مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی بیساق

طرز تهیه شیرینی بیساق

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 04 آبان 1402 magfood.ir/6G
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) به مقدار لازم
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
تخم مرغ 2 عدد
روغن مایع 100 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری
سفیده تخم مرغ 1 عدد
شکر سفید 200 گرم
ماست 100 گرم
وانیل یک پینچ
پودر پسته 160 گرم

طرز تهیه

شیرینی بیساق از شیرینی های خوشمزه و مخصوص شهر قزوین است که بسیار مفزدار و خوشمزه است. همچنین در بین ایرانیان از شیرینی های پرطرفدار محسوب میشود.شیرینی های بیساق نه تنها برای عید نوروز مناسب هستند. بلکه، این شیرینی‌های رول شده در بقیه ایام سال در مهمانی ها و مراسمات به عنوان گزینه ای برای پذیرایی به شمار می آیند، این یکی از بهترین دستور پخت های شیرینی بیساق است که ما آن را تست کرده ایم، من سالها است که آن را درست می کنم زیرا بسیار آسان است. از مواد ساده ای درست میشود و بسیار مقوی است. شیرینی ها من را به یاد شیرینی دانمارکی می اندازند که من می توانستم یک سینی کامل از آنها را بخورم. هربار که این شیرینی های اصیل ایرانی پخته میشود، بسیار مورد تشویق قرار میگیرم زیر این شیرینی ها واقعا خوش عطر و طعم است، فقط کافی است یکبار آن را امتحان کنید.اجازه ندهید ظاهر ساده شیرینی ها شما را فریب دهد. این شیرینی های بیساق قزوینی ساده ممکن است ساده به نظر برسند، اما طعم فوق العاده ای دارند. بنابراین، من پیشنهاد می کنم مقدار زیادی از این دستور تهیه کنید. زیرا این شیرینی ها موفقیت مطمئنی خواهند بود که نه فقط دربرابر بچه ها، بلکه بزرگسالان نیز از این شیرینی بینظیر استقبال خواهند کرد. حالا به سراغ دستور این شیرینی بیساق خوشمزه میرویم.

.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.در ظرف مناسبی آرد را باهم مخلوط کنید و سپس 3 مرتبه آن را الک کنید و کنار بگذارید.

3..حالا، کاسه مناسبی برداشته، روغن، وانیل و شکر را خوب مخلوط کنید، با همزن برقی بزنید تا یکدست شود.

4.سپس ماست و بکینگ پودر را مخلوط نموده و به مواد اضافه نمایید.

5.آرد الک شده را نیز به تدریج به مواد اضافه نمایید و مخلوط کنید تا خمیر لطیف و یکدستی به شما بدهد و خمیر به دست نچسبد. (خمیر ممکن است کمی نرم به نظر برسد«مخصوصاً اگر آرد را خیلی سریع اضافه کنید»، اما حتماً کناره‌ها و کف ظرف را با لیسک کاملا بکشید تا مواد شیرینی به طور یکنواخت ترکیب شوند.)

6.روی کاسه خمیر شیرینی را با پلاستیک بپوشانید که خشک نشود و آن را حدود2 ساعت در یخچال استراحت دهید.(اگر خمیرتان چسبناک است، مدت بیشتری خنک کنید.)

7.بعد از استراحت خمیر، سطح میز را آرد پاشی کنید و خمیر را به ضخامت 2 میلیمتر باوردنه پهن کنید.

8.حالا آن را به صورت مستطیل های 20 *30 سانتی متری برش دهید.

9.سپس مقداری پودر پسته روی آن بپاشید و مستطیل ها را از عرض لوله نمایید.

10.حالا خمیرلوله شده را به قطعات 3 * 4 سانتی متر ببرید.

11.برش ها را در سینی چیده و و 10 دقیقه استراحت دهید.

12.در همین حین، زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده را با کمی وانیل در کاسه دیگری مخلوط کنید تا لختی تخم مرغ از بین برود و یک فرم و یک دست شود.

13.سپس، فر را با دمای 150درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد برنج چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

13.حالا از این زرده زعفرانی  روی شیرینی ها بمالید و آنها را در سینی فر آماده شده بچینید.

14.بعد سینی را در طبقه بالاتر از وسط قرار دهید و اجازه دهید، شیرینی‌ها پخته شوند.

دمای فر

- برای فر برقی دمای ۱۶۰ درجه، طبقه بالا و المنت پایین روشن باشد، حدود 12 تا 15 دقیقه بمانند تا پخته شوند.
- برای فر گازی دمای ۱۷۰ درجه، طبقه بالا، و المنت پایین روشن، حدود 12 تا 15 دقیقه.

15.بعد از پخت، سینی را از فرخ خارج کرده وآن را روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شوند. این شیرینی ها بسیار ترد و شکننده است، پس آنها را با احتیاط جابجا کنید. پس از سرد شدن شیرینی، آن را با کاردک از سینی جدا کنید.

نکات دستور غذا

- زمان پخت و دمای فر ممکن است متفاوت باشد. من پیشنهاد می کنم دمای پختی که معمولاً برای پخت شیرینی ها استفاده می کنید را رعایت کنید.

- لطفاً توجه داشته باشید که زمان پخت در نهایت به ضخامت شیرینی ها و همچنین اندازه آن بستگی دارد.

- زمان پخت و دمای ارائه شده در این دستور پخت بر اساس تنظیمات فر من است و قطعا از شما تفاوت خواهد داشت.

- برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک و شیرینی هاتون رو جدا کنید.

- برای مواد میانی، میتوانید از گردوی نیم کوب به جای پسته استفاده کنید.

- در تهیه این شیرینی میتوانید از مخلوط روغن صاف و روغن جامد استفاده نمایید.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.
- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.
وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی بیساق قزوینی را درست کنید ولذت ببرید.

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی بیساق
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.