مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
چرا به پروتئین نیاز داریم ؟

چرا به پروتئین نیاز داریم ؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 07 اسفند 1401 magfood.ir/2t
فهرست مطالب

پروتئین ها اجرهای ساختمان بدن شما را تشکیل می دهند . بدون پروتئین ها ، شما قادر نخواهید بود که سلول های بدن خود را جایگزین و یا ترمیم نمایید . یک مرد ۷۰ کیلو گرمی ، دارای حدود ۱۱ کیلوگرم پروتئین می باشد که تقریبا نیمی از ان ، در عضلات او وجود دارند .

پروتئین ها دارای استفاده های زیادی در بدن هستند . آنها قسمت مهمی از ساختمان بافت هایی مثل پوست و کلاژن هستند که در بافت همبندی مانند تاندون ها و لیگامان ها دیده می شوند . خون برای ساختن گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و بسیاری از اجزاء موحود در پلاسما به پروتئین ها نیاز دارد . سیستم ایمنی بدن نیز به پروتئین ها متکی می باشد و از پروتئین ها برای ساختن آنتی بادی ها ( پادتن ها ) و گلبول های سفیدی که با بیماری ها می جنگند ، استفاده می کند . آنزیم ها و بعضی از هورمون ها ( مثل هورمون انسولین ) از جنس پروتئین می باشند .

اگر رژیم غذایی شما به اندازه ی کافی انرژی نداشته باشد ، بدن شما در نهایت از نروتئین های کاربردی بدن ( یعنی پروتئین هایی که در ساختمان های ضروری بدن وجود دارند ) استفاده خواهند نمود و آنها را به انرژی تبدیل می کند . بدن شما می تواند در کوتاه مدت با کنبود پروتئین ، کنار بیاید . با این حال ، در و ضعیت هایی مثل جراحات ، عفونت ها ، سرطان ، دیابت کنترل نشده و گرسنگی طولانی مدت ، پروتئین های اساسی بدن از بین می روند . در چنین مواردی ، بدن شروع به از دست دادن عضلات می کند تا بدین طریق انرژی مورد نیاز خود را به دست بیاورد . اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند خطر جانی داشته باشد .

واحد های ساختاری پروتئین ها چیست ؟

پروتئین ها از واحدهای کوچکی به نام آمینو اسید یا اسید های آمینه ( Amino acids ) تشکیل شده اند . امینو اسید ها متشکل از کربن ، اکسیژن ، هیدروژن ، نیتروژن و گاهی گوگرد می باشند . تمام آمینو اسید ها دارای یک گروه آمینی و یک گروه اسیدی هستند و به یک اتم کربن متصل هستند . آمینو یک اصطلاح شیمیایی است که برای ترکیبن نیتروژن و هیدروژن در این اجزا گفته می شود .

گروه امینوی یک امینو اسید با گروه اسیدی از یک آمینو اسید دیگر اتصال یافته و تولید یک دی پپتید ( Dipeptide ) می نماید . این اتصال را اصطلاحا یک پیوند پپتیدی می نامند . وقتی بیشتر از دو آمینو اسید با یکدیگر پیوند یابند یک پلی پپتید ( Polypeptide ) ساخته می شود . اندازه و شکل هر پلی پپتیدی نوع و عملکرد پروتئین را مشخص می سازد . بعضی از پروتئین ها از چندین پلی پپتید ساخته می شوند  . هر موجودی دارای پروتیین خای خاص خودش می باشد . برای مثال پروتیین های عضله ی انسان با پروتئین های عضله ی گاو متفاوت می باشد .

پروتئین خورده شده چگونه در بدن مصرف می شود ؟

پروتئین ها بر اثر آنزیم های روده کوچک به آمینو اسید ها و پپتید های کوچکی تجزیه می شوند . پپتید های کوچک و آمینو اسید ها از طریق جربان خون به کبد می روند و در انجا از آنها استفاده می شود و یا اینکه به سایر سلول های بدن حمل می شوند . کبد مهم ترین محل سوخت و ساز ( متابولیسم ) پروتئین ها و آمینو اسید ها می باشد . آمینو اسید ها بطور شیمیایی تغییر می یابند تا بتوانند بعنوان انرژی مصرف شوند ، یا به اوره تبدیل شوند . ( شکلی که آنها می توانند از بدن دفع شوند ) و یا اینکه به آمینو اسید ها و یا پروتئین های دیگری تبدیل گردند ‌. تمام پروتئین های مورد نیاز بدن را می توان از این ۲۰ آمینو اسید مختلف ساخت ‌. بدن هر انسان می تواند بعضی از این آمینو اسید ها را از آمینو اسید های دیگر بسازد ، اما هشت آمینو اسید وجود دارد که بدن شما نمی تواند انها را بسازد و این هشت آمینو اسید باید در رژیم غذایی هر فرد وجود داشته باشد ‌. به این آمینو اسیدها ، " اسید های آمینه ی ضروری " می گویند . کودکان چون در سن رشد هستند به دو آمینو اسید ریگر نیز نیاز دارند .

منابع خوب پروتئین :

پروتئین ها در محصولات حیوانی مانند گوشت ، ماهی ، تخم‌مرغ ، شیر و لبنیات و نیز در غذاهای گیاهی مثل غلات و حبوبات وجود دارد . تمام منابع پروتئینی دارای بعضی از آمینو اسید های ضروری هستند اما مقادیر آنها متفاوت می باشد . بعضی از غذاها مثل شیر و تخم مرغ حاوی تقریبا مخلوطی ایده ال از آمینو اسیدها می باسند ، اما معمولا فاقد یک آمینو اسید ضروری بوده و یا اینکه آن را به مقادیر خیلی ناچیزی دارند . اهمیت زیادی دارد که در رژیم غذایی ما ، مخلوطی از چند منبع پروتئینی وجود داشته باشد تا مطمئن شویم که به اندازه ی کافی از تمام آمینو اسید های ضروری به بدن‌ما می رسد .

گوشت ، ماهی و لبنیات منابع خوب پروتئین هستند . منابع گیاهی پروتئینی شامل غلات ، نخود و لوبیا ، حبوبات و پاستا ( ماکارونی ) می باشند . غذاهای ذکر شده در زیر دارای ۶ گرم پروتئین هستند :

- ۲۰۰‌ میلی لیتر شیر پر چرب ( شیر کامل )

- یک عدد تخم مرغ متوسط

- شش قاشق غذاخوری لوبیای پخته

- ۲۰ گرم گوشت قرمز 

- ۲۵ گرم مرغ

- ۲۵ گرم‌پنیر 

- ۵۰ گرم‌پاستا ( ماکارونی )

نیاز کودکان به پروتئین ها :

کودکان برای اینکه رشد کافی داشته باشند نیاز به پروتئین اضافی دارند . نیاز متوسط تخمینی ( EAR ) یک شیر خوار ۴ تا ۶ ماهه بیشتر از دو برابر نیاز یک فرد بالغ است . بطوری که به ازاء هر کیلو گرم از وزن بدنش به ۱/۴ گرم پروتئین در روز نیاز دارد . تخمین زده می شود که بیشتر از ۴۰ ٪ پروتئینی که یک شیر خوار مصرف می کند باید از آمینو اسید های ضروری تشکیل شده باشد . این میزان در سنین بالاتر کاهش می یابد بطوری که در کودکان ۵ یا ۶ ساله به ۳۲ ٪ و در کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله به ۲۲ ٪ می رسد . در افراد بزرگسال باید ۱۱٪ پروتئینی که مصرف می کنند از آمینو اسید های ضروری تشکیل شده باشد .

دو آمینو اسید ضروری اضافی که کودکان نیاز دارند در همان منابع پروتئینی که سایر آمینو اسید های ضروری یافت می شوند وجود دارند . رژیم غذایی گیاهخواری که نه از گوشت و نه از محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و لبنیات استفاده نمی شود ، برای کودکان کم سن و در حال رشد مناسب نمی باشد .

نیاز گیاهخواران به پروتئین :

به شرطی که شما از برنامه های غذایی خاص و حساب شده ای استفاده کنید ، می توانید تمام آمینو اسید های ضروری و سایر مواد مغذی که به آنها نیاز دارید را بدون مصرف گوشت یا ماهی به دست آورید . برنامه های رژیم غذایی بر اساس آن نوع از غذاهایی که شما از ان پرهیز می کنید متفاوت می باشند . گروهی از گیاهخواران که به آنها اصطلاحا " گیاهخواران - شیر - تخم مرغ - ova- lacto - vegeterian )‌ گفته می شود ، به غیر از گیاهان ، از محصولات حیوانی مانند تخم مرغ ، شیر ، لبنیات و بخصوص پنیر استفاده می کنند . اما گروهی از گیاهخواران فقط از گیاهان در تغذیه ی خود استفاده می کنند که به آنها اصطلاحا " گیاهخوارن مطلق vegan " گفته می شود و در این افراد خیلی سخت است که مطمئن شویم تمام مواد مغذی را می توانند از طریق گیاهان به دست آورند اما قطعا این کار غیر ممکن‌نمی باشد .عاقلانه است که قبل از اینکه شروع به پیروی از رژیم های گیاه خواری نمایید ، اطلاعاتی در مورد چگونگی یک رژیم غذایی متعادل به دست آورید . 

اگر کودکان از رژیم های گیاهخواری استفاده می کنند ، اهمیت زیادی دارد که مطمئن باشید میزان دریافت پروتئین و انرژی کودکان به میزان کافی برای رشد می باشد . مشورت با یک متخصص تغذیه در این زمینه ضروری است .

نیاز پروتئین در دوران بارداری و شیردهی :

یک خانم باردار در یک روز به ۶ گرم پروتئین اضافه تر از نیاز در روز های عادی دارد . و این نیاز برای رشد فرزند است . این مقدار اضافی همچنین برای ایجاد بافت های اضافی در بدن این خانم نیز مصرف می شود . خانم های شیرده برای دوران شیردهی خوب و مناسب به پروتئین بیشتری نیاز دارند . 

مقدار نیاز پروتئین یک خانم در دوران شیردهای از زمان تولد نوزاد تا ۶ ماهگی نوزاد ۱۱ کگم در روز پروتئین بیشتر از زمان عادی است . و بعد از این مدت تا پایان شیردهی به ۸ گرم پروتئین اضافه در روز نیاز دارد . 

افرادی که رژیم گیاهخواری دارند باید در دوران بارداری و شیردهی حتما از مکمل ها استفاده کنند .

برچسب ها: پروتئین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.