مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
شکلات تلخ مفید یا مضر؟

شکلات تلخ مفید یا مضر؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 20 شهریور 1402 magfood.ir/5n
فهرست مطالب

شکلات تلخ همچنین شناخته شده با عنوان شکلات سیاه یا شکلات تخته ای، نوعی از شکلات است که دارای درصد بالاتری از دانه های کاکائو و کره کاکائو نسبت به شکلات شیری است و جزء محصولات چاق کننده محسوب نمی شود. استانداردهایی که کشورهای مختلف و کارخانه های تولیدکننده در آن استفاده می کنند در کشور های مختلف متفاوت است.

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله پلی فنول می باشد و نسبتاً کم شکر است. مخصوصاً هرچقدر درصد کاکائو آن بیشتر باشد از شکلات تلخ به عنوان یک شکلات سالم نام می برند و عوارضی که شکلات های شیری یا قندی دارند را ندارد. از شکلات تلخ به عنوان یک ابر غذا نیز نام برده می شود. این خصوصیات مثبت باعث شده است تا مصرف این شکلات در سرتاسر دنیا بسیار افزایش یابد و علاقه مندان و متقاضیان زیادی پیدا می کند.

بیشتر شکلات های تلخی که دارای بالای ۷۰ درصد کاکائو هستند، دارای مواد شیمیایی هستند که رابطه مستقیمی با افزایش کیفیت سلول های بدن دارند و در مقابله با بسیاری از بیماری ها مثل سرطان و بیماری های قلبی نقش مؤثری ایفا می کنند. در شکلات تلخ که دارای کاکائو با درصد بالا است و همچنین محصولات دیگری که دارای کاکائو می باشند مواد آنتی اکسیدانی به نام فلورنتینو موجود هستند که بیشتر با نام های اپی کاتچین و کاتچین شناخته شده هستند.

هنگامی که کاکائو به مقدار بالا مصرف می شود، شواهد نشان می دهد که فلونوول های موجود در کاکائو باعث کاهش فشار خون و کلسترول افزایش قدرت ادراک مغز و همچنین باعث کاهش ریسک مبتلا شدن به دیابت می شود.

رژیم های غذایی که حاوی آنتی اکسیدان های بالا هستند مثل کاکائو، میوه جات، سبزیجات باعث افزایش سلامتی انسان ها می شوند. این رژیم ها همچنین باعث کاهش و به تأخیر انداختن بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و برخی سرطان ها و اختلالات مربوط به افزایش سن نیز می شوند.

خوب است بدانید که توصیه می شود شکلات تلخ را به طور معمول در صبح ها میل کنید. زیرا این شکلات به علت وجود کاکائو زیاد، سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی است و این موضوع باعث می شود تا صبح خود را با انرژی بیشتری شروع کنید. همچنین شکلات تلخ علاوه بر اینکه برای قلب بسیار مفید است از پوست شما در برابر اشعه های مضر فرا بنفش خورشید نیز محافظت می کند. این شکلات باعث کاهش استرس می شود و به شما کمک می کند تا میل شما به خوراکی های شیرین کم شود و احساس سیری کنید.

درخت کاکائو درختی گرمسیری است که در آب و هوای معتدل گرم و بارانی رشد می کند. این درخت با پناه گرفتن در زیر برگ درختان دیگر مانند درخت موز خود را از تابش مستقیم نور خورشید و باد در امان نگه می دارد و معمولاً ارتفاع آن به حدود 4 تا 7 متر می رسد.

میوه های زیبا و بیضی شکل آن پس از رسیدن طلائی رنگ می شوند. درخت کاکائو به هنگام شکوفه دادن دارای هزاران گل زیباست اما تنها 10 درصد از آنها به میوه تبدیل می شوند.

کشاورزان با تجربه فقط میوه های رسیده را از درخت جدا می کنند. هر میوه ی رسیدهی کاکائو بین 40 تا 50 دانه ی زردرنگ همراه با الیاف ژلاتین و ،شکری را داراست.

در فرآیند تهیه ی ،شکلات این دانه ها را روی تخته ی چوبی می گذارند و آنها را با برگ های درشت درخت موز یا برگ درختان دیگر می پوشانند.

سپس 5 تا 7 روز صبر می کنند تا دانه ها خشك شوند و رایحه ی دل انگیزشان فضا را معطر سازد و دانه ها قهوه ای رنگ شوند. سپس دانه های کاکائو بسته بندی و راهی کارخانه می شوند.

در کارخانه دانه های کاکائو از نظر باکتری آزمایش می شوند و پس از تمیز کردن و خرد کردن آنها را برشته می کنند.

برای برشته کردن این دانه ها از سیلندرهای غول پیکر و چرخان بهره می گیرند و برشته کردن آنها به چگونگی روش هر کارخانه بستگی دارد.

برخی از کارخانه ها از دمای زیاد و مدت زمان کوتاه برای برشته کردندانه ی کاکائو استفاده می کنند. در حالیکه ممکن است در جای دیگری این روش مورد نظر نباشد و از دمای کم و مدت زمان بیشتر برای برشته کردن دانه های کاکائو بهره مند شوند.

به طور کلی برشته کردن دانه کاکائو بین 30 دقیقه تا 2 ساعت به طول می انجامد که این روند به دقت کنترل می شود و دانه ی کاکائو به رنگ قهوه ای تیره در می آید.

حال می باید دانه ها شکسته شوند و پوسته آنها جدا گردد. برای این کار از فن های قوی استفاده می کنند که پوسته و غلاف بیرونی دانه را از آن جدا می کند.پوسته های جدا شده از دانه برای مصرف کود به کشاورزان فروخته می شود.

 

 

تاریخچه ی شکلات:

شکلات یکی از خوشمزه ترین خوراکی هایی است که بشر تاکنون کشف کرده است. تاریخ شناسان بر این باورند که اولین بار درخت کاکائو Cacao Tree به دست اقوام مايا و آزتك شناخته و کشف شد.

پس از آن اسپانیایی ها که به وجود این غنیمت ارزشمند پی بردند، دریافتند که سایر کشورهای اروپا از آن محروم هستند و راز این درخت را تا حدود صد سال پنهان نگاه داشتند.

آنها به دانه ی درخت کاکائو شکر افزودند و از آن به عنوان نوشیدنی انرژی زا استفاده می‌کردند. از قرن شانزدهم میلادی نوشیدن شکلات در اروپا رایج شد و تجارت این دانه ی با ارزش از اسپانیا به سایر نقاط اروپا آغاز گردید.

کاشت درخت کاکائو در سریلانکا، غرب ، هندوستان، ونزوئلا، سوماترا و جاوا به سرعت رو به فزونی گذاشت و اولین کارخانه ی شکلات سازی در سال 1765 میلادی در آمریکا باز شد.

قرن 1800 میلادی تاریخ بزرگ و مهمی در صنعت شکلات سازی محسوب می شود زیرا در آن زمان چگونگی تهیه ی پودر کاکائو و به دست آوردن شکلات از عصاره دانه کاکائو شناخته شد.

انقلاب صنعتی تولید انبوه شکلات را به دنبال داشت و میلتون هرشی -Milton-Hershcy - اولین کمپانی شکلات سازی خود را به شیوه ی مدرن تری ساخت.

اما شکلات به شکل امروزی اش از اوایل قرن بیستم پدیدار شد و بیشتر شکلات ها و آبنبات هائی که ،پدربزرگ ها ،مادربزرگ ها، پدران و مادران ما آن را می شناسند در صد سال اخیر به وجود آمد.

 

ترکیبات شکلات تلخ:

شکلات تلخ حاوی ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو

ارزش غذایی به ازای هر ۱۰۰ گرم ( ۳٫۵ اونس)

- انرژی ۲٬۷۰۸٫۴۲ کیلوژول (۶۴۷٫۳۳ کیلوکالری)

- کربوهیدرات g 45.90

- قند g 23.99

- فیبر خوراکیg 10.9

- چربی g 42.63

- چربی اشباع g 24.489

- چربی ترانسg 0.030

- چربی تک غیر اشباعg 12.781

- چربی چند غیر اشباع g 1.257

- پروتئین g 7.79

 

●ویتامین ها درصد ارزش روزانه

- ویتامین آ 39 یکای بین المللی

- ویتامین ( B۱ ) 0.034 میلی گرم

- ( B۲ ) 0.078 میلی گرم

- نیاسین (B3) 1.076 میلی گرم

- ويتامين  ب۶  ، 0.38 میلی گرم

- ویتامین ئی 0.59 میلی گرم

- ویتامین کا 7.3 میکروگرم

 

● مواد معدنی:

- کلسیم 73 میلی گرم

- آهن 11.90 میلی گرم

- منیزیم‌228 میلی گرم

- فسفر 308 میلی گرم

- پتاسیم 715 میلی گرم

- سدیم‌20 میلی گرم

- روی 3.31 میلی گرم

فواید مصرف شکلات تلخ:

احساس نشاط و شادابی می دهد:

شکلات تلخ می تواند احساس شادی به شما بدهد و استرس و اضطراب را از شما دور کند. زمانی که احساس سرخوشی داشته باشید هم بهتر می توانید بخوابید و هم سطح کلسترول و فشار خون بدنتان پایین می آید. افکار منفی کمتری به سراغ تان می آیند و به طور کلی زندگی با کیفیت تری خواهید داشت. این موضوع در کنار تأثیر شکلات تلخ روی کاهش بیماری ها می تواند سبک زندگی شما را دگرگون کرده و کمک تان کند بهتر غذا میل کنید، ورزش کنید، استراحت داشته باشید و وزن خود را کاهش دهید.

 

تعدیل اشتها و جلوگیری از پرخوری:

جلوی اشتها و پرخوری را می گیرد. پژوهش ها نشان می دهند شکلات تلخ می تواند میل به غذاهای شور، شیرین یا چرب را کاهش داده و احساس سیری بیشتری به شما بدهد.

بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف شکلات تلخ ۲۰ دقیقه پیش و ۵ دقیقه پس از غذا منجر به احساس سیری بیشتر می شود و تعداد وعده های غذایی را در روز کاهش می دهد. شما با مصرف این خوراکی می توانید بدون آنکه احساس گرسنگی کنید مصرف غذای خود را کاهش دهید و به وزن ایده ال تان دست پیدا کنید.

 

جلوگیری از بالا رفتن ترشح انسولین:

چربی های سالم موجود در شکلات تلخ می توانند جذب قند را در جریان خون کاهش دهند و به همین دلیل از افزایش ناگهانی انسولین جلوگیری کنند. افزایش انسولین می تواند قند را به طور مستقیم به سلول های چربی منتقل کند و همچنین جلوی چربی سوزی بدن را بگیرد و احساس گرسنگی را هم در پی داشته باشد. بنابراین با کاهش انسولین نه تنها می توانید چربی بسوزانید، بلکه جلوی پرخوری را هم خواهید گرفت.

 

تنظیم سوخت و ساز بدن:

شکلات تلخ سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده است که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند و منجر به کالری سوزی و چربی سوزی می شوند. به طور کلی، شکلات تلخ روی فرآیند تجزیه ی چربی تأثیر می گذارد و جذب چربی و کربوهیدرات را هم در بدن کاهش می دهد. این موضوع منجر به آب شدن چربی های بدن و جلوگیری از انباشته شدن آنها می شود.

 

کاهش احتمال ابتلا به دیابت:

یکی دیگر از خوبی های شکلات تلخ برای دیابت و مبارزه ی آن با این بیماری است. این خوراکی با بهبود مقاومت به انسولین و کنترل قند خون می تواند به کمک بیماران دیابتی نوع ۲ بیاید. پژوهش ها هم نشان می دهند کسانی که شکلات تلخ می خورند و زیاده روی نمی کنند هم در مقایسه با سایر مردم کمتر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

 

محافظت از پوست:

بهتر است که دیگر به فکر این نباشید که با خوردن شکلات پوست شما جوش خواهد زد. شکلات تلخ به سبب در اختیار داشتن آنتی اکسیدانی با نام فلاونویدز می تواند از پوست شما در مقابل اشعه فرا بنفش خورشید محافظت کند. البته این بدین معنی نیست که شما با خوردن شکلات تلخ از کرم ضد آفتاب بی نیاز می شوید. در صورت داشتن جوش قبل از خوردن شکلات تلخ با پزشک مشورت کنید.

جدا از این پژوهش های دیگری هم ادعا دارند مصرف این خوراکی می تواند زبری پوست را کاهش داده و آبرسانی به آن را افزایش دهد. همچنین جریان خون را به پوست بهبود می بخشد و سلامت آن را حفظ می کند. بهبود جریان خون به پوست سر هم روی رشد موها و سلامت آنها تأثیر می گذارد و جلوی عفونت پوست سر و ریزش مو را می گیرد.

 

کند کردن روند پیری:

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است و چنین خاصیتی ندارد.

 

دریافت آهن با مصرف شکلات تلخ:

شکلات مواد معدنی گوناگونی از جمله پتاسیم، منیزیم و آهن را دارا است. شما با مصرف روزانه ی شکلات تلخ می توانید آهن کافی دریافت کنید و جلوی کمبود آهن و کم خونی بدن را بگیرید.

 

 

بهبود خلق و خو و جلوگیری از افسردگی:

خوردن یک تکه شکلات خوشمزه می تواند استرس را کاهش دهد و منجر به ترشح اندورفین شود. این هورمون روی احساس شادی تأثیر می گذارد و نشانه های افسردگی را کاهش می دهد.

همچنین کافئین و سایر مواد موجود در شکلات تلخ هم روی کاهش افسردگی و بی حالی تأثیر می گذارند به طور کلی مصرف این خوراکی، لذت بخش است و با تقویت روحیه ی شما منجر به بهبودخلق و خو می شود.

 

تقویت بینایی:

اگرچه همچنان به پژوهشهای بیشتری برای تأیید قطعی این فایده نیاز است. ولی در یک مطالعه دیده شد افرادی که شکلات تلخ مصرف کردند،

توانستند بینایی خود را تقویت کنند. با وجود این باید مطالعات دیگری درباره ی چگونگی تأثیر شكلات تلخ و مواد تشکیل دهنده ی آن  بر روی بینایی و تقویت آن در درازمدت انجام بگیرد.

 

تنظیم فشار خون با مصرف شکلات تلخ:

چندین پژوهش نشان می دهند افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی شما می تواند سطح فشار خون تان را پایین بیاورد و از قلب در برابر بیماری ها و سکته ی قلبی محافظت کند.

جدا از این شکلات تلخ می تواند روی سطح قند خون هم تأثیر بگذارد و آن را تنظیم کند. همه ی اینها باعث می شوند سلامت خود را حفظ کنید و از بیماری های گوناگون در امان بمانید.

 

اثر بر روی کارکرد شناختی و ذهنی:

برخی پژوهش ها نشان می دهند شکلات های سرشار از فلاونول می توانند جریان خون را به مغز افزایش دهند و به درمان بیماری های شناختی و ذهنی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

پژوهش های دیگری هم بر این باورند مصرف خوردنی های دارای این ماده از جمله شکلات تلخ، چای، پرتقال، کلم بروکلی، زیتون، انواع توت ها و بری ها، گوجه فرنگی و بسیاری از میوه ها و سبزیجات با عملکرد بهتر مغز و بهبود فعالیت های ذهنی و شناختی همراه است.

 

بهبود سطح کلسترول خون با شکلات تلخ:

کره ی کاکائو که در شکلات تلخ پیدا می شود سرشار از چربی های سالم و پلی فنل است. این ترکیبات مفید به عنوان آنتی اکسیدان در بدن کار می کنند و منجر به کاهش التهاب، تجزیه ی چربی و بهبود سطح کلسترول می شوند.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می رود. کلسترول دو نوع خوب ( HDL ) و بد ( LDL ) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می کند. ولی کلسترول بد باعث می شود کلسترول به شریان ها و سرخرگ ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ ها شود. پژوهش ها نشان می دهند شکلات تلخ می تواند کلسترول بد را کاهش دهد و سطح کلسترول کلی بدن را هم بهبود ببخشد.

 

بهبود سلامت قلب و عروق:

فلاونول یکی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ است که فواید زیادی برای کاهش فشار خون، بهبود جریان خون به قلب و مغز،  تنظیم قند خون و همچنین حفظ سلامت قلب و عروق دارد. جدا از این فلاونول به جلوگیری از لخته شدن پلاکت های خون کمک می کند و خطر سکته را کاهش می دهد.

مصرف شکلات های غنی از فلاونول از جمله شکلات تلخ سلامت کلی قلب شما را بهبود می بخشد و جلوی ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ ومیر را می گیرد.

 

محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد:

یکی از بهترین فواید مصرف شکلات تلخ توانایی این خوراکی در مبارزه با رادیکال های آزاد و بیماری زا است. رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که در فرآیند های سلولی بدن به وجود می آیند و می توانند منجر به التهاب و ابتلا به بیماری های مزمن شوند.

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان های گوناگونی است که می توانند این رادیکال ها را خنثی کرده و از بدن در برابر آسیب و بیماری های گوناگون محافظت کنند. هرچه شکلات تلخ با درصد و کیفیت بالاتر مصرف کنید می توانید آنتی اکسیدان های بیشتری جذب کنید و جلوی عوامل بیماری زا را بگیرید.

 

خاصیت ضد سرطانی دارد:

پژوهشگران بر این باورند که مصرف شکلات تلخ ممکن است به کاهش ابتلا به سرطان هم کند. پژوهش ها نشان می دهند آنتی اکسیدان های موجود در شکلات می توانند به ویژه خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش دهند. جدا از این مطالعات دیگری هم ادعا دارند تأثیر شکلات روی کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن منجر به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می شود و به محافظت از بدن در برابر سرطان روده ی بزرگ کمک می کند.

 

مضرات مصرف شکلات تلخ:

ایجاد خستگی بدنی:

قهوه، چای و سایر خوراکی هایی که کافئین دارند از جمله شکلات تلخ، می توانند سطح انرژی را افزایش دهند. با وجود این، زمانی که کافئین از بدن خارج می شود تأثیر آن به کلی از بین می رود و بدن حسابی خسته می شود. همچنین اگر به این ماده عادت کنید هم به احتمال زیاد با اثر شادابی آن روبه رو نخواهید شد و در عوض خستگی به سراغتان خواهد آمد.

شما باید در مصرف کافئین تعادل را برقرار کنید و مثلا به جای آنکه حجم بالایی را در ابتدای روز میل کنید، این مقدار را در طول روز تقسیم و مصرف کنید تا با اثر انرژی بخشی آن مواجه شوید. البته حواستان باشد در نیمه ی دوم روز کافئین میل نکنید تا خواب تان را به هم نریزید.

 

افزایش ضربان قلب:

درست مانند فشار خون، کافئین روی افزایش ضربان قلب هم تأثیر می گذارد. این ماده ی غذایی تحریک کننده است و باعث تپش قلب می شود. همچنین می تواند ریتم ضربان قلب را دگرگون کند.

البته این تأثیر در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر پس از مصرف کافئین متوجه تغییر در ریتم و سرعت ضربان قلب خود شدید باید مصرف این ماده را کاهش دهید.

 

افزایش فشار خون:

به طور کلی به نظر نمی رسد کافئین منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته در بیشتر افراد شود. ولی در چندین پژوهش دیده شد به دلیل تحریک کردن سیستم عصبی می تواند فشار خون را افزایش دهد. فشار خون بالا هم به مرور عاملی خطرناک برای سکته ابتلا به بیماری های قلبی می شود. البته تاثير کافئین روی فشار خون موقتی است و شما با میانه روی در مصرف کافئین می توانید جلوی این مشکل را بگیرید.

قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید .

 

به مصرف شکلات اعتیاد پیدا می کنید:

مصرف کافئین اعتیاد آور است و می تواند به یک عادت همیشگی تبدیل شود. خیلی از کسانی که کافئین مصرف می کنند در صورت نخوردن قهوه و شكلات تلخ  ممکن است احساس بی حالی کنند و با وابستگی روانی یا جسمی به این ماده روبه رو شوند.

این اعتیاد می تواند زیاده روی در مصرف کافئین را به دنبال داشته باشد و از جنبه های گوناگون روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

 

روی فرآیند هضم غذا تأثیر میگذارد.

اگر تاکنون قهوه خورده باشید به خوبی میدانید که کافئین چگونه روی فعالیت دستگاه گوارشی و روده ها تأثیر می.گذارد. اگر حجم بالایی از این ماده وارد بدن شود ممکن است منجر به شل شدن مدفوع یا اسهال شود و همچنین بیماری بازگشت اسید به مری را در پی داشته باشد. در این وضعیت ماهیچه هایی که مانع از حرکت محتویات معده به سوی گلو میشوند شل شده و کارکرد خود را از دست میدهند.

 

 منجر به ریزش ماهیچه ها می شود:

برخی پژوهش ها نشان می دهند که زیاده روی در مصرف کافئین می تواند منجر به بیماری رابدومیولیز شود. رابدومیولیز یا واپاشی به تجزیه ی ماهیچه ها اشاره دارد. در این وضعیت سلول های ماهیچه های اسکلتی تخریب شده و محتویات آنها به خون وارد می شوند.

کاهش مصرف کافئین می توانید جلوی این مشکل را بگیرید و توده ی عضلانی بدن خود را بازیابی کنید.

 

 بی خوابی را در پی دارد:

یکی از بهترین ویژگی های کافئین این است که می تواند خستگی را از بین ببرد و شما را بیدار نگه دارد ولی مشکل اینجا است که زیاده روی در مصرف کافئین باعث می شود به بی خوابی های آسیب زننده دچار شوید و سلامت کلی خود را به

خطر بیندازید.

اگر بدن شما نتواند به اندازه ی کافی استراحت داشته باشد و خودش را ریکاوری کند با مشکلات و بیماری های گوناگونی مواجه می شود و کارکرد مناسب خود را از دست می دهد.

 

احتمال مضطرب شدن:

کافئین می تواند ترشح آدرنالین را افزایش داده و بدن را در وضعیت واکنشی ستیز یا گریز قرار دهد. واکنش ستیز یا گریز یک واکنش فیزیولوژیکی است که جانوران در پاسخ به ادراکات شان نسبت به موقعیت های خطرناک ،حمله یا فرار برای نجات خود نشان می دهند.

این وضعیت باعث می شود مضطرب شده و با نشانه هایی مانند عصبی شدن،بیقراری و تنگی نفس روبرو شوید.

 

چه افرادی نباید شکلات تلخ مصرف کنند:

مصرف شکلات تلخ در مقدار معقول برای اکثر افراد مضر نیست و به عنوان یکی از محصولات غذایی خوشمزه و محبوب در جامعه مصرف می شود؛ اما برخی افراد ممکن است به دلیل ویژگی های شکلات یا عوامل دیگر از مصرف آن خودداری کنند. در ادامه افرادی که نباید شکلات تلخ میل کنند را معرفی می کنیم.

 

افراد چاق و دارای اضافه وزن:

افرادی که دارای مشکلات چاقی ،هستند، باید از مصرف شکلات تلخ خودداری کنند. برای افرادی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند و به لاغری ایده آل برسند، مصرف شکلات هایی با کمترین مقدار چربی و کالری را توصیه می کنیم‌.

با این که شکلات تلخ دارای کمترین میزان شکر است اما به هر حال کالری شکلات به دلیل وجود کاکائو و کره کاکائو چندان کم نیست. مصرف متعادل آن برای کسانی که رژیم لاغری دارند توصیه می شود.

 

افرادی که دارای دیابت هستند:

افراد دارای دیابت باید مراقب مصرف شکلات باشند. در ترکیبات شکلات تلخ میزان شکر پایین است اما اگر شکلات تلخ ۱۰۰% نباشد صفر نیست مراقب باشید به هوای شکر کمتر زیاده روی نکنید و مراقب چربی کره کاکائو هم باشید. زیرا هر میزان از شکر ممکن است باعث افزایش قند خون شما شود و مشکلات کنترل دیابت را تشدید کند.

 

شکلات های تلخ اغلب دارای کاکائوی بالا هستند که می تواند سرعت جذب قند را افزایش داده و سطح قند خون را افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است افراد دیابتی مصرف شکلات تلخ را محدود کنند.

 

مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند:

مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند باید مراقب مصرف شکلات تلخ خود باشند. مصرف بیش از حد شکلات تلخ ممکن است باعث ایجاد آلرژی و ناراحتی های گوارشی در نوزاد شود.

مواد موجود در شکلات ممکن است از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و واکنش های ناخوشایند در او ایجاد کند؛ بنابراین مادران شیرده باید مقدار مصرف شکلات تلخ خود را کنترل کرده و در صورت نیاز به مصرف شکلات از شکلات با کمترین خاصیت حساسیت زایی استفاده شود.

همچنین در صورت بروز هرگونه علائم ناشی از مصرف شکلات در نوزاد بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

 

کسانی که دارای سابقه سنگ های کلیوی هستند:

افرادی که دارای سابقه سنگ های کلیوی اگزالات کلسیم هستند باید از مصرف شکلات تلخ خودداری کنند. شکلات تلخ حاوی اسید اکسالیک بوده که ممکن است احتمال تشکیل سنگ کلیه در افراد دارای سابقه این بیماری را افزایش دهد.

دقت داشته باشید که رعایت رژیم غذایی مناسب برای افراد با سابقه سنگهای کلیوی بسیار مهم است؛ بنابراین این دست از افراد باید در مصرف انواع شکلات و اندازه مناسب آن احتیاط کنند.

 

افرادی که به مواد موجود در شکلات حساسیت دارند:

افرادی که به مواد موجود در شکلات حساسیت دارند، نباید شکلات تلخ بخورند؛ زیرا مصرف این نوع شکلات می تواند باعث بروز علائم حساسیتی مانند آلرژی ها، ناراحتی های گوارشی یا رفتارهای غیرمنتظره شود.

برخی افراد به کاکائو ،لاکتوز شکرها یا دیگر مواد موجود در شکلات حساسیت دارند؛ بنابراین مصرف شکلات تلخ می تواند تأثیرات نامطلوبی روی سلامت آنها داشته باشد.

 

افرادی که مبتلا به میگرن هستند:

افرادی که مبتلا به میگرن هستند، باید در مصرف شکلات تلخ نیز احتیاط کنند. مصرف زیاد شکلات تلخ ممکن است علائم میگرنی را تشدید کند؛ زیرا حاوی موادی مانند کافئین و فنیل اتیل آمین است که می توانند سیستم عصبی تحریک کنند و حملات میگرن را شدت بدهند.

افراد مبتلا به میگرن بهتر است مصرف شکلات تلخ را به میزان مناسبی محدود کنند. همچنین می توانند از عوامل تحریک کننده میگرن مانند استرس و خواب ناکافی نیز پرهیز کنند تا علائم میگرن را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را

بهبود ببخشند.

 

چه شکلاتی و به چه مقدار استفاده کنیم؟

متاسفانه يکي از نگراني هایی که در مورد کاکائو وجود دارد، افزایش انواع تقلبی و غیر استاندارد آن در کشور است. این محصولات تقلبی از کاکائوي سالم و طبيعي تهيه نمي شوند و به علاوه روغن های بسيار نامرغوب برای توليد آنها به کار می رود. تولیدکنندگان این محصولات معمولا برای از بین بردن طعم و بوي بد روغن های  نامرغوب شان شکر فراوانی به این کاکائوها اضافه می کنند و همین شکر و روغن مي توانند زمینه ساز ابتلا به بسياری از بيماري ها شوند.

بنابراین هرچند که کاکائو یک ترکیب گياهی است و اصلا طعم شيرينی ندارد و مصرف متعادلش مي تواند مفید باشد، اما مصرف منظم انواع تقلبي و غیراستاندارد آن می تواند افراد را به دردسر بیندازد. با این حساب مشتریان پروپا قرص کاکائوي تلخ باید حواس شان باشد که محصولی را تهیه کنند که مورد تایید اداره نظارت بر مواد غذایی، آشاميدنی وزارت بهداشت و اداره استاندارد باشد.

بنابراین شما چه بخواهید شکلات تلخ داخلی بخريد و چه نوع خارجی آن را باید ببینید که آن محصول پروانه ساخت و مهر استاندارد و مجوز ورود و پخش در کشور را دارد یا نه و همیشه از انواع استاندارد با مارک های معتبر داخلی و خارجي استفاده کنید.

شاید برای تان جالب باشد بدانید طبق تحقیقی که در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط يکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تغذیه به کمک استاد راهنمایش انجام شده، معلوم شده بیمارانی که دچار بيماري های قلبی و عروقی يا چربي خون بالا هستند، اگر روزانه یک مقدار مشخص از شكلات تلخی با مارک معتبر را به صورت منظم مصرف کنند، تا حدودی چربی و قند خون شان کنترل می شود.

بنابراین تحقيقات مختلف داخلی و خارجی نشان مي دهند که مصرف به اندازه شکلات های تلخ می توانند به خاطر ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی که دارند در پیشگیری و بعضی وقت ها بهبود بيماري هایی مانند ناراحتی های قلبی يا چربی خون بالا مفید باشند.

برخي از خبرهایی که از گوشه و کنار در مورد خواص فراوان شکلات تلخ می شنویم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و نمی توانیم به آنها اطمینان کنیم. مثلا در برخی از خبرها آمده که مصرف روزانه 100 گرم از شکلات تلخ به مدت 15 تا 20 روز مي تواند باعث کاهش فشار خون و کنترل بیماری پرفشاری خون در افراد مبتلا به این بیماري باشد، در صورتی که این موضوع بیشتر می تواند جنبه خبری و تبلیغاتی داشته باشد.

اینکه شکلات تلخ مي تواند سطح چربي های نامناسب خون را پایین بیاورد و حتی قند خون را کنترل کند یا برای بيماری های  قلبی  عروقی مفيد باشد، مورد تایید همه متخصصان تغذیه است اما از آنجايي که تغذیه علم تعادل است ما حداکثر مصرف روزی ۳۰ تا ۴۰ گرم شکلات تلخ را به افراد توصیه می کنیم نه ۱۰۰ گرم.

 

 

برچسب ها: شکلات تلخ
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.