مجله خوراکی ها دستورهای غذایی غذاهای ایرانی انواع پلو
طرز تهیه پلو مجلسی

طرز تهیه پلو مجلسی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 12 شهریور 1402 magfood.ir/5d
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آب هشت الی 10 پیمانه
برنج ایرانی 3 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
- اختیاری برای ته دیگ
روغن مایع
جایگزین
- روغن زیتون
3 قاشق غذاخوری
زرشک 50 گرم
- اختیاری
زعفران دم کرده به مقدار لازم
- اختیاری برای ته دیگ مخصوص و زرشک پلو
سیب زمینی ورقه ای شده
جایگزین
- نان لواش
به مقدار لازم
- اختیاری برای ته دیگ
عرق هل به مقدار لازم
- اختیاری برای ته دیگ مخصوص و زرشک پلو
ماست 1 قاشق غذاخوری
- اختیاری برای ته دیگ
نمک 2 قاشق چای خوری
گلاب به مقدار لازم
- اختیاری برای ته دیگ مخصوص و زرشک پلو

طرز تهیه

برنج ایرانی یک غذای اصلی در غذاهای ایرانی است. در ایران برنج چیزی است که تقریباً با هر غذا میتوان آن را سرو کرد. روش پختن و دم انداختن برنج یک قدم مشخص در پف دار و سبک شدن زیبای برنج است. به طور کلی برنج با یک خورش ایرانی مانند خورش بادمجان بسیار خوشمزه است و پلوی مجلسی را تقریبا با هر خورشی میتوان سرو کرد!
همان طور که میدانید ما انواع مختلفی از غذاهایی با برنج ایرانی مانند سبزی پلو داریم که با سبزی های تازه پوشیده شده است. در غذاهای دیگر از ماست برای پایه و زعفران استفاده می کنیم و گاهی روی آن را خلال پسته یا بادام می گذاریم. در این دستور، نسخه کلاسیکی را که به عنوان پایه در آشپزی خود استفاده می کنیم را به شما نشان می دهم. حالا در ادامه به سراغ پخت پلوی مجلسی خوشمزه میرویم.

1.برنج را پاک می‌کنیم و آن را از هرگونه سنگ اضافی و دورریز خالی می‌کنیم.

2.بعد برنج را به مدت یک ساعت در کاسه مناسب ریخته، اجازه می‌دهیم تا خیس بخورد و در همان حین با آب ولرم آن را دو الی سه بار می‌شوییم تا آب شفاف شود.
3.بعد از اینکه ۴۵ دقیقه گذشت، یک قابلمه برداشته مقداری آب داخل آن می‌ریزیم، اجازه می‌دهیم تا جوش بیاید.

4.سپس نمک را به آن اضافه می‌کنیم، و برنجی که برای خیساندن کنار گذاشته بودیم را به آن می‌افزاییم و می‌گذاریم به مدت ۷ الی ۸ دقیقه بجوشد. ( البته تایم جوشاندن برنج کاملاً بستگی به نوع برنج ایرانی یا خارجی دارد و زمان پخت آن فرق می‌کند. 

- برای اینکه برنج سفید‌تری را داشته باشیم، می‌توانیم زمانی که برنج در حال پخت است و جوش می‌خورد چند تکه یخ به آن اضافه کنیم، تا هم به آن شوک داده باشیم و هم برنج سفیدتر با دانه‌های کشیده‌تری داشته باشیم.

5.حالا بعد از چند دقیقه زمانی که برنج را تست کردید و تقریبا پخته بود، برنج را از صافی رد کنید و آن را آبکشی کنید. ( نکته ای اینجا مهم است این است که وقتی برنج را آبکش میکنید تا جایی که امکان دارد آب سرد در حین آبکش کردن برنج، روی آن نریزید، چون باعث میشود که نمکی که به خورد برنج رفته است، با آب شسته شود و برنج و پلوی شما بی نمک میشود. علاوه بر آن بعد از اینکه برنج را داخل قابلمه مورد نظر ریختید و مایل نبودید که ته دیگ داشته باشید کمی روغن به ته قابلمه اضافه کنید و سپس برنج ها را روی آن بریزید. در ادامه وقتی برنج را کامل در قابلمه ریختید، برای اینکه برنج شما به هم نچسبد و خیلی نرم نشود، باید با پشت قاشق غذاخوری حفره هایی در روی برنج  تا ته قابلمه ایجاد کنید و در نهایت مقداری روغن روی آن بریزید تا برنج خیلی خشک نشود.)

6.حالا درب قابلمه را با یک حوله آشپزخانه تمیز بپیچید و درب آن را قرار دهید. اجازه دهید تا 45 دقیقه روی حرارت ملایم پخته شود.( نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که در ۱۰ دقیقه اول باید زیر گاز را کمی زیاد کنیم تا قابلمه بخار بیندازد و سپس زیر آن را کم کنیم. همیشه هم باید زیر قابلمه از شعله پخش کن استفاده کنیم.)

آماده سازی ته دیگ خوشمزه

.میتوانیم برای ته قابلمه، از سیب زمینی های ورقه ای شده یا نان لواش استفاده کنیم.

ته دیگ سیب زمینی

حتما می دانید که با سیب زمینی می توانید تهدیگ درست کنید، که سیب زمینی آن بسیار ترد باشد این یکی از انواع ته دیگ مورد علاقه من است و درست کردن آن بسیار آسان است!

1.تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سیب زمینی را پوست بگیرید، بشویید و به ورقه های نازک برش دهید. سپس در قابلمه، روغن را اضافه کنید، حالا کمی نمک و کنجد سفید روی روغن ها بپاشید، درنهایت سیب زمینی های ورقه شده را اضافه کنید. 5 دقیقه روی حرات قرار دهید تا کمی سیب زمینی ها سرخ شود، سپس بقیه برنج را اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم خوب و آرام بپزد.

ته دیگ مخصوص

2.اما یک ته دیگ بسیار خوشمزه دیگر نیز وجود دارد که باید یک کاسه کوچک برداریم سپس یک تخم مرغ با  یک قاشق غذاخوری ماست و کمی زعفران غلیظ دم کرده به آن اضافه کنیم و با هم دیگر هم بزنیم تا ترکیب یک دستی به ما بدهد. بعد از آن مقداری از برنج آبکشی شده به آن اضافه می‌کنیم و در کاسه هم میزنیم تا یکدست و یکنواخت شود. «بهتر است از کمی عرق هل و گلاب در این ته دیگ استفاده کرد تا بوی تخم مرغ ندهد.»

- بعد قابلمه ای را که می‌خواهیم برنج در آن آماده شود را برداشته، کمی روغن داخل آن ریخته و اجازه می‌دهیم روی حرارت کمی روغن داغ شود، در ادامه، به صورت یک لایه ای از مواد ماست و زعفران آماده شده روی روغن داغ ریخته، آن را ته قابلمه پخش می‌کنیم و مجدد آن را روی حرارت گذاشته و صبر می‌کنیم کمی ته دیگ، خودش را بگیرد و سرخ شود.

- بعد، برنج آبکشی شده را روی آن می‌ریزیم و به اندازه کافی روغن به آن اضافه می‌کنیم و اجازه میدهیم تا در دمای کم، برنج ما آماده شود.

طرز تهیه زرشک با زعفران برای تهیه پلو

زرشک‌ها را تمیز کرده، سپس یک آبکش برداشته، زرشک ها را درونش میشوییم و سپس آبکشی می‌کنیم.

طریقه دم کردن زعفران

زعفران ساییده شده را به دو صورت می‌توان دم کرد:

روش اول: قوری کوچکی را برداشته، در آن یک عدد یخ می‌ریزیم بر روی حرارت غیر مستقیم، قرار می‌دهیم تا زعفران دم بکشد و رنگ بیندازد.

روش دوم: در این روش، به جای یخ، از آب جوش استفاده می‌کنیم و مثل روش قبل از حرارت غیر مستقیم، استفاده کرده، صبر می‌کنیم تا زعفران رنگ بیندازد.

1. حالا برای تهیه زرشک پلو، تابه کوچکی را برداشته کمی روغن داخل آن می‌ریزیم، تا روغن ما داغ شود.

2.سپس زرشک ها را به آن اضافه می‌کنیم، حرارت را ملایم می‌کنیم، که زرشک‌ها نسوزد. 

3.بعد که کمی تفت دادیم و رنگ زرشک ها تغییر کرد، می‌توانیم برای براق ماندن آنها، کمی شکر به آن اضافه کنیم، بعد که شکرها با زرشک ها ترکیب شد. تابه را از روی حرارت برمی‌داریم. در ادامه، کمی برنج پخته شده را به آن اضافه می‌کنیم. سپس زعفرانی را که دم کرده بودیم، به آن اضافه کرده و روی برنج را تزیین می‌کنیم.

برچسب ها: پلو, پلوی مجلسی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.