مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
خواص هسته ی خرما

خواص هسته ی خرما

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 11 خرداد 1402 magfood.ir/3p
فهرست مطالب

همه می دانیم که خرما کاربردها و فواید زیادی

از جمله کاهش کلسترول خون ، کمک به حافظه ، سیستم عصبی و حفظ سلامت قلب و جلوگیری از کم خونی دارد . علاوه بر خاصیت های شگفت انگیز خرما محصولات جانبی خرما مثل هسته خرما و شیره خرما خاصیت هایی دارند که اگاهی از انها و استفاده در رژیم غذایی بسیار مفید و سودمند است . هسته ی خرما که حدود ۱۵ درصد از وزن کل خرمای رسیده را تشکیل میدهد ، محصول جانبی میوه خرماست وعمدتا در خاورمیانه به ویژه امارات متحده عربی تولید می شود . از انجایی که توجه شایانی به استفاده از هسته ی خرما نمی شود ، قصد داریم در این مقاله به بررسی خواص هسته ی خرما بپردازیم تا انگیزه ای شود برای بهره گیری بیشتر از خواص هسته ی خرما .
 

هسته خرما و خواص آن

هسته خرما به طور میانگین حدود ۶ تا ۱۲ درصد از وزن کل خرما را شامل می شود و میزان درصد وزنی آن نسبت به خود خرما با توجه به نوع خرما ، محل کشت و نحوه ی نگهداری آن متفاوت می باشد . به زبان ساده  از هر ۱۰۰۰ گرم خرما چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم وزن هسته خرما است .

ترکیبات هسته ی خرما :

هر هسته خرما بطور میانگین دارای

۸۳-۸۱ کربوهیدرات

 ۱۲/۶۷-۱۰/۱۹ روغن هسته خرما

۵-۶/۳ پروتئین می باشد .

آنالیز مواد معدنی موجود در هسته خرما حاکی از وجود مقادیر قابل توجهی پتاسیم ، فسفر ، کلسیم و سدیم می باشد البته سایر مواد معدنی دیگر مانند آهن ، منگنز ، روی و مس نیز در هسته خرما وجود دارد . وجود مقدار کم فیتیک اسید در هسته خرما نیز مزیت آن نسبت به سبوس غلات می باشد .

خصوصیات درمانی هسته ی خرما :

کمک به کنترل قند خون :

 

پودر هسته ی خرما بخصوص دم کرده قهوه ی هسته ی خرما برای کنترل قند خون و دیابت بسیار مفید است . این پودر خارق العاده خاصیت تولید و افزایش انسولین دارد و در کاهش قند خون موثر است برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا ، مصرف دم کرده ی  قهوه ی هسته ی خرما به صورت روزانه توصیه می شود .

خاصیت  ضد میکروبی قوی هسته ی خرما :

عصاره ی  هسته ی خرما خاصیت بازدارندگی جهت رشد بسیاری از باکتری ها و ویروس های عفونت زا را دارا می باشد و خاصیت ضد میکروبی هسته خرما در مقابل رشد بسیاری از سویه های میکروبی از استافیلو کو کوس باسیلوس حمله اشرشیاکلی اورئوس ، پروتئوس ولگاریس و سوبتیلیس مثبت ارزیابی شده است .

در یک تحقیق بررسی عصاره استونی و اتانولی میوه ی خرما هیچ هیچ گونه اثر ضدباکتریایی علیه استافیلوکوکوس نداشت در حالی که هسته ی خرما اثر مهارکنندگی نسبتاً خوبی علیه استافیلوکو کو س از خود نشان داد . بر اساس این تحقیق پیشنهاد شد تا از آن بعنوان جایگزین مناسب آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری ها استفاده شود .

 

خاصیت ضد سرطانی هسته ی خرما به علت مقادیر بالا ی آنتی اکسیدانی ان ،

هسته های خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه ایی در مهار رادیکال های آزاد بدن و پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمان DNA که واحد ژنتیکی هر سلول است دارند .

تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که دانه ی هسته ی خرمای ایرانی نسبت به سایر دانه های خرما دارای درصد

شگفت انگیزی آنتی اکسیدان است . خاصیت آنتی اکسیدانی یکی از مهمترین خواص هسته ی خرما ایران به شمار می آید .

کمک به حفظ سلامت پوست و مو :

روغن هسته ی خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس موها جلوگیری می کند پیرامون خواص درمانی روغن هسته ی خرما مطالعات و تحقیقات زیادی صورت گرفته است  که اثرات مثبت استفاده از هسته ی خرما که بصورت پودر قهوه تهیه شده است بر رشد و زیبایی مو به اثبات رسیده است .

 کاهش فشار خون و چربی خون :

افزایش نا متعادل بعضی از لیپومروتئین ها باعث افزایش چربی خون می شود . فیبر بالای موجود در هسته خرما سبب کاهش لیپوپروتئین ها ی مضر مانند LDK در خون می شود  و در نتیجه کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون را به همراه دارد .

تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد

سیستم عصبی :

وجود املاح معدنی در یک ماده ی غذایی باعث تاثیر بسزای ان در تقویت سیستم ایمنی می شود . دانه های خرما مقادير مناسبی مواد معدنی ( مانند : روی ( Zn) ، کلسیم ( Ca )‌ ، پتاسیم ( K ) و سدیم ( Na )  می باشند که سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می شود .

بهبود هضم غذا و کارایی سیستم

گوارش :

انچه باعث عملکرد درست و مناسب سیستم گوارش می شود وجود مقداری فیبر در غذای روزانه است .خرمای کبکاب و هسته ی خرما دارای مقدار قابل توجهی فیبر غذایی هستند که  در تسهیل هضم و گوارش غذا مفید هستند . از طرفی قهوه ی هسته ی خرما در درمان اختلالات دستگاه گوارش به ویژه اسهال مزمن موثر است و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و باکتری های مضر وارد شده به دستگاه گوارش را از بین می برد .

 پیشگیری از سنگ کلیه و آسیب کبدی :

 

هسته ی خرما حاوی چندین ترکیب  است که دارای خواصی مشابه دارو می باشد .یکی از آنها مانند کورتیکو استروئید ها عمل می کند  و برای درمان اختلالات کلیه و التهاب  مثانه  و بیماری های عفونی استفاده می شود . مشتقات این دانه ی شگفت انگیز خاصیت خردکنندگی دارد و به شکستن و خرد شدن سنگ کلیه کمک می کند . بذر خرما مملو از پرو انتوسیانیدین که به فرد  در جلوگیری از آسیب کبد و کلیه کمک می کند و از مسمومیت کبدی محافظت می کند . این اثر محافظتی کبدی ممکن است به فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داده

شود .ترکیبات پروانتی سیانیدین هسته ی خرما محافط کبد و کلیه است .

 

جلوگیری از سفیدی زودرس مو :

خرما سرشار از ویتامین هایی است که به محافظت در برابر از بین رفتن رنگدانه ها ی موکمک می کند . دو مورد آن مس و اسید پانتوتنیک از خانواده ی ویتامین (B) هست که به تحریک تولید رنگدانه های مو  کمک می کند . رنگ مو با توجه به مقدار ملانین موجود در رشته ها تعیین میشود . با افزایش سن بدن ما ملانین کمتری تولید میکند و موهای ما خاکستری میشود . درست است  که نمی توانیم پیری را معکوس کنیم ، اما می توانیم بدنمان را به تولید ملانین کافی با خوردن غذا و استفاده از محصولاتی که به طور طبیعی سرشار از مس و اسید پانتوتنیک هستند مثل  دانه ی خرما تشویق کنیم .

تامین ضخامت مناسب و متعادل مو :

کم پشتی موها مربوط به بخش طبیعی از پیر‌شدن است و ریزش مو در اثر عوامل زیادی ایجاد میشود . وقتی سلول های ما انرژی کافی تولید نمی‌کنند ،  تمام اعضای بدن از جمله فولیکول های مو پیر می شوند و  در نتیجه رشد مو کند میشود  و ریزش مو به زودی آغاز می شود . وقتی این اتفاق می افتد برای جلوگیری از بدتر شدن ریزش مو  به ویتامین و اسیدهای آمینه نیاز است .

پودر هسته ی  خرما حاوی اسید آمینه و ریبوفلاوین  ، ویتامین (B۲ ) ی بالایی است که میتواند ریزش مو را به طور موثر کنترل کند . اسید آمینه در تولید کراتین ، پروتئین مسئول تقویت فولیکول ها است  و افزایش کشش مو ضروری است . از طرف ، دیگر ریبوفلاوین نقش مهمی در تولید انرژی و بازیابی عملکرد و توسعه سلول دارد .

پودر هسته ی خرما بخاطر ریبوفلاوین و لسید آمینه ی بالا باعث افزلیش ضخامت مو می شود .

حفظ  رطوبت مناسب تار های مو :

پودر هسته ی  خرما جدا از جلوگیری از شوره ی سر و پوسته ی سر به دلیل مزایای مرطوب کنندگی هم برای تقویت مو  استفاده می شود .  اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۹ موجود در پودر هسته ی خرما ،  به کنترل ریزش آب کمک می کند .‌ بنابراین رطوبت مو سالم می ماند و فولیکول ها  در وضعیت مناسب رشدی حفظ می شوند . برای احیای موهای خشک و شکننده توصیه می شود  از محصولات مراقبت از موی ساخته شده با هسته ی  خرما استفاده کنید .

خاصیت ضد ویروسی هسته ی خرما :

دانه ی خرما به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر ویروس های مختلف بیماری زای انسانی عمل می کند و می تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از انواع عفونت های ویروسی مفید باشد . یکی از مهمترین خواص هسته ی خرما ، بهبود زخم هاست . زخم های معمولی یا زخم های چرکی با هسته خرما درمان می شوند . برای این کار هسته ی میوه  ی خرما رو می سوزانند  و بعد از خنک شدن نزدیک محل زخم خوردش می کنند

که این کار باعث بهبود زخم می شود .

 دفع سنگ کلیه و مثانه :

دفع سنگ کلیه یکی دیگه از خواص فوق العاده هسته خرما است . افرادی که از سنگ کلیه یا سنگ مثانه رنج می برند میتوانند از دمنوش هسته ی خرما بهره مند شوند . برای این منظور ، چند تا هسته ی خرما را خرد کنند و با آب بجوشانند و  روزی دوبار میل کنند .

مفید در دوران بارداری :

دوران بارداری یک دوران حساس است که احتمال ابتلا به یکسری بیماری ها افزایش پیدا می کند .  هسته ی خرما نه تنها باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار نیز  می شود و یک تقویت کننده ی مناسب لین دوران است . خانم های باردار

بهتراست در هفته چندین بار پودر هسته خرما میل کنند تا از خواص ان در دوران بارداری و سپس دوران شیر دهی بهره مند شوند .

هسته خرما مناسب افراد حساس :

همان طور که گفته شد از هسته خرما می توان به جای قهوه استفاده نمود که نه تنها خواص بیشتری دارد ، بلکه برای کسانی که به کافئین حساسیت دارند و دچار عدم تحمل کافئین هستند یا به رفلاکس معده مبتلا هستند می تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد .

 پودر هسته خرما و سلامت قلب :

گفتیم که مصرف آب انار و خرمای بدون هسته در کاهش خطر حمله قلبی بسیار مؤثر است . هسته ی خرما که آسیاب شده و به پودر هسته خرما و به خمیر تبدیل می شود اثر این ترکیب را به مراتب بیشتر می‌کند . آزمایش روی موش ها نشان داده است که ترکیب سه گانه ی ، انار ، خرما و هسته ی خرما بیشترین تأثیر را در جلوگیری از تصلب شرائین  وگرفتگی عروق قلبی دارد و تنش اکسیداتیو در دیواره شریان را پایین آورده و به ۳۳ درصد می رساند . این ترکیب همچنین با کم کردن کلسترول موجود در شریان آن را به ۲۸ درصد می رساند .

شما می توانید هسته خرما را به صورت پودر مصرف کنید یا آن را دم کرده و بنوشید و از این راه به سلامت قلب خود کمک کنید.

سلامت رگ های قلب با پودر هسته ی خرما :

خرما دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی است. این مواد اثرات ضد آتروژنیک داشته و به جلوگیری از انسداد سرخرگ ها کمک می کند . خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می تواند حفاظت بیشتری از شریان ها انجام دهند .

روغن هسته خرما دارای کلسترول بسیار کمی است . روغن هسته خرما انواع ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامتی مفید است را دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای بیماران قلبی و عروقی توصیه می شود .

 سرمه هسته خرما و تقویت مژه

سرمه خرما به دوره پروتئود ناستیک یعنی ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد . مورخ ها شواهدی در مورد استفاده از سرمه خرما برای زیبایی چشم در روم و یونان باستان پیدا کردند . ظاهرا خانم ها همان موقع هم جهت زیبا تر کردن چشمان خود از سرمه استفاده میکردند . البته ی سرمه های طبیعی ماندد سرمه ی هسته خرما . سرمه ی هسته خرما به رشد مژه کمک می کند . مردم حتی امروزه هم از سرمه هسته خرما برای چشم استفاده میکنند. هسته خرمای سوخته شده باعث تقویت مو و مژه می شود و برندهای زیادی در تلاش هستند این سنت را حفظ کنند و سرمه ی هسته خرما تولید کنند . همچنین عطاری ها و متخصصین طب سنتی هم سرمه ی  هسته خرما رو توصیه می کنند پس می توانیم بگوییم در هر دو صورت صنعتی و سنتی می توانیم از هسته ی خرما به عنوان سرمه بهره مند شویم .

 

طرز تهیه ی پودر خرما در خانه

دانه های خرما رو بشورید و بذارید کاملا خشک بشوند . بسته به محل زندگی شما ممکنه خشک شدنش ۳روز طول بکشد . بعد از خشک شدن کامل ،  دانه های خرما رو خرد کنید و مثل دانه های قهوه استفاده کنید .

چطوری شربت بذر خرما را درخانه درست کنیم؟

جهت تهیه ی این شربت دانه های خرما را بشویید و به مدت ۲۴ ساعت در اب بگذارید تا خیس بخورد ، بعد ان را  با کمی آب خرد کنید . و جهت تهیه ی شربت استفاده نمایید .

 

مضرات هسته خرما

مضرات خرما زمانی به وجود می آید که در مصرف آن افراط کنید و مثلا در روز ۱۰ خرما یا بیشتر میل کنید ، ( البته جهت تهیه ی هسته ی خرما ) افرادی که لوزالمعده حساس دارند و کسانی که دیابت در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر هسته خرما استفاده کنند.  طبع قهوه ی خرما گرم است و در افرادی که مزاج گرم دارند باعث ایجاد حساسیت و جوش می شود.

همچنین مصرف پودر هسته ی خرما و دمنوش هسته ی خرما در برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند و ممکن است موجب خارش و قرمز شدن پوست و ... شود .

 

برچسب ها: هسته, خرما, هسته خرما
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.