مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
پاپریکا ادویه ی محبوب

پاپریکا ادویه ی محبوب

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 آبان 1401 magfood.ir/1Q
فهرست مطالب

پاپریکا یک ادویه ی محبوب در سراسر دنیا است جایگاه چهارمین ادوبه را در سراسر دنیا در کنار نمک و فلفل دارد . که از نوعی فلفل دلمه ی قرمز گوشتی به نام Boldog و یا نوع Alma تهیه می شود .البته از هرنوع دیگر فلفل دلمه ی رنگی هم قابل تهیه است . 

پاپریکا سرشار از ویتامین C است و چندین بتاکاروتن با اثرات خاص دارد که باعث تاثیرات ویژه در عضوها و دستگاه های مختلف بدن می شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد . طعم پاپریکا از شیرین تا تند قابل تغییر است ، بسته به خواستگاه پاپریکا .

اثرات ویژه ی پاپریکا

تاثیر بر سیستم قلبی عروقی :

پاپریکا دارای ویتامین C سرشار است  . این ویتامین تاثیر مهمی در خنثی کردن رادیکال های ازاد دارد . رادیکال های ازاد جز اولین عوامل اسیب رسان به سیستم عروقی هستند که زمینه ی گرفتگی عروق را ایجاد می کند . بنابراین ویتامین C با خنثی کردن عوامل اسیب رسان ( رادیکال های ازاد )‌باعث حفظ سلامت عروق و سیستم قلبی می شود . از جانب دیگر عواملی که کلسترول مفید ( HDL ) را در خون افزایش دهند باعث کاهش ابتلا به بیماری قلبی و سکته می شود . پاپریکا چندین بتاکاروتن ویژه دارد که باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود . زمینه ی گرفتگی عروق را برطرف می کند و باعث حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی می شود .

کاهش التهاب بیماری های خود ایمنی :

از جمله بیماری های خود ایمنی که باعث التهاب مفاصل می شود و مشکلات حرکتی و درد برای بیمار ایجاد می کند ، ارتریت روماتوئید است . هر عاملی که التهاب مفاصل را در این بیماری ها کمک کند گامی جهت درمان این افراد است ‌ . پاپریکا دارای عوامل کاهش دهنده ی التهاب است . بنابراین حتی برای افراد مبتلا به ارتروز هم مفید است .

مفید برای ورزشکاران :

افرادی که ورزش های حرفه ای و تمرینات سنگین انجام می دهند نیاز به تامین انرژی و ریکاوری عضلات بعد از انجام تمرینات دارند . ویتامین B6 پاپریکا حین ورزش باعث رهایش انرژی مورد نیاز و کافی جهت تمرین می شود ‌. بعد از تمرین سنگین هم بدت دچار تروما شده است و احتیاج به عواملی برای ریکاوری و بازگرداندن ان به حالت اولیه و رفع خستگی دارد . ویتامین C سرشار پاپریکا این شرایط را برای ریکاوری عضلات و رفع خستگی عضلات فراهم می کند . بنابراین استفاده از این ادویه به ورزشکاران توصیه می شود .

تقویت سیستم ایمنی :

از عوامل مهمی که باعث کاهش ابتلا به بیماری های عفونی و سرماخوردگی می شود ، مصرف ویتامین C و سایر عواملی است که باعث از بین رفتن عوامل اسیب رسان به بدن می شود و سیستم ایمنی باید بر علیه انها وارد عمل شود .

بنابراین پاپریکا چون سرشار از ویتامین C است سیستم ایمنی را کمک و تقویت می کند و باعث کوتاه شدن دوره ی ابتلا به سرماخوردگی  و بهبودی سریع تر می شود .

کاهش فشار خون و کمک به درمان آن :

از جمله عواملی که باعث کاهش فشار خون می شود ترکیبی به نام کپسایسین است . کپسایسین باعث ایجاد حالت ریلکس و عدم انقباضات زیاد در عروق می شود . این ترکیب جهت درمان و کنترل فشار خون استفاده می شود . پاپریکا از جمله موادی است که این ترکیب را دارد و باعث کاهش و کنترل فشار خون می شود .

بر طرف کردن واریس در پاها :

افرادی که بواسطه ی شغل و شرایط زندگی روزمره شان مجبور هستند زیاد بایستند ، بعد از مدتی دچار پارگی عروق پاها می شوند و ایجاد درد و تورم در پاها می شود . علت اصلی این عارضه تجمع خون در سیاهرگ های پا و عدم بازگشت به سمت قلب است . پاپریکا دارای عوامل بهبودی بخش گردش خون است . لذا باعث رفع درد ، تورم و تیرگی عروق این نواحی پا می شود .

رفع اضطراب و ایجاد ارامش :

افراد زیادی بخاطر شرائط زندگی روزمره دچار اضطراب و استرس هستند . این شرائط هم در روز باعث کاهش راندمان فرد جهت انجام امور روزمره و انجام کارها و برنامه ها می شود و خم باعث فراهم اوردن شرایطی در شب می شود که فرد دچار بی خوابی ، کم خوابی و یا خواب بدون کیفیت می شود . پاپریکا بخاطر ویتامین B6 که در خود دارد باعث تولید سروتونین می شود که از عوامل شادی بخش در روز است و استرس را کم می کند . سروتونین باعث ایجاد حالت خواب مناسب و نرمال هم در فرد می شود و بی خ ابی را رفع می کند و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند .

بهبود هضم :

پاپیریکا بر روی ترشح اسیدهای معده تاثیر دارد . با نرمال کردن ترشح اسیدها باعث بهبود هضم می شود . از جانب دیگر خیلی افراد بعلت افزایش اسید معده دچار سوء هاضمه هستند که پاپریکا با بهبود ترشح اسید معده کمک به رفع حالت تهوع این افراد می کند .

در صورتی که از داروهای آنتی اسید استفاده می کنید حتما تداخلات این داروها با پاپریکا را بررسی کنید .

ممنوعیت مصرف :

بطور کلی واکنش الرژیک و حساسیت خاصی برای پاپریکا تصور نمی شود . اما در دوران هایی که بدن واکنش های الرژی بیشتری نشان می دهد مانند بارداری و شیردهی و یا افرادی که سابقه ی آلرژی دارند ، بهتر است ابتدا مقداری از این ادویه بر روی پوست استفاده شود و در صورتی که واکنش خاصی دیده نشد از آن استفاده شود .

در صورت مصرف داروهای خاص حتما تداخلات دارویی بررسی شود .

برچسب ها: خواص, پاپریکا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.