مجله خوراکی ها گروه های غذایی قند ها و چربی ها
کره بادام زمینی و خواص آن

کره بادام زمینی و خواص آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 24 بهمن 1401 magfood.ir/2j
فهرست مطالب

کره ی بادام زمینی یک خوراکی محبوب در بین بیش از ۱۳۱ کشور جهان است. شهرت این کره به علت خو اص و فواید ان است ‌. با وجود اختلاف نظرهای فراوان در مورد تاریخ بوجود امدن کره ی بادام زمینی چنین تصور می شود که حدود ۱۴۰ سال میش یعنی حدود ۱۸۸۰ میلادی توسط مارسلوس گیلمور ادسون کانادایی تولید شده است . 

در واقع کره ی بادام زمینی از بادام زمینی بو داده تهیه می شود . کره ی بادام زمینی با دارا بودن طعم خوشایند و خواص فراوان تغذیه ای یکی از مر طرفدار ترین خوراکی های دنیایت . وجود مقادیر زیادی پروتئین ، پتاسیم ، منیزیم و اسید های چرب تک غیر اشباع و ... ان را به یک خوراکی سالم ، مغذی و مقوی تبدیل کرده است . فوائد تغذیه ای کره ی بادام زمینی بسیار بیشتر از مضرات ان است . این کره بعنوان یک منبع خوب پروتئین گیاهی شناخته می شود و جهت تامین پروتئین افرادی که از طریق رژیم پروتئین کافی دریافت نمی کنند ، مفید است .

کره ی بادام زمینی سرشار از املاح و ویتامین های مختلف است . مقدار املاح و ترکیبات ۱۰۰ گرم کره ی بادام زمینی به شرح زیر است :

- اب ۱/۳ گرم

- پروتئین ۲۲/۲۱ گرم 

- انرژی ۵۹۸ کیلو کالری

- چربی ۵۱/۳۶ گرم

- کربوهیدرات ۲۲/۳۱ گرم

- فیبر ۵ گرم

- مس ۳۵ ٪

- - فولات ۱۵ ٪

- آهن ۶ ٪

- منیزیم ۱۰ ٪

- منگنز ۲۰٪

- پتاسیم ۴ ٪

- فسفر ۸ ٪

- سلنیوم ۴ ٪

- روی ۸ ٪

- ویتامین ۱۵E ٪

- پیریدوکسین : ۶٪

- پانتوتنیک اسید ۱۰ ٪

- نیاسین ۲۰ ٪

- تیامین ۱۵ ٪

کره ی بادام زمینی ویتامین های A و C را تامین نمی کند .

کربوهیدرات کره بادام زمینی :

میزان کربوهیدرات کره ی بادام زمینی  ناچیز و قابل توجه نیست . در ضمن همان مقدار اندک نیز از نوع کربوهیدرات پیچیده می باشد . این بدین معناست که این کربوهیدرات ها به آسانی جذب نمی شوند و قند خون را افزایش نمی دهند . جذب این کربوهیدرات های پیچیده بتدریج صورت می گیرد و یکباره قند خون را بالا نمی برد .

ترکیبات چربی بادام زمینی :

با وجودی که مقدار چربی موجود در بادام زمینی برای هر وعده نسبتا زیاد بنظر می اید ، ولی بیشتر چربی های بادام زمینی از نوع غیر اشباع هستند . اسید های چربی چون  اولئیک اسید ( مانند چربی زیتون است ووچربی های خون را اصلاح می کند . ) ، و لینولئیک اسید که منجر به عضله سازی و جلوگیری از توزیع و تجمع نامناسب چربی در بدن می کند .

همچنین بادام زمینی دارای چندین اسید چرب چند غیر اشباع است که این اسید ها عمدتا در سلامت قلب ، سیستم عصبی ، جلوگیری از گرفتگی عروق و خاصیت ضد التهابی نقش دارند .

پروتئین ها :

میزان پروتئین کره ی بادام زمینی بالاست . حدود ۲۵ ٪ وزنی ان را پروتئین تشکیل داده است .‌مصرف کره ی بادام زمینی به راحتی پروتیین خوبی را برای افراد تامین می کند و این جهت افرادی که محدودیت مصرف پروتئین حیوانی دارند مانند بیماران کلیوی و ... با نظارت پزشک می تواند مفید باشد .

پروتئین فقط جهت سنین رشد نیاز نیست. در سنین رشد و دوران بارداری و شیردهی بانوان، بالاترین نیاز به پروتئین وجود دارد. اما همه ی افراد برای بازسازی و سلامت بافت های بدن ، تعادل اسید و باز ، تقویت سیستم ایمنی و ... نیازمند به مصرف پروتئین روزانه در برنامهدی غذایی خود هستند. بنابراین توجه به تامین پروتئین در برنامه ی غذایی لازم و ضروری است.

املاح و ویتامین ها :

کره ی بادام زمینی نه تنها از نظر پروتئین قابل توجه است، بلکه املاح و ویتامین های فراوانی دارد که جهت تامین نیاز های روزانه به این مواد مفید است. ویتامین های خانواده ی B و املاحی چون روی، مس و ... اما باید توجه داشت که این کره دو ویتامین A و C را تامین نمی کند.

خواص کره ی بادام زمینی :

افزایش طول عمر :

هر عاملی که باعث کاهش سکته، سلامت عروق، کنترل فشار خون و... شود، باعث طول عمر و کاهش خطر مرگ می شود. کره ی بادام زمینی بعلت داشتن اسید های چرب ضروری و مفید داراب خاصیت ضد بیماری قلبی - عروقی، ضد گرفتگی عروق و همچنین مفید برای سلامت قلب و مغز می باشد. علاوه بر این وجود املاح مفیدی چون پتاسیم در کره ی بادام زمینی منجر به کنترل فشار خون که عامل سکته ی قلبی است می شود . عوانل انتی اکسیدانی و فیبر های مفید در کره ی بادام زمینی خاصیت سلامت بخشی ان را چندین برابر کرده است و مجموعه ترکیبات این کره باعث جلوگیری از بالا رفتن و اصلاح چربی های بد خون می شود و زمینه ی بروز سکته و گرفتگی عروق را  طرف می کند.

کمک به کاهش وزن :

انچه در یک رژیم کاهش وزن کمک کننده است احساس سیری و عدم احساس گرسنگی کاذب در طی روز است . ترکیباتی که در مواد خوراکی این حالت را ایجاد می کنند ، پروتئین و چربی هستند . کره ی بادام زمینی یک منبع تامین کننده ی پروتئین گیاهی است و از طرف دیگر دارای منابع مفید و مناسب اسید های چرب ، بویژه اسید های چرب غیر اشباع است که همراهی این دو جز باعث مفید بودن کره ی بادام زمینی در کاهش احساس گرسنگی می شود . البته در نصرف لین کره نباید زیاده روی ورد و حدود ۲ قاشق غذاخوری در روز کفایت می کند .

کاهش ابتلا به دیابت :

در یک تحقیق بر روی افرادی که احتمال و زمینه ی ژنتیکی بروز دیابت را داشتند نشان داد که مصرف ۳۱ گرم کره ی بادام زمینی یعنی چیزی حدود ۲ قاشق غذاخوری در روز میزان ابتلا و بروز دیابت را تا ۳۰ در صد کاهش می دهد . این خاصیت بعلت ترکیبات و املاح خاص موجود در بادام زمینی می باشد .

کنترل قند خون و توزیع انرژی :

مواد خوراکی که یکباره قند خون را بالا می برند و سرشار از قند های ساده می باشند ، منجر به افزایش قند خون و احساس گرسنگی کاذب در طی روز می شوند . کره ی بادام زمینی جز ان دسته از مواد خوراکی می باشد که باعث توزیع انرژی در طی روز می شود . یعنی یکباره تمام انرژی را در اختیار بدن قرار نمی دهد ، بلکه دفعتا و طی مراحلی این اتفاق می افتد . بنابراین در توزیع انرژی و تامین مناسب انرژی در طی روز اهمیت دارد .

حفظ سلامت و بهبود عملکرد مغز :

وجود اسید های چرب خاص غیر اشباع و املاح ویژه در یک ماده خوراکی ان را به یک عامل محافظت کننده از سیستم مغزی تبدیل می کند . چنین اسید های چربی نه تنها حافظ مغز و اعصاب هستند بلکه زمینه ی ابتلا به بسیاری از بیماری های مربوط به سیستم مغز و اعصاب مانند الزایمر و پارکینسون را نیز می گیرد . 

همچنین جهت بهبود حافظه و افزایش تمرکز و جلوگیری از فراموشی وجود این اسید های چرب کمک‌کننده است .

مقابله با استرس :

یکی از بهترین نکات جهت کنترل و غلبه ی استرس ، اصلاح ترکیبات خون است . بادام زمینی دارای ترکیبی به نام بتاسیتوسترول است که نه تنها میزان کلسترول خون را اصلاح می کند، بلکه وجود این ترکیب باعث می شود در شرایط استرس کنترل بهتری بر روی بدن داشته باشیم . چنین شرایطی برای یک ورزشکار بسیار سودمند و کمک کننده است و باعث بهبود عملکرد و کنترل بهتر بر روی سیستم عصبی در زمان مسابقات می شود بنابراین جز مواد خوراکی توصیه شده به ورزشکاران است . همچنین مصرف کره ی بادام زمینی برای سایر افراد نیز مر فایده است و منجر به بهبود شدایط در زمان بروز تنش و استرس می شود . همچنین کره ی با ام زمینی باعث تقویت سیستم ایمنی می شود که کارایی فرد را در شرایط بحرانی افزایش می دهد .

خاصیت انتی اکسیدانی :

وجود ترکیبات انتی اکسیدانی چون ویتامین های E و K که در بدن بعنوان یک انتی اکسیدان قوی عمل می کنند فواید فراوانی برای بدن دارد . مواد اکسیدان و اسیب رسان دائما باعث تخریب و اسیب به سلول ها و بافت های بدن می شوند که می تواند از یک التهاب کوچک تا یک سرطان پیشرفته را منجر شود . کره ی بادام زمینی دارای این ویتامین ها با خاصیت انتی اکسیدانی است و زمینه ی بروز بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها در روند رشد و فعالیت سلولی را می گیرد . همچنین مطالعات اثرمصرف این ماده را بر روی جلوگیری از وقوع اب مروارید ، الزایمر نشان داده اند . همچنین ویتامین K با اثرات انتی اکسیدانی و اثراتی که بر رشد و فعالیت طبیعی استخوان ها دارد در کنار کلسیم در کره ی بادام زمینی بع عواملی موثر در حفط و بهبود سلامت استخوان ها تبدیل شده اند .

کاهش زمینه ی ژنتیکی بروز چاقی :

بالاتر توضیح داده شد که همراهی پروتئین بالا با اسید های چرب تک غیر اشباع در کره ی بادام زمینی خاصیت سیر کنندگی بالایی به ان داده است . همچنین باعث کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری می شود . کره ی بادام زمینی بعلت داشتن ترکیبی به نام جنیستین اثر باز دارندگی بر روی ژن های مرتبط با چاقی دارد . کره ی بادام زمینی جلوی بروز و فعالیت لین زن را می گیرد ، زیرا در صورت بروز این ژن چربی ها در بدن ذخیره می شوند و این ژن محرک افزایش ذخیره سازی چربی در بدن و در نتیجه افزایش وزن و چاقی می باشد .

کمک به عضله سازی :

پروتئین و منیزیم دو فاکتور مهم و موثر در عضله سازی درست و اصولی می باشد . قدرت عضلات و عملکرد مناسب آنها را تقویت می کند ‌. ۲ قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی دارای ۱۰ ٪ نیاز روزانه به منیزیم و ۷ گرم پروتئین است که همزمانی مصرف این دو ترکییب کره ی بادام زمینی را به ماده ی مناسبی جهت عضله سازی و بهبود و تقویت عملکرد ان تبدیل کرده است .

کاهش خطر بیماری قلبی :

نسبت اسید های چرب غیر اشباع به اسید های چرب اشباع بعنوان فاکتوری جهت تصمیم گیری برای مصرف ان برای جلوگیری از وقوع بیماری های قلبی است . در کره ی بادام زمینی نسبت خوبی از اسید های چری تک غیر اشباع ، اسید های چرب چند غیر اشباع  (PUFA) وجود دارد که حامی سلامت قلب هستند . همچنین املاحی چون نیاسین ، منیزیم و ویتامین E خاصیت حفاظتی و سلامت بخشی کره ی بادام زمینی را چندین برابر کرده است . 

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ در فرانسه بر روی کره بادام زمینی یک ترکیب انتی اکسیدان خاص به نام رسوراترول در ان پیدا شد . اثر خاص این انتی اکسیدان بر کاهش التهاب فلبی و بهبود گردش خون سیستم قلبی است . همچنین فشار خون را که عامل محرک بیماری های قلبی است ، کاهش می دهد .

مراقبت در مصرف کره ی بادام زمینی :

الرژی به مصرف کره ی بادام زمینی یک حساسیت شایع در جهان است . حدود ۱٪ بزرگسالان و ۲٪ کودکان احتمال بروز واکنش های الرژیک دارند . دامنه ی بروز این علایم بسیار وسیع است و از علایم ساده تا بروز مرگ می تواند متفاوت باشد ‌ بدترین حالت ان بروز شوک انافیلاکسی است که با بروز بثورات پوستی ، کهیر ، خارش ، خس خس ، ضربان قلب سریع ، تورم صورت و زبان و گلو همراه است و در صورت عدم درمان منجر به مرگ می شود .

در بازار کره های بادام زمینی وجود دارند که ترکیبات روغنی نامناسب و شکر جهت بهبود طعم به ان اضافه شده است . بهتر است دقت شود و از چنین کره های بادام زمینی استفاده نشود ، زیرا خواص و فوائد ان را تغییر داده است و گاهی مضر می باشد .

نگهداری کره ی بادام زمینی :

از انجا که این‌محصول دارای هیچ تثبیت کننده ای نیست ، رو غن های موجود در کره ی بادام زمینی می توانند از مواد جامد ان جدا شوند و روی ان قرار بگیرند . این حالت برای این کره کاملا طبیعی است و نشانه ی خرابی آن نمی باشد . بهتر است قبل از مصرف ان را کاملا بهم بزنید .

بهتر است این کره در یخچال نگهداری شود زیرا ترکیبات اسید چرب فراوانی دارد که در سرما بهتر نگهداشته می شود . در مورد کره ی بادتم زمینی بینایی بهترین راه تشخیص خرابی ان است ، اگر سفت ، تیره و یا خشک شده باشد بهتر است ان را مصرف نکنید . همچنین اگر بو و عطر ان تغییر کند و نامطلوب باشد بهتر است بدون توجه به تاریخ مصرف ان را مصرف نکنید .

برچسب ها: کره بادام زمینی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.