مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
بهترین زمان مصرف کلسیم

بهترین زمان مصرف کلسیم

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 07 آذر 1401 magfood.ir/1X
فهرست مطالب

کلسیم یک ماده ی معدنی مورد نیاز بدن است . شاید کمتر کسی باشد که نداند کلسیم در استخوان های بدن عنصری حیاتی و اساسی است . شاید بیشترین توجه به این ماده ی مهم برای بدن بعد از سن ۵۰ سالگی و شروع عوارضی در استخوان باشد که هر کس به فکر راهکار و چاره ای برای جبران و بهبود وضعیت کلسیم دریافتی در برنامه غذایی روزانه اش و به طبع آن و شرایط بهتر برای استخوان هایش بیفتد . اما خوب است بدانیم اوج دریافت و ذخیره سازی کلسیم در بدن هر فرد تا سنین ۳۵_۳۰سالگی است . بعد از این زمان هرچه مصرف کنیم باعث افزایش ذخایر استخوانی کلسیم نمی شود و فقط از بدتر شدن آن جلوگیری می کند .

پس بهتر است قبل از اینکه زمان طلایی ذخیره سازی کلسیم از دست رود و یا دچار استخوان درد شویم ، به فکر چاره باشیم .

کلسیم غیر از استخوان بدای عملکرد هر عضله و ماهیچه ای در بدن وجودش ضروری است ‌. بخشی از انتقال پیام های عصبی نیز نیازمند وجود کلسیم است . پس عنصری حیاتی برای بدن می باشد .

ما کلسیم را از را غذا و خوراک می توانیم بدست آوریم . در دسترس ترین ماده ی خوراکی که حاوی کلسیم است ، ماست و شیر می باشد . البته نباید همراه غذا مصرف شوند . چرا که بین کلسیم و سایر یون ها مانند روی ، آهن و ... رقابت بر سر عواملی است که باعث جذب این عناصر می شوند و از انجایی که غذاها حاوی آهن بصورت هم یا غیر هم هستند پس بهتر است غیر از وعده ی غذایی مصرف شود .

از جانب دیگر تحقیقات نشان داده اند که بیشترین جذب کلسیم توسط بدن بین روز تا غروب است ، پس اگر قرار است از منابع کلسیم استفاده کنیم بهترین انتخاب جهت میان وعده ی صبح و عصرانه است .

اما اکثر سالمندان دارای مشکلات گوارشی و عدم تحمل شیر و یا افزایش اسید معده هستند ونمی توانند ماست را مصرف کنند . طبق تحقیقات افرادی که روزانه ۱۰ عدد بادام خام پوست گرفته را بصورت ادامس بجوند ، کلسیم مورد نیاز بدن شان به راحتی تامین می شود .

مشکل دیگر افراد سالمند عدم تحرک است و خود تحرک به شرطی که وزن بدن بر روی استخوان های بلند مانند استخوان ران قرار گیرد باعث جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش کلسیم استخوان ها می شود . پس غیر از منابع کلسیم تحرک نیز نقش اساسی در بهبود وضعیت استخوان های بدن دارد .

اما میزان کلسیم مورد نیاز افراد سالمند حدود ۱۲۰۰  میلی گرم در روز است که حتی از میزان مورد نیاز یک خانم باردار و شیرده که حدود ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است بیشتر است . بنابراین با توجه به مشکلات گوارشی اکثر سالمندان که شاید نتوانند به میران کافی لبنیات مصرف کنند  ، و وضعیت قابل توجه و نیازمند به رسیدگی استخوان های آنان استفاده از مکمل کلسیم تجویز و توصیه می شود .

این مکمل ها در انواع مختلف سیترات ، کربنات ، لاکتات و گلوکونات وجود دارند که تجویز آنها توسط پزشک بستگی به میزان ذخایر بدن ، درجه پوکی و داروها ی مصرفی دارد . هر نوع زمان مصرف خود را دارد .اما دو نوع سیترات کلسیم و کربنات کلسیم از همه رایج تر هستند . نوع کربنات کلسیم باید همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن استفاده شود .زیرا در حضور اسید معده میزان جذب آن افزایش می یابد . بنابراین در صورت مصرف کربنات کلسیم بعنوان مکمل بهتر است در آن وعده از غذای گوشتی استفاده نشود . زیرا بین کلسیم و اهن بر سر اتصال به عوامل جذبی در روده رقابت وجود دارد و باعث کاهش جذب کلسیم می شود .‌

برای سایر انواع مکمل ها محدودیت زمانی برای جذب بهتر وجود ندارد و بین روز و غیر از زمان تناول غذا قابل استفاده است .

 

برچسب ها: جذب, کلسیم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.