مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
انواع دسر خرما (۱)

انواع دسر خرما (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 13 خرداد 1402 magfood.ir/3q
فهرست مطالب

برای هزاران سال میوه ی خرما غذای اصلی کشورهای منطقه خاورمیانه ایران و هندوستان بوده است . شاید برای تان جالب باشد که بدانید نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشیان در ایران کشت می شده است. مصرف خرما در نهایت به جنوب غرب آسیا شمال آفریقا و اسپانیا گسترش پیدا کرد و سپس به غرب معرفی شد .

 

خرما منبع غنی از مس ، منیزیم ، سلنیوم ، پتاسیم ، سدیم ، منگنز ، فیبر و همچنین ویتامین K ،  C  ، D و A است. مصرف خرما به کاهش کلسترول ، درمان یبوست ، افزایش سطح انرژی و سلامت استخوان ها و رفع اختلالات روده ، مشکلات قلبی و کم خونی کمک می کند . شما با مصرف این میوه ی شیرین و خوشمزه از گزند بیماری هایی چون سرطان روده بزرگ ،  بیماری های قلبی عروقی ، پوکی استخوان ، سنگ کلیه ،  فشار خون ، دیابت ، التهاب در مغز ، آلزایمر ، شب کوری و دیگر بیماری ها در امان خواهید بود پس تلاش کنید تا این میوه ی خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید .

از خرما برای تهیه انواع غذا ، دسر ، شیرینی ،کیک نوشیدنی و غیره استفاده می شود . این میوه با طعمی شیرین و بافتی کشدار و آبنباتی شکل به انواع خوردنی ها طعم و مزه ای منحصر به فرد می دهد به همین منظور امروز قصد داریم که انواع خوردنی های لذیذی که می توان با خرما درست کرد را به شما معرفی کنیم . شما می توانید از این میوه ی لذیذ برای درست کردن اسموتی مخصوص صبحانه ، خوشمزه کردن انواع کیک ها یا پخت یک پیتزای ساده و ... استفاده کنید .

کیک خرما :

کیک ها یکی از لذید ترین و پر طرفدار ترین دسر ها هستند . بخصوص اگر خانگی تهیه شوند و در تهیه ی  انها از مواد مغذی و مقوی چون خرما استفاده شده باشد . 

- مواد لازم برای تهیه کیک خرما :

 

- آرد گندم ۲ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

- تخم مرغ : ۳ عدد

- شکر ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

- روغن مایع سرخ کردنی : ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

-  خرما پوره شده ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

- جوش شیرین ۱/۲ قاشق چای خوری

- آب جوش ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

- پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری

- وانیل : ۱ قاشق چای خوری

- پودر دارچین ۱ قاشق چای خوری

-  مغز گردو خرد شده ۳ قاشق غذاخوری

- طرز تهیه ی کیک خرما :

ط برای درست کردن کیک خرما ، قبل از هر چیز مواد مورد استفاده در طرز تهیه کیک خرما را از ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید .

بعد از به دمای محیط رسیدن مواد مایع کیک را اماده می کنیم و بعد آن را در فر یا قابلمه می پزیم‌.

درنهایت هم روی کیک خرما را با مواد دلخواه، گردو و دارچین تزیین کنید .

 -در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ،خرما پوست خرما ها را بگیرید . برای اینکه پوست خرما ها راحت تر جدا شوند باید خرما ها را در یک کاسه بریزید و هسته آنها را جدا کنید  .روی خرماها را آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا پوست خرما ها راحت تر جدا شود . خرماهای نرم شده را داخل غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید و کنار بگذارید .

- مرحله دوم تهیه ی کیک خرما

ابتدای این مرحله تخم مرغ و وانیل را بزنید .

در یک کاسه تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید و وانیل را به آن اضافه کنید ، با همزن مواد را بزنید تا کاملا تخم مرغ ها از لختگی بیرون بیایند . سپس شکر را به تدریج و طی ۲ تا ۳ مرحله به تخم مرغ اضافه کنید و هر بار بزنید تا در نهایت یک مخلوط یک دست و کشدار داشته باشید .

- مرحله ی سوم تهیه ی کیک خرما:

در این مرحله روغن مایع را اضافه کنید . وقتی مخلوط کشدار شد و رنگ روشن گرفت  ، روغن مایع را همزمان که مخلوط تخم مرغ در حال زده شدن است به آرامی اضافه کنید و با دور کند بزنید تا مواد کاملا ترکیب شوند .

- مرحله ی چهارم تهیه ی کیک خرما :

در این مرحله مواد را به پوره خرمای تهیه ی شده در مرحله ی اول  اضافه کنید .

در این مرحله  پوره خرما را به مخلوطی که در مرحله قبل درست کرده بودید ، اضافه کنید . با دور تند همزن به مدت ۱ تا ۲ دقیقه مواد را به هم بزنید باید مواد را تا جایی بزنید که کاملا با هم ترکیب شوند و یک مایه یکدست داشته باشید .

- مرحله ی پنجم تهیه ی کیک خرما :

در این مرحله مواد خشک اردی شکل  ومواد تر را با هم ترکیب کنید . در یک ظرف جدا مواد پودری را با هم ترکیب کنید .این مواد شامل نمک ، آرد ، پودر دارچین ، پودر کاکائو و جوش شیرین است که ان ها  را در ظرفی بریزید و از الک ریز بگذرانید . طی ۳ مرحله مواد خشک را به مخلوط خرما که در مرحله قبل درست کردید ،  اضافه کنید . هر سه بار مواد را با لیسک هم بزنید تا مخلوط کاملا خمیری و یک دست شوند .

- مرحله ی ششم :

 

فر را روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید ،  تا گرم شود یک قالب میان تهی یا یک سینی فر را چرب کنید .می توانید مقداری ارده کنجد علاوه بر روغن بریزید در این فاصله گردوها را خرد یا با چاقو ریز کنید . گردوها را در مایع کیک بریزید و با لیسک به هم بزنید تا پودر گردو در مخلوط ترکیب شود .

 

- مرحله ی هفتم :

کیک را در فر بگذارید . البته برای پختن سریع تر و مناسب تر ، همانطور که قبلا گفته شد ، بهتر است ابتدا نیمساعت قبل از گذاشتن کیک در فر ، فر را روشن کنید . برای پختن کیک ،  مایه کیک را در قالب بریزید و چند بار آن را روی سطح بکوبید تا حبابهای داخل مایه کیک خارج شود و سطح کیک یکنواخت باشد .روی کیک را با پشت قاشق و لیسک صاف کنید . سپس قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید . حدود ۴۵ تا ۵۰ دقیقه صبر کنید و بعد با خلال دندان تست کنید که کیک پخته باشد بعد از پخته شدن کیک را از قالب بیرون بیاورید . تیمساعت اول پختن کیک ، در فر را باز نکنید تا کیک خوب پف کند .

 

- مرحله ی هشتم :

کیک را بعد از پختن از فر خارج کنید و بگذارید کاملا خنک شود تا به راحتی از ظرف خارج شود .روی کیک را با دارچین و گردو تزئین کنید .

 

تغذیه های مناسب صبحانه  باخرما پسته و نارگیل :

زمانی که عجله دارید تغذیه هلی  صبحانه بهترین و لذیذترین گزینه شما برای صبحانه هستند .

خرما طعمی ،  لطیف و آبنباتی به پسته و نارگیل می دهد . شما می توانید این تغذیه های صبحانه تهیه شده از خرما ، پسته و نارگیل  ( breakfast bars ) را به عنوان صبحانه یا در کنار چای نعناع به عنوان یک میان وعده یا عصرانه نوش جان کنید . این تغذیه های صبحانه را می توان به مدت یک ماه در شیشه های در بسته نگهداری کرد .

- مواد لازم :

 -خرما ۱/۵ فنجان

-پودر پسته به میزان لازم

- جو دو سر پرک ۱ فنجان

- عسل آب ۱/ فنجان غلیظ

- پودر نارگیل خشک شده نصف فنجان 

طرز تهیه:

- در مرحله ی اول هسته ی خرما ها را از ان‌جدا می کنیم . سپس خرماها را در کاسه ای می ریزیم و کنی اب جوش روی ان می ریزیم و یکربع زمان می دهیم تا پوست خرما ها از ان جدا شود .

- در این قسمت خرماهای بدون هسته را در یک غذا ساز بریزید و میکس کنید تا به یک خمیر سفت تبدیل شوند 

 - سایر مواد نیز باید در این مرحله ارام ادام اضافه شوند . پسته، جو دو سر پرک ، عسل آب و نصف مقدار نارگیل های خشک شده را به خرما ها اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند . - - غلطت این مواد باید مانند یک خمیر شود . بهتر لست عسل اب ارام ارام به خمیر اضافه شود تا یکباره خمیر شل نشود . در صورت نیاز در هر مرحله عسل آب اضافه شود .

- خمیربدست امده را را روی تخته پخش کنید و آن را به شکل یک مستطیل با ضخامت ۲ سانتی متر در بیاورید . خمیر را به شکل مستطیل های کوچک لقمه ای برش بزنید .

- برای تزئین به پودر نارگیل نیاز است . بنابراین باقیمانده ی نارگیل خشک شده را در یک بشقاب بریزید و سپس خمیرهای خرمایی را در آنها بغلتانید تا کاملا به نارگیل آغشته شوند .

 

اسموتی خرما :

اسموتی خرما ، یک نوشیدنی مخصوص صبحانه غیر لبنی است که با خرما و موز شیرین می شود . شما می توانید غلظت این اسموتی را بنا به سلیقه خود با افزودن آب تنظیم کنید و از مزه آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید .

- مواد لازم جهت تهیه ی اسموتی خرما :

- دانه چیا chat seeds به میزان لازم

- بادام بدون پوست ۵عدد

- خرما ۱۰ عدد

- موز ۱/۲عدد

-روغن نارگیل ۱ قاشق مربا خوری

-  آب ۲/۳ لیوان

 

طرز تهیه:

دانه های چیا و بادام ها را در غذاساز بریزید و میکس کنید .

- خرما ها برای اضافه شدن باید بدون هسته باشند . در صورت امکان بر روی خرما ها اب بریزید و صبر کنید تا خنک شود و پوست خرما ها کنده شوند . سپس خرماها را به آنها اضافه کنید و هم بزنید . البته با غذاساز تا کاملا میکس شوند .

- در ادامه موز را در غذاساز بریزید و دوباره میکس کنید .

- مرحله ی اخر افزودن پودر  نارگیل و آب است . این دو ترکیب را به مخلوط خرما و بادام ها اضافه کنید و باز  میکس کنید .

- توحه : بافت اسموتی طبق اندازه موز شما تغییر خواهد کرد ، پس اگر دوست داشتید می توانید به آن آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه شما برسد اسموتی خرما را بلافاصله سرو کنید .

در صورت ماندن رنگ ان می تواند تغییر کند .

 

 

رولت خرما :

رولت خرما یکی از شیک ترین انواع دسر با خرما است که در کنار مزه ی  فوق العاده ای که دارد بسیار جذاب به نظر می رسد . شما می توانید این دسر با خرما برای ماه رمضان یا در مواقع عادی   سادگی در خانه آماده کنید در ادامه می توانید  طریقه درست کردن رولت خرما را یاد بگیرید .

- مواد لازم برای تهیه رولت خرما :

- خرمای سیاه ۱ کیلوگرم

- آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

- دارچین و زنجبیل هر کدام ۱ قاشق مرباخوری -روغن جامد یا روغن حیوانی نصف لیوان فرانسوی دسته دار

- گردوی خرد شده : ۲۰۰ گرم

- پودر پسته و نارگیل به مقدار لازم

- طرز تهیه رولت خرما :

-برای درست کردن این دسر لذیذ مانند اکثر دسرهایی که خرما دارند ،  باید خرما ابتدا  پوست کنده  و هسته خرماها را جدا کنید .

برای جدا کردن پوست خرما ها ان ها را در یک کاسه بریزید و به مدت یکربع اب جوش قرار دهید تا پوست خرما ها به راحتی کنده شوند .

- سپس خرماها ی پوست گرفته و بدون هسته را  را چرخ یا میکس کنید .

- مرحله ی بعد تفت دادن خرما ها می باشد . مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سپس خرمای میکس شده را کمی تفت دهید .

- سپس گردو ها را خرد کنید و یا  بکوبید . گردوی خرد شده را به خرمای در حال تفت اضافه کنید .

- زنجبیل و دارجین طعم دهنده های این دسر هستند . بنابرلین زنجبیل و دارچین را به خرما و گردوی درون تابه اضافه کنیم‌.

- ارد هم باید تفت داده شود ولی باید حدا از سایر مواد باشد .  بنابراین در یک ماهیتابه دیگر آرد را تفت دهید و وقتی بوی خامی ان از بین رفت  به آن روغن را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شبیه به حلوا شود  . یعنی به رنگی که دوست دارید ارد حلوا بلشد .

- برای پخش کردن مواد ،کف یک سینی کیسه فریزر بگذارید و سطح آن را چرب کنید  .

- برای رولت مایه خرما که شامل خرما ، گردو و دارچین و زنجبیل بود و ارد تفت داده شدن در روغن را باید بصورت لایه ای بر روی فریزر کف سینی پخش کنیم . ابتدا مایه خرما ی خنک شده را روی کیسه فریزر بریزید  و بعد آرد تفت داده شده را اضافه کنید .

- برای طعم بهتر رولت ، مقداری گردو و پسته ی خرد شده  روی آن بریزید و به آرامی مواد را رول کنید .

- مدتی این رول ها را رر یخچال قرار دهید تا مواد کاملا خنک شوند و فرم بگیرند . سمس برای سرو کردن ان ها را لز یخچال خارج کنید و مانند رولت برش بزنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید .

برای تزئین از مقداری پودر پسته می توانید استفاده کنید .

گاهی افراد دوست دارند لایه ی ارد وسط رولت بیشتر باشد و یا کمتر ، بسته به سلیقه ی خودتان می توانید این نواد را اندکی کم و یا زیاد کنید .

شکل دلپذیر و زیبای رولت ان را مورد پسند اکثر افراد و کودکان می کند .

 

برچسب ها: دسر, خرما
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.