مفید است.

 

منبع خوب فیبر :

جوانه ی شبدر دارای مقدار فیبر مناسبی است، لذا مصرف آن برای بیماران قلبی و افرادی که کلسترول بالا و گرفتکی عروق دارند توصیه شده است.

 

درمان افسردگی :

جوانه ی شبدر غنی از ویتامین های گروه B است. افرادی که دچار افسردگی هستند با مصرف این جوانه حالت نشاط و شادابی بیشتری خواهند داشت.

 

کاهش علائم یائسگی :

همراهی بی نظیر مقادیر بالای ویتامین و املاح در این جوانه سبب کاهش علائم یائسگی و گر گرفتگی در بانوان می شود.

 

دوست کبد :

در واقع جوانه ی شبدر بعنوان یک پاکسازی کننده ی کبد شناخته می شود و از آنجایی که اعمال فراوانی بر عهده ی کبد است، صحت و سلامت کبد منجر به سلامت بسیاری از اعضا، از جمله داشتن پوستی صاف و زیبا می شود. در درمان و جلوگیری از کبد چرب هم این جوانه مورد توجه است، البته باید از مصرف طولانی مدت آن پرهیز شود.

 

ارزش غذایی جوانه ی شبدر :

در هر ۱۰۰ گرم جوانه ی شبدر

۳۶ کیلو کالری

۳ گرم کربوهیدرات 

۳ گرم پروتئین

۱ گرم چربی

۲ گرم فیبر 

وجود دارد.

 

ممنوعیت مصرف :

خانم های باردار و شیرده مقادیر کم و گاه گاهی استفاده نمایند و استفاده ی طولانی مدت توصیه نمی شود.

برای افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند با دستور پزشک مصرف شود.

برچسب ها: شبدر, جوانه ی شبدر, فواید
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.