مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
انواع دسر خرما (۲)

انواع دسر خرما (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 14 خرداد 1402 magfood.ir/3r
فهرست مطالب

خرما یک میوه ی بهشتی و سرشار از انواع ویتامین ها و املاح است. این نعمت خدادادی فواید فراوانی دارد و در اکثر نقاط 

قابل دسترس است .اشنایی با خواص این خوراکی پرفایده و راه های استفاده از ان گام مهمی در بهره گیری هر چه بیشتر از ان است . در مقاله ی قبلی با نام انواع دسر خرما ( ۱ ) تعدادی از این دسرها مورد بررسی قرار گرفتند . در این مقاله نیز تعداد دیگری از این دسر ها معرفی می شوند. به امید استفاده ی بهتر و بیشتر از خرما و فواید ان .

حلوای خرما :

حلوا به هر شکلی که باشد در مناسبت های مختلف مذهبی و مهمانی و ختم و شادی یک دسر شیرین و خوشمزه و کم هزینه است . حلوای مجلسی خرما که بیشتر اصالت جنوبی دارد یکی از انواع دسر با خرما ، لذیذ و مقوی است که هم با شیر درست می شود و هم بدون شیر . بعضی هم حلوای خرما را با ارده تهیه می کنند و بعضی با گردو یا بیسکویت به هر شکلی که این حلوا را درست کنید یک میان وعده خوشمزه و مقوی خواهید داشت .

حلوای خرما بدون شیر :

- مواد لازم جهت تهیه ی حلوای خرما :

- خرما ی بدون هسته ۵۰۰ گرم

- آرد ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

- کره یا روغن مایع  ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

- پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری

- پودر هل‌۱ قاشق چایخوری

- طرز تهیه ی حلوای خرما بدون شیر :

مرحله ی اول :

قبل از تفت دادن ارد که اولین مرحله ی تهیه ی حلوا می باشد ، بهتر است ابتدا ارد حلوا را الک کنیم . بعد جهت ادامه ی پختن حلوا ابتدا آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طلایی شود . اما زیاد تیره نشود چون طعم تلخی پیدا می کند . مدت زمان تفت دادن آرد روی شعله ملایم گاهی ممکن است ۳۰ دقیقه طول بکشد چون شعله گاز باید خیلی ملایم باشد ، مثل سایر حلواها و شیرینی ها شعله ی ملایم رمز طلایی شدن ارد حلوا است ، نه سوخته زدن ارد بعلت شعله ی زیاد تفت دادن ،پس صبور باشید .

- مرحله ی دوم :

در این مرحله باید ادامه ی تفت دادن ارد با روغن یا کره باشد . وقتی رنگ آرد کرم و طلایی شد روغن یا کره را اضافه کنید و دائم هم بزنید تا تفت دادن یکنواخت و بدون سوختگی ارد صورت پذیرد .

- مرحله ی سوم :

باید در حلوا از طعم و عطر دهنده ها هم استفاده شود . بنابراین در این مرحله دارچین و پودر هل را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید .

- مرحله ی چهارم :

در این مرحله باید خرمای بدون هسته را اضافه کنیم . خرما باید کاملا میکس و له شود تا بافت حلوا در انتها یکنواخت و لذیذ باشد . بنابراین در این مرحله خرما را در میکسر خوب هم بزنید و به شکل پوره در بیاورید . سپس به سایر مواد اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه با سایر مواد داخل تابه هم بزنید . شعله گاز را بعد از ۳۰ ثانیه خاموش کنید و اجازه دهید مواد داخل تابه کمی سرد شوند .

مرحله ی پنجم :

بعد از خنک شدن برای یکنواختی بیشتر حلوا باید مواد ورز داده شوند . جهت ورز دادن با دست تمیز تمام مواد را ورز دهید . آنقدر این کار را ادامه بدهید تا یک خمیر صاف و یکدست درست شود .

- مرحله ششم :

این حلوا معمولا بصورت رول شده سرو می شود . بنابراین بعد از ورز دادن کافی مواد حلوا ،وقتی حلوای خرما یکدست شد ، می توانید آن را روی یک کیسه فریزر بگذارید و با وردنه به شکل مستطیل باز کنید . سپس حلوا را از روی نایلون بردارید و رول کنید . رول را دوباره در نایلون بگذارید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید بعد از یک ساعت حلوا را با چاقوی تیز به شکل رولت برش بزنید .

مرحله ی تزئین :

این روش کاملا دلخواه است وجهت تزئین حلوا می توانید از مغز گردو یا مغز پسته ی خرد شده و یا ... استفاده شود . چند روش جهت تزئین وجود دارد .

- یک روش دیگر اضافه کردن مغز گردو یا مغز پسته خرد شده به حلوای خرمای رولتی یا ساده است.

- یک روش دیگر این است که حلوا را کمی دیگر ورز بدهید و در ظرف دلخواه پهن کنید و روی آن پودر نارگیل بپاشید  . می توانید حلوای خرما را به صورت توپک هم درآورید و روی آن را با انواع مغزها ، کنجد یا پودر پسته و پودر نارگیل تزیین

کنید .

طرز تهیه حلوای خرما با شیر :

همان طور که گفتیم حلوای خرما را با شیر هم درست می کنند . البته جنوبی ها به مواد حلوا در حال ورز دادن یک یا دو قاشق غذاخوری ماست چکیده اضافه می کنند . اما اگر می خواهید حلوای خرما را با شیر درست کنید برای این مقدار مواد ۱ لیوان دسته دار فرانسوی شیر را به مواد اضافه کنید بعد از تفت دادن آرد و اضافه کردن خرما شیر را هم اضافه کنید و این بار مرتب روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا شیر کاملا جذب خرما شود و ته نگیرد . سپس حلوای خرما را بعد از خنک شدن و به خوبی ورز دادن به صورت رولی یا ساده با مغز یا بدون مغز سرو کنید .

طرز تهیه حلوای خرما با ارده :

به جای شیر می توانید از ارده استفاده کنید ،  که در این صورت حلوای شما تبدیل به یک بمب انرژی می شود و بسیار مقوی خواهد بود و برای افراد با مزاج گرم چندان مناسب نیست . در این صورت ارده را بعد از تفت دادن آرد و بعد از اضافه کردن خرما روی مواد بریزید و مقداری هم بزنید . سپس شعله را خاموش کنید و کمی که سرد شد با دست خوب ورز دهید تا مایه حلوا یکدست و صاف شود . مقدار ارده به سلیقه شما بستگی دارد . در هر صورت در همه ی انواع تهیه ی حلوای خرما ، باید ورز دادن مواد به خوبی صورت گیرد و تا انجا ادامه یابد تا مواد کاملا یک دست و یکنواخت شوند .

طرز تهیه حلوای خرما با بیسکوییت: 

مواد لازم جهت تهیه ی حلوای خرما با بیسکوییت :

- ۱ بسته بیسکوییت پتی بور

- ۳۰۰ گرم خرمای بدون هسته ی میکس شده 

- پودر هل به میزان لازم

- پودر دارچین به میزان لازم

- روغن یا کره ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

- طرز تهیه ی حلوای خرما با بیسکوییت :

طرز تهیه حلوای خرما با بیسکویت هم مرسوم است. برای درست کردن این مدل از حلوای خرما باید ۱ بسته بیسکویت پتی بور یا هر بیسکویت دیگری که طعمش را می پسندید به مواد لازم اضافه کنید. البته باید خرد و پودر شود .

- جهت انسجام مودر بیسکوییت ، روغن یا کره ی اب شده را به پودر بیسکوییت اضافه کنید . 

- پودر هل و پودر دارچین هم در این مرحله به پودر بیسکوییت اضافه می شود .

-  در این قسمت خرمای میکس شده باید روی نایلون باز شود . نایلون فریزر را کانلا باز کنید و خرما روی آن قرار بدهید یک نایلون فریزر را روی خرما بگذارید و با وردنه خرما را به شکل مستطیل باز کنید .

- در این مرحله باید مواد به خرمای باز شده اضافه می شود . حالا نایلون ها را بردارید و بیسکویت ها را روی خرما بریزید .خرما را با دقت با کمک نایلون ، رول کنید و پشت و روی آن را در صورت دلخواه کنجد بپاشید.

- مرحله ی اخر ، مرحله ی استراحت خرما است .دوباره مایه حلوا را در نایلون بپیچید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید . بعد از یکساعت از یخچال خارج کنید و سپس با چاقوی تیز برش بزنید .

- درصورت تمایل بعد از چیدن رول ها در ظرف ، مقداری پودر گردو یا پودر پسته روی ان بپاشید .

فوت و فن های طرز تهیه حلوای خرما :

- برای درست کردن حلوای خرما با شکلات شکلات سفید یا قهوه ای را به روش بن ماری آب کنید . سپس حلوای خرمایی که به شکل توپکی درآورده اید را در شکلات آب شده بغلتانید و اجازه دهید سرد شود ، سپس میل کنید .

- حلوای خرما به خاطر خرما زود ترش می شود پس باقی مانده آن را در یخچال نگهداری کنید .

- می توانید در آخر روی حلوای خرمای آماده شده کنجد هم اضافه کنید و یا پودر چهار مغز بریزید .

- به مواد حلوای خرما یک قاشق زعفران دم کرده غلیظ هم می توانید اضافه کنید .

 

رنگینک :

رنگینک یکی از مقوی ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی است که معمولاً آن را در ماه رمضان به عنوان نذری محبوب و یا در لیست غذاهای ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان درست می کنند . این دسر با خرما ی مشهور ، طعم فوق العاده خوشمزه ای دارد و بسیار انرژی بخش است اصالت این دسر متعلق به شهرهای جنوبی کشور است .  و به دلیل داشتن ، خرما ، گردو و دارچین طبع فوق العاده گرمی دارد و یک شیرینی محبوب ماه رمضانی است. در ایام غیر از ماه رمضان نیز برای تقویت و انرژی بخشی از ان استفاده می شود .

مواد لازم جهت تهیه ی رنگینک :

- آرد سفید ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

-روغن حیوانی یا کره ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم

- پودر دارچین ۱ قاشق مرباخوری

-پودر هل نصف قاشق چای خوری

- خرما به اندازه ظرفی که انتخاب کرده اید

- گردو به مقدار لازم

- پودر نارگیل به مقدار لازم برای تزئین

- مراحل طرز تهیه رنگینک خانگی ساده:

رنگینک یکی از اصیل ترین دسرهای جنوبی است که به دلیل داشتن خرما ، مغز گردو و ادویه های متنوع و گرم بسیار قوی و پرانرژی است . در ادامه می توانید با طرز تهیه رنگینک خوشمزه و مخصوص آشنا شوید .

- مرحله ی اول تهیه ی رنگینک :

در این مرحله باید ابتدا کره یا روغن را اب کرد .

در اینمرحله از طرز تهیه رنگینک ساده باید کره را داخل یک ماهیتابه بریزید اجازه دهید کره با حرارت ملایم آب شود . مقدار کره مورد نیاز برای درست کردن رنگینک بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است. در صورتی که دوست دارید از کره کمتری استفاده کنید می توانید ۲۰۰ گرم کره به کار ببرید .

به یاد داشته باشید در طرز تهیه رنگینک خرما باید به اندازه نصف مقدار آرد کره یا روغن به آن اضافه کنید .

 

- مرحله ی دوم :

در مرحله دوم از طرز تهیه رنگینک باید آرد را یک بار الک کنید تا اگر گلوله ای در آن وجود دارد جدا شود . سپس آرد یک دست شده را به کره آب شده اضافه کنید . با کمک یک قاشق چوبی کره و آرد را روی حرارت ملایم هم بزنید . این کار را آن قدر ادامه دهید تا خامی آرد گرفته شود و خوب تفت بخورد . آرد و کره را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و کمی رنگ بگیرد و طلایی شود . سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک شود برای درست کردن رنگینک توجه داشته باشید که ترکیب آرد و کره نباید مثل حلوا تیره و سفت شود و باید آن را کمی رقیق تر از روی گاز بردارید .

- مرحله ی سوم :

در سومین مرحله از طرز تهیه رنگینک خرما باید پوست و هسته خرما ها را جدا کنید . برای اینکه هسته خرماها را راحت تر خارج کنید می توانید از یک نی محکم یا لوله خودکار تمیز استفاده کنید . سپس به جای هسته خرما یک چهارم یک گردو را داخل خرما قرار دهید.

این کار را برای همه خرماها تکرار کنید . مقدار خرمای شما باید به اندازه ای باشد که یک ظرف متوسط را پر کند . اگر دوست دارید گردویی که برای درست کردن رنگینک استفاده می شود ترد باشد ، می توانید مقداری آن را در تابه تفت دهید و بعد داخل خرما قرار دهید .

 

- مرحله ی چهارم : ترکیب کردن مواد رنگینک

بعد از اینکه ترکیب آرد و کره کمی خنک شد پودر دارچین و پودر هل را به آن اضافه کنید . سپس مواد را خوب با هم ترکیب کنید . حالا مقداری از این ترکیب را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید . خرماهایی را که داخل آن را با گردو پر کرده اید ،  روی این مواد و داخل ظرف بچینید .

لازم نیست خرماها را کاملاً نزدیک به هم و متراکم کنار هم قرار دهید . کافی است ظرف را پر کنید و هر جا که لازم است خرما بگذارید . این کار موجب می شود تا دسر شما بیش از اندازه طعم خرما به خود نگیرد و لذیذتر شود سپس دوباره روی خرماها از ترکیب آرد و کره بریزید تا کاملاً سطح آن پوشیده شود .

 

- مرحله ی پنجم : سرو کردن رنگینک :

در آخرین مرحله از طرز تهیه رنگینک خرما باید آن را برای حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً سفت شود و خودش را بگیرد . سپس قبل از سرو کردن آن را از یخچال خارج کنید و مقداری پودر نارگیل و پودر پسته روی آن بریزید .

می توانید این دسر خوشمزه را همراه با چای یا هر نوشیدنی دیگری که دوست دارید میل کنید . در طرز تهیه رنگینک خرما و بعد از اینکه همه مواد را داخل ظرف می ریزید ، می توانید مقداری پودر قند و دارچین روی آن الک کنید .

سپس دسر را در یخچال قرار دهید تا سفت شود. اگر هم دوست دارید رنگینک را گرم سرو و میل کنید و از طعم گرم و لطیف آن لذت ببرید .

 

پودینگ خرما :

پودینگ ها یکنوع دسر راحت و در اکثر موارد مورد علاقه هستند . پودینگ خرما مقوی و نبرو بخش نیز می باشد .

- مواد لازم جهت تهیه ی پودینگ خرما :

- خرما ۲۵۰ گرم

- شیر ۴ و ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته دار

- نشاسته ذرت ۴ قاشق غذاخوری

- شکر قهوه ای ۳ قاشق غذاخوری

- کره ۲ قاشق غذاخوری

- دارچین ۱ قاشق غذاخوری

- خامه فرم گرفته به مقدار لازم برای تزیین

- مغز گردو برای تزیین

- طرز تهیه پودینگ خرما :

پودینگ خرما از انواع دسر با خرما است که بسیار سریع و راحت آماده می شود .

-  در اولین مرحله از طرز تهیه این دسر با خرما برای ماه رمضان باید پوست و هسته خرما را جدا کنید . سپس خرما را همراه با ۲/۳ پیمانه شیر داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید و خوب میکس کنید.

- در مرحله ی بعد باقیمانده شیر را همراه با شکر ، نشاسته ی ذرت و پودر دارچین داخل یک قابلمه بریزید و ترکیب کنید به طوری که گلوله ای تشکیل نشود  و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و آرام هم بزنید . بعد از غلیظ شدن مواد می توانید پوره خرمای میکس شده و کره را اضافه کنید .

- در مرحله ی سوم  قابلمه را از روی حرارت بردارید و مواد را داخل ظروفی که دوست دارید بریزید و در یخچال قرار دهید  .

- بعد از سرد شدن می توانید تزئین را انجام دهید . برای تزیین می توانید از خامه ی فرم گرفته و مغز گردو استفاده کنید . 

 

 

ترافل خرما :

ترافل خرما را می توانید با مواد مختلفی درست کنید و در دستور تهیه آن مواد گوناگونی را به کار ببرید . مثلا استفاده از خامه ، شکلات ، کره بادام ، زمینی بیسکویت ، ارده و ... همراه با خرما معمول است .

از طرف دیگر ترافل به عنوان یک شیرینی راحت و ساده ، نه نیاز به پخت دارد و نه فر یا قابلمه . تهیه آن هم اصلا وقت گیر نیست و در کمترین زمان ممکن می توانید آن را درست کنید .

در ضمن به کار بردن ادویه های معطر مثل دارچین و هل هم به سلیقه شما بستگی دارد یا موادی که برای تزیین و روکش آن استفاده می کنید . البته در کنار ترافل خرما ، ترافل شکلاتی هم وجود دارد که در طرز تهیه آن شکلات جزو اصلی حساب شده و با روکش های مختلفی تزیین می شود .

نکات کاربردی در تهیه ی ترافل :

- استفاده از میکسر در طرز تهیه ترافل خرمایی ،  هم کار را سریع تر و راحت تر می کند و هم در نهایت ترافل زیبا و یکدست تری خواهید داشت . ولی اگر میکسر در دسترس نداشتید ، مواد را در پاکت پلاستیکی بریزید و با گوشت کوب بکوبید و له کنید. سپس با هم مخلوط کنید.

- گاهی اوقات در طرز تهیه ترافل خرما از کمی کره ، روغن نارگیل یا روغن مایع هم برای نرم تر شدن مواد استفاده می کنند. ولی در مصرف کره زیاده روی نکنید چون بعد از سرد شدن و نگهداری احتمال سفت شدن ترافل ها بالاتر می رود .

 

 

 

موادی که میتوانید در طرز تهیه ترافل خرما به کار ببرید :

- در طرز تهیه ترافل خرما از انواع بیسکوییت می توانید استفاده کنید . ولی به طور معمول از بیسکوییت پتی بور و ساقه طلایی استفاده می شود .

- اگر می خواهید ترافل خرمای رژیمی داشته باشید ،  در طرز تهیه آن خامه ، شکلات و ارده را حذف و فقط از خرما ، بیسکوییت و دارچین استفاده کنید .

- در طرز تهیه ترافل خرما با ارده ، می توانید بیسکوییت را هم حذف و فقط از خرما و ارده استفاده کنید . در انتها مواد را به شکل توپ در آورید و در مخلوط دلخواه بغلتانید .

- انواع و اقسام ترافل های خرما بنا به موادی که در آن ها به کار می برید ارزش غذایی متفاوتی دارند  .ولی اگر ترافل خرما رژیمی میخواهید باید حواستان به موادی که در طرز تهیه این ترافل استفاده می کنید ، باشد .

- می توانید به جای شکلات تخته ای از پودر کاکائو استفاده نمایید و یا در اخر ترافل ها را در پودر کاکایو بغلتاتید .

 

ترافل خرما ، خامه و شکلات تخته ای :

- مواد لازم جهت تهیه ی ترافل خرما ، شکلات تخته ای و خامه :

- خرما یا رطب ۳۰۰ گرم

- بیسکویت پتی بور یا ساقه طلایی ۱۰ عدد

- پودر گردو ۵۰ گرم

- دارچین ۱ قاشق چای خوری

-پودر هل ۱/۲ قاشق چای خوری

-گلاب ۱ قاشق غذاخوری

-خامه صبحانه کم چرب ۱ قاشق غذاخوری

-شکلات تخته ای ۲۰۰ گرم

 

- مرحله ی اول؛ :

پوست خرماها را جدا کنید . خرماها را در آب ولرم بریزید تا پوست آنها راحت تر جدا شود . در صورتی که از خرما با پوست استفاده کنید ،  در نهایت ترافل ها شکل یک دست و زیبایی نخواهند داشت . بعد از این که پوست خرماها را جدا کردید هسته را هم خارج کنید .

- مرحله ی دوم :

مواد ترافل را با هم مخلوط کنید . بیسکویت ها و خرما را در مخلوط کن بریزید و آن ها را کاملا پوره کنید وقتی مواد نرم و خمیری شدند ،خامه ، دارچین ، پودر هل ، گلاب و پودر گردو را اضافه کنید . دوباره به هم بزنید . مایه به دست آمده را در ظرف بریزید و به اندازه یک گردو یا کوچک تر بردارید و به شکل گلوله درست کنید .

- مرحله ی سوم :

 شکلات ها را به روش بن ماری ذوب کنید .

شکلات ها را به اندازه کوچک تر خرد کنید و در یک کاسه بگذارید . کاسه را روی بخار آب یا روی سطح آب در حال جوش قرار دهید . اجازه دهید شکلاتها به روش بن ماری کاملا ذوب شوند.

 

- مرحله ی چهارم :

ترافل ها را با شکلات بپوشانید . توپک های خرما را در شکلات ذوب شده بغلتانید و بعد آنها در پودر ،پسته خلال بادام ، پودر نارگیل ، فندق ، مرواریدهای خوراکی کنجد و .... بچرخانید . ترافل شما آماده است . آن را در ظرف مناسب سرو کنید . فراموش نکنید که در صورت نگهداری طولانی مدت ترافل ها ، آنها را در یخچال و در ظرف در بسته قرار دهید.

 

برچسب ها: دسر, خرما
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.