مجله خوراکی ها طب سنتی دمنوش ها
فوائد چای سیاه

فوائد چای سیاه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 08 آذر 1401 magfood.ir/1Y
فهرست مطالب

چای سیاه پر مصرف ترین چای در سراسر دنیا است . این چای در واقع از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (camllia sinensis) بدست می اید . لقظ چای امروزی که ما به کار می بریم یک لفظ چینی است  ودقیقا به همین نام در چین و شمال هند استفاده می شده و نا بعد از ورود آن به ایران همین نام را استفاده کرده ایم .

بوته ی چای بصورت خودرو در چین رشد می کند و برای اولین بار پنج هزار سال پیش شناسایی و مصرف شد . بعد از بتدریج بعنوان یک نوشیدنی مفرح و انرژی زا مورد استفاده قرار گرفت . بعد از مدتی به دربار پادشاهان راه یافت و تا قرن گذشته جز نوشیدنی های سلطنتی محسوب می شد . چه بصورت سیاه و چه بصورت سبز . در واقع چای سیاه همان چای سبز است که بیشتر خشک شده است و به رنگ سیاه در امده است .

در چین افسانه ای برای کشف چای وجود دارد . بیان می شود که یوی از امپراطوران چین تنبیه سختی برای شخصی در نظر گرفته بود . این نرد را در بیابانی رها می کنند تا از گرسنگی تلف شود . اتفاقا این فرد بوته ای پیدا می کند از برگ های آن می خورد و پرانرژی و شاداب می شود . رنگ چهره اش نیکو و زیبا می شود و به شهر باز می گردد .‌نزد یکی از دوستان خود ماجرا را تعریف می کند و ماجرا به گوش پادشاه می رسد و بعد از آن مصرف چای در چین رایج می شود .

ترکیبات چای سیاه :

چای دارای املاحی چون کلسیم ، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، پیگمان های فلاونیک ، بازهای پوریک ، ویتامین ، تئوفیلین ، کلروفیل ، تانن و کافئین است .

خواص ( فوائد ) چای :

انرژی زایی :

اکثر ما بعد از یکروز کاری سخت جهت شاد و پرانرژی شدن تمایل به مصرف چای داریم . این خاصیت در اثر ترکیب  L_ thianine موجود درچای است که علاوه بر نشاط و شادابی باعث کاهش استرس می شود این فاکتور امواج آلفا را نیز افزایش می دهد که باعث افزایش سطح هوشیاری و ایجاد تمرکز می شود . علاوه بر این سطح کورتیزول را کاهش می دهد که این هم خود باعث کاهش استرس می شود .

خاصیت ضد سرطانی :

در واقع سرطان در اثر حمله ی عوامل آنتی اکسیدانی به بافت ها و سلول های بدن ایجاد می شود . چای بخاطر داشتن عوامل انتی اکسیدانی چون پلی فنول ها یی مانند کاتجین ها و تافلانوئیدها هستند . که باعث کنترل رشد و بقایای سلول های سرطانی موجود و از بین بردن بقایای آنها می شود . مصرف انتی اکسیدان های طبیعی هیچگونه ضرری برای بدن ندارند در حالی که بعضی تحقیقات عوارضی را برای مصرف مکمل های دارویی بیان می کنند .از جانب دیگر از تشکیل سلول های جدید سرطانی جلوگیری می کنند .

مصرف چای سیاه و سبز هر دو در کاهش ابتلا به سرطان هایی چون تخمدان و سینه که هر دو وابسته به هورمون هستند موثر بوده است .

کاهش  ریسک سکته ی مغزی :

گرفتگی عروق خونرسان به مغز اصلی ترین عامل ایجاد سکته ی مغزی می باشد . در یک تحقیق بلند مدت افرادی که روزانه ۳ یا ۴ فنجان چای مصرف می کردند حدود ۳۰٪ احتمال کمتری به ابتلا به سکته ی مغزی داشتند .

خاصیت ضد باکتریایی :

در روده ی انسان تعدادی باکتری وجود دارد که باعث کاهش التهاب ، دیابت ، بیماری های قلبی _ عروقی می شود . پیش بینی می شود یک ترکیب فنلی موجود در چای باعث تقویت عملکرد این باکتری ها و جلوگیری از رشد سالمونلا می شود .

چای کمرنگ به مقدار کم باعث تسریع بهبود دیواره ی دستگاه گوارش نیز می شود .

کاهش قند خون : 

یک ترکیب کاتچینی در چای به نام اپی گلو کاتچین گالات در چای وجود دارد که باعث افزایش اثر انسولین بر سلول ها و افزایش ترشح انسولین می شود . افزایش قند خون علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به دیابت باعث ابتلا به بیماری های قلبی _ عروقی ، چاقی ، بیماری های کلیوی و افسردگی می شود .

جلوگیری از پوسیدگی دندان :

ترکیبات پلی فنولی چای تشکیل پلاک دندانی را کاهش داده و مانع رشد باکتری های آسیب رسان می شود . علاوه بر این از ایجاد فعالیت انزیم های باکتریایی تشکیل پلاک می شود . بی جهت نیست که در ایران شیرینی غالبا با چای سرو می شود .

افزایش انرژی :

کافئین از عواملی است که باعث افزایش جریان خون مغز می شود و ایجاد شادابی و نشاط می کند . چای یک نوشیدنی مناسب بین روز و بعد از یکروز کاری است چون مقدار کم کافئین آن بدون اثر منفی بر قلب باعث ایجاد انرژی و نشاط در مغز می شود .

حفاظت از پوست و جلوگیری از چروک پوست :

چای دارای آنتی اکسیدان های مختلف و عوامل پلی فنلی می باشد که استفاده ی موضعی از این نوشیدنی باعث جوانی ، شادابی و نشاط پوست می شود و از ایجاد چروک هم جلوگیری می کند .

کاهش فشار خون :

فصار خون یک بیماری مخرب است که زمینه ساز بیماری های کلیوی ، قلبی و ... می باشد . استرس یک عاما زمینه ای مهم ایجاد فشار خون است . از آنجایی که مصرف مقادیر کم و محدود شده ی چای باعث کاهش استرس می شود بنابراین به کاهش فشار خون و عدم بروز آن کمک می کند . از جانب دیگر در تحقیقاتی افرادی که مقادیر کم در حد ۲_۳ فنجان چای مصرف کردند طی زمان کاهش فشار سیستولیک و دیاستولیک را نشان دادند . اما لزوم انجام تحقیقات بیشتر دیده می شود .

کاهش ابتلا به بعضی از سنگ های کلیوی :

 

حتما تا به حال افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند را مشاهده کردید که چای کمرنگ به دفعات زیاد برای شان تجویز می شود . در واقع این افراد نیاز به مصرف زیاد مایعات دارند . و افرادی که مبتلا به سنگ های اگزالاتی هستند مصرف چای برای شان مفید است . چون چای سیاه یک نوشیدنی کم اگزالات است و از طرفی مطبوع تر از مصرف اب به تنهایی است . بنابراین مصرف چای بسیار کمرنگ به دفعات طی روز باعث کاهش تشکیل سنگ های اگزالاتی می شود .

 

 

 

برچسب ها: خصوصیات, چای, چای سیاه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.