مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین (۴)

دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین (۴)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3J
فهرست مطالب

با مراجعه به سه مقاله ی قبلی توضیحات فراوانی در مورد فوائد املاح و ویتامین ها قابل مطالعه است . در این مقاله به بررسی قسمت نهایی املاح و ویتامین ها می پردازیم .

● مشکل کمبود کلسیم اغلب با بی خوابی ظاهر می شود ، که شکل دیگری از عدم امکان ارام سازی اعصاب محسوب می شود . اگر مقدار خوراک کلسیم در رژیم های غذایی کافی بود زیان قرص های خواب اور به طور گسترده  کم می گردید . این مسئله را کاملاً جدی تلقی کنید زیرا کلسیم اعصاب را آرام می سازد و می تواند زمینه خواب شیرین و راحت را در پی داشته  باشد . به همین دلیل است که نوشیدن شیر گرم پیش از 

رفتن به رختخواب توصیه می شود . مکمل های قرص کلسیم را قرص لالایی می نامند . یک سال

پیش از شروع عادت ماهانه مقدار کلسیم خون در دختران ، جوان چنان به طور غیر عادی کاهش می یابد که ممکن است فوق العاده عصبی و دچار بی خوابی و فساد دندان ها شوند و همچنین به قدری زود رنج می شوند که تقریباً زندگی و معاشرت با آنان غیر ممکن می گردد . در این گونه مواقع نوشیدن روزانه یک لیتر شیر به همراه منیزیوم و دیگر منابع معدنی مورد نیاز ، می تواند باعث آرامش و بهبود شخصیت این دختران

 جوان شود .

● مقدار کلسیم خون هر زن متناسب با فعالیت تخمدان ها می باشد . یک هفته قبل از آغاز دوره ی  پریود مقدار کلسیم خون خانم ها چنان کاهش می یابد که باعث تنش عصبی و زود رنجی و شاید موجب افسردگی گردد و در هنگام شروع دوره ی  پریود بار دیگر کلسیم خون دچار افت و کاهش می گردد به طوری که اغلب باعث گر گرفتگی جدار عضلانی زهدان می شود . این حالت در دوران بلوغ از شدت بیشتری برخوردار می باشد . در چنین موقعیتی قبل از آغاز و تا پایان دورهٔ پریود و خصوصاً در زمان گرفتگی عضلانی ناشی از دوره پریود باید به طور مرتب و شاید هم ساعت به ساعت از منابع و مواد غذایی دارای کلسیم به مقدار بیشتر استفاده نمود . یعنی مصرف کلسیم به مقدار قابل توجهی باید افزایش یابد.

●  در دوران یائسگی فقدان هورمون های تخمدانی باعث کاهش کلسیم و شکل گیری مشکلات و عوارض ناشی از کمبود این عنصر بسیار مهم می شود . لذا برای جلوگیری از عواقب نامطلوب ، معمولاً خانم ها باید کلسیم را به مقدار بیشتری در رژیم غذایی خود لحاظ نمایند . زیرا این عمل اقدامی لازم برای تامین و جذب کلسیم در خون خواهد بود و از اتلاف آن از راه کلیه جلوگیری می کند . البته اگر این پیش بینی ها و رژیم غذایی سرشار از کلسیم افزایش یابد ،  خانم های یائسه دیگر به زود رنجی ، گر گرفتگی ، تعریق شبانه ، گرفتگی عضلات ساق پا و افسردگی روحی مبتلا نخواهند شد . یعنی با افزایش مصرف کلسیم می توانند از لذت و آرامش در طول زندگی بهره جسته و این ایام را به خوبی سپری نمایند .

● یکی از دلایل مهم برای خوردن کلسیم کافی این است که کلسیم برای لخته شدن خون ضروری می باشد ، نیاز بدن به کلسیم برای لخته شدن خون به ویژه هنگام تصادف می تواند تعیین کننده باشد ، یعنی مصرف کلسیم مساوی است با حرکت و زندگی در هنگام تصادف .

● کلسیم ،  نفوذپذیری جدار سلولی را کاهش می دهد و به همین سبب می تواند از ورود مواد زیان بخشی چون الرژی زاها و ویروس ها به درون سلول ها جلوگیری نماید .

● اغلب هنگام ساختن پنیر کلسیم از دست می رود . دوغ کره گرفته بر اثر وجود مقداری خامه حاوی کلسیم کمتری می باشد و شیر پس از چرخ کشت شده که شیر بی چربی از آن تهیه می شود منبع بسیار عالی کلسیم به شمار می رود .

● هرگاه در رژیم غذایی بیش از حد از منابع غذایی فسفر دار استفاده شود ، مقدار عمده ای از کلسیم موجود از راه ادرار دفع می شود . لذا مطلوب آن است که در ازای مصرف فسفر به میزان ۲ برابر کلسیم مورد مصرف قرار گیرد . در حالی که عموماً مردم ۱۰ برابر کلسیم ، فسفر   مصرف می کنند .

_ فسفر موجود در ۱۰۰ گرم گوشت گاو ۲۰۸ میلی گرم و کلسیم ۱۳ میلی گرم است .

_ فسفر موجود در ۱۰۰ گرم تخم مرغ پخته ۱۷۲/۱ میلی گرم و کلسیم ۵۰ میلی گرم است .

_ فسفر موجود در ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند سردست با چربی کباب شده ۱۹۷/۶ میلی گرم و کلسیم ۱۸/۸۲ میلی گرم است .

● آب نبات و سایر مواد قندی _ نشاسته ای متراکم که ترشح شدید شیره های هضمی قلیایی را تحریک می کند و یا هر ماده قلیایی دیگر که باعث خنثی بودن اسید معده می شود جذب کلسیم را کاهش داده و یا از ان جلوگیری می

نمایند .

● منیزیوم  ماده ی مغذی دیگری است که همانند کلسیم از اعصاب حفاظت می نماید . کاهش 

منیزیم به مقدار اندک انسان را زودرنج ،  عصبانی ،  حساس در برابر صدا فوق العاده نا آرام نگران و ستیزه جو می کند  . و هرگاه میزان کمبود شدت و تداوم یابد به انقباض عضلانی ناگهانی و کوتاه مدت ، رعشه ، بی نظمی نبض ،  بی خوابی ، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات ساق پا مبتلا می شوند و دست ها چنان دچار لرزش می شود که خط شخص را کاملاً ناخوانا می سازد و اگر بر شدت کمبود افزوده شود مغز تحت تأثیر قرار گرفته.  ابهام فکری ،  اشفتگی ذهنی ، عدم تشخیص زمان و مکان افسردگی آشکار و حتی هجوم افکار ترسناک بر اثر فقدان ماده ی مغذی

 به وجود می آید .

● تشخیص کمبود منیزیوم بسیار دشوار می.باشد زیرا این ماده مغذی به طور عمده در درون سلول 

ها تمرکز پیدا می کند . مقدار موجودی آن در پلاسمای خون هم بسیار کم دستخوش تـغییر می شود .افرادی که   داروهای مدرّ یا آنتی بیوتیک مصرف کرده اند یا کسانی که به رعشه ، ضعف عضلانی یا انقباض عضلانی غیر ارادی و دراز مدت ،  صرع ،  اسهال ،دیابت التهاب ،کلیوی جنون و یا برخی از این بیماری ها به طور توأم مبتلا می باشند ، مقدار منیزیوم در داخل سلول  هایشان به طور غیر طبیعی پایین بوده است. موجودی منیزیوم مواد غذایی که در آب خیس و یا جوشانده شوند و اگر آب آنها به مصرف نرسد

از بین رفته به شمار می رود .

● کمبود منیزیوم نقش عمده ای در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی بازی می کند. منیزیوم به ویژه به عنوان پائین آورنده میزان کلسترول بسیار مؤثر می باشد .

● افراد فاقد منیزیوم به آسانی دچار تشنج می شوند زیرا خون و سلول های این بیماران فاقد این ماده مغذی می باشد با این همه پزشکان به بیماران صرعی فقط آنتی بیوتیک یا داروهای مدر تجویز می کنند که خود با از بین بردن ویتامین B6 و افزایش دفع منیزیوم از راه ادرار باعث تکرار تشنجات صرعی می گردد. حملات صرعی همچنین با استفاده از شیرهای نامناسب مخصوص کودکان که برای مصرف توصیه می شود در اطفال ایجاد می گردد .

● منیزیوم ماده ای است که مورد نیاز همه ی  سلولهای بدن از جمله مغز می باشد . این ماده برای تولید ترکیبی پروتئین ها ، برای بهره گیری از چربی ها و مواد قندی و نشاسته ای و برای صدها دستگاه آنزیمی به ویژه آنها که در تولید انرژی دخالت دارند ضروری می باشد . فقدان ویتامین B6 و منیزیوم عوارض چون: تشنج ،صرعی بی خوابی سنگ کلیه و... را پدید می آورد .

● در صورت فقدان منیزیوم مقدار بسیار زیادی کلسیم از راه ادرار دفع می شود . هر چند بسیار مورد نیاز بدن می باشد ، فقدان این ماده مغذی ( کلسیم ) به طور غیر مستقیم علت نابسامانی های روز افزونی چون فساد دندان ، رشد ناقص  استخوانی ، پوکی استخوان ها ، التیام کُند استخوان های شکسته و شکستگی ها می باشد .

هر گاه هر یک از این نابسامانی ها مشکل ایجاد کند ،  باید فوراً منیزیوم به رژیم غذایی افزوده شود . دفع بسیار کلسیم از راه ادرار هنگام کمبود منیزیوم نقش عمده ای در ایجاد سنگ کلیه بازی می کند . سنگ کلیه وقتی ایجاد می شود که رژیم غذایی یا از نظر منیزیوم و یا از نظر ویتامین B6 ناقص باشد. هر گاه فقط منیزیوم به میزان اندک در اختیار بدن قرار گیرد ، سنگ کلیه ترکیبی از  کلسیم و فسفر خواهد بود و در صورت فقدان ویتامین B6 این سنگ ها ترکیبی از کلسیم و اسید اکسالیک می باشد . تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که تشکیل سنگ کلیه بلافاصله پس از رسیدن این دو ماده  ی مغذی به بدن و جذب کافی ان ها متوقف شده است .

●در ازمایش هایی که کم خونی را با غذای واحد درمان نمودند ملاحظه شد که جگر بیشترین مقدار هموگلوبین را تولید می کند . آنگاه قلوه در مرحله ی دوم ،  زردالو در مرحله ی سوم و تخم مرغ در مرحله چهارم قرار گرفت .

● مواد قندی و نشاسته ای به علت تحریک ترشح شیرهای قلیایی هضم و از سوی دیگر به علت آن که تاب تحمل رشد باکتری های مفید روده را ندارند جذب آهن را کاهش می دهند

● کلیۀ نمک های آهن و شاید همه آنهایی که به صورت دارو برای درمان کم خونی به کار می روند ویتامین E را از بین می برند . به همین خاطر باید اهن و یا هرگونه مکمل را بعد از وعده غذایی دارای ویتامین E حداقل ۸ ساعت بعد - مورد مصرف قرار داد . اگر چه به عقیده محققین علوم تغذیه مصرف ،جگر ،مخمر جوانه گندم تخم مرغ در علاج کم خونی به مراتب مؤثرتر از مصرف مکمل آهن می باشد. مقدار کمی آهن اضافی در ،کبد مغز استخوان و در طحال ذخیره میشود تا هر گاه کسانی که با کمبود آهن و یا از رژیم غذایی مناسب برخوردار نبودند مورد استفاده قرار گیرد کسانی که دچار کمبود آهن میباشند وقتی دچار کم خونی خواهند شد که بدنشان فاقد این ذخیره باشد .

● وجود مقدار کمتر از اندازه ی "ید ر در بدن حتی می تواند از فقدان آهن نیز شدیدتر باشد . وقتی رژیم غذایی مادر در دوران بارداری از حیث ید ناقص باشد ، کودک از رشد طبیعی برخوردار نخواهد بود و هرگاه کمبود ید بیش از حد شدید باشد کودک ممکن است سفیه و یا دچار عقب ماندگی رشد مغزی شود .

● به علت این که غده تیروئید سرعت انجام فعالیتهای بدنی را کنترل می کند ترشح کمتر از اندازه هورمون تیروئید باعث پیدایش خستگی ،  رخوت ، احساس سرما ،  از بین رفتن تمایل جنسی ،  کندی نبض ،  کمی فشارخون ، امادگی بدن برای افزایش وزن با دریافت مقدار اندکی کالری خواهد شد. حتی کمبود ملایم «ید» باعث پیدایش تعداد بسیاری سرطان تیروئید ، بالا بودن کلسترول خون و مرگ بر اثر بیماری قلبی گردیده است .

● گواتر سمی ظاهرا وقتی پدید می اید که کبد بر اثر اسیب سخت قادر به تولید آنزیم هایی نباشد که برای خنثی کردن هورمون تیروئید اضافه بر نیاز لازم است در نتیجه هورمون تیروئید تراکم پیدا می کند و بر فعالیت همه ی سلول های بدن اثر می کند . بنابراین فرد مبتلا به گواتر سمی؛ عصبی، دچار تنش شدید ، فوق العاده فعال و معمولا دچار کمبود وزن می باشد . نبض او سریع می زند و به طور وحشتناک هر یک از ضربان های قلب خود را احساس می کند و نیاز بدنی او به همه مواد مغذی فوق العاده افزایش می یابد . چنین فردی هر گاه روزی ۲ تا ۶ میل یگرم ید توام با رژیم غذایی پر پروتئین که حاوی مقدار فراوانی منیزیوم و کلسیم و همۀ ویتامین ها باشد مصرف نماید ،  آسیب کبدی او رفع می شود و بدون نیاز به عمل جراحی تندرستی خود را باز می یاید .

 ● سه ماده مغذی یعنی پتاسیم، سدیم نمک و کلر وجود دارد که جسم ما هر روز به مقدار فراوانی به آنها نیازمند است . این مواد برای نگاهداری مایعات بدن و متعادل نمودن ضروری می باشند . میزان آب موجود در بافت ها را مشخص می سازند و به وسیلهٔ حفظ حالتی که فشار اسمزی نامیده می شود مواد مغذی را از روده ها به سوی خون و از خون به درون سلول ها می کشند . این سه ماده معدنی قسمت مهمی از ترشحات غده ای را تشکیل می دهند و همچنین از راه ادرار دفع می شوند فقدان نمک باعث ایجاد عوارضی می شود که از نظر شدت متفاوت است . مانند سستی ملایم و کسالت و خستگی ناشی از گرما که هنگام هجوم موج گرما شیوع می یابد و گرفتگی عضلات بر اثر گرما و ضعف شدید ناشی از گرما و گرمازدگی .

● بدون وجود نمک در بدن هر مقدار آب نوشیده شود حال شخص بدتر می شود اغلب به کسانی که در گرمای فوق العاده کار می کنند توصیه می شود که هر بار آب می نوشند یک قرص نمک با آن بیاشامند هنگام گرمای فوق العاده باید غذاهای خوش نمک مصرف شود.

● در کشورهایی که نمک کمتر مصرف می کنند ، فشارخون وجود ندارد .

●  معمولاً خستگی بامدادی نشان دهنده کم بودن غیر عادی فشارخون است. در این صورت باید از برنامه «ضد فشار» پیروی نمایید تا با سرعت هر چه تمام تر غدد فوق کلیوی تجهیز گردند  . به محض آن که خستگی از میان رفت و انرژی کامل گردید و فشارخون به حالت طبیعی خود بازگشت باید مصرف نمک به حالت تعادل باز گردد . رژیم ضد فشار معمولاً باید به مدت ۲ هفته مورد اجرا گذاشته شود . شاید بیشترین میزان آسیب ناشی از مصرف زیاد سدیم این مسئله باشد که باعث دفع فوق العاده پتاسیم موجود در بدن می گردد . پتاسیم با فعال نمودن بسیاری از آنزیم ها برای انجام عمل انقباض ارادی عضلات ضروری می باشد . بدون پتاسیم قند گلوکز قادر به تولید انرژی و یا تبدیل به نشاسته گلیکوژن و ذخیره

سازی آن برای تولید انرژی در بدن نمی باشد . وقتی قند مورد استفاده قرار نگیرد منظور منابع غذایی دارای قند طبیعی می باشد مانند میوه جات و یا گلیکوژن نتواند در سلول ها ذخیره ، شود تولید انرژی راکد میماند و همچون موتوری که سوختش تمام شده باشد عضلات دیگر قادر به انقباض نخواهند بود و در نتیجه فلج کامل یا فلج موضعی پدید می آید .

●کمبود پتاسیم در انسان می تواند عوارضی را مانند بی حالی ،خستگی ، درد ناشی از گاز یبوست ،قندخون عضلات نرم و شل ،  نبض ضعیف و کند و نامنظم به همراه داشته باشد. ● خوردن اسپرین و بسیاری از داروهای دیگر و یا نوشیدن مقدار بسیار آب یا الکل باعث دفع بیش تر پتاسیم از ادرار می شود .

●  مصرف غذاهای پر نمک باعث م یشود که پتاسیم خون فوراً کاهش یابد و همچنین باعث افت قندخون شود . در نتیجه حالت هایی را مانند ضعف ، بی حالی ، زودرنجی ،  ابهام فکری و بسیاری از عوارض ناخوشایند دیگر که برای همه کاملاً آشنا می باشد ،  به همراه خواهد داشت .

● بالاترین اسیبی که بر اثر کمبود پتاسیم وارد می شود تاثیر آن بر روی قلب می باشد . بررسی ها نشان می دهد که حمله های قلبی معمولا با کمبود پتاسیم خون همراه است و به عدم مصرف منابع غذایی دارای پتاسیم مربوط می گردد .

● بدون منیزیوم کافی ، پتاسیم سلول ها را ترک می گوید و در سلول ها کمبود مصنوعی پتاسیم به وجود می آید . با توجه به آن که وجود پتاسیم برای تولید انرژی ضروری می باشد ، فقدان هر یک از دو ماده ی پتاسیم و یا منیزیوم حتی در مدتی کوتاه باعث وقفه در ضربان قلب و در نتیجه باعث مرگ بر اثر حمله ی قلبی می گردد .

● دلایل به وجود آمدن کمبود پتاسیم شامل رژیم غذایی غلط و نامناسب مصرف افراطی قند و  مشتقات آن ،  فشارهای روحی و روانی ، مصرف داروهای کورتیزون و داروهای مدر می باشد . طی تحقیقات و بررسی های دامنه دار به اثبات رسیده است که فقدان پتاسیم باعث فلج موضعی و حتی فلج کامل در انسان می شود . پرسش این است که هرگاه اینگونه فلج حتی در چند لحظه در عضله قلب به وجود آید ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ظاهراً نتیجه این حادثه در انسان بسیار حزن انگیز خواهد بود یعنی مرگ بر اثر حمله ی قلبی

● هرگاه به این نتیجه رسیدید که مقدار خوراک دارای پتاسیم مصرفی کاسته شده است سعی کنید بر مقدار مصرف میوه و سبزیجات خود بیفزائید و از خوردن تمامی منابع غذایی تصفیه و فرآوری شده و دارای مواد نگه دارنده مانند 

کنسرو ، شیرینی جات و ... پرهیز نمایید و منابع غذایی دارای سدیم (نمک) به میزان بسیار کم 

استفاده کنید و بکوشید تا از فشارهای جسمی و روحی که بر شما وارد می شود بکاهید .

● «روی» ماده معدنی کمیابی که روز بروز بر اثر به کار بردن کودهای شیمیایی در خاک در حال نابودی است .  یعنی اگر زمین به خودی خود فاقد روی هم نباشد. بر اثر استفاده ی مکرر و نامناسب کودهای موجود در خاک را چنان اشباع می کنند که روی امکان حل شدن در آن و جذب به وسیله نباتات را پیدا نمی کند .

● کمبود شدید روی بر اثر پیروی از یک رژیم غذایی غلط که از مقدار زیادی فسفر تشکیل شده

است ایجاد می گردد .

● فقدان روی بر تشکیل هسته سلولی یا بر تشکیل RNA و DNA هر سلول در بدن ما اثر می گذارد . «روی» معمولاً در همۀ بافت های بدن انسان یافت می شود به ویژه در چشم و اسپرم تمرکز می یابد . این ماده برای تولید ترکیبی (Synthesis) پروتئین های بدن و کار بسیاری از آنزیم ها ضروری است . کمبود آن می تواند باعث ناباروی ،  کاهش مقاومت در برابر عفونت ها ، کندی التیام زخمها و گونه ای نابسامانی پوستی

 شبیه پسوریازیس می گردد .

● در مناطقی که کمبود روی شایع می باشد مانند مصر و ،ایران رشد جسمانی و نمو جنسی چنان تحت تأثیر قرار می گیرد که بیضه ها و آلت به طور غیر طبیعی کوچک می مانند و موی زهار و موی چهره بیرون نمی آید.

● منگنز ماده مغذی دیگری است که برای فعال ساختن بسیاری از آنزیم ها در بدن انسان ضروری می باشد منگنز مستقیما در به کار رفتن چربی ها کمک می کند و برای این که کولین بتواند در بکار رفتن چربی ها کمک کند وجود منگنز ضروری است.

● هرگاه زمین دارای آهن بسیار باشد یا کودهای شیمیایی به کار رود مقدار کمی منگنز به وسیلهٔ روئیدنی ها جذب می شود و در نتیجه هم در نباتات کمبود پدید می آید و هم در حیواناتی که از این نباتات تغذیه می کنند ، هرگاه مقدار فسفر رژیم غذایی بالا باشد جذب منگنز را کاهش می دهد .

 

 

 

 

برچسب ها: املاح, ویتامین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.