مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
فوائد و خواص گریپ فروت

فوائد و خواص گریپ فروت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 11 دی 1401 magfood.ir/25
فهرست مطالب

گریپ فروت یا نارنگو با نام انگلیسی grapefruit است . بعلت رویش تاوحتی ۱۲ عدد از این میوه با هم بر روی یک شاخه شبیه انگور , این نام را دارد و  از خانواده ی مرکبات است . پوستی زرد رنگ و گاهی سبز دارد . مزه ی ان ترش مایل به تلخ است . البته گاهی شیرین نیز می باشد . احتمالا گریپ فروت از پیوند پرتقال و دارابی بدست امده است .

در واقع ظاهر گریپ فروت شبیه پرتقال است ، اما گاهی به اندازه ی یک طالبی رشد می کند . درون طالبی گاه به رنگ های سفید ، صورتی و قرمز رشد می کند .

ترکیبات گریپ فروت :

در هر صد گرم گریپ فروت املاح ، ویتامین ها و ترکیبات زیر دیده می شود :

- ۴۲ کیلو کالری انرژی

- ۰/۱ گرم چربی و فاقد کلسترول و چربی اشباع است .

- ۱۳۵ میلی گرم پتاسیم

- ۱/۶ گرم فیبر خوراکی

- ۱۱ گرم کربوهیدرات

- پروتئین ۰/۸ گرم

- ویتامین   ۳۲/۸C  میلی گرم 

- ۲۲ میلی گرم کلسیم

- ۹ میلی گرم منیزیم 

- ۰/۱ میلی گرم آهن

- ۰/۱ میلی گرم ویتامین B 6 دارد .

همچنین  دارای قند پکتین و نوع صورتی ان انتی اکسیدانی به نام لیکوپن دارد . و فلاونوئیدی به نام نارژنین دارد . که خواص انتی اکسیدانی خاصی به ان می بخشد .

خواص گریپ فروت :

خاصیت آنتی اکسیدانی :

گریپ فروت دارای ویتامین C  فراوانی است و حدود یک سوم نیاز بدن به ویتامین C با ۱۰۰ گرم از این میوه تامین می شود . خود ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی خاصی در بدن دارد . علاوه بر این در بین میوه ها ان دسته از میوه ها که دارلی رنگ سرخ تری باشند خواص انتی اکسیدانی بارزتری دارند .  در گریپ فروت ان نوعی که تو سرخ تر است ، خاصیت انتی اکسیدانی قوی تری است ‌. این گونه ی گریپ فروت دارای لیکوپن بیشتر است که بعنوان انتی اکسیدان در بدن عمل می کند . همچنین دارای فلاونوئیدی به نام نارژنین است که نقش ویژه ای بعنوان انتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان هایی مانند پروستات و روده ی بزرگ دارد .

علاوه بر این مواد انتی اکسیدان در پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ها نقش به سزایی دارند .

کنترل فشار خون :

گریپ فروت در کاهش فشار خون برای افرادی که فشار بالا دارند مفید است . پتاسیم بالای گریپ فروت از عوانل موثر در کاهش فشار خون است . همچنین در گریپ فروت مقادیری کلسیم و منیزیم وجود دارد که هر دوی این عناصر از املاح مفید در کاهش فشار خون هستند . اما ن‌ته ی قابل توجه این است که به هیچ وجه نباید دارو های کاهنده ی فشار با گریپ فروت همزمان مصرف شوند مگر تحت نظر پزشک .

پاکسازی و دفع سموم :

گریپ فروت نقش یک پاکسازی کننده برای بدن دارد . مواد زائد و سمی بدن را دفع می کند . همچنین به بهبود عملکرد و کاهش بار کبدی کمک می کند . از این جهت در زیبایی و طراوت پوست نقش مهمی دارد .

کاهش کلسترول و سلامت سیستم قلبی :

گریپ فروت دارای فیبر محلولی به نام پکتین است که نقش مهمی در کاهش کلسترول خون دارد . بنابراین مصرف این میوه به نرمال شدن کلسترول خون کمک می کند . 

از جانب دیگر افزایش کلسترول در دیواره ی عروق از عوامل اسیب رسان به دیواره ی عروق است که زمینه ی گرفتگی عروق قلبی و به دنبال ان سکته ی قلبی را فراهم می کند . بنابراین سلامت قلب و سیستم عروقی بواسطه ی مصرف  فیبر محلول گریپ فروت امکان پذیر است .

بهبود عملکرد هورمون ها :

املاح و ویتامین ها و بطور کلی چیدمان ترویبات گریپ فروت که ان را طبیعت به ما هدیه داده است ، ان را دارای خاصیت نرمال کردن ترشح هورمون ها و جریان انزیم های گوارشی کرده است . مصرف گریپ فروت منجر به بهبود عملکرد و فعالیت دستگاه گوارشی می شود .

کمک به کاهش وزن :

ترکیبات و مواد خوراکی که دارای فیبر هستند در رژیم کاهش وزن موثر هستند . از جانب دیگر املاح و ویتامین های سرشار گریپ فروت به حفظ نشاط و شادابی بدن و سلامت  و زیبایی پوست در حین کاهش وزن کمک می کند . البته باید توجه داشت گریپ فروت از خانواده ی مرکبات است و افرادی که معده ی ضعیف و سیستم هضم و جذب قوی ندارند ، ممکن است مصرف این میوه برای شان اسیب رسان باشد . و میزان اسید معده و اشتهای کاذب را در این افراد افزایش دهد .

نشاط و شادابی پوست :

یکی از بزرگترین مسائل در زیبایی پوست حفظ انسجام و عدم شل شدن پوست و عضلات زیر آن است . از انجایی که کلاژن بافت اصلی تشکیل دهنده ی عضلات است و ویتامین C نقش اساسی در شکل گیری کلاژن دارد ، بنابراین مصرف گریپ فروت بعلت غنی بودن از ویتامین  C در زیبایی و طراوت پوست موثر است .

بهبود گردش خون :

گرفتگی عروق و بالا بودن میزان کلسترول عروق از عوامل مهم در نامناسب بودن گردش خون است . از انجایی که فیبر و ترکیبات گریپ فروت باعث نرمال شدن چربی خون می شود ، بنابراین منجر به جریان کافی و مناسب خون در شریان ها و خونرسانی کافی می شود .

سنگ کلیه :

 ترکیبات و مواد خوراکی که دارای ویتامین C بالایی هستند در جلوگیری از اشکیل بفضی از سنگ های کلیه موثر هستند . از انجایی که گریپ فروت ویتامین Cبالایی دارد و مصرف ۱۰۰ گرم از ان حدود یک سوم نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می کند ، در نتیجه مصرف ان در کاهش ابتلا به سنگ کلیه تاثیر دارد .

تقویت سیستم ایمنی :

یک سیستم ایمنی سالم و تقویت شده ، منجر به کاهش ابتلا به انواع بیماری های واگیردار شایع و در صورت ابتلا باعث بهبودی سریع تر می شود . در فصول سرد که زمان مصرف گریپ فروت می باشد ، بواسطه ی سطح بالای ویتامین C و همچنین املاحی چون کلسیم و اهن و خود ویتامین B 6 که در گریپ فروت وجود دارند ، کاهش ابتلا به سرماخوردگی و انفلونزا امکان پذیر است .

محدودیت مصرف  گریپ فروت :

- بیان شد که گریپ فروت دارای مقادیر فراوانی ویتامین C می باشد که در کاهش فشار خون موثر است . اما همزمانی مصرف دارو های کاهنده ی فشار خون و گریپ فروت بصورت روزانه می تواند خطر ساز باشد . بهتر است در چنین شرائطی حتما تحت نظر پزشک مصرف صورت گیرد .

- افرادی که مشکلات گوارشی ، زخم های گوارشی و سیستم هاضمه ی ضعیفی دارند ، حتما با مشورت پزشک گریپ فروت مصرف کنند .

- افراد دیابتی بعلت قند موجود در گریپ فروت در مصرف آن احتیاط داشته باشند و حتما طبق دستور پزشک استفاده نمایند .

طبع و مصلح گریپ فروت :

گریپ فروت بشدت تر است و سرد نیز می باشد . بنابراین مصرف آن به افراد سرد مزاج توصیه نمی شود .

مصلح ان زنجبیل ، زیره و اویشن و ادویه هلی گرم است .

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: گریپ فروت
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.