مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
خواص شگفتانه ی کرفس

خواص شگفتانه ی کرفس

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 شهریور 1401 magfood.ir/4
فهرست مطالب

کرفس نوعی سبزی کم کالری است با میزان بالای فیبر و غنی از آنتی اکسیدان.در واقع یک ماده ی غذایی شگفت انگیز است با طیف گسترده ای از مزایا برای سلامتی است.یک مثل فرانسوی می گوید: اگر مردم خاصیت کرفس را می دانستند،تمام مزارع را به کاشتن آن اختصاص می دادند.و این حدیث زیبای پیامبر بزرگوار اسلام حجت دیگری است بر مفید بودن وضرورت توجه به مصرف کرفس. پیامبر اسلام (ص) می فرماید: کرفس بخورید که اگر چیزی عقل را زیاد کند همان است.
وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرده است نوعی از کرفس که در مناطق مدیترانه ای و خاورمیانه کشت می شود سرشار از ویتامین های AوB و فولات است ومواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم دارد و کاروتن و فلانوئیدهای کرفس نیز قابل توجه است. اخیرا در بسیاری از مراکز کاهش وزن آب کرفس مورد توجه ویژه قرار گرفته است. اما آنچه کرفس را دربین سبزیجات بسیار متمایز می کند خواص ویژه ی فیبر آن است که در ادامه به بیان مواردی از آن می پردازیم.نکته ی مورد توجه این است که زمانی که ما از آب کرفس استفاده می کنیم در واقع فیبر آنرا مصرف نمی کنیم و از بسیاری از منافع آن محروم می شویم، گرچه برای مصرف هر لیوان آب کرفس هزینه ی بالایی پرداخت کرده باشیم.چون فیبر اثر بالایی در کاهش اشتها و در نتیجه لاغری دارد، پس بهتر است تمام قسمت های آن مصرف شود.
آنچه در این مطلب مورد توجه است خواص ویژه ای است که با مصرف برگهای کرفس در کاهش قند خون حاصل می شود.


قند خون:
یک مطالعه در سال 2018 در عربستان انجام شد که اثرات برگ کرفس بر سطح گلوکز خون و سطح انسولین پلاسما در افراد مسن دیابتی بررسی شد.کاهش سطح گلوکز خون  قبل و بعد از غذا پس از درمان با برگ کرفس نشان می دهد که برگ کرفس می تواند یک خوراکی موثر در کنترل قند خون باشد.
در یک مطالعه ی دیگر نشان داده شده است که مقادیربالای ویتامین کا (K) از ابتلا به قند خون ودیابت جلوگیری می کند و کرفس منبع سرشار این ویتامین است. از جانب دیگر یک باکتری به نام هلیکو باکتر پیلوری در معده و دستگاه گوارش یافت میشود که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، اما مصرف کرtس می تواند باعث از بین رفتن این باکتری شود.


یبوست کودکان:
اگر کودک شما از یبوست رنج می برد یک راهکار، مصرف یک فنجان مخلوط آب کرفس و آب هویج است.


نقرس:
حتما می دانید که علت این بیماری تجمع نابجای اسید اوریک و نشستن آن بر روی مفاصل است. برای این بیماران مصرف تمام قسمت های کرفس در غذا و همینطور مصرف آب آن توصیه می شود.


غلظت خون:
افرادی که مبتلا به غلظت خون هستند یک قاشق مرباخوری از ترکیب رازیانه، انیسون، پونه و تخم کرفس را در یک لیوان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانند و با عسل مصرف کنند.


پارکینسون:
همانطور که در بالا ذکر کردیم طبق حدیث زیبای پیامبر اسلام، کرفس اثر ویژه ای بر روی مغز و سیستم عصبی دارد و از آنجا که در بیماری پارکینسون این سیستم درگیر است، مصرف روزانه دو لیوان آب کرفس به همراه مصرف میوه های انگور، خربزه، هویج، سیب و طالبی به درمان بیماری پارکینسون کمک میکند.

 
اضطراب:
پدر طب غربی، بقراط بیان کرده است که مصرف کرفس می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود. و این به دلیل وجود ریزمغذی هایی است که در کرفس وجود دارد ،از جمله منیزیم.


ضد التهاب:
مقدار بالای ویتامین C و سایر ترکیبات کرفس آن را گزینه ی مناسبی جهت کاهش التهاب و تورم کرده است.


سلامت قلب:
کرفس اثر ویژه ای در حفظ سلامت قلب و باز کردن عروق گرفته دارد. از جانب دیگر کرفس ترکیبی به نام فتالید دارد که باعث کاهش کلسترول بد و در نتیجه گرفتگی عروق و بیماری قلبی می شود.


سرطان:
مصرف آنتی اکسیدانها بعنوان یک عامل اصلی در جلوگیری از ابتلا به سرطان شناخته شده است. آب کرفس بعلت غنی بودن از ویتامین های َA،B،K، و C سرشار از آنتی اکسیدان است و ترکیبات دیگری با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند آپیژنین، تانن، کائمپرفول، فولیک اسید و اسید کوماریک دارد.


تقویت سیستم ایمنی:
بعلت غنی بودن کرفس از ویتامین های A و C نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارد.

***مصرف کرفس در بارداری ممنوع است و در دوران شیردهی مقدار اندکی میل شود.

  
 

برچسب ها: کرفس, قندخون
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.