مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
توت فرنگی در سبد غذایی

توت فرنگی در سبد غذایی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 21 خرداد 1402 magfood.ir/3x
فهرست مطالب

توت فرنگی یکی از محبوب ترین میوه های فصل بهار است . این میوه ی کوچک و

خوشمزه فواید بسیاری برای بدن دارد و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در

اختیار آن قرار می دهد . توت فرنگی غنی از  کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، ویتامین C ، فیبر و

ويتامين K است . این میوه ی خوشمزه به هضم غذا و عملکرد بهتر سیستم گوارش بدن

کمک می کند . علاوه بر این ، در سلامت مو و پوست تقویت سیستم ایمنی ، کنترل سطح

قند خون ، کاهش کلسترول و کاهش وزن نیز موثر می باشد . امروزه از توت فرنگی در بسیاری از کیک ها ، دسرها ، شیرینی ها و ... استفاده می شود .

در این مقاله بر آن هستیم که چندین خوراکی که با توت فرنگی تهیه می شود را بررسی کنیم . به امید استفاده ی بهتر و بیشتر توت فرنگی در سبد غذایی خانوار در فصل مصرف  این میوه .

پنکیک توت فرنگی :

پنکبک یک خوراکی ساده و آسان و مناسب صبحانه می باشد . تهیه ی این صبحانه با توت فرنگی در فصل مصرف توت فرنگی باعث تنوع در برنامه ی غذایی صبحانه و استفاده ی بهتر و بیشتر از این میوه ی فصل می شود .

مواد لازم جهت تهیه ی پنکیک توت فرنگی :

۱. آرد سفید گندم ۱ پیمانه

۲ . شکر ۲ قاشق سوپ خوری

۳ . بکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری

۴ . تخم مرغ ۱ عدد

۵ . شیر ۱ پیمانه

۶ . روغن مایع ۲ قاشق سوپ خوری

۷ . توت فرنگی خرد شده حدود ۱ پیمانه

● دستور پخت پنکیک توت فرنگی :

- در مرحله ی اول باید مواد خشک را که شامل آرد ، شکر و بکینگ پودر است را داخل ظرفی با هم مخلوط کنید . بهتر است قبل از مخلوط کردن مواد خشک آرد را حتما الک کنید .

- سپس تخم مرغ را باید اضافه کنیم . بدین منظور وسط مواد خشک یک گودال درست می کنیم و تخم‌مرغ را در ان می شکنیم .

- ،شیر و روغن مایع را به سایر مواد  اضافه کنید و به خوبی آنها را با چنگال یا همزن دستی مخلوط نمایید . همزدن را تا یکنواخت شدن مواد پنکیک ادامه دهید . بهتر است مواد خشک را ارام ارام و بتدریج با مواد مایع وسط ظرف مخلوط کنید .

- توت فرنگی ها را بشویید و بعد از رفتن اب انها ، برگ انتهای توت فرنگی را جدا کرده و توت فرنگی ها را به اندازه ی دلخواه خرد کنید و توت فرنگی های خرد شده را اضافه کنید .

- برای پختن پنکیک ها یک تابه نچسب را روی حرارت ملایم گرم کنید . کف آن را با چند قطره روغن چرب کنید . سپس با قاشق از مواد پنکیک داخل تابه بریزید و پس از اینکه پنکیک خودش را گرفت آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم طلایی شود .

- پنکیک ها را روی هم چیده و با مربا یا عسل سرو کنید .

نکته ی پختن پنکیک :

-  پنکیک را باید گرم سرو کنید .

- می توانید به جای مربا یا عسل روی پنکیک ها پودر قند الک کنید .

خورش توت فرنگی :

خورش توت فرنگی از غذاهای جدید و خوشمزه بین المللی است که برای کسانی که دنبال آشنایی با طعم های جدید هستند ،  یک گزینه ی مناسب می باشد ، برای مشاهده اطلاع  کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ی خورش توت فرنگی با ما همراه باشید .

● مواد لازم جهت تهیه ی خورش توت فرنگی :

- فیله مرغ ۳۰۰ گرم

- پیاز ۲ عدد

- سس باربيكيو ۶ تا ۷ قاشق غذاخوری

- شکر قهوه ای ۲ قاشق غذاخوری

- آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

- آب جوش ۲ لیوان

- عسل ۲ قاشق غذاخوری

- توت فرنگی خرد شده ۱/۵ لیوان

- نمک ، فلفل سیاه پودر پاپریکا و زردچوبه به مقدار کافی

- زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری

● طرز تهیه ی خورش توت فرنگی :

- مرحله ی  اول :

- اولین مرحله برای طبخ خورش توت فرنگی طعم دار کردن مرغ است . برای این کار درون یک کاسه ی مناسب مرغ را به همراه نمک ، فلفل سیاه ، پودر پاپریکا و زردچوبه اضافه می کنیم . برلی این که مواد کانلا به خرد مرغ روند ،  مرغ را ماساژ می دهیم تا به طور کامل مزه دار شود .

- مرحله ی دوم :

- حالا پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم . سپس یک تابه ی مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن به تابه اضافه می کنیم سپس بلافاصله پیاز را درون تابه اضافه می کنیم . تا سبک و طلایی شدن پیاز ها تعت دادن را ا امه می دهیم .

- مرحله ی سوم :

مرغ های طعم دار شده نیز باید سرخ شوند . در ادامه درون یک تابه مناسب مقداری روغن اضافه می کنیم و فیله ی مرغ مزه دار شده را به همراه زعفران درون تابه اضافه می کنیم و به طور کامل سرخ می کنیم .

- مرحله ی چهارم :

در این مرحله جهت مزه دار کردن خورش اقدام می کنیم . جهت این امر  سس خورش را آماده می‌کنیم . برای این منظور درون یک کاسه مناسب سس باربیکیو ، شکر قهوه ای ، آبلیمو ، عسل ، نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم .

سپس مواد سس را خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند .

- مرحله ی پنجم :

- در این مرحله سس را به پیاز سرخ شده اضافه می کنیم . مواد داخل تابه را خوب مخلوط می کنیم . سپس فیله های مرغ سرخ شده را به همراه آب جوش به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه بپزد .

- مرحله ی آخر ، افزودن توت فرنگی :

از انجایی که در حال طبخ خورش توت فرنگی هستیم ، باید توت فرنگی ها را بشوییم و اجازه دهیم اب انها جمع شود . سپس برگ های توت فرنگی را جدا کرده و توت فرنگی ها را به صورت ورقه ای برش می زنیم . سپس ۲۰ دقیقه ی آخر مرحله ی  پخت توت فرنگی را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد و مزه ها با هم ترکیب شوند . در آخر خورش توت فرنگی را با برنج دم کشیده و معروف ایرانی همراه با زعفران  سرو کنید .

املت توت فرنگی :

در این غذا به جای گوجه فرنگی که در تهیه املت مرسوم و معمول  است ، از توت فرنگی استفاده می کنیم این املت میوه ای نه تنها انرژی زایی تخم مرغ را دارد ، بلکه خواص توت فرنگی را نیز دارا است . بنابراین با پخت املت توت فرنگی ،  می توانید عصرانه ای مقوی و خوشمزه تهیه کنید .

● مواد لازم جهت تهیه ی املت تو ت فرنگی :

- توت فرنگی به صورت طولی نصف شده سه چهارم فنجان

- تخم مرغ ۳عدد

- پودر قند و یا شکر ۳قاشق سوپخوری

- خامه زده شده ۱قاشق سوپخوری

- پودر وانیل نصف قاشق چایخوری

- کره قاشق ۲ سوپخوری

● طرز تهیه ی املت تو ت فرنگی :

- زرده های تخم مرغ را به همراه شکر یا پودر قند در ظرفی بریزید و آنقدر هم بزنید تا مواد پف کنند و کمرنگ شود .

- در مرحله ی بعد مایه ی اماده شده را  به خامه زده شده و وانیل اضافه کنید .

- در این قسمت باید سفیده ها را اماده کنیم .در ظرفی دیگر سفیده های تخم مرغ جدا شده از زرده را تا حدی هم بزنید تا کاملا سفت و سفید شود . برای امتحان کردن میزان هم زدن سفیده ها کافی است ظرف را کج کنید . اگر سفیده ها بیرون نریخت یعنی به اندازه کافی سفت شده

است .

- در این مرحله سفیده های سفت را باید اضافه کنیم .سفیده را با دقت به مخلوط زرده

تخم مرغ و خامه و وانیل اضافه کنید .

- جهت سرخ شدن املت ،کره را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شود . مخلوط آماده شده را در کره داغ بریزید و شعله اجاق گاز را بعد از ۲ دقیقه کم کنید تا سطح زیرین مایه سرخ شود .

- وقتی هنوز سطح رویی نبسته و مایع است باید توت فرنگی های برش خرده را اضافه کنیم .در این مرحله برش های توت فرنگی را روی نصف تخم مرغ درون تابه بریزید و با کفگیر نصف دیگر 

در این مرحله برشهای توت فرنگی را روی نصف تخم مرغ درون تابه بریزید و با کفگیر، نصف دیگر

را نیز  برگردانید .

املت را به مدت ۲ دقیقه دیگر روی حرارت قرار می دهیم تا کاملا پخته شود به همین راحتی یک عصرانه ی خوشمزه با طعم شیرین و متفاوت از یک املت معمولی اماده کردید .

نان خامه ای با توت فرنگی و فلفل سیاه :

مواد لازم جهت تهیه ی نان خانه اب با توت فرنگی :

- شکر نصف پیمانه

- نشاسته ذرت دو قاشق غذاخوری

- نمک به میزان لازم

- خامه سبک دو پیمانه

- وانیل نصف قاشق چایخوری

- زرده تخم مرغ هم زده ۴ عدد

- توت فرنگی تازه خرد شده ۱/۵ پیمانه

- فلفل سیاه به میزان لازم

- نان خامه ای خالی ۱۰ عدد

● طرز تهیه نان خامه ای و توت فرنگی :

- در ظرفی مناسب شکر ، نشاسته ذرت و نمک را مخلوط کرده و کم کم خامه و وانیل را به آن اضافه کنید . سپس آن را با حرارت ملایم بپزید تا غلیظ شود . البته حین پختن دائم هم بزنید تا گلوله ی نشاسته تشکیل نشود .

زرده های تخم مرغ را کم کم به مایع گرم اضافه کرده و دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد . بعد از آن حرارت را ملایم کنید و دو دقیقه به طور مداوم آنرا هم بزنید تا بپزد  .

- سپس در این مرحله مواد مان را از روی حرارت

برداشته آن را از الک رد می کنیم تا مواد صاف

یکدست شود . روی ظرف را با نایلون پوشانده و داخل یخچال قرار دهید به مدت یک ساعت تا سرد شود .

در یک کاسه کوچک توت فرنگی ، شکر و فلفل را با هم مخلوط کنید و در انتها برای ، سرو حدود سه قاشق غذاخوری خامه را داخل نا نهای خالی بگذارید .  از این مخلوط توت فرنگی را که آماده کرده اید را داخل آن بریزید .

وُنتون توت فرنگی :

خمیر فینگر فود وُنتون ( wonton )نوعی خمیر تهیه شده از ارد ، تخم‌مرغ ، اب و نمک است .

خمیر فینگرفود وانتن Wonton یکی از مشهورترین خمیرها برای تهیه غذاهای فینگرفود یا حتی سمبوسه است . این خمیر شباهت زیادی به خمیر نان لواش و خمیر یوفکا داشته و طرز تهیه آن بسیار آسان است . به دليل استفاده از آرد گندم به جای آرد ذرت ، این خمیر نرم تر بوده و قابلیت فرم دهی به شکل های مختلف را دارد .

● مواد لازم جهت تهیه ی خمیر ونتون :

- آرد 240 گرم

- آب حدود 80 تا 115 میلی ليتر

- نمک 1/2 قاشق چایخوری

- تخم مرغ 1 عدد

●  طرز تهیه ی خمیر ونتون :

۱. در یک کاسه متوسط تخم مرغ را شکانده و بزنید تا بافت آن جدا شود. سپس نمک و 80 میلی لیتر آب را به آن اضافه کنید و خوب

هم بزنید.

۲ . آرد را در یک کاسه ریخته و وسط آن را کمی گود .کنید مخلوط آب و تخم مرغ زده شده را به آرد اضافه کنید اول با یک قاشق آرد و آب را خوب مخلوط کنید تا آب به خورد آرد برود . اگر میزان آب کم بود و هنوز آرد خیلی خشک ،بود کم کم آب را به آن اضافه کنید تا حالت خمیر به خود بگیرد.

۳ . روی سطح کار مقدار کمی آرد ریخته و خمیر را روی آن قرار دهید . با کف دست خمیر را چند دقیقه و فقط به اندازه ای ورز دهید که قابلیت انعطاف پذیری و الاستیک داشته باشد . خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را در یک کاسه قرار دهید . روی خمیر را با پارچه ای که خیلی کم نم داشته باشد یا فویل پلاستیکی پوشانده و اجازه دهید تا خمیر 30 دقیقه استراحت کند .

۴ . هر کدام از چونه های خمیر را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید . سپس هر قسمت را به یک رول با طول 27 سانت تبدیل کنید با کمک وردنه هر رول را به یک مربع 27 در 27 سانت باز کنید. هر مربع 27 سانتی را به مربع های 9 سانت در 9 سانت برش دهید . به این طریق شما از هر رول 9 عدد مربع 9 در 9 سانتی خواهید داشت. این اندازه برای غذاهای فست فودی یک اندازه استاندارد محسوب می شود .

شما می توانید در صورت نیاز این خمیر را به صورت ورقه های شرح داده شده به صورت بالا تهیه کرده و لایه هر ورقه یا یک فویل نایلونی قرار دهید و آنها را در کیسه فریزر و درون فریزر نگهداری کنید . در این صورت باید اجازه دهید تا خمیر قبل از مصرف در حرارت اتاق یخ زدایی شده و بعدا آن را استفاده کنید .

 

● مواد لازم جهت تهیه ی وُنتون توت فرنگی :

- ونتون ۸ عدد

- شکر به میزان لازم

- کیوب۲ عدد

- ماست لیمویی۱۷۰ گرم

- توت فرنگی تازه و نصف شده ۲ عدد

● طرز تهیه ی وُنتون توت فرنگی :

- ابتدا قبل از شروع هر مرحله ای فر را روشن کرده و آن را در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار می دهیم تا برای زمانی که خمیر را در فر قرار می دهیم کاملا گرم و اماده باشد . سپس سینی فر را با فویل بپوشانید .

روی فویل روغن بمالید و ونتون ها را درون سینی فر قرار دهید ؛ کمی روغن روی سطح ونتون ها بمالید و روی آنها شکر بپاشید .

- بعد از آن به مدت ۶ تا ۸ دقیقه آنها را در فر بپزید ، سپس ونتون ها را از فر خارج کرده و صبر کنید تا خنک شود.

- در ظرفی دیگر نصف پیمانه توت فرنگی های نصف شده را همراه با کیوی ها مخلوط کنید . سپس یک ونتون برشته شده را بردارید و روی آن ماست بریزد و بعد از آن روی ماست مخلوط میوه ها را قرار داده و  لایه ی  دیگر ونتون را قرار دهید و مجددا مراحل را تکرار کنید تا مواد تمام شوند .

مرغ سرخ شده با توت فرنگی و سرکه ی بالزامیک :

● مواد لازم برای تهیه مرغ سرخ شده با توت فرنگی و سس سرکه بالزامیک 

 - توت فرنگی یک پیمانه

- سرکه بالزامیک یک قاشق غذا خوری

- ریحان تازه خرد شده دو قاشق غذا خوری

- نعنای تازه خرد شده یک قاشق غذا خوری

- سینه مرغ بدون پوست و استخوان  ۳۰۰ گرم

- نمک به مقدار لازم

- فلفل سیاه به مقدار لازم

- روغن کنجد یا افتابگردان‌جهت سرخ کردن یک قاشق غذا خوری

- پنیر فتای خامه ای به مقدار لازم

- ریحان خرد شده تازه به مقدار لازم

 

● طرز تهیه مرغ سرخ شده با توت فرنگی و سس سرکه بالزامیک :

این غدا بیشتر برای شام توصیه می شود .

- در اولین مرحله برای تهیه این غذا یک پیمانه توت فرنگی را خرد می کنیم و داخل یک ظرف بزرگ می ریزیم .

- جهت طعم دار شدن توت فرنگی یک قاشق غذا خوری سرکه بالزامیک به آن اضافه می کنیم.

- این غذا احتیاج به عطر نیز دارد . برای این منظور  دو قاشق غذا خوری ریحان تازه خرد شده همچنین یک قاشق غذا خوری نعنای تازه خرد شده روی سایر مواد  می ریزیم .

- بعد خیلی آرام آنها را مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن مرغ می رویم .

- برای انجام‌مراحل طبخ مرغ ،  یک ماهیتابه ی بزرگ نسوز را روی شعله اجاق گاز با حرارت متوسط قرار می دهیم .

- حالا تمام سینه مرغ بدون پوست و استخوان که در دستور است را با کمی نمک و فلفل سیاه طعم دار می کنیم .

● نکته اگر نتوانستید سینه مرغ برش خورده نازک تهیه کنید ، بعد از خرید سینه ی مرغ خودتان اقدام به برش زدن آن کنید .

وقتی ماهیتابه داغ شد یک قاشق غذا خوری روغن کنجد یا افتابگردان که مخصوص سرخ کردن است ،  داخل آن می ریزیم بعد مرغ ها را از سمت ادویه دار داخل آن می گذاریم و به سمت دیگر آن ها هم کمی نمک و فلفل سیاه می زنیم .

● نکته چون مرغ ها خیلی باریک هستند بسیار سریع پخته می شوند .

پس حدودا دو تا سه دقیقه طول می کشد تا یک طرف آنها سرخ شود بعد آنها را برمی گردانیم و دو تا سه دقیقه دیگر می گذاریم تا طرف دیگر هم سرخ شود .

● نکته دقت کنید که ماهیتابه را زیاد شلوغ نکنید تا مرغ ها کاملا ترد و طلایی شوند .

- در مرحله ی اخر دو تکه سینه مرغ را روی هم می گذاریم و سالاد توت فرنگی و سرکه بالزامیک را روی آنها می ریزیم .

 

برچسب ها: غذا, دسر, توت فرنگی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.