مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه قطاب با شربت عسلی

طرز تهیه قطاب با شربت عسلی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 06 آبان 1402 magfood.ir/6I
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 250 گرم
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
روغن مایع 60 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
ماست 100 گرم
پودر بادام 250 گرم
- مواد میانی
پودر شکر 120 گرم
- مواد میانی
پودر هل سبز 1 قاشق سوپ خوری
- مواد میانی
گلاب
جایگزین
- سفیده تخم مرغ
1 قاشق سوپ خوری
- مواد میانی

طرز تهیه

قطاب یکی از خوشمزه‌ ترین شیرینی‌های استان یزد در ایران است. این قطاب های دستی پر از بادام هستند که با پودر قند، هل و گلاب مخلوط می شوند. این قطاب شیرین، معطر، لذیذ و با چای فوق العاده خوشمزه است. قطاب با انواع روش های مختلف درست میشود و بخی از روش های دیگر ممکن است حاوی مواد اولیه دیگری باشند. اما این رسپی کاملا امتحان شده و خوشمزه است. قطاب یکی از 3 نوع شیرینی مشهور شهر یزد است که شهر یزد در تولید آن شهرت دارد. یزد ازشهر های باستانی است که زمانی مزکز آیین زرتشتی بوده و امروزه نیز به خاطر معماری سنتی و دیرینه اش، شیرینی های مشهوری دارد. قناد های یزدی راز پخت این شیرینی خوشمزه را مخفی میکنند و بسیاری از آنها آن را به نسل های بعدی منتقل میکنند. باقلوا و پشمک از دیگر شیرینی های مشهور شهر یزد است که هر دو بسیار خوشمزه و پر طرفدار هستند. قطاب را در آستانه سال نوی ایرانی میپزند! بنابراین من دسته ای از شیرینی های ایرانی مورد علاقه ام را درست می کنم که قطاب بر همه ی آنها ارجحیت دارد. قطاب یک شیرینی سنتی ایرانی است که در هر زمان از سال درست می‌شود، اما در جشن‌های سال نو پخت آن بسیار لذت‌بخشتر است. چون یکی از مواردی است که برای مهمانان مان سرو می کنیم.

تاریخ و پیدایش قطاب

قطاب یک شیرینی سنتی ایرانی است که قرن هاست از آن لذت می برند. اعتقاد بر این است که ریشه آن به ایران باستان باز می گردد، جایی که مناسبت ها و جشن های خاص خودش را دارد. این شیرینی به دلیل شکل هلالی آن نامگذاری شده است، زیرا «قطاب» از کلمه فارسی «قطب» به معنای «بستن» گرفته شده است.
منشأ دقیق قطاب مشخص نیست، اما گمان می‌رود که منشأ آن شهر یزد در مرکز ایران باشد که به شیرینی‌های سنتی ایرانی معروف است. قطاب به طور سنتی با پر کردن گردو و بادام آسیاب شده، مخلوط با شکر و ادویه هایی مانند هل، دارچین و گلاب درست می شد. خمیر را با آرد، روغن و مقدار کمی ماست درست می کردند که به شیرینی بافت پوسته پوسته می داد.
قطاب نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان نیز یک شیرینی پرطرفدار بود که به «غطا» معروف بود. با گذشت زمان، دستور العمل قطاب تکامل یافته است و انواع جدیدی از جمله قطاب پر شده با خرما یا ترکیبی از آجیل و عسل ظاهر شده است.
امروزه قطاب به عنوان یک شیرینی محبوب در ایران باقی مانده است و معمولاً در مناسبت های خاص مانند عروسی ها، مراسم مذهبی و اعیاد سرو می شود. این شیرینی همچنین در نانوایی ها و شیرینی فروشی های سراسر کشور موجود است و سوغاتی محبوب برای بازدیدکنندگان از ایران است. حالا به سراغ دستور این قطاب خوشمزه میرویم.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.در ابتدا، در ظرف مناسبی ماست وبکینگ پودر را با هم مخلوط کرده، تا یکدست شود.

3.سپس زرده تخم مرغ و روغن آبکرده را به آن اضافه نموده و کاملا مخلوط کید.(مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا قطاب شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

4.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و به تدریج آن را به این ترکیب اضافه نمایید و مخلوط کنید تا خمیر یک دست و یکنواختی به عمل آید.(الک کردن برای این است که هوادهی در آرد ایجاد شود و اکسیژن بیشتری به آرد بدهیم تا آرد سبک تر شده و کیفیت شیرینی ارتقا یابد.)

5.حالا روی ظرف خمیری را سلفون کشیده یا در پلاستیک فریزر، به مدت 1 تا 2 ساعت در جای خنک در دمای اتاق و یا در یخچال استراحت دهید.

6.در همین حین به سراغ آماده سازی مواد میانی قطاب میرویم.

7. برای تهیه مواد میانی کاسه مناسبی برداشته،، پودر بادام، پودر شکر و هل را مخلوط کرده و کمی گلاب به آن بیفزائید تا منسجم شود.

8.حدود یک ربع مانده به پایان زمان استراحت خمیر، فر را با دمای 150درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

9.حالا سطح میز کار خود را آرد پاشی کرده و خمیر را روی میز به ضخامت 3 تا 4 میلیمتر با وردنه باز کرده و با قالب گرد به قطر 6 سانتیمتر قالب بزنید.

10.بعد، از مواد میانی که از قبل آماده کرده بودیم به اندازه یک قاشق سوپخوری در مرکز خمیر گذاشته و خمیر را تا کرده تا دو طرف آن بهم بچسبند، بعد با دست آن را فرم داده و به هم بپیچید. میتوانید، از یک چنگال برای چین دادن لبه های خمیر استفاده کنید تا داخل خمیر را دوبرابر ببندید. برای این کار، یک تکه کوچک از لبه آن را کمی بیرون بکشید (مراقب باشید خمیر پاره نشود) و به سمت شیرینی تا بزنید، از یک طرف شروع کنید و از طرف مقابل به پایان برسانید.

11.زمانیکه همه ی شیرینی ها، یک دست و یک شکل شدند، آنها را داخل سینی فر قرار دهید و اجازه دهید تا پخته شوند.( در ضمن سپس سینی را در طبقه بالاتر از وسط قرار دهید و اجازه دهید، روی شیرینی‌ها کاملا طلایی شود.)

دمای فر

- برای فر برقی دمای ۱۶۰ درجه، طبقه بالا و المنت پایین روشن باشد، حدود 12 تا 15 دقیقه بمانند تا پخته شوند.
- برای فر گازی دمای ۱۷۰ درجه، طبقه بالا، و المنت پایین روشن، حدود 12 تا 15 دقیقه.

12.در آخر به مدت 5 دقیقه در شربت عسلی ولرم قرار دهید و سپس مصرف نمایید.

طرز تهیه شربت عسلی

- در ابتدا باید آب را روی حرارت قرار دهید، سپس شکر، عسل و آب را بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد، در آخر گلاب را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید.

13.وقتی به اندازه کافی خنک شدند (اما هنوز گرم هستند)، دو طرف آنها را پسته و گلبرگ گل رز بپاشید.

نحوه نگهداری

قطاب بادام را بهتر است بلافاصله سرو کنید، اما می‌توان آن‌ها را برای چند روز در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کرد.
 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی قطاب
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.