مجله خوراکی ها طب سنتی
چند دستور مناسب افطار

چند دستور مناسب افطار

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 14 فروردین 1402 magfood.ir/39
فهرست مطالب

در دو مقاله ی قبلی با عنوان تدابیر ماه رمضان در مورد بهترین انتخاب ها جهت ماه رمضان در برنامه ی افطار و سحر صحبت کردیم . یکی از بهترین موارد برای برنامه ی افطار استفاده از آش یا سوپ در کنار برنامه ی افطار است ‌ چنانچه این آش یا سوپ به همراه نان و پنیر و گردو استفاده شود ، بعنوان یک غذای کامل جهت افطار محسوب می شود .

در این مقاله چندین دستور آش و سوپ مناسب رمضان را با هم مرور می کنیم .

سوپ جو :

مصرف این سوپ برای افرادی که مزاج گرمی دارند و دچار خشکی هستند و گاهی یبوست را همراه روزه داری تجربه می کنند ، می تواند مفید باشد . البته سایر افراد نیز از مصرف آن‌منتفع خواهند شد . 

مواد لازم جهت تهیه ی سوپ جو :

- جوی پوست کنده یا پرک شده ۱ پیمانه

- جعفری ۲۰۰ گرم 

- هویج یا زردک ایرانی متوسط ۱ عدد

- پونه ی کوهی ۱ قاشق مرباخوری

- نمک به میزان لازم

- فلفل به میزان لازم

- زردچوبه به میزان لازم

- دارچین به میزان لازم

- زنجبیل به میزان لازم

- روغن زیتون ۵ - ۷ قاشق غذاخوری

- پیاز متوسط ۱ عدد

- لیمو ترش تازه به میزان لازم

دستور تهیه ی سوپ جو :

- ابتدا جو را پاک کرده و بشویید . می توانید چند ساعت هم جو را خیس کنید . جهت نیاز به زمان کمتر برای پختن سوپ می توانید از جوی پرک استفاده کنید . بعد از شستن جو را به قابلمه ی مخصوص طبخ سوپ اضافه کنید و به هنراه چند لیوان اب بر روی حرارت قرار دهید تا بپزد .

- پیاز و هویج هم در این سوپ مورد نیاز است .

ابتدا هر کدام را پوست کنده و پیاز را بصورت خلالی نازک خرد کنید و سپس هویج را هم نگینی ریز خرد کنید و به سوپ اضافه کنید .

- بعد از اضافه کردن پیاز و هویج مدتی زمان دهید تا پیاز و هویج نیم پز شوند . سپس جعفری را بشویید و ریز خرد کنید و به سوپ اضافه کنید .

- یکی از مزایای این سوپ که باعث طعم لذیذ ان می شود و ان را مناسب مصرف اکثر افراد با مزاج های مختلف می کند ، ادویه ها و سبزی های استفاده شده در این سوپ است . پونه ی کوهی ، نمک ، زردچوبه ، دارچین ، فلفل و زنجبیل را هم به میزان لازم اضافه کنید . اگر سابقه ی الرژی به ادویه ها را دارید از فلفل و زنجبیل و دارچین کمتر استفاده کنید و یا استفاده ننمایید .

- بعد از این مرحله حرارت را کم کنید تا مواد کاملا بپزند و سوپ اصطلاحا جا بیفتد . بعد از اماده ی سرو شدن سوپ آن را در ظرف مورد نظر بکشید و روغن زیتون ذکر شده در مواد لازم و لیمو ترش را هم به آن اضافه کنید .

سوپ سبزیجات :

این سوپ بعلت دارا بودن سبزی جات مختلف دارای ویتامین و انتی اکسیدان فراوان است و استفاده از ان در ماه رمضان میزان بالایی از مواد تضمین کننده ی سلامتی فرد را به او می رساند ، فیبر کافی و مناسبی برای او تامین می کند و از یبوست و خشکی هم‌جلوگیری می کند .

مواد لازم جهت تهیه ی سوپ سبزی جات :

- برنج نصف پیمانه 

- عدس نصف پیمانه

- پیاز متوسط ۱ عدد

- هویج متوسط ۲عدد

- ساقه ی کرفس ۲ عدد

- کدو حلوایی ۱ لیوان خرد شده 

- سبزی پاک شده و خرد شده شامل اسفناج و جعفری ۲۰۰ گرم

- روغن زیتون ۷ - ۵ قاشق غذاخوری

- لیمو ترش تازه به میزان لازم

- نمک به میزان لازم

- زردچوبه به میزان لازم

- گلپر ساییده شده به میزان لازم

طرز تهیه ی سوپ سبزی جات :

- جهت تهیه ی این سوپ ابتدا عدس را پاک کرده و شسته و به همراه چند لیوان اب خیس کنید .

برنج مصرفی در این سوپ می تواند برنج نیم دانه و یا برنج خرد باشد . ظرف مخصوص طبخ سوپ را بردارید و برنج پاک کرده و شسته شده را به همراه چند لیوان اب در ان بریزید . عدس خیس شده را هم بعد از خارج کردن آب ان به قابلمه اضافه کنبد .

- مرحله ی بعد اضافه کردن پیاز است که بعد از شستن و پوست کندن ان ، بصورت خلالی خرد کنید و به برنج و عدس در حال جوش اضافه کنید . بعد از پختن پیاز و در حالی که آب قابلمه کم شده است با استفاده از میکسر کل مواد را مخلوط و یکدست کنید . البته ابتدا باید کمی خنک شوند و سپس میکس و یکدست کنید . 

- مجددا مواد را به قابلمه برمی گردانیم و کمی اب اضافه می کنیم ‌ بعد از جوش امدن اب قابلمه و محتویات داخل ان ، هویج را که شسته و رنده کرده اید به ان اضافه کنید .

- کرفس و کدو حلوایی نیز از سبزی جات این سوپ می باشد . هر دو را می شوییم و سپس ریز خرد کرده و به سوپ اضافه می کنیم . مدتی زمان می دهیم تا کرفس و کدو حلوایی هم بپزند .

- در انتها سبزی های سوپ که شامل اسفناج و جعفری هستند را می شوئیم و خرد می کنیم و به سوپ اضافه می کنیم .

- از ادویه جان این سوپ ققط نمک و زرد چوبه را حین پختن و جا افتادن سوپ به آن اضافه می کنیم . اجازه می دهیم تا سوپ بپزد و جا بیفتد .

- بعد از کشیدن سوپ در ظرف مخصوص سرو کردن ، روغن زیتون ، گلپر ساییده شده و لیمو ترش را به آن اضافه می کنیم .

در این سوپ به جای برنج و عدس می توانید از گندم و جو استفاده کنید .

سوپ شلغم :

مصرف این سوپ با توجه به شیوع سرماخوردگی و زکام های فصلی در فصل بهار که اکنون رمضان نیز در ان قرار گرفته است مفید است . به علت دارا بودن سبزی شلغم .

مواد لازم جهت تهیه ی سوپ شلغم :

- شلغم ۵۰۰ گرم

- جو پوست کنده ۱ پیمانه

- سبزی ۲۰۰ گرم که شامل جعفری و اسفناج است

- پیاز متوسط ۱ عدد

- پونه ی کوهی ۱ قاشق غذاخوری

- روغن زیتون ۷ - ۵ قاشق غذاخوری

- هویج فرنگی متوسط ۲ عدد

- نمک به میزان لازم

- زرد چوبه به میزان لازم

- لیمو ترش به میزان لازم

طرز تهیه ی سوپ شلغم :

- برای این سوپ نیز مانند سوپ جو ابتدا جو را پاک کرده و مدتی خیس کنید و یا جهت زمان کمتر برای طبخ سوپ از جوی پرک استفاده کنید . در ظرف مخصوص طبخ سوپ جو را به همراه چند لیوان اب روی حرارت قرار می دهیم .

- پیاز جز بعدی است که باید به سوپ اضافه شود که ان را شسته و پوست کنده و بصورت خلالی خرد کنید و به سوپ اضافه کنید . 

- هویج را هم بعد از شستن و پوست گیری رنده کنید و به سوپ اضافه نمایید . اما این سوپ دارای شلغم نیز می باشد که ان را هم بعد از پوست کندن بصورت نگینی خرد کنید و به سوپ اضافه کنید .

- نمک و زردچوبه را برای جا افتادن سوپ به ان اضافه کنید . البته افزودن کمی فلفل هم به این سوپ منجر به طعم بهتر و نفخ کمتر سوپ می شود . این سوپ نیز مانند سوپ جو معطر است و دارای پونه ی کوهی است که جهت بهتر شدن طعم به سوپ اضافه می کنیم .

- بعد از جا افتادن و پخت کامل سوپ ان را در ظرف مورد نظر سرو کنید و لیمو ترش را در اخر به ان اضافه کنید .

سوپ نخود فرنگی :

این سوپ‌مناسب افرادی است که معده ی قوی برای هضم دارند . بنابراین افرادی که معده ی ضعیفی دارند و یا بعد از صرف غذا مبتلا به نفخ می شوند ، استفاده از این سوپ برای شان ، بخصوص در ماه رمضان توصیه نمی شود . زیرا معده ی افراد کمی در این ماه حساس و اسیب پذیر می شود و بهتر است از موادی که باعث تحریک ان می شود ، پرهیز شود .

مواد لازم‌جهت تهیه ی سوپ نخود فرنگی :

- جوی پوست کنده یا پرک شده ۱ پیمانه

- ساقه ی ترد کرفس ۲ عدد

- نخود فرنگی ۲۰۰ گرم 

- جعفری خرد شده ۱۵۰ گرم

- پونه ی کوهی ۱ قاشق غذاخوری

- هویج یا زردک متوسط ۲ عدد

- پیاز متوسط ۱ عدد

- نمک به میزان لازم

- فلفل به میزان لازم

- زردچوبه به میزان لازم

- روغن زیتون ۷ - ۵ قاشق غذاخوری

- لیمو ترش تازه به میزان لازم

طرز تهیه ی سوپ نخود فرنگی :

- چون در این سوپ از جو استفاده شده است ، بهتر است قبل از مصرف مدتی جو ها را با اب خیس کنید . اگر از جوی پرک استفاده می شود ، نیازی به خیس کردن نمی باشد .

- جهت طبخ این سوپ ابتدا جو ها را بدون اب یا جوی پرک را بعد از شستن در قابلمه ریخته و چند لیوان آب به ان اضافه می کنیم تا مدتی روی حرارت بجوشد .

- برای اضافه کردن ساقه های کرفس ، در این مرحله فقط یک ساقه را به اندازه های ۲ سانتی خرد کرده و به سوپ می افزاییم و اجازه می دهیم کمی بپزد و ترد شود .

- پیاز جهت اضافه شدن بعد از شستن و پوست کندن بهتر است بصورت خلالی خرد شود و به سوپ اضافه شود .

- هویج را بشوئید و پوست بکنید و رنده نمایید و سپس به سوپ بیفزایید .

- بهتر است نخود فرنگی ها ابتدا با مقداری اب و کمب روغن در حد ۱/۲ قاشق غذاخوری روغن پخته شوند و سپس به سوپ اضافه شوند . بعد از پختن کامل نخود فرنگی ها ، ابی که نخودها در ان پخته اند را کاملا خارج کنید و سپس به سوپ اضافه نمایید .

- یک ساقه ی باقی مانده ی کرفس را بصورت رشته ای رنده کنید و به همراه جعفری شسته شده و خرد شده به سوپ بیفزایید .

- قبل از تکمیل شدن مراحل پخت و جا افتادن سوپ ، ادویه ها که شامل نمک ، فلفل ، زردچوبه و پونه ی کوهی هستند را به سوپ بیفزایید و زمان دهید تا کاملا سوپ بپزد و جا بیفتد .

- بعد از تکمیل مراحل پخت ، سوپ را در ظرفی مناسب بکشید و قبل از سرو کردن ، روغن زیتون و لیمو ترش تازه به ان بیفزایید .

 

 

 

برچسب ها: سوپ, افطار
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.